per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
7
24
771
Original Article
مقاله پژوهشی:ارائه الگوی راهبردی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات
presenting a national security information network strategic assessment model
جمشید نصرت آبادی
1
محسن مؤمنه
2
محمدحسین یاقوت پور
3
محمد مهدی نژاد نوری
4
دانش آموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی دفاع سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دفاع سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دفاع سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امروزه ایجاد شبکه ملی اطلاعات امن، به عنوان یک راهبرد اساسی در اعمال حاکمیت کشورها در فضای سایبر محسوب شده و بیشتر کشورها نسبت به ایجاد و ارائه خدمات بر روی این بستر اهتمام نمودهاند. تعیین میزان امنیت شبکههای ملی اطلاعات نیازمند کمیسازی و تهیه الگوی ارزیابی است که بتوان بر مبنای آن امتیازدهی و نسبت به طراحی و یا انتخاب شبکه ملی اطلاعات امن اقدام نمود. در همین راستا هدف این تحقیق دستیابی به الگوی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین سؤال اصلی تحقیق این است که الگوی راهبردی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران کدام است؟ همچنین نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعهای بوده و از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا در بخش مطالعات کتابخانهای و با مراجعه به منابع معتبر مهمترین شاخصها و متغیرهای مؤثر بر ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران استخراج گردید و با توجه به ماهیت و نقش آنها، این متغیرها طبقهبندی گردیدند. در ادامه پرسشنامهای طراحی و در اختیار صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان سایبری قرار گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، مهمترین متغیرها و شاخصهای ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران احصاء گردید. در نهایت با توجه به یافتههای کتابخانهای و میدانی و همچنین تجزیه و تحلیلهای صورت پذیرفته، الگوی مفهومی و راهبردی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران پس از تأیید نهایی نخبگان سایبری، در قالب سه بعد، نوزده مؤلفه و هفتاد و یک شاخص ارائه گردیده است.
Today, the establishment of a national information security network is considered as an essential strategy for the enforcement of cyberspace, and most countries have focused on creating and providing services on this platform. Determining the security of national information networks requires quantifying and providing an evaluation model that can be used to assess and design or select a national information security network. In this regard, the purpose of this study is to achieve the National Geospatial Information Network Assessment Model for JHA. So the main question of the research is, "What is the National Information Network's National Information Network Assessment Model?" The type of research is also in terms of applied-developmental purpose and the mixed research method has been used. Based on this, firstly, in the library studies section, by referring to valid sources, the most important indicators and variables affecting the assessment of the National Information Network for Secure Data were extracted and, according to their nature and role, these variables were classified. The following questionnaire was designed and made available to experts, experts and cyber experts. Based on the analysis of the questionnaires, the most important variables and indicators for assessing the national security information network for JHA were counted. Finally, based on the findings of the library and field studies, as well as the analyzes made, the suggested conceptual model for assessing the national information security network for JHA was presented in three dimensions, nineteen components and seventy one indicators after the final validation of the cyber elites.
https://ns.sndu.ac.ir/article_771_0dec9f194e8884cc39f55ee4fc6f2b8d.pdf
الگوی ارزیابی
شبکه ملی اطلاعات
امنیت
سایبر
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
25
52
772
Original Article
مقاله پژوهشی:تأثیر ژئوپلیتیک سوریه بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی
The Impact of Syria's Geopolitics on the National Security of the Islamic Republic of Iran in the Face of the Zionist Regime
سید محمود رضا شمس دولتآبادی
1
مهدی عسگری
2
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)-
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای غرب آسیا همواره در معرض تهدیدهای امنیتی رژیم صهیونیستی بوده است؛ بهگونهای که در حال حاضر، رژیم صهیونیستی یکی از معضلات اصلی سیاست خارجی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقهای و بینالمللی محسوب میگردد. با عنایت به اینکه تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام تهدیدی حقیقی و جدی است. لذا بهرهگیری از ظرفیتهای کشورهای حاشیه سرزمین فلسطین اشغالی برای کاهش تهدیدهای این رژیم بیشازپیش احساس میشود. هدف از انجام این تحقیق «تبیین تأثیر ژئوپلیتیک سوریه بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی» میباشد. سؤال مطرح در این پژوهش این است که «ژئوپلیتیک کشور سوریه چه تأثیری میتواند بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی داشته باشند»؟ در این تحقیق از روش تئوری زمینهای (گراندد تئوری) استراوس استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق مؤید آن است که شناسایی دقیق، نظاممند و مستمر تحولات ژئوپلیتیکی سوریه و تبدیل این عوامل به علایق ژئوپلیتیکی میتواند امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء دهد و تولید بازدارندگی کند و متقابلاً برای رژیم صهیونیستی دغدغه امنیتی ایجاد کند؛ بنابراین پیشنهاد میگردد رصد مستمر تحولات ژئوپلیتیکی سوریه در دستور کار مراکز و نهادهای مسئول قرار گیرد.
The Islamic Republic of Iran, as one of the Western Asian countries, has always been exposed to the security threats of the Zionist regime, so that the Zionist regime is now considered one of the main problems of the foreign policy and national security of the Islamic Republic of Iran at the regional and international levels. It goes. Given that the threats of the Zionist regime against the Islamic world are a real and serious threat. Therefore, taking advantage of the capacities of the occupied Palestinian territories to reduce the threats of this regime is felt more and more. The purpose of this research is to "explain the geopolitical impact of Syria on the national security of the Islamic Republic of Iran in the face of the Zionist regime." The question posed in this study is, "What impact can the geopolitics of Syria have on the national security of the Islamic Republic of Iran in the face of the Zionist regime? In this research, the theory of grounded theory (grounded theory) of Strauss is used. The results of the research indicate that the accurate, systematic and continuous identification of the geopolitical developments in Syria and the transformation of these factors into geopolitical interests can enhance Iran's national security and deteriorate production and, in turn, create security concerns for the Zionist regime. . Therefore, it is suggested that continuous monitoring of Syrian geopolitical developments be put on the agenda of the responsible centers and institutions.
https://ns.sndu.ac.ir/article_772_112f3f4a92aa135fc8eb94bfffc25782.pdf
ژئوپلیتیک
امنیت ملی
ایران
سوریه
رژیم صهیونیستی
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
53
74
774
Original Article
مقاله پژوهشی:قلمرو اختیارات ولیفقیه از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد امنیت ملی
Jurisdiction of the Jurisprudence from the Iranian Constitution’s Perspective: National Security Approach
حسین رجایی
1
علیرضا سلیمی
2
سیدعلیرضا حسینی
3
محمدحسین ناظمی اشنی
4
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد محلات دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران( نویسنده مسئول)
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
استادیار گروه معارف دانشگاه فرهنگیان
فلسفة طرح رهبری ولیفقیه، سپردن زمام امور کشور به دست فقیه واجد شرایطی است که هدایت نظام اسلامی را در مسیر اسلام، عهدهدار است. اختیارات رهبری در حکومت اسلامی ماهیت شرعی دارد و قوام نظام اسلامی در عصر غیبت، تحت امر ولیفقیه است. در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز ولایتفقیه رکن اساسی محسوب میشود و تمام قوا و دستگاههای حاکمیتی مستقیم یا غیرمستقیم تحت نظارت ولایت امر وامامت امت انجام وظیفه مینمایند. قلمرو اختیارات ولیفقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مطلق و در عین حال ضابطهمند است که قانونگذار در اصول متعدد آن را پیشبینی نموده و قابل اعمال است. اختیارات ولیفقیه در حکومت اسلامی مبنای فقهی و شرعی داشته و بر اساس قواعد مردمسالاری دینی نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقبولیت یافته است. در این مقاله تعداد 17 اصل از اصول مرتبط با اختیارات ولیفقیه در قانون اساسی در قالب گزاره، مفاهیم محوری، مضامین و قضایا، احصاء و در نهایت نظریه اختیارات رهبری، مستند به منشأ شرعی و مقبولیت مردمسالاری دینی است و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ حاکمیت، صیانت و هدایت نظام اسلامی را عهدهدار میباشد.
Science and technology are one of the foundations of the endogenous authority of a nation. So far, there are no suitable strategies for solidifying science and technology, or if provided, this does not provide the desired goal. Considering that this research seeks to study and identify the strategies of science and technology affecting the strength of the internal construction of the national power of the system, it is therefore applicable on the basis of the objective. In terms of collecting data, this paper is also included in field surveys. The method of collecting information is through surveys, libraries and in-depth interviews with experts. In this research, after studying and analyzing the statements of Imam Khomeini (RA), Supreme Leader (Supreme Leader), reviewing upstream documents, library studies and analysis of trends, dimensions and components of science and technology affecting the internal strength of national power were identified and exposed. Selected experts in the field of science and technology as the statistical community were identified and then the opportunities and threats, strengths and weaknesses were identified by quantitative and qualitative methods of analysis, and from the intersection of the components, appropriate strategies were obtained. The results show that the strategy is to produce indigenous knowledge based on Iranian sources and bases, to promote the production of advanced science and technology infrastructure, and to use widespread use of secure virtual space, in accordance with the achievement of the authority of science and technology of the world, from the chosen selective strategies of the case Confirmation of experts is based on scores of charm.
https://ns.sndu.ac.ir/article_774_437e5d03339234a5e934f820fd5e7c33.pdf
اختیارات
قانون اساسی
رهبری
ولایتفقیه
امنیت ملی
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
79
116
775
Original Article
مقاله پژوهشی:واکاوی پاسخگویی از منظر مقام معظم رهبری )
Replication, from supreme leader´s point of view
لطفعلی عنایتی
1
علی لنگری
2
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
دانش آموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول
این مقاله با هدف شناخت و تبیین مفهوم پاسخگویی در بیانات مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» تدوین شده است. در واقع یافتههای این پژوهش باید به این سؤال اساسی جواب دهد که: مفهوم و مؤلفههای اصلی «پاسخگویی» از منظر معظمله چیست؟ مفهوم پاسخگویی مانند اغلب مفاهیم، حوزه عام و خاص دارد که در این نوشتار به حوزه عام پرداخته شده است. این پژوهش در پی آن است که با استفاده از روش «تحلیل محتوی» بیانات معظمله را در زمینه پاسخگویی بررسی نماید. تمرکز محقق در این تحقیق روی واژههای «پاسخگویی» و «جواب دادن» بوده تا از این طریق گزارهها و مؤلفههای مورد نظر با دقت بیشتری احصاء گردد. پاسخگویی مجموعهای از روابط اجتماعی است که بر اساس آن شخص برای تأمین خواستهها، اقناعِ دیگران، توضیح و توجیه رفتار خود نسبت به سایرین، احساس تعهد میکند. نتایج حاصله از تحقیق بیانگر این است که با نهادینه شدنِ پرسشگری و پاسخگویی در سطح جامعه به شکلی منطبق با مبانی اعتقادی، شناخت و شفافیت، اعتماد و عدالت، امنیت، ثبات و در نهایت سعادت و کمال انسانی در نظام اسلامی حاصل خواهد شد و همچنین الزامات نهادینه شدن پاسخگویی در سطح جامعه عواملی همچون داشتن تعهد و تخصص و انجام وظیفه بر مبنای قانون و تکلیف است.
Replication have had an special place in Islam sources such as holy Quran. Human beings in with any dignity, must be responder in case of their operation. Without replication, immorality will fill society. Importance of issue clearly emphasized in supreme leader´s speeches which comes from Islamic studies. This article codified in case of “ recognition and specification of replication concept in supreme leader´s speeches. Findings of this research have to answer this basic question that: What are concepts and components of replication from supreme leader´s point of view? Replication concept, such as any other concepts, has two general and particular extent. This article will talk about general domain. This research leads to survey supreme leader´s speeches about replication by descriptive, analyzing and survey method. To find best proposition, Concentration of researcher is on words “replication” and “answering”. Replication is impression of commitment in case of securement of desires, others satiation, behavior explanation and rationalization, based on a complex of social relations. Research conclusions shows: characterization of questioning and replication in society , based on Islamic studies, leads to cognition and transparency, belief and justice, safety, consistence and finally human felicity and accomplishment in Islamic society and in same way basics for replication characterizes in society are commitment, proficiency and acquit based on law and imposition.
https://ns.sndu.ac.ir/article_775_f7888bfe94641d0d591fdb0ef96aed36.pdf
پاسخگویی
جواب دادن
پرسشگری
مقام معظم رهبری
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
117
144
777
Original Article
مقاله پژوهشی:راهبردهای پسابرجامی آمریکا علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
US strategies against national security of the Islamic Republic of Iran after leaving the joint comprehensive plan of action
اصغر افتخاری
eftekhariasg@gmail.com
1
عباس خیراتی
abbas.kheyrati@gmail.com
2
دانشیار علوم سیاسی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملّی (نویسنده مسئول)
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی ذیل برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران بود که در 14 ژوئیه 2015 پس از امضای وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. علیرغم اجرای کامل تعهدات این توافق از سوی ایران، دولت آمریکا بر اساس استراتژی خود از برجام خارج گردید و چالش جدیدی را در این حوزه برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل فراهم نمود. در این مقاله با هدف کمک به تصمیمگیران جهت ارتقای ضریب امنیت ملی کشور از طریق شناسایی راهبردهای آمریکا برای خروج از برجام، پس از بیان رویکرد دو کشور به موضوع برجام با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، از طریق ایجاد «کارگروه نخبگانی و تکنیک مصاحبه عمیق» به تحلیل و استخراج راهبردهای آمریکا در خروج از برجام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده منطبق با رویکرد آمریکا در خروج از برجام، راهبردهای اصلی این کشور در شش حوزه شامل: وادار به تسلیم نمودن جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال تحریمهای شدید اقتصادی، براندازی جمهوری اسلامی ایران از طریق ایجاد بیثباتی و تغییر رژیم، مهار ایران از طریق محدودسازی برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، حل چالش منطقه جنوب غرب آسیا از طریق بازآرایی قدرت و کاهش نفوذ منطقهای جمهوری اسلامی ایران، انزوای ایران از طریق وادار نمودن جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام و جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به مزایای برجام از طریق نقض قطعنامه 2231 شناسایی و دستهبندی گردیدند.
Abstract: The Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) was an agreement on the Islamic Republic of Iran's nuclear program, which was approved by the United Nations Security Council on July 14, 2015, after the signature of the Iranian Foreign Ministers and the P5 + 1 countries. Despite the full implementation of its commitments by Iran, the new US government withdrew from JCPOA based on its strategy and presented a new challenge to the Islamic Republic of Iran internationally. This article aims to help decision-makers to improve the national security factor by identifying US strategies to exit from JCPOA, after describing the two countries' approach to the issue by using "descriptive-analytical" approach, through the creation of "elite working group and In-depth Interview Technique" has analyzed and extracted US strategies to exit from JCPOA against Iran's national security. According to the results obtained in accordance with the US approach to withdrawal, the country's key strategies include six areas: forcing the Islamic Republic to surrender by imposing severe economic sanctions, overthrowing the Islamic Republic through instability and regime change; Iran's containment by limiting the Islamic Republic of Iran's missile program, resolving the challenge of Southwest Asia by reorienting power and reducing regional influence of the Islamic Republic of Iran, isolating Iran by forcing the Islamic Republic of Iran to violate the JCPOA and preventing the Islamic Republic of Iran from gaining benefits of JCPOA through the violation 2231 statement, were identified and classified.
https://ns.sndu.ac.ir/article_777_922b7862a0b16b460d26f416cb5548a3.pdf
برجام
پسابرجام
آمریکا
راهبرد
امنیت ملی
جمهوری اسلامی ایران
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
173
194
852
Original Article
مقاله پژوهشی:بررسی امنیت سیاسی از منظر برنامهریزی منطقهای دفاعی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی
Investigation of political security from the perspective of regional defense planning using a hierarchical analysis
احسان درستکار
ehsandorostkar@ymail.com
1
سیروس نبیونی
nic.eh44@yahoo.com
2
علیرضا عباسی
haghpanah.r@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسنده مسئول)
دکتری برنامهریزی شهری، گروه فنی و مهندسی، معاونت پژوهش و نوآوری، سازمان جغرافیایی کشور
دکتری برنامهریزی شهری، گروه فنی و مهندسی، معاونت پژوهش و نوآوری، سازمان جغرافیایی کشور
امنیت سیاسی شامل رویکردهای مختلف و متفاوتی میباشد که این موارد در مکان و زمانهای گوناگون به شکلهای متفاوتی نمایان میشود. امنیت سیاسی مشتمل بر حال فعلی تفکرات جاری بر اساس روابط سیاسی شکل گرفته و تعریف میشود. آمایش سرزمین باید به شیوهای اجرا شود که مشارکت اقشار مردم و نمایندگان سیاسی آنها را تضمین کند. الزامات تحقق طرح آمایش سرزمین در جهت توسعه بلندمدت کشور و مبتنی بر اصول مصوب آمایش سرزمین میباشد که شامل ملاحظات امنیتی و دفاعی، کارایی و بازدهی اقتصادی، وحدت و یکپارچگی سرزمین ایران، گسترش عدالت اجتماعی و تعادلهای منطقهای، حفاظت محیط زیست و احیاء منابع طبیعی، حفظ هویت اسلامی، ایرانی و حراست از میراث فرهنگی، تسهیل و تنظیم روابط درونی و بیرونی اقتصاد کشور، رفع محرومیتها، بهخصوص در مناطق روستایی کشور تنظیم شده است. پژوهش حاضر کاربردی میباشد و بر اساس ماهیت و روش از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. ماهیت دادههای مورد استفاده کمّی است و شیوۀ گردآوری دادهها و اطلاعات میدانی و اسنادی میباشد. چارچوب نگارش را میتوان بر پایۀ رابطۀ متقابل شاخصهای امنیت در بعد سیاسی، جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی (مصاحبه) و تهیۀ پرسشنامه صورت پذیرفته است که برای تحلیل دادههای این قسمت از مدل تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک AHp استفاده شده است.سؤال پژوهش امنیت سیاسی در استان سیستان و بلوچستان در چه وضعیتی میباشد و به تفکیک شهرستانهای استان وضعیت چگونه است؟ که از این رو، هدف پژوهش بررسی امنیت سیاسی استان سیستان و بلوچستان در پهنه سرزمینی، میباشد. بر اساس نتایج حاصله در حوزه امنیت سیاسی شهرستانهای زابل، دلگان، نیمروز، زهک و مهرستان (زابلی) به ترتیب اولویت نسبت به دیگر شهرستانها دارای امنیت سیاسی بیشتری میباشند.
Land administration must be implemented in a manner that guarantees the participation of the people and their political representatives. The requirements for the implementation of the land development plan for the long-term development of the country are based on the principles of land management, including security and defense considerations, efficiency and economic efficiency, the unity and integrity of the land of Iran, the expansion of social justice and regional equilibrium, protection Environment and natural resources rehabilitation, preservation of Islamic, Iranian identity and protection of cultural heritage, facilitating and regulating the internal and external relations of the country's economy, removing exclusions, especially in rural areas of the country. A region that has the power of political security can be a prerequisite for the development of balanced development in the region and the land. By increasing security and providing appropriate security solutions to the territory of the land, we can see the establishment and sustainability of maintaining the population and preventing demographic migration. The present research is based on the purpose of applied scientific research and based on the nature and method of the descriptive-analytical method has been used. The nature of the data used is small and is a way of collecting data and information from the field and documents. The writing framework can be based on the interrelationship between security indicators in the political dimension, information gathering through library studies and field research (interviewing), and the preparation of a questionnaire. For analysis of the data, this method has been used to analyze the AHP technique. Question of Political Security Political situation in Sistan and Baluchestan province in what condition and how is the province of the province? And the overall objective: the achievement of sustainable security in the political dimension in Sistan and Baluchestan Province, is the minor objective: to examine the political security of the Sistan and Baluchestan province in the Territorial Territory. Based on the results obtained in the area of political security in Zabol, Dargan, Nimroz, Zahak and Mehrestan (Zabali), the priority is more secure than other cities.
https://ns.sndu.ac.ir/article_852_1d2cdca1749b642f7425cfd94bf4af61.pdf
امنیت سیاسی
سیستان و بلوچستان
تحلیل سلسله مراتبی
برنامهریزی منطقهای
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
195
220
853
Original Article
مقاله پژوهشی:فرایند مدیریت راهبردی تنگناهای امنیتی ایران و ترکیه با تأکید بر منافع ملی
The Strategic Management Process of Iran and Turkey's Security Threats with Emphasis on National Interest
محمد جواد رمضانی
1
رضا امیری مقدم
rezaamirimoghaddam@gmail.com
2
حسین سلیمی
11111111@sndu.ac.ir
3
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
استادیار دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
رئیس دانشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
این پژوهش که برگرفته از رساله دکتری است نشان میدهد، ایران و ترکیه دو کشور اسلامی همسایه و مهم در منطقه، همزمان دارای زمینههای رقابتی هستند. عوامل و متغیرهای زیادی در رقابتهای امنیتی شکل گرفته میان ایران و ترکیه و تنگنای امنیتی ایجاد شده نقش دارند که میتوان به عوامل و انگیزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی اشاره کرد. نظریات امنیتی نیز نشان میدهند کشورها در شرایط تنگنای امنیتی به صورت منطقی قادر به یافتن راهحل برای مقابله با عوارض ایجاد شده توسط سوءتفاهمها و بیاعتمادی و کاهش عدم اطمینان نیستند و صرفاً با تکیه بر سطوحی که در آن با یکدیگر همکاری میکنند میتوانند به وضعیت مدیریت برسند.این پژوهش با روش آمیخته و تکیه بر نظرات خبرگان و تحلیل مضمون آن به دنبال آن است تا ضمن تبیین تنگناها و معمای امنیتی بین دو کشور و حفظ و ارتقاء روابط و همکاریها، فرایندی برای مدیریت راهبردی تنگناهای امنیتی میان دو کشور مبتنی بر منافع ملی پیشنهاد نماید. نهایتاً مشخص گردید فرایند مذکور بایستی شامل شناخت و تبیین تنگنای امنیتی، یافتن جایگاه نقاط تنگناهای امنیتی در سیاست امنیتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و به صورت کلان در محیط امنیتی دو کشور و منطقه، مشخص نمودن نقاط اشتراک، افتراق و عوامل کلیدی در هر یک از تنگناهای امنیتی میان ایران و ترکیه، احصاء دقیق منافع ملی جمهوری اسلامی در تنگناهای امنیتی با ترکیه و تصمیمگیری و مشخص نمودن راهکارهای مدیریت تنگناهای امنیتی باشد.
The research, which is derived from a doctoral thesis, shows that Iran and Turkey, two neighboring and important Islamic countries in the region, have competing fields at the same time. Many factors and variables are involved in the security rivalries formed between Iran and Turkey and the created security bottleneck that can be attributed to political, economic, cultural and geopolitical factors. Security theories also show that countries in a security dilemma cannot reasonably find solutions to the effects of misunderstandings and mistrust and reduce uncertainty by relying solely on the levels at which they work together. Can reach the management status. This study seeks to explain the security bottlenecks and dilemmas between the two countries and to foster and enhance the relations and cooperation, while explaining the security bottlenecks and dilemmas between the two countries, a process for strategic management of security bottlenecks between the two countries based on national interests. Offer. Finally, it was identified that the process should include identifying and explaining the security bottleneck, locating security bottlenecks in the security policy and foreign policy of the Islamic Republic of Iran and Turkey, and in large part in the security environment of both countries and regions Identifying the points of commonality, differentiation, and key factors in each of the security bottlenecks between Iran and Turkey should be precise about the national interests of the Islamic Republic in the security bottlenecks with Turkey, and determining and identifying management strategies for the security bottlenecks.
https://ns.sndu.ac.ir/article_853_80eb3c0f4cd564870005ef5a7e0d4abb.pdf
تنگنای امنیتی
منافع ملی
مدیریت راهبردی
سیاست امنیتی
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
221
240
854
Original Article
مقاله پژوهشی:راهبردهای وحدت ملی در استحکامبخشی قدرت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری
National Unity Strategies for Strengthening the Internal
محمد داودی
davoudi33963@gmail.com
1
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
امّت بزرگ اسلامى در طول قرنهای متمادى بعد از قرون اولیه اسلام، نتوانست خود را به هدف و غایتى که اسلام براى او پیشبینى کرده و در نظر گرفته بود، برساند. این چیزى بود که دوری از اسلام، پراکندگی و غفلت مسلمانان براى آنها پیش آورده بود. تفرقه و اختلافشان باعث دوام سلطه دشمنان بر آنان شده است؛ اما آنچه مسلم است، این است که نقش وحدت در گسترش همبستگی و یکپارچگی امت را نمیتوان انکار کرد و حفظ اتحاد، ارزش بسیار عمیق و مهمى است که پیامبر (ص) و امامان (علیهمالسلام) ما را به آن دعوت کردهاند. مسئله وحدت یکی از مهمترین مسائل اسلامی است که بسیاری از اندیشمندان، صاحبنظران، مصلحان و رهبران جهان اسلام به آن توجه داشته و دارند. هدف تحقیق شناسایی راهبردهای نقش وحدت ملی در استحکامبخشی قدرت درونی نظام که سؤال اصلی تحقیق نیز متناظر با هدف، راهبردهای مناسب نقش وحدت ملی در استحکامبخشی قدرت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) چیست؟ میباشد. نوع تحقیق کاربردی است و روش آن توصیفی – تحلیلی که برای گردآوری اطلاعات از ابزار «کتابخانهای علمی و تخصصی» «اینترنت» استفاده شده است و در انجام کار میدانی با بهرهمندی از نظرات نخبگان علمی، با حجم نمونه جامعه آماری 30 نفر میباشد. نتایج حاصله از تحقیق نشان میدهد، وجود رهبری حکیم و فرزانه در رأس حکومت و تبعیت از قانون مهمترین نقطه قوت و راهبرد اصلی در تقویت وحدت ملی برای رفع اختلاف و یکپارچگی مردم و مسئولین میباشد؛ که با انجام کار روشمند علمی و از طریق ماتریس SWOT به آن دست یافته است.
The great Islamic ummah during the many centuries after the early centuries of Islam failed to achieve the purpose and end that Islam had foreseen and intended for him. This was what had kept them away from Islam, the dispersion and neglect of the Muslims. Their divisions have endured the enemies' domination over them. But what is certain is that the role of unity in spreading the unity of the ummah cannot be denied. And maintaining unity is a very profound and important value that the Prophet (peace be upon him) and the Imams (AS) have invited us to. The issue of unity is one of the most important Islamic issues that many scholars, scholars, peacekeepers and leaders of the Islamic world are concerned with and whose purpose is to identify the role of national unity in strengthening the internal power of the system and the main research question corresponding to the purpose of the strategies. What is National in Strengthening the Internal Power of the Islamic Republic of Iran System by Emphasizing on the Statements of the Supreme Leader? The type of research is applied and its method is descriptive-analytical which is used to collect information from the "scientific and specialized library" tool of "Internet". And in fieldwork using the opinions of the scientific elite, the sample size is 30 people. The results show that wise and wise leadership at the head of government and compliance with the law are the most important strengths and strategies in fostering national unity to resolve differences and unity of people and officials. This is achieved by doing systematic scientific work through the SWOT matrix
https://ns.sndu.ac.ir/article_854_97ddc8052734a79253c9d57a043e7964.pdf
وحدت
وحدت ملی
راهبرد
قدرت درونی
استحکام
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
241
272
859
Original Article
مقاله پژوهشی:متولیان تأثیرگذار بر فرآیند ایجاد قدرت بازدارندگی و پیشگیری از تهدیدات و حملات سایبری در نظام دفاع سایبری
Effective institutions on the process of the creating deterrence power and preventing cyberthreats and cyberattack in the cyberdefence system
علی ملائی
a.mollaei@sndu.ac.ir
1
مهرداد کارگری
m_kargari@modares.ac.ir
2
محمدحسین صنیعی
3
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبر- (نویسنده مسئول)
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
بازدارندگی یکی از مباحث اساسی در حوزه دفاعی- امنیتی هر کشور میباشد. از این رو تقویت و توسعه ادبیات راهبردی در حوزه بازدارندگی و بهطور خاص در امنیت و دفاع سایبری به منظور بهرهبرداری سازمانهای مسئول در راستای تدوین و اجرای سیاستهای کلی فضای سایبر یکی از موضوعات پر اهمیت و اساسی میباشد. ایجاد قدرت بازدارندگی معتبر نقشی کلیدی در دفاع سایبری و تأمین امنیت دارا میباشد، برای رسیدن به این مهم میبایست نهادهای خصوصی، عمومی و دولتی مورد نیاز در کنار یکدیگر و با هماهنگی، مأموریتهای اصلی را انجام دهند. در این پژوهش قصد داریم تا با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری متولیان مؤثر بر فرآیند ایجاد قدرت بازدارندگی و پیشگیری از تهدیدات و حملات سایبری را در نظام دفاع سایبری شناسایی نماییم و بررسی نماییم هر متولی در این فرآیند در چه سطحی، از کدام متولیان تأثیر میپذیرد و بر کدام متولیان تأثیر میگذارد. در پایان نتایج تحقیق نشان میدهد که کلیه 14 نهاد نظام دفاع سایبری بر روی فرآیند ایجاد قدرت بازدارندگی و پیشگیری از تهدیدات و حملات سایبری تأثیرگذار بوده و جهت حصول اهداف بازدارندگی مورد نیاز میباشند. در گام دوم با توجه به تأثیرگذاری نهادهای متولی بر روی یکدیگر، مبتنی بر ورودی و خروجی هر نهاد، سطح تأثیرگذاری هر نهاد تعیین شده است. نهادهای سطح بالاتر قدرت نفوذ بیشتری بر دیگر نهادها دارند و دارای قدرت تصمیمگیری بالاتری هستند و نهادهای سطوح پایینتر وابستگی بیشتری به دیگر نهادها دارند.
Deterrence is one of the key discussions in the coutery’s security and defence. Hence, the promotion and development of strategic literature on deterrence and in particular on cybersecurity and cyberdefence in order to exploit responsible institutions for formulating and implementing cyberspace policies is one of the most important and urgent issues. Creating a valid deterrence power plays key role in cyber defence, to achieve this, the public, private and governmental institutions needed to carry out the main missions coordinately. In this research, based on Interpretive Structural Modelling (ISM) method, we intend to identify effective institutions on the process of creating the deterrence power and the prevention of threats and cyber attacks in the cyber defense system and examin which institutions at what level will take effecte from other institutions. Finally, the results of the research show that all 14 cybersecurity organizations are effective on the process of creating deterrent power and preventing threats and cyber attacks, and are needed to achieve deterrence goals. In the second step, considering the effect of institutions on each other, based on the input and output of each entity, the level of influence of each entity is determined. Higher-level institutions have more influence over other institutions and have higher decision-making power and lower-level institutions are more dependent on other institutions.
https://ns.sndu.ac.ir/article_859_d3f43e50cc08680dde0299ae16d5d6b6.pdf
ایجاد قدرت بازدارندگی
تهدیدات و حملات سایبری
متولیان
فضای سایبر
power deterrence
cyber threats
cyber attack
Institution
Cyberspace
Interpretive Structural Modelling
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
273
314
855
Original Article
مقاله پژوهشی:ارائه الگوی راهبردی همکاریهای بینالمللی برای ارتقاء امنیت فضای مجازی بر اساس منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد مبارزه با جرائم سایبری
Presenting The Strategic Model of International Collaboration to Promote Cybersecurity and Combat Cybercrimes Based on The National Interests of the Islamic Republic of Iran
مهراب رامک
m.ramak@sndu.ac.ir
1
محمدرضا ولوی
valavi@chmail.ir
2
محمدرضا حسینی
rezahsn88@gmail.com
3
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
فضای مجازی کشور، فضایی متشکل از شبکههای ارتباطی است که در آن، محتوا و خدمات مفید، در چارچوب مبانی و ارزشهای اسلامی و قوانین و مقررات کشور ارائه میشود و علیرغم محاسن بسیار، با ایجاد بستری برای وقوع جرائم سایبری، مخاطراتی را برای امنیت فضای مجازی و بهتبع آن منافع ملی کشور، به دنبال دارد که پیگرد آنها، نیازمند همکاری ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﭘﻠﻴﺲ سایبری ﻫﻤﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺗﺤﺖ تأثیر است (به دلیل ماهیت فرامرزی). نظر به فقدان الگوی راهبردی مشخص در این خصوص، پژوهش توسعهای- کاربردی حاضر با هدف دستیابی به الگوی راهبردی همکاریهای بینالمللی برای ارتقاء امنیت فضای مجازی بر اساس منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد مبارزه با جرائم سایبری به روش موردی- زمینهای (با رویکرد آمیخته)، ضمن جمعآوری و مطالعه مبانی نظری مرتبط، مفاهیم قابل توجه (دادههای کیفی) را به روش نظریهپردازی داده بنیاد (گراندد تئوری) توسط نرمافزار مکسکیودا، کدگذاری و مقولهسازی نموده (ابعاد، مؤلفهها و شاخصها) و مدل مفهومی پژوهش را ترسیم مینماید و سپس با مدلسازی معادلات ساختاری مربوطه در نرمافزار اسمارت پی.ال.اس و استخراج 4 فرضیه اصلی و 10 فرضیه فرعی جهت ارزیابی، خبره سنجی مدل را به روش گلوله برفی توسط پرسشنامه، از اعضاء هیئتعلمی، مدیران عملیاتی و مدیران راهبردی آشنا به حوزه پژوهش (جامعه آماری) انجام و با تجزیه و تحلیل دادههای کمی حاصل، برازش کلی مدل را قوی ارزیابی نمود. نتایج پژوهش نشان داد که 12 فرضیه مورد تأیید، 2 فرضیه رد و شاخصهای جهانی امنیت فضای مجازی (توافقهای دوجانبه، توافقهای چندجانبه، مشارکتهای سازمانی، مشارکتهای دولتی و خصوصی، مشارکتهای بینالمللی) نیز ابزارهای کارآمدی برای ارتقاء امنیت فضای مجازی است
The cyberspace of the country is a space consisting of communication networks in which the content and useful services are provided within the framework of Islamic foundations and values and the laws and regulations of the country, and despite the great merits of creating a place for cybercrime, there are risks to the cybersecurity of space and consequently, the national interests of the country, their pursuit requires the cooperation of legal authorities and the cybercrime of all affected countries (due to the transboundary nature). In view of the lack of a specific strategic model in this regard, the present-day applied development study aims to achieve the strategic model of international cooperation to enhance the security of cyberspace based on the national interests of Iran and the approach to combating cybercrime in a Case-based approach (Mixed research method), while collecting and studying the related theoretical foundations, we codify and categorize the notable (qualitative data) grounded theory by maxqda software (dimensions, components and indices), and the model Describes the concept of research and then, by modeling the equations The related questionnaire in smartpls software and the extraction of 4 main hypotheses and 10 sub-hypotheses for evaluation, modeling the model by Snowball method was performed by a questionnaire, faculty members, operational managers and strategic executives familiar with the research The results of the research showed that 12 hypotheses approved, 2 hypotheses rejected, and universal cybersecurity (bilateral agreements, multilateral agreements, organizational partnerships, public-private partnerships, international partnerships) are also effective tools for enhancing cybersecurity, thus structuring The finalized indicators, in accordance with the OODA decision-making cycle, are divided into four stages, observation, guidance, decision-making and action, and the establishment of relationships (interactive, feedback, monitoring and control) among them, The Strategic Model of International Collaboration to Promote Cybersecurity and Combat Cybercrimes Based on The National Interests of the Islamic Republic of Iran was designed and presented. Keyword: strategic model, international cooperation, promotion of cybersecurity, national interests of Islamic Republic of Iran, fight against cybercrime
https://ns.sndu.ac.ir/article_855_af36b79562bdfc7f313af5aef6ae0c3d.pdf
الگوی راهبردی
همکاری بینالمللی
ارتقاء امنیت فضای مجازی
منافع ملی جمهوری اسلامی ایران
مبارزه با جرائم سایبری
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
315
353
856
Original Article
مقاله پژوهشی:ارائه مدل کلان امنیت اطلاعات فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران
Designing a Conceptual Model for the Information Security of the Islamic Republic of Iran's Cyberspace
ولی اله قربانی
ghorbani@itrc.ac.ir
1
کامیار ثقفی
ab.davood2@chmail.ir
2
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
فضای سایبر در معرض چالشها، آسیبها و تهدیدات گوناگونی نظیر ارتکاب جرائم سازمانیافته، حملات مختلکننده خدمات، جاسوسی، خرابکاری، تخریب بانکهای اطلاعاتی، نقص حریم خصوصی و نقض حقوق مالکیت معنوی قرار دارد. تهدیدات امنیتی فضای سایبر با سوءاستفاده از پیچیدگی و اتصال روزافزون سیستمهای موجود در سازمانها و بهویژه زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم، مواردی همچون امنیت اطلاعات سازمانها، ایمنی و سلامت عموم را در معرض خطر قرار میدهند. حفاظت از اطلاعات برای ایجاد جامعهای امن، ایمن و مقاوم در قبال حملات سایبری امری ضروری است که این امر نیازمند سازوکارهایی برای حفظ محرمانگی، یکپارچگی و دسترسپذیری دارایی میباشد. بهمنظور صیانت از اطلاعات کشور در فضای سایبر، باید شناخت کاملی از این فضا و تهدیدات آن وجود داشته باشد بر همین اساس مقاله حاضر به این موضوع مهم پرداخته است. برای رسیدن به یک مدل مفهومی کلان برای امنیت اطلاعات فضای سایبر باید مبانی نظری، اسناد بالادستی کشور در این حوزه بررسی شود. با جمعبندی یافتههای پژوهش (مبانی نظری، مطالعات تطبیقی انجامشده و غیره) 8 بعد و برای هر بعد 4 مؤلفه و برای هر مؤلفه 3 زیرمؤلفه و 13 شاخص برای امنیت اطلاعات فضای سایبر احصاء و سپس پرسشنامهای بر اساس طیف لیکرت 5 گزینهای تنظیم و نظر تخصصی خبرگان اخذ گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس[1]، انتخاب گردید. با انجام تجزیه تحلیل، برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل محاسبه شد و برازش مدل قوی ارزیابی گردید. نتایج نیز در قالب جداول نهایی ارائه گردیده است.
Cyber space has been tremendously progressing and has led to various activities, such as information provision, service delivery, communications management, and social, political, cultural, and governance interactions through cybersecurity mechanisms. This space is exposed to various challenges, threats and threats such as organized crime, disruptive service attacks, spyware, sabotage, data bank destruction, privacy defects, and intellectual property rights violations. Cyber security threats by exploiting the complexity and increasing connectivity of existing systems in organizations, and in particular critical, critical, and critical infrastructure, compromise the security of the economy, safety and public health. Protecting information to create a safe, secure and resilient community of cyberattacks is essential, which requires mechanisms to preserve the confidentiality, integrity and availability of assets. Considering the emergence of the concept of information security in cyberspace and considering its impact on the national security of the country, addressing this issue and institutionalizing it is considered a necessity and priority. In this regard, in order to protect the country's information in the cyberspace, there is a need for full knowledge of this space and its threats. Accordingly, the preparation of a macroeconomic model for information security in the Islamic Republic of Iran's cyberspace would help to identify the areas needed and to take the necessary steps. Information security will be the focus of this article. In order to achieve a macroeconomic model for cyberspace security, it is necessary to examine theoretical foundations, upstream documents of the country in this area. It is also necessary to study the comparative study of country documents, which are discussed in this article and based on this. Dimensions, components, subcomponents and cyber security information indicators were measured. By summarizing the research findings (theoretical foundations, comparative studies, etc.), 8 dimensions and for each dimension, 4 components, and for each component, 3 subcomponents and 13 indicators for cybersecurity data, then a questionnaire based on the Likert scale of 5 options The expert opinion was adjusted and reviewed. By studying the methodology of similar research, modeling of structural equations by partial least squares (PLS) using SmartPLS software was selected to analyze the data. The fitting of the model, the fitting of the structural model and the general fitting of the model were calculated by fitting the analysis and fitting the model was evaluated. The results are presented in the form of final tables.
https://ns.sndu.ac.ir/article_856_97fcf76dcf39d4e5e8e96a1d53e46d7b.pdf
امنیت اطلاعات فضای سایبر
امنیت فضای سایبر
حفاظت از اطلاعات
cyberspace security Information
cyberspace security
Information protection
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
355
338
857
Original Article
مقاله پژوهشی:طراحی نظام آیندهپژوهی امنیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
Designing Futures Studies System For Security M.O.D
(Ministry Of Defense And Armed Forces Logistics)
فرخ طراح زادگان
1
سید اصغر میرجعفری
2
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی، (نویسنده مسئول)
استادیار دانشگاه علوم انتظامی
غافلگیری امنیتی بخش دفاعی ناشی از تهدیدات دشمن و همچنین رفتارهای پرخطر امنیتی ودجا و شبکه همکاران آن، مسئله اصلی این پژوهش است. هدف این پژوهش ارائه نظامی برای آیندهپژوهی وزارت دفاع برای رفع این مسئله است. ضعف در این خصوص موجب تداوم غافلگیری و بروز خسارتهای امنیتی از جمله ترور، افشاء اطلاعات، خرابکاری و غیره است. به منظور دستیابی به نظام مورد نظر مجموعاً 63 نظام مختلف از جمله آیندهپژوهی و نظامهای رایج در مباحث حقوقی و همچنین مدیریتی از میان ادبیات علمی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و مبتنی بر آن و همچنین مباحث امنیت در حوزه وزارت دفاع، چارچوب و الگوی مفهومی پژوهش استخراج شد. سپس از طریق انجام مصاحبه نیمهباز با 26 نفر از متخصصین، نتایج مورد سنجش قرار گرفت. افراد به روش غیرتصادفی، هدفمند و سهمیهای انتخاب شدند. اظهارات افراد پس از اشباع نظری، تحلیل مضمون شد و 61 گزاره اصلاحی در قالب 10 مضمون فراگیر، 32 مضمون سازمان دهنده و 128 مضمون پایه حاصل شد. دستاورد پژوهش، نظامی است که سازوکار تمرکز بر مراجع امنیت و بازیگران محیط امنیتی ودجا و آگاهی از آینده آنها را فراهم میآورد. نظام ارائه شده دارای ابعاد ورودی، عملیات، خروجی، محیط و ارکان جهتساز و همچنین مؤلفههایی شامل: سازمانی، انسانی، مراجع امنیت، محیطنگاری، فرآیندها، الزامات عملیات، نتایج، پیامدها، محیط زمینهای و وظیفهای و زیرساختی است که مؤلفههای احصاء شده از طریق 35 جزء و 91 مصداق تبیین شده است.
Abstract The security amazement of the defense sector as a result of enemy threats, as well as high-risk behaviors, and the network of its colleagues, is the main issue of this study. The purpose of this study is to provide a military platform for the Department of Defense Future Studies to address the issue. The weakness in this regard results in continued neglect and security damage, including assassination, disclosure of information, vandalism, and so on. In order to achieve the desired system, a total of 63 different systems, including futures studies and common systems in legal issues as well as management among related scientific literature, were studied and based on it, as well as the security issues in the field of the Ministry of Defense, the framework and pattern The concept of research was extracted. The results were then evaluated through a semi-open interview with 26 specialists. Individuals were selected randomly, purposefully and by proportions. Individual remarks after theoretical saturation were analyzed and 61 corrective propositions were made in the form of 10 general themes, 32 organizing themes and 128 basic themes. A research achievement is a system that provides a mechanism for focusing on security authorities and actors in the security environment and on the awareness of their future. The proposed system has the dimensions of input, operation, output, environment and organizational components, as well as components including: organizational, human, security authorities, environment, processes, operational requirements, outcomes, outcomes, field and task environment and infrastructure. The components of the figure are explained through 35 components and 91 cases.
https://ns.sndu.ac.ir/article_857_6971bec4493711bf26b8e7de0a8469ee.pdf
طراحی نظام
آیندهپژوهی
امنیت
تحلیل مضمون
System Design
Futures Studies
security
Thematic Analysis
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
2019-11-22
9
33
389
424
858
Original Article
مقاله پژوهشی:ارائه مدل مفهومی ارزیابی تهدیدات تروریسم سایبری
Presentation of a Conceptual Model for Assessing the Threats of Cyber Terrorism
حسین امیرلی
h.amirli@chmail.ir
1
کامیار ثقفی
ab.davood2@chmail.ir
2
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبری- (نویسنده مسئول)
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
تروریسم سایبری یکی از تهدیدهای فضای سایبر میباشد که در سالهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه بوده است. در این مقاله پس از مطالعه پیشینه مرتبط با تروریسم و تروریسم سایبری، جایگاه آن در میان سایر تهدیدات فضای سایبری، ویژگیهای تروریسم سایبری، هستیشناسی، بازیگران، اجزای آن، راهبردهای تروریسم سایبری، انواع حملات این نوع تروریسم تشریح و تعریف محقق ساخته در زمینه تروریسم سایبری بیان شده است، در ادامه روشهای ارزیابی تهدید تروریسم سایبری بررسی و ضمن استخراج اجزا و عوامل مربوطه از ادبیات پژوهش، مدل مفهومی در این زمینه ارائه گردیده است. سپس با استفاده از روش گلوله برفی خبرگان حوزههای راهبردی فضای سایبر به تعداد 31 نفر احصاء و با توسل به نظرات آنها از طریق ابزار مصاحبه و پرسشنامه و نیز بهرهگیری از نرمافزار SPSS,SMART PLS، مدل مفهومی پیشنهادی مورد آزمون قرار گرفته و مدل نهایی ترسیم شده است.
Abstract Cyber terrorism is one of the threats to the cyber space that has faced many countries in recent years, including the Islamic Republic of Iran. In this article, after studying the backgrounds related to terrorism and cyber terrorism, its position among other cyber threats, features of cyber terrorism, ontology, actors, its components, cyber terrorism strategies, types of attacks of cyber terrorism are described and the researcher's definition of cyber terrorism is stated. In the field of cyber terrorism, the methods of assessing the threat of cyber terrorism are discussed and a conceptual model is presented while extracting the relevant components and factors from the research literature, then, by using snowball method, experts of strategic areas of cyberspace, 31 people were gathered and with their Opinions through interview and questionnaire, also using SPSS, SMART PLS software, the proposed conceptual model was tested and final model were Drawn
https://ns.sndu.ac.ir/article_858_e6ad42f35197613c2fd3b64996fe2d4e.pdf
تروریسم
تروریسم سایبری
ارزیابی تهدیدات
Terrorism
Cyber Terrorism
Threat Assessment