@article { author = {ramak, mehrab and mohammadi, ali}, title = {Presenting a Conceptual Model of International Cooperation with the Approach to Enhance Cyber Defense)Based on the Grounded Theory(}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {7-42}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {< p >The growing dependence of the country''s vital infrastructure on cyber space (virtual) has led to an increase in unwanted vulnerability of the country to attacks and cyber threats. And with the review of the country''s major defensive and security threats in 1397 and after that, the threats of the US triangle, the Zionist regime and Saudi Arabia, which can be cyberattacked as cyberattacks, will inevitably strengthen the cyber defense of the country. And the use of international cooperation could play an important part in this (due to the transnational nature of cyberspace). The purpose of this study, with the aim of presenting a conceptual model of international cooperation with the approach of strengthening cybersecurity in the country, while looking for and identifying effective factors in cyber defense of the country, has examined different perspectives on international cooperation and analyzes the obtained qualitative data by by grounded theory in MaxQDA software, measures dimensions, components and indicators, and evaluates their impact on cyber defense of the country and aggregation of the findings, provides a conceptual model. The results show that international cooperation can address the three dimensions of deterrence (consistency, reliability, capability and communication), capabilities (inactive defense and agent defense), and reversibility (resilience, reliability, redundancy and response, and recovery), To strengthen cyber defense of the country.}, keywords = {conceptual model,International Collaboration,Cyber Defense,grounded theory}, title_fa = {ارائه مدل مفهومی همکاری‌های بین‌المللی با رویکرد تقویت دفاع سایبری کشور (بر اساس نظریه‌پردازی داده‎بنیاد)}, abstract_fa = {< p>وابستگی روزافزون زیرساخت‌های حیاتی کشور به فضای سایبری (مجازی)، زمینه‌ساز افزایش آسیب‌پذیری ناخواسته کشور در برابر حملات و تهدیدهای سایبری شده است و با مروری بر تهدیدات دفاعی و امنیتی مهم کشور در سال 1397 و پس ‌از آن، تهدید مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قابل ‌توجه بوده و می‌تواند در فضای سایبر نیز به‌صورت حملات سایبری بروز نماید؛ لذا تقویت دفاع سایبری کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و بهره‌گیری از همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند نقش مؤثری در این مهم داشته باشد (به دلیل ماهیت فراملی فضای سایبر). پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل مفهومی همکاری‌های بین‌المللی با رویکرد تقویت دفاع سایبری کشور، ضمن جستجو و شناسایی عوامل اثرگذار در دفاع سایبری کشور، دیدگاه‌های مختلف را در خصوص همکاری بین‌المللی مورد بررسی قرار داده است و با تجزیه‌وتحلیل داده‌های کیفی حاصل، به روش نظریه‌پردازی داده‎‌بنیاد (گراندد تئوری) در نرم‌افزار مکس کیودا[1]، ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های قابل ‌توجه را احصاء نموده و ضمن ارزیابی تأثیر آن‌ها بر دفاع سایبری کشور و تجمیع یافته‌ها، مدل مفهومی مورد نظر را ارائه می‌نماید. نتایج نشان می‌دهد که همکاری بین‌المللی می‌تواند در سه بُعد قابلیت بازدارندگی (ثبات نظر، اعتبار، قابلیت و ارتباط)، قابلیت پدافند (پدافند غیرعامل و پدافند عامل) و قابلیت برگشت‌پذیری (مقاومت، قابلیت اطمینان، افزونگی و پاسخ و بازیابی)، در تقویت دفاع سایبری کشور نقش داشته باشد.}, keywords_fa = {مدل مفهومی,همکاری بین‌المللی,دفاع سایبری,نظریه‌پردازی داده‎بنیاد}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1104.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1104_f855ec148b4225ac16f925f71e1d491a.pdf} } @article { author = {amiri moghadam, reza and khadem daghigh, amir houshang and Rahimi, Bahman}, title = {Pathology of Islamic Awakening in Egypt, Tunisia and Libya}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {43-84}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {The Islamic Awakening is a popular uprising that has breathed new life into the body of the Islamic world two centuries ago and has begun a new era centered on spirituality in the materialistic world. A movement that was strengthened by the idea of ​​Muslim reformers and entered the field of action against the reactionary Arab leaders and arrogant governments with the flames of awakening, independence, freedom and identity of the Islamic Revolution of Iran. This article aims to identify the factors causing the damage to the Islamic Awakening in Tunisia, Egypt and Libya in a mixed method (contextual / macro-case-partial case) with an explanatory-exploratory approach in the time frame of these uprisings (December 17, 2010 (December 27, 2010) so far) through the use of descriptive-inferential statistics (factor analysis) in a statistical population of 40 people to answer the question that the factors affecting the process of Islamic awakening in Tunisia, Egypt and What is Libya? The result is an explanation of the most important factors of deviation, passivity and harm in the process of Islamic awakening in the three countries mentioned as follows: ‌ The most important detrimental factors to the Islamic Awakening in Tunisia are the priorities, including political, ideological, trans-regional, regional, economic, social and cultural, military and security, respectively. ‌ The most important detrimental factors related to the process of Islamic awakening in Egypt are the priorities including military and security, ideology, political, economic, regional, social and cultural level and trans-regional level, respectively. The most important harmful factors related to the process of Islamic awakening in Libya: the trans-regional, political, social and cultural level, ideology, military and security, regional and economic level.}, keywords = {Pathology,Islamic Awakening,Egypt,Tunisia and Libya}, title_fa = {آسیب‌شناسی بیداری اسلامی در کشورهای مصر، تونس و لیبی}, abstract_fa = {جریان بیداری اسلامی خیزشی مردمی است که از دو قرن پیش تاکنون، روحی تازه به کالبد جهان اسلام دمیده و دوره‌ای نو را با محوریت معنویت در جهان مادی‌گرا آغاز کرده است. جریانی که با اندیشه اصلاح‌گران مسلمان قوت گرفت و عرصه عمل را در مقابله با سران مرتجع عرب و حکومت‌های استکباری با شعله‌های بیدارگری، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و هویت‌جویی انقلاب اسلامی ایران درنوردید.  این مقاله با هدف شناخت عوامل بُروز آسیب مُترتب بر روند بیداری اسلامی در کشورهای تونس، مصر و لیبی به روش آمیخته (موردی زمینه­ای / کلان­ نگر- جزء­نگر) با رویکرد تبیینی - اکتشافی در قلمرو زمانی این خیزش­ها بازه زمانی 17 دسامبر 2010(27 آذرماه 1389 تاکنون) از طریق به‌کارگیری آمارهای توصیفی – استنباطی (تحلیل عاملی) در یک جامعه آماری 40 نفره در جهت پاسخگویی به این سؤال که عوامل بُروز آسیب­ بر روند بیداری اسلامی در کشورهای تونس، مصر و لیبی چیست؟ انجام شده که ماحصل آن تبیین مهم‌ترین عوامل انحراف، انفعال و آسیب در روند بیداری اسلامی در سه کشور مذکور به شرح ذیل بوده است:  مهم‌ترین عوامل آسیب­زا­ مترتب بر روند بیداری اسلامی در کشور تونس به ترتیب اولویت مشتمل بر سیاسی، ایدئولوژی، سطح فرامنطقه‌ای، سطح منطقه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نظامی و امنیتی است.  مهم‌ترین عوامل آسیب­زا­ مترتب بر روند بیداری اسلامی در کشور مصر به ترتیب اولویت مشتمل بر نظامی و امنیتی، ایدئولوژی، سیاسی، اقتصادی، سطح منطقه‌ای، اجتماعی و فرهنگی و سطح فرامنطقه‌ای است. مهم‌ترین عوامل آسیب­زا­ مترتب بر روند بیداری اسلامی در کشور لیبی: سطح فرامنطقه‌ای، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ایدئولوژی، نظامی و امنیتی، سطح منطقه‌ای و اقتصادی است.}, keywords_fa = {آسیب‌شناسی,بیداری اسلامی,مصر,تونس و لیبی}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1105.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1105_b05779069a9cc9c63ebfa502d32d5721.pdf} } @article { author = {ghorbani, valiollah and saghafi, kamyar}, title = {Desien of Security Information Architecture Strategic Model for the Islamic Republic of Iran Cyberspace}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {85-126}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {The increasing expansion of cyberspace has led to the transfer of many economic, political, social, cultural, and other activities of the people to this area, thereby increasing the threats to this area and making it an area for infiltration and information gathering. In order to protect the country's information in the cyberspace, a strategic model based on the architectural perspective for the information security of the cyberspace of the Islamic Republic of Iran should be elaborated. In order to achieve this goal, firstly, the theoretical foundations and upstream documents of the country in the field of research on the one hand, the strategic documents available to several leading countries in this field, on the other hand, were adapted to study and dimensions, components and indicators of information security of cyberspace. The relevant conceptual model was drawn and for the use of architectural views it was necessary to consider the characteristics of different architectural frameworks and compare them. Finally, Zakman's framework was chosen for this purpose. Summarizing the research findings (theoretical foundations, comparative studies, etc.), 8 dimensions and each dimension, 4 components for the information security architecture of the cyber space, based on structural equation modeling (partial least squares method), fitting the model, fitting the structural model And the overall fit was calculated. The results were also presented in the form of final tables. Finally, using the ooda cycle, a strategic model for the information security architecture of the cyber space is extracted and presented.}, keywords = {Cybersecurity,Information Security Architecture,Cyber Security Security Architecture,Architecture Frames}, title_fa = {ارائه الگوی راهبردی معماری امنیت اطلاعات فضای سایبر ج.ا.ایران}, abstract_fa = {گسترش روزافزون فضای سایبر سبب شده است که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مردم به این فضا منتقل شده و به دنبال آن، تهدیدات این حوزه افزایش یافته و آن را به عرصه‌ای برای نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات تبدیل نماید. به‌منظور صیانت از اطلاعات کشور در فضای سایبر، ضرورت داشت که یک الگوی راهبردی با تکیه بر دیدگاه معماری برای امنیت اطلاعات فضای سایبری جمهوری اسلامی ایران تدوین گردد که مقاله حاضر به این مهم پرداخته است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا مبانی نظری و اسناد بالادستی کشور در حوزه پژوهش از یک‌سو و اسناد راهبردی قابل‌ دسترس چندین کشور پیشرو در این حوزه از سوی دیگر، مورد مطالعه قرار گرفت و ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های امنیت اطلاعات فضای سایبری احصاء و مدل مفهومی مربوطه ترسیم گردید و برای استفاده از دیدگاه‌های معماری ضرورت داشت خصوصیات چارچوب‌‌های مختلف معماری مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته و درنهایت چارچوب زکمن بدین منظور انتخاب گردید. با جمع‌بندی یافته‌های پژوهش (مبانی نظری، مطالعات تطبیقی انجام‎شده و غیره) هشت بُعد و هر بُعد چهار مؤلفه برای معماری امنیت اطلاعات فضای سایبر احصاء شد و بر مبنای مدل‌سازی معادلات ساختاری (روش حداقل مربعات جزئی) برازش مدل اندازه‌گیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل محاسبه و نتایج نیز در قالب جداول نهایی ارائه شد. در انتها نیز با استفاده از چرخه اودا، الگوی راهبردی برای معماری امنیت اطلاعات فضای سایبر استخراج و ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {امنیت سایبری,معماری امنیت اطلاعات,معماری امنیت فضای سایبر,چارچوب‌های معماری}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1106.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1106_9db05c45e415d7f08ea541168f8fbe24.pdf} } @article { author = {mokhtari, Abbdolah}, title = {Dimensions of the Zionist regime's influence in the Republic of Azerbaijan from the perspective of influencing the national security of the Islamic Republic of Iran}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {127-150}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {After the collapse of the former Soviet Union, which created a vacuum of supremacy in the Caucasus region, the Zionist regime used this opportunity to expand its full influence in the Republic of Azerbaijan by using the strategy of isolation and siege of Ben-Gurion. The proximity of the Zionist regime to the Republic of Azerbaijan, considering the enmity of this regime against the Islamic Republic of Iran, has affected the national and regional interests of our country. The purpose of this article is to identify and prioritize the dimensions and components of the Zionist regime's influence in the Republic of Azerbaijan from the perspective of Iran's national security. In this research, using a qualitative method and non-parametric Friedman test, the mentioned dimensions have been studied and prioritized, and in the end, according to the research results, the necessary solutions and suggestions have been presented. The research results show that respectively The military-security dimension with an average of 63.337, the political dimension with an average of 59.726, the economic dimension with an average of 37.281 and the socio-cultural dimension with an average of 29.105 have priority.}, keywords = {Zionist regime,Azerbaijan,Iran,security,Influence}, title_fa = {ابعاد نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان از منظر تأثیرگذاری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {پس از فروپاشی شوروی سابق که منجر به ایجاد خلأ قدرت فائقه در منطقه قفقاز گردید، رژیم صهیونیستی با استفاده از این فرصت و با به‌کارگیری راهبرد خروج از انزوا و محاصره بن گورین، نفوذ همه‌جانبه خود در جمهوری آذربایجان را گسترش داد. نزدیکی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان با توجه به دشمنی این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران، منافع ملی و منطقه‌ای کشورمان را تحت تأثیر قرار داده است. هدف از این مقاله شناسایی و اولویت­بندی ابعاد و مؤلفه­های نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان از منظر امنیت ملی ایران می­باشد. در این تحقیق با استفاده از یک روش کیفی و آزمون ناپارمتری فریدمن به بررسی و اولویت­بندی ابعاد مورد اشاره پرداخته شده و در پایان با توجه به نتایج تحقیق، راهکارها و پیشنهادات لازم ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که به ترتیب بُعد نظامی – امنیتی با میانگین 337/63، سیاسی با میانگین 726/59، اقتصادی با میانگین 281/37 و اجتماعی - فرهنگی با میانگین 105/29 دارای اولویت می­باشند.}, keywords_fa = {رژیم صهیونیستی,آذربایجان,ایران,امنیت,نفوذ}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1107.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1107_d946d7508489859d800b06958012f4cf.pdf} } @article { author = {mirhosseini, vahid}, title = {Investigating the role of direct and indirect factors in the sense of judicial justice in promoting public safety in the Islamic Republic of Iran}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {151-188}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {In today's society, inattention and non-observance of rights between institutions and people, pillars and authorities effective in providing and implementing order and justice, causes the functions and grounds of providing and strengthening justice and security have disappeared and the meaning of justice and security has become a conflicting function. Reduce the sense of judicial justice in society. Therefore, in order to increase public confidence and the sense of judicial justice in society, it is not enough to issue and enforce judicial rulings, but people must observe and touch judicial justice in a context based on quality, efficiency and impartiality. The aim of this study was to investigate the effect of direct and indirect factors on the sense of judicial justice on increasing public safety in the Islamic Republic of Iran. There have been. In this research, using descriptive-survey method and using targeted sampling method, the required data of the research during 1394, 1396 and 1397 were collected, "Statistical sample" in three selected surveys, 15049 people (1394) ), 1000 people (in 1396) and 12400 people (1397) and meta-analysis was used in data analysis. The results showed that among the direct components of the sense of judicial justice (efficiency, quality of judicial services, judicial independence and impartiality), only the quality of judicial services and among the non-independent components of the sense of judicial justice (the impact of media on public opinion, perspective, knowledge). And individual awareness) The role of media influence in promoting public security It has been effective.}, keywords = {Judicial Justice,Public Security,Mental Dimension of Judicial Justice}, title_fa = {بررسی نقش عوامل مستقیم و غیر مستقیم احساس عدالت قضایی در ارتقاء امنیت عمومی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در شرایط امروز جامعه بی‌توجهی و عدم رعایت حقوق بین نهادها و مردم، ارکان و مراجع مؤثر در تأمین و اجرای نظم و عدالت، موجب می‌شود تا کارکردها و زمینه‌های تأمین و تقویت عدالت و امنیت زایل شده و معنای عدالت و امنیت به کارکردی متعارض تبدیل و احساس عدالت قضایی در جامعه کاهش یابد. لذا برای افزایش اعتماد عمومی و احساس عدالت قضایی در جامعه، تنها صدور و اجرای احکام قضایی کافی نیست، بلکه باید مردم عدالت قضایی را در بستر دادرسی مبتنی بر کیفیت، کارآمدی و بی‌طرفی مشاهده و لمس کنند، به همین منظور این تحقیق با هدف بررسی تاثیر عوامل مستقیم و غیر مستقیم احساس عدالت قضایی بر افزایش امنیت عمومی ج.ا.ا. صورت گرفته است. در این تحقیق  با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی  و بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند، داده‌های مورد نیاز تحقیق طی سال‌های 1394، 1396 و 1397 گردآوری شده، ««نمونه آماری» در سه پیمایش برگزیده شده، به ترتیب 15049نفر(سال 1394)، 1000نفر(سال 1396) و 12400 نفر(1397) بوده است و در تحلیل داده از فراتحلیل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که از بین مولفه‌های مستقیم احساس عدالت قضایی (کارآمدی، کیفیت خدمات قضایی، استقلال قضایی و بی طرفی)، تنها کیفیت خدمات قضایی و از بین مولفه‌های غیر مستقمیم احساس عدالت قضایی (تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی، دیدگاه، میزان دانش و آگاهی فردی) نقش تاثیر رسانه‌ها در ارتقاء امنیت عمومی ج.ا.ا. موثر بوده است.}, keywords_fa = {امنیت عمومی,احساس عدالت قضایی,عوامل مستقیم و غیر مستقیم}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1108.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1108_e223b67a1fdab3b4e9b105d899251633.pdf} } @article { author = {valavi, mohammadreza and hasani asl, hamidreza and niknafas, ali and delgir, ali}, title = {Enumerate, Assessment, and Gap Analysis of the Dimensions of Cyber Observation, Monitoring and Warning System from the Perspective of National Security}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {189-224}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {dor:20.1001.1.33292538.1399.10.37.6.9}, abstract = {Nowadays, due to the increasing scope of cyber space in the economic, political, cultural and military scopes at the national level, its impact on national security is undeniable. Therefore, one of the main axes of the national security threat in the era of communications and globalization for countries is the cyberspace. Whereas a significant portion of past cyber-related incidents have been linked to the creation of insecurity and security threats that could disrupt public order as an element of national security; The existence of a coherent system to determine the role of the sovereignty, to direct executive activities and coordination, Supervision and leading the involved departments, to monitor the evolution of cyberspace with a national security approach seems more necessary than in the past. Iran's cyber observation, monitoring and warning system, with a security-centric approach, while managing national and international threats, facilitating the deployment and empowerment of different domains paves the way for the expansion of the sphere of influence in different fields. Accordingly, the purpose of the present study is to enumerate the dimensions of the cyber observation, monitoring and warning system and to clarify the gap between its present and desired status. Prioritizing addressing each of these dimensions in order to achieve the desired situation is also another part of the objectives of this study. According to the subject and purpose of the research, the type of research is applied-developmental and it is descriptive-analytical in terms of performance. Finally, the dimensions of the system are presented in the order of cultural, social, diplomatic, defense-security, economic, political, and science and technology priorities. Also the analysis shows that there is a significant difference between the desirable and the present statusof the dimensions of cyber observation, monitoring and warning system from the perspective of national security.}, keywords = {Cyber Observation,Monitoring and Warning System,Cyberspace,national security,Gap Analysis}, title_fa = {احصاء، ارزیابی و تحلیل شکاف ابعاد نظام رصد، پایش و هشداردهی سایبری از منظر امنیت ملی}, abstract_fa = {امروزه با توجه به گسترش روزافزون فضای سایبری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی در سطح کشورها، تأثیرگذاری آن بر امنیت ملی غیر قابل انکار است. لذا یکی از محورهای اصلی تهدید امنیت ملی در عصر ارتباطات و جهانی‌شدن برای کشورها حوزه سایبر است. با توجه به اینکه بخش قابل ‌توجهی از وقایع گذشته در حوزه سایبر ناظر به ایجاد ناامنی و تهدیدات امنیتی که قابلیت ایجاد اخلال در نظم عمومی جامعه به‌عنوان یکی از عناصر امنیت ملی را داشته، بوده است؛ وجود نظامی منسجم به‌منظور تعیین نقش حاکمیت، جهت‌دهی فعالیت‌های اجرایی و هماهنگی، نظارت و هدایت بخش‌های درگیر، جهت پایش روند تحولات فضای سایبری با رویکرد امنیت ملی بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد. نظام رصد، پایش و هشداردهی سایبری کشور با رویکرد امنیت‎محور، ضمن مدیریت تهدیدات ملی و بین‌المللی با تسهیل امور و توانمندسازی حوزه‌های مختلف، زمینه‌ساز گسترش حوزه نفوذ در عرصه‌های مختلف می‌شود. بر این اساس هدف پژوهش پیش‎رو، احصاء ابعاد نظام رصد، پایش و هشداردهی سایبری از منظر امنیت ملی و تبیین شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آن است. اولویت‌بندی پرداختن به هر یک از این ابعاد به‌منظور نیل به وضعیت مطلوب نیز بخش دیگری از اهداف این پژوهش است. با توجه به موضوع و هدف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی- توسعه‌ای[1] است و از نظر اجرا توصیفی-تحلیلی است. درنهایت ابعاد نظام به ترتیب اولویت فرهنگی، اجتماعی، دیپلماسی، دفاعی-امنیتی، اقتصادی، سیاسی و علم و فناوری احصاء می‌شود. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بین وضع مطلوب و وضع موجود ابعاد نظام رصد، پایش و هشداردهی سایبری از منظر امنیت ملی، تفاوت قابل ‌توجهی وجود دارد.}, keywords_fa = {نظام رصد پایش و هشداردهی,فضای سایبری,امنیت ملی,تحلیل شکاف}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1109.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1109_338849887464940a724ea3509c20d0a0.pdf} } @article { author = {Khazaei, saeed and imanipour, ahmad and alizade, azim and Momeni Zahed, merdad}, title = {A survey on actors, key factors and drivers of Yemen's political-security transformations}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {225-248}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {Statement of Problem/Objective the Saudi Arabia, under the pretext of returning the Yemeni runaway president, created a coalition of reactionary governments in the region and with the support of Western countries launched a comprehensive military invasion against the revolutionary government and the oppressed people of Yemen and besieged it. In this way, Yemen's political transformations became a security issue on the regional level that is accompanied by complexity and uncertainty. The purpose of this study is to identify the most important domestic, regional and international actors of Yemen's transformations and its key factors in political, economic, social, cultural, military areas as well as effective drivers on the political-security transformations in this country. Methodology: The study employs developmental and applied method with respect to research's objective and utilizes case-based approach and was based on both quantitative and qualitative research techniques due to the mixed nature of research. According G.B.N approch in scenario planning Data were gathered in three ways: exploratory studies, library note-taking and interview with 20 experts in Yemen's subject and then the views of 37 officials involved in Yemen's political-security transformations with a full-scale approach using questionnaire. Furthermore, targeted sampling method was utilized to theoretical saturation level. Data analysis was done using descriptive statistics and statistical analysis and the mean scores of experts extracted by Friedman test with SPSS software. Findings and results: The findings show that from the 38 actors including domestic, anti-Yemeni coalition, near-regional, distant regional and international the most important actors are Saudi Arabia, Ansarullah, United State of America. Based on the results of the research, the key factors, respectively, include the geopolitical and strategic importance of Yemen for Saudi Arabia and global powers and their support for the coalition, the apparent and hidden support (economic, political, social, and military) of Iran from the Ansarullah and finally the existence of resistance and abidance spirit among the Shiites of Zaidi and the Yemeni revolutionaries. Effective drivers on Yemeni political-security transformations from the expert's perspective, respectively, including the great financial resources of the coalition for political, economic and military confrontation with the Yemeni revolutionaries, the destruction of the main infrastructure in Yemen in order to defeat Ansarullah for the future of Yemen administration, the increase of Yemini news influence in global media and etc., which critical uncertainties and future’s scenarios can be extracted from them to be presented.}, keywords = {Yemen,political-security transformations,actors,Key factors,drivers}, title_fa = {بررسی کنشگران، عوامل کلیدی و پیشران‌های تحولات سیاسی– امنیتی یمن}, abstract_fa = {زمینه و هدف: عربستان به بهانه مقابله با جنبش انصارالله یمن، ائتلافی از دولت‌های مرتجع منطقه ایجاد کرد و با حمایت کشورهای غربی اقدام به تهاجم نظامی همه‌جانبه علیه مردم مظلوم یمن و محاصره‌ این کشور نمود. به این ترتیب تحولات سیاسی یمن جنبه امنیتی پیدا کرد و با پیچیدگی و عدم قطعیت همراه شد. هدف این تحقیق که بر اساس این تحولات شکل گرفت، شناسایی مهم‌ترین کنشگران داخلی، منطقه­ای و بین‌المللی و عوامل کلیدی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و پیشران­های مؤثر بر تحولات سیاسی– امنیتی یمن می­باشد. روش: پژوهش این مقاله به لحاظ هدف؛ توسعه‌ای- کاربردی و به لحاظ روش؛ موردی – زمینه‌ای و به لحاظ ماهیت؛ آمیخته می‎باشد. بر اساس رویکرد سناریونویسی GBN داده‌های مورد نیاز آن به سه شیوه مطالعات اکتشافی و فیش‌برداری، انجام مصاحبه حضوری با تعداد 20 نفر از خبرگان یمن و در ادامه اخذ نظرات 37 نفر از مدیران و مسئولین درگیر در حوزه تحولات سیاسی – امنیتی یمن با رویکرد تمام‎شمار با استفاده از پرسشنامه به شیوه نمونه‌گیری هدفمند، جمع‌آوری گردید و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیل آماری و یافته‌های میانگین رتبه‌ای خبرگان با آزمون فریدمن با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. یافته­ها و نتیجه­گیری: یافته‌ها نشان‌دهنده مهم‌ترین کنشگران، عوامل کلیدی و پیشران‌های مؤثر بر تحولات سیاسی - امنیتی یمن از منظر خبرگان است که مبتنی بر آن عدم قطعیت‌های بحرانی و سناریوهای پیش­رو قابل استخراج و ارائه است.}, keywords_fa = {تحولات سیاسی- امنیتی یمن,کنشگران,عوامل کلیدی,پیشران}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1110.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1110_5b46b0d6b9cdbf372acd907c21013f53.pdf} } @article { author = {jamshidi, mohsen and saeedynzhad, hamid reza}, title = {US Offensive Internationalism and the Islamic Republic's Security Mystery Plan to Deal with This Theory in West Asia}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {249-278}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {Changes in the balance of defense-offensive (security-power) have a significant impact on the occurrence of war and disorder in the international system, factors that increase the ease of offensive operations or reduce the cost of such operations compared to defense operations, increase the likelihood There has been war and crisis. When aggression prevails, behaviors also become aggressive (power), and when defense prevails, governments are less concerned about the intentions of rivals (security). The Islamic Republic is blocked by rising oil prices as well as the release of some blocked funds. After the end, it seeks to increase its military and missile capabilities (invasion-power), as well as to provide security in the turbulent and insecure environment of the region by designing a security belt for itself (defense-security, invasion-power) to achieve its goals and strategy. That is, how has US aggressive internationalism since 9/11 affected Iran's foreign policy in the region? A temporary answer to the above question can be given that the US pressures after 9/11 have not been uniform so far and have led Iran's foreign policy towards a kind of offensive-defense strategy, which we will discuss in detail in the following... The author will use a qualitative method and a descriptive-analytical approach to answer the above question and prove his hypothesis through the data under discussion.}, keywords = {Aggressive Internationalism,Iran's Foreign Policy,Defensive and Aggressive Realism,Security Riddle,Aggression-Defense}, title_fa = {بین‌الملل‌گرایی تهاجمی ایالات‌متحده و طرح معمای امنیتی جمهوری اسلامی برای مقابله با این تئوری در منطقه غرب آسیا}, abstract_fa = {تغییر در توازن دفاع – تهاجم (امنیت – قدرت) تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر بروز جنگ و بی‌نظمی در سیستم بین‌الملل دارد، عواملی که سهولت عملیات‌های تهاجمی را افزایش داده و یا هزینه چنین عملیات‌هایی را نسبت به عملیات‌های دفاعی کاهش می‌دهد، سبب افزایش احتمال جنگ و بحران شده است. زمانی که تهاجم برتری دارد، رفتارها نیز تهاجمی می‌شوند (قدرت) و زمانی که دفاع برتری می‌یابد دولت‌ها کمتر در مورد مقاصد رقبا نگران می‌باشند (امنیت). جمهوری اسلامی با افزایش درآمد ناشی از قیمت نفت و همچنین آزاد شدن قسمتی از منابع مالی بلوکه‌شده بعد از برجام، درصدد افزایش توان نظامی و موشکی خود برآمد (تهاجم- قدرت)، همچنین برای تأمین امنیت در محیط پرآشوب و ناامن منطقه با طرح کمربند امنیتی برای خود (دفاع- امنیت، تهاجم–قدرت) جهت نیل به اهداف و استراتژی خود گام برمی‌دارد. سؤال این است که بین‌الملل‎گرایی تهاجمی ایالات‌متحده بعد از یازدهم سپتامبر 2001 تاکنون چه تأثیری بر سیاست خارجی ایران در منطقه گذاشته است؟ پاسخ موقتی به سؤال فوق را می‌شود این‌طور مطرح نمود که فشارهای آمریکا بعد از یازدهم سپتامبر تاکنون یکنواخت نبوده و سیاست خارجی ایران را به سمت یک نوع استراتژی تهاجم – تدافع سوق داده است که در ادامه به‎طور مفصل به تفسیر این ایده خواهیم پرداخت. نگارنده با روش کیفی و رویکرد توصیفی – تحلیلی درصدد پاسخ به سؤال فوق و اثبات فرضیه خود از طریق داده‌های مورد بحث خواهد بود.}, keywords_fa = {بین‌الملل‎گرایی تهاجمی,سیاست خارجی ایران,رئالیسم تدافعی و تهاجمی,طرح معمای امنیتی,تهاجم– دفاع}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1111.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1111_073c1c0777b13db37279b37a98efa6c1.pdf} } @article { author = {salimi, hosein and shahmohammadi, mohammad}, title = {The strength of the internal structure of the power of the Islamic Republic of Iran with a security perspective (with emphasis on political security)}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {279-314}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {The strength of internal construction and political security are among the strategic issues of revolutionary countries. The main axis of legitimacy of the Iranian political system in the post-Islamic period has been formed based on the symptoms of political security. The political structure of Iran based on the Islamic Republic is a link between the participation of social groups based on the concepts and symptoms of religious thought. Accordingly, the main question of this article is what is the relationship between the level of political participation of the people in the strength of the internal construction of the national power of the Islamic Republic of Iran? The article hypothesis emphasizes that "institutionalized political security leads to the strengthening of the internal structure of national power." For scientific analysis of such concepts and variables, an attempt has been made to critique and process all data while using descriptive and analytical methods and using content analysis technique. The results of this study show that in order to strengthen the internal foundations of national power in the field of political security of the people, development of appropriate political space, selection of appropriate agents and conscious, free, wide and comprehensive presence of the people, the most effective and influential approach in strengthening internal construction The national power is the Islamic Republic of Iran.}, keywords = {strength,internal construction of power,political security,political institution}, title_fa = {استحکام ساخت درونی قدرت نظام ج.ا.ا با نگاه امنیتی (با تأکید بر امنیت سیاسی)}, abstract_fa = {استحکام ساخت درونی و امنیت سیاسی در زمره موضوعات راهبردی کشورهای انقلابی محسوب می‌شود. محور اصلی مشروعیت نظام سیاسی ایران در دوران بعد از انقلاب اسلامی بر اساس نشانگان امنیت سیاسی شکل گرفته است. ساختار سیاسی ایران بر اساس جمهوری اسلامی پیوند‌یابنده مشارکت گروه‌های اجتماعی بر اساس مفاهیم و نشانگان اندیشه دینی است. بر همین مبنا سؤال اصلی این مقاله این می باشد که رابطه میزان مشارکت سیاسی مردم در استحکام ساخت درونی قدرت ملی ج.ا.ا چیست؟ فرضیه مقاله بر این موضوع تأکید دارد که: «امنیت سیاسی نهادمند منجر به استحکام ساخت درونی قدرت ملی می‌شود». برای تحلیل علمی چنین مفاهیم و متغیرهایی سعی شده تا ضمن استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بهره‌گیری از تکنیک تحلیل محتوا، به نقد و پردازش کلیه داده‏ها پرداخته شود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که جهت مستحکم نمودن پایه‎های درونی قدرت ملی در حوزه امنیت سیاسی مردم، توسعه فضای مناسب سیاسی، انتخاب کارگزاران شایسته و حضور آگاهانه، آزادانه و گسترده و همه‎جانبه مردم، اثربخش‎ترین و نافذترین رویکرد در تحقق استحکام ساخت درونی قدرت ملی ج.ا.ا است.}, keywords_fa = {استحکام,ساخت درونی قدرت,امنیت سیاسی,نهادمندی سیاسی}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1112.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1112_6edcc7c9e48ddf75d1a01b2dd0a2ca88.pdf} } @article { author = {Nasrollahzade, mohammadjavad and Khoramshad, mohammad bagher and Habibollahzadeh, Mohammad Hassan}, title = {Constitutional approach and upstream documents towards public diplomacy of the Islamic Republic of Iran}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {315-352}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {Public diplomacy is a set of measures taken by governments to communicate with the nations of other countries. Since the victory of the Islamic Revolution of Iran, due to its popular origin, communication with nations has been at the forefront of its policies. This research has been carried out with the aim of explaining the principles contained in the Constitution and upstream documents on public diplomacy of the Islamic Republic of Iran. The research is of an applied development type. The research method is mixed and content and interpretive analysis and documentary study have been used in data analysis. Five targeting cases and twenty-six policy cases have determined the path of public diplomacy of the Islamic Republic of Iran. According to the research findings, concepts related to public diplomacy in the provisions of the Constitution and upstream documents based on the origin and formation of the four fields of "religious and doctrinal principles", "values ​​of the Islamic Revolution", "Iranian culture, civilization and art" and " International cultural relations "are separable. Despite the emphasis on the constitution and upstream documents, there is no explicit consensus among the institutions on some provisions of public diplomacy. Strengths and weaknesses are essential. Also, given the changing international environment and in order to focus purposefully on policies and resources, it is necessary to examine the effectiveness of each policy separately.}, keywords = {Public Diplomacy,constitution,Twenty-Year Vision Document,Five-Year Development Plan Rules}, title_fa = {رویکرد قانون اساسی و اسناد بالادستی نسبت به دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {دیپلماسی عمومی مجموعه اقداماتی است که دولت‌ها برای ارتباط با ملل دیگر کشورها به اجرا می‌گذارند. انقلاب اسلامی ایران از بدو پیروزی به دلیل خاستگاه مردمی، ارتباط با ملت‌ها را در سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده و این امر در قانون اساسی و قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف تبیین اصول مندرج در قانون اساسی و اسناد بالادستی در مورد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است. تحقیق از نوع توسعه‌ای-کاربردی است. روش تحقیق آمیخته و از تحلیل محتوا و تفسیری و مطالعه اسنادی در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد رویکرد قانون اساسی و اسناد بالادستی به دیپلماسی عمومی در سه زمینه دکترین، اهداف و سیاست‌گذاری قابل تمیز است و شش مورد دکترین، پنج مورد هدف‌گذاری و بیست‌وشش مورد سیاست‌گذاری مسیر دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران را مشخص ساخته است. بنا بر یافته‌های تحقیق، مفاهیم مرتبط با دیپلماسی عمومی در مفاد قانون اساسی و اسناد بالادستی بر مبنای خاستگاه و مبانی شکل‌گیری در چهار زمینه «مبانی دینی و اعتقادی»، «ارزش‌های انقلاب اسلامی»، «فرهنگ، تمدن و هنر ایران» و «ارتباطات فرهنگی بین‌الملل» قابل تفکیک می‌باشند. به‏رغم تأکید قانون اساسی و اسناد بالادستی، پیرامون برخی مفاد دیپلماسی عمومی، اجماع صریحی میان دستگاه‌ها وجود ندارد. تنقیح مجموعه دکترین، اهداف و سیاست‌های دیپلماسی عمومی مندرج در قانون اساسی و قوانین بالادستی و تبیین نقاط قوت و ضعف ضروری است. همچنین بنا بر محیط متغیر بین‌المللی و به‌منظور تمرکز هدفمند بر سیاست‌ها و منابع لازم است اثربخشی هریک از سیاست‌ها جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {دیپلماسی عمومی,قانون اساسی,سند چشم‌انداز بیست‌ساله,قوانین برنامه پنج‌ساله توسعه}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1113.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1113_b3114ca84c714433a9d73f894432652e.pdf} } @article { author = {amirli, hosein and Taghipour, reza}, title = {Process modeling indigenous cyber defense}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {353-386}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {The increasing expansion of cyber space has led to a significant portion of sovereignty activities, including security and military activities, being transformed into battlefields, thus necessitating a unified and indigenous structure to defend the country in order to safeguard its interests be provided. key processes are one of the most important cyber defense issues around which defense is formed. In order to achieve the main processes of cyber defense in this research, using the case-contextual approach, first the upstream documents of the country have been reviewed and by selecting several countries, the available strategic documents of these countries have been studied and their propositions extracted at strategic level the Zuckman architecture framework has been compiled, then utilized through the knowledge of 14 experts in the field through interviews, questionnaires, key cyber defense processes, and leveled and correlated with interpretive and comparative structural modeling methods then it is drawn and the final model is presented.}, keywords = {Cyber Defense,process,architecture,interpretive structural modeling (ISM)}, title_fa = {ارائه مدل فرایندی دفاع سایبری بومی}, abstract_fa = {گسترش روزافزون فضای سایبر سبب شده است که بخش قابل ‌توجهی از فعالیت‌های حاکمیتی ازجمله فعالیت‌های امنیتی و نظامی به این فضا منتقل و فضای مزبور به عرصه نبرد مبدل شود؛ بنابراین به‎منظور صیانت از منافع کشور ضرورت دارد ساختار یکپارچه و بومی برای دفاع در این فضا فراهم گردد. فرایندهای اصلی یا کلیدی از مهم‌ترین مباحث دفاع سایبری محسوب می‌شوند که دفاع پیرامون آن‌ها شکل می­گیرد. برای دستیابی به فرایندهای اصلی دفاع سایبری در این پژوهش، با بهره­گیری از روش موردی زمینه­ای، نخست اسناد بالادستی کشور مورد مطالعه قرار گرفته و با گزینش چند کشور، اسناد راهبردی قابل ‌دسترس این کشورها بررسی شد و با ورود گزاره‌های استخراج‌شده از آن‌ها در سطح راهبردی، چارچوب معماری زکمن و با بهره­گیری از دانش 14 نفر از خبرگان این حوزه از طریق مصاحبه و پرسشنامه، فرایندهای کلیدی دفاع سایبری احصاء و با استفاده از روش مدل ساختاری تفسیری و مقایسه‌ای زوجی، این فرایندها سطح‌بندی و ارتباط بین آن‌ها ترسیم و مدل نهایی ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {دفاع سایبری,فرایند,‌معماری,مدل ساختاری تفسیری و مقایسه‌ زوجی}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1114.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1114_412bbbc36b7f79ad09444a47a3d7c683.pdf} } @article { author = {Ramezani, MohammadJavad and badri, Kourosh and ghafari, jalal}, title = {Process modeling indigenous cyber defense}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {387-420}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {This article, which is taken from a group study, shows that many factors affect the ability of governments to achieve national security goals, and the national security equation of governments is not static, but changes over time. In fact, as we move forward in the information age, the importance of intangible and subjective elements of power, such as knowledge, to the importance of tangible and traditional factors of power, is increasing significantly. For this purpose, the trends and effects of virtual social networks on national security have been considered. This study, through a combined method and distribution of questionnaires among experts in the field of cyberspace and national security, has reached the conclusion that the impact of social networks on national security is currently negative and threatening and the trend of people's use of social networks increases the gap between Sovereignty and society will reduce sovereignty and control over economic activities and affect lifestyle and culture. Finally, strategies are proposed to manage the situation ahead.}, keywords = {Social Networks,national security,Cyberspace,information age}, title_fa = {بررسی روندهای تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {این مقاله که برگرفته از مطالعه گروهی است نشان می‌دهد، عوامل زیادی بر توانمندی دولت‌ها جهت دستیابی به اهداف امنیت ملی تأثیر می‌گذارد و معادله امنیت ملی دولت‌ها ایستا نیست، بلکه در طی زمان دچار دگرگونی می‌شوند. درواقع همچنان که در عصر اطلاعات پیش می‌رویم، اهمیت عناصر نامحسوس و ذهنی قدرت همانند دانش نسبت به اهمیت عوامل محسوس و سنتی قدرت، به‌گونه‌ای قابل توجه در حال افزایش هستند. به این منظور بررسی روندها و آثار شبکه‌های اجتماعی مجازی بر امنیت ملی مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با روش ترکیبی و توزیع پرسشنامه میان خبرگان حوزه فضای مجازی و امنیت ملی به این امر رسیده است که روند تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر امنیت ملی در حال حاضر منفی و تهدیدآفرین است و روند استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش شکاف میان حاکمیت و جامعه، کاهش نظارت و کنترل حاکمیت بر فعالیت‌های اقتصادی و اثرگذاری بر سبک زندگی و فرهنگ خواهد شد. در انتها به‎منظور مدیریت شرایط پیش‎رو راهبردهایی پیشنهاد می‌گردد.}, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی,امنیت ملی,فضای مجازی,عصر اطلاعات}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1115.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1115_f6742da9e994f80e7d1eba1c7ec96121.pdf} } @article { author = {abiri, davood and Yazdani Chahar Borj, rahim and Halili, Khodadad and saghafi, kamyar}, title = {Explaining the role of national information network in managing the opportunities and threats of cyberspace in the country}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {421-450}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {The National Information Network is designed to reduce the dependency on the global Internet network and provide convenient, secure, and inexpensive services in cyberspace. This network has many opportunities, including quick provide content and information and knowledge, facilitate electronic services, reduce costs, increase administrative health, create and use search engine, social networks, national cloud computing, and more. The creation and promotion of a national information network will result in information security, users security, privacy and disconnection of other countries. But besides those opportunities, this network has numerous threats so that, if not addressed, will endanger the security of information and users, will lead to cost wasting and will undermine national security. Cyberspace security in order to protect cyber properties and to safeguarde national interests in line with national security is one of the major concerns of the governance. this will be achieved through the opportunities and cyberspace threats management by means of the National Information Network. This paper in terms of purpose is Practical and in terms of nature and data collection method is descriptive. In this research, the library method was used to data collection and then categorized them.in order to evaluation a researcher-made questionnaire, sample volume 96 calculated via Cochran's formula was used. The Validity and Reliability is checked using the Lisrel and SPSS softwares and the results indicate that the average of cyberspace opportunities with 45/88 factor load values and cyberspace threats with 89/87 factor load values are managable through the National Information Network.Finally, practical suggestions are presented at the end.}, keywords = {The National Information Network,management,opportunities,Threats,Cyberspace}, title_fa = {تبیین نقش شبکه ملی اطلاعات در مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی کشور}, abstract_fa = {شبکه ملی اطلاعات به‌منظور کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و ارائه خدمات مناسب، امن و ارزان در فضای مجازی طرح‌ریزی ‌شده است. این شبکه، دارای فرصت‌های فراوانی ازجمله تسریع در عرضه محتوا، اطلاعات و دانش، تسهیل و فراگیری خدمات الکترونیکی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سلامت اداری، ایجاد و استفاده از موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، رایانش ابری بومی و... می‌باشد. ایجاد و ارتقاء شبکه ملی اطلاعات منجر به امنیت اطلاعات، کاربران، حفظ حریم خصوصی و قطع وابستگی به کشورهای بیگانه می‌گردد؛ اما در کنار تمام مزایای مذکور، این شبکه دارای تهدیدهای متعددی است که در صورت عدم توجه به آن، علاوه بر اینکه امنیت اطلاعات و کاربران را دچار چالش می‌کند، منجر به هدررفت هزینه‌ها و درنهایت تضعیف امنیت ملی خواهد شد. تأمین امنیت فضای سایبر به‌منظور حفاظت از سرمایه‌های سایبری و صیانت از منافع ملی در راستای امنیت ملی کشور از دغدغه‌های مهم حاکمیت است، این امر مهم محقق نمی‌گردد مگر با مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی از طریق شبکه ملی اطلاعات. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده‌ها، توصیفی است. در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای نسبت به جمع‌آوری داده‌ها و دسته‌بندی آن‌ها اقدام شده و از طریق پرسشنامه محقق‎ساخته و جامعه آماری با حجم نمونه برابر فرمول کوکران 96 نفر محاسبه و اطلاعات جمع‌آوری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیل داده، لیزرل و SPSS روایی و پایایی به تصویب رسیده و نتایج حاکی از آن است که میانگین فرصت‌های فضای مجازی با بار عاملی 45/88 و میانگین تهدیدهای فضای مجازی با بار عاملی 89/87 از طریق شبکه ملی قابل مدیریت است و درنهایت پیشنهادهای کاربردی در پایان ارائه ‌شده است.}, keywords_fa = {شبکه ملی اطلاعات,مدیریت,تهدیدها,فرصت‌ها,فضای مجازی}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1116.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1116_0dee531f628c6d187610a82fcaac39a4.pdf} } @article { author = {hoseini, Seyyed Taghi and momeni, eskandar and kamkar, mahdi}, title = {Disciplinary strategies for tourism development}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {451-472}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {Tourism is a very sensitive phenomenon and considering its position in the economy and the relations between nations, providing safe and secure conditions for it is one of the basic principles. When a tourist decides to travel, the first thing that comes to his mind is his knowledge and information about the possible destination he chooses to travel. If the collection of this knowledge and information about a particular country creates an image that motivates the traveler; Do not lead, naturally the country is removed from the selection arena. The present research is of applied-developmental type and the research method is quantitative. The purpose of this research is to achieve disciplinary strategies for tourism development. The data collection method is a specialized library method (books, documents, archives, reputable scientific sites) and field methods (interviews and questionnaires) and the data collection tools are standardized research receipt, interview card and researcher-made questionnaire. Be. One of the most important strategies obtained from the present dissertation is "Attention to government support for the development of tourism industry infrastructure, support for domestic and private investment, reduction of relocation of senior managers of the tourism industry (with priority given to the Ministry of Tourism), diplomacy in line Ensuring the security of the country's borders (especially the eastern borders) and using the power and potential of the country's armed forces to develop tourism capacities in these areas and establishing a special tourist checkpoint and police station (tourism police) with standard training and fluency in official languages Uniforms for "tourist destinations" can be called.}, keywords = {strategy,tourist,security,Law enforcement,law enforcement strategies}, title_fa = {راهبرد های انتظامی توسعه گردشگری}, abstract_fa = {گردشگری پدیده ای فوق حساس است و با توجه به جایگاهی که در اقتصاد و روابطی که بین ملت ها دارد، تامین شرایط امن و ایمن برای آن از اصول اساسی است. هنگامی که یک جهانگرد تصمیم به سفر می گیرد، اولین چیزی را که در ذهنش مرور می کند دانسته ها واطلاعاتش در باره مقصد محتملی است که برای سفر انتخاب می کند. اگر مجموعه این دانسته ها و اطلاعات در مورد یک کشور خاص به ایجاد تصویری که انگیزه سفررا در او برانگیزد؛ منجر نشود، بطور طبیعی کشور مذکور از عرصه انتخاب حذف می شود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی-توسعه ای است و روش تحقیق کمی می باشد. هدف از انجام تحقیق دست یابی به راهبردهای انتظامی توسعه گردشگری است. روش گردآوری اطلاعات روش کتابخانه ای تخصصی( کتب، اسناد و مدارک، آرشیو ها، سایت های علمی معتبر) و روش های میدانی(مصاحبه و پرسشنامه) می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات نیز فیش تحقیق، کارت مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استاندارد شده می باشد. از مهم ترین راهبردهای بدست آمده از رساله حاضر " توجه به حمایت دولت برای توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری، حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و بخش خصوصی ،  کاهش جابجائی مدیران کلان صنعت گردشگری(با اولویت ایجاد وزارت گردشگری)، اقدامات دیپلماسی در راستای تامین امنیت مرزهای کشور(به ویژه مرزهای شرقی) و  بهره گیری از توان و پتانسیل نیروهای مسلح کشور به منظور توسعه ظرفیت های گردشگری این مناطق و تاسیس پاسگاه و کلانتری ویژه گردشگران (پلیس گردشگری) با آموزش استاندارد و مسلط به زبان های رسمی دنیا با لباس متحد الشکل درمقاصد گردشگری "را می توان نام برد.}, keywords_fa = {راهبرد,گردشگر,امنیت,انتظام,راهبردهای انتظامی}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1117.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1117_c064ddafdc7f77c9a64753f609a50166.pdf} } @article { author = {sahraei, mahdi and valavi, mohammadreza and bayat, bahram and taraghi, Abdolreza}, title = {Provide a native model of cyber monitoring,monitoring and alerting based on the ooda cycle}, journal = {National Security}, volume = {10}, number = {37}, pages = {473-512}, year = {2020}, publisher = {Higher National Defense University (Faculty of National Security)}, issn = {2538-3329}, eissn = {2980-8251}, doi = {}, abstract = {The use of cyberspace has created new challenges in the national security domain, in a way that has essentially transformed the concepts of security in all aspects of national power. These security issues have sometimes affected cyber-security systems and infrastructures, which have had a direct impact on the national security of countries in the form of cyber threats and threats, by undermining the dimensions of cyber security. Given the importance of preventing these injuries, it is necessary to take precautionary measures with respect to the hazards in question. To this end, due to the serious vacuum in deploying systems that can perform cyber-space identification and alerting activities at the right time, a model for cyber-monitoring, monitoring and alerting has been attempted based on a comparative study of structures in selected countries. Submitted in accordance with indigenous policies and regulations. According to the subject and purpose of the research, the type of research is applied development. The research methodology of the combined method includes library studies for collecting successful experiences of other countries and comparing them and then open interviews through a panel of experts in the qualitative section and then distributing the questionnaire to evaluate the components of the model presented. The statistical population of the present study was 20 experts in the field of information technology and communications and security sector of the country. In this paper, based on the compilation of the comparative study results of selected countries, a cyber-monitoring, monitoring and warning model based on the OODA(Observation, Orientation, Decision, Action) cycle has been presented and the components of the model are prioritized according to the experts' opinion, which according to their opinion, the priority of the four stages It includes observation, Orientation, action and decision making, and the most important components of cyber dimensions are cultural, defense-security, diplomacy, social, economic, science, technology, and politics, respectively.}, keywords = {cyber monitoring and warning model,ooda cycle,Comparative study}, title_fa = {ارائه مدل بومی رصد، پایش و هشداردهی سایبری بر اساس چرخه اودا}, abstract_fa = {بهره‌گیری از فضای سایبر موجب بروز چالش‌های نو در قلمرو امنیت ملی شده است، به‌نحوی‌که اساساً مفاهیم امنیتی در همه ارکان قدرت ملی را متحول نموده است. این موارد امنیتی گاهی در قالب تهدیدات و حملات سایبری با خدشه­دار نمودن ابعاد امنیت سایبری، لطمات جبران­ناپذیری به سیستم­ها و زیرساخت­های حیاتی وارد نموده است که تأثیر مستقیم بر امنیت ملی کشورها داشته است. نظر به اهمیت جلوگیری از این آسیب­ها و لطمات، ضرورت دارد تا با تدابیری در خصوص اقدامات پیشگیرانه نسبت به مخاطرات مورد بحث اقدام نمود. به همین منظور و به دلیل خلأ جدی در مورد به‌کارگیری سیستم­هایی که بتوانند در زمان مناسب اقدامات مربوط به شناسایی و هشداردهی در فضای سایبر را به انجام برسانند، سعی شده مدلی جهت رصد، پایش و هشداردهی سایبری بر اساس مطالعه تطبیقی ساختارهای موجود در کشورهای منتخب، مطابق با سیاست‌ها و ضوابط بومی ارائه گردد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی- توسعه‌ای است. روش تحقیق به‌کارگیری‎شده روش ترکیبی؛ شامل مطالعات کتابخانه‌ای جهت گردآوری تجربیات موفق کشورهای منتخب و مقایسه آن و سپس مصاحبه باز، از طریق پانل خبرگان در بخش کیفی و سپس توزیع پرسشنامه جهت ارزیابی مؤلفه‌های به‎دست‎آمده مدل ارائه‎شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تعداد 20 نفر از خبرگان عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه امنیتی کشور بوده است. در این مقاله بر اساس جمع‌بندی نتایج مطالعه تطبیقی کشورهای منتخب، یک مدل رصد، پایش و هشداردهی سایبری بر اساس چرخه اودا ارائه گردیده است و مؤلفه‌های مدل مذکور بر اساس نظر خبرگان اولویت‌بندی شده است که بر اساس نظر ایشان، اولویت مراحل چهارگانه به ترتیب شامل مشاهده، تحلیل، اقدام و تصمیم‌گیری می‌باشد و بیشترین اهمیت مؤلفه‌های ابعاد سایبری نیز بر این اساس به ترتیب شامل فرهنگی، دفاعی-امنیتی، دیپلماسی، اجتماعی، اقتصادی، علم و فناوری و سیاسی می‌باشد.}, keywords_fa = {مدل رصد پایش و هشداردهی سایبری,چرخه OODA,مطالعه تطبیقی}, url = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1118.html}, eprint = {https://ns.sndu.ac.ir/article_1118_0094ef54bb86738664b2882fca06ec22.pdf} }