دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:ارائه الگوی راهبردی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات
7
24
FA
جمشید
نصرت آبادی
دانش آموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی دفاع سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
محسن
مؤمنه
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دفاع سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی
محمدحسین
یاقوت پور
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دفاع سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی
محمد
مهدی نژاد نوری
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امروزه ایجاد شبکه ملی اطلاعات امن، به عنوان یک راهبرد اساسی در اعمال حاکمیت کشورها در فضای سایبر محسوب شده و بیشتر کشورها نسبت به ایجاد و ارائه خدمات بر روی این بستر اهتمام نمودهاند. تعیین میزان امنیت شبکههای ملی اطلاعات نیازمند کمیسازی و تهیه الگوی ارزیابی است که بتوان بر مبنای آن امتیازدهی و نسبت به طراحی و یا انتخاب شبکه ملی اطلاعات امن اقدام نمود. در همین راستا هدف این تحقیق دستیابی به الگوی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین سؤال اصلی تحقیق این است که الگوی راهبردی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران کدام است؟<br /> همچنین نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعهای بوده و از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. بر این اساس، ابتدا در بخش مطالعات کتابخانهای و با مراجعه به منابع معتبر مهمترین شاخصها و متغیرهای مؤثر بر ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران استخراج گردید و با توجه به ماهیت و نقش آنها، این متغیرها طبقهبندی گردیدند. در ادامه پرسشنامهای طراحی و در اختیار صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان سایبری قرار گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، مهمترین متغیرها و شاخصهای ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران احصاء گردید. در نهایت با توجه به یافتههای کتابخانهای و میدانی و همچنین تجزیه و تحلیلهای صورت پذیرفته، الگوی مفهومی و راهبردی ارزیابی شبکه ملی اطلاعات امن برای جمهوری اسلامی ایران پس از تأیید نهایی نخبگان سایبری، در قالب سه بعد، نوزده مؤلفه و هفتاد و یک شاخص ارائه گردیده است.
الگوی ارزیابی,شبکه ملی اطلاعات,امنیت,سایبر
https://ns.sndu.ac.ir/article_771.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_771_0dec9f194e8884cc39f55ee4fc6f2b8d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:تأثیر ژئوپلیتیک سوریه بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی
25
52
FA
سید محمود رضا
شمس دولتآبادی
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
مهدی
عسگری
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)-
جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای غرب آسیا همواره در معرض تهدیدهای امنیتی رژیم صهیونیستی بوده است؛ بهگونهای که در حال حاضر، رژیم صهیونیستی یکی از معضلات اصلی سیاست خارجی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقهای و بینالمللی محسوب میگردد. با عنایت به اینکه تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام تهدیدی حقیقی و جدی است. لذا بهرهگیری از ظرفیتهای کشورهای حاشیه سرزمین فلسطین اشغالی برای کاهش تهدیدهای این رژیم بیشازپیش احساس میشود. هدف از انجام این تحقیق «تبیین تأثیر ژئوپلیتیک سوریه بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی» میباشد. سؤال مطرح در این پژوهش این است که «ژئوپلیتیک کشور سوریه چه تأثیری میتواند بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با رژیم صهیونیستی داشته باشند»؟<br /> در این تحقیق از روش تئوری زمینهای (گراندد تئوری) استراوس استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق مؤید آن است که شناسایی دقیق، نظاممند و مستمر تحولات ژئوپلیتیکی سوریه و تبدیل این عوامل به علایق ژئوپلیتیکی میتواند امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء دهد و تولید بازدارندگی کند و متقابلاً برای رژیم صهیونیستی دغدغه امنیتی ایجاد کند؛ بنابراین پیشنهاد میگردد رصد مستمر تحولات ژئوپلیتیکی سوریه در دستور کار مراکز و نهادهای مسئول قرار گیرد.
ژئوپلیتیک,امنیت ملی,ایران,سوریه,رژیم صهیونیستی
https://ns.sndu.ac.ir/article_772.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_772_112f3f4a92aa135fc8eb94bfffc25782.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:قلمرو اختیارات ولیفقیه از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد امنیت ملی
53
74
FA
حسین
رجایی
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد محلات دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
علیرضا
سلیمی
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران( نویسنده مسئول)
سیدعلیرضا
حسینی
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
محمدحسین
ناظمی اشنی
استادیار گروه معارف دانشگاه فرهنگیان
فلسفة طرح رهبری ولیفقیه، سپردن زمام امور کشور به دست فقیه واجد شرایطی است که هدایت نظام اسلامی را در مسیر اسلام، عهدهدار است. اختیارات رهبری در حکومت اسلامی ماهیت شرعی دارد و قوام نظام اسلامی در عصر غیبت، تحت امر ولیفقیه است. در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز ولایتفقیه رکن اساسی محسوب میشود و تمام قوا و دستگاههای حاکمیتی مستقیم یا غیرمستقیم تحت نظارت ولایت امر وامامت امت انجام وظیفه مینمایند. قلمرو اختیارات ولیفقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مطلق و در عین حال ضابطهمند است که قانونگذار در اصول متعدد آن را پیشبینی نموده و قابل اعمال است.<br /> اختیارات ولیفقیه در حکومت اسلامی مبنای فقهی و شرعی داشته و بر اساس قواعد مردمسالاری دینی نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقبولیت یافته است.<br /> در این مقاله تعداد 17 اصل از اصول مرتبط با اختیارات ولیفقیه در قانون اساسی در قالب گزاره، مفاهیم محوری، مضامین و قضایا، احصاء و در نهایت نظریه <strong>اختیارات رهبری، مستند به منشأ شرعی و مقبولیت مردمسالاری دینی است و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ حاکمیت، صیانت و هدایت نظام اسلامی را عهدهدار میباشد.</strong>
اختیارات,قانون اساسی,رهبری,ولایتفقیه,امنیت ملی
https://ns.sndu.ac.ir/article_774.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_774_437e5d03339234a5e934f820fd5e7c33.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:واکاوی پاسخگویی از منظر مقام معظم رهبری )
79
116
FA
لطفعلی
عنایتی
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
علی
لنگری
دانش آموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول
این مقاله با هدف شناخت و تبیین مفهوم پاسخگویی در بیانات مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» تدوین شده است. در واقع یافتههای این پژوهش باید به این سؤال اساسی جواب دهد که: مفهوم و مؤلفههای اصلی «پاسخگویی» از منظر معظمله چیست؟ مفهوم پاسخگویی مانند اغلب مفاهیم، حوزه عام و خاص دارد که در این نوشتار به حوزه عام پرداخته شده است. این پژوهش در پی آن است که با استفاده از روش «تحلیل محتوی» بیانات معظمله را در زمینه پاسخگویی بررسی نماید.<br /> تمرکز محقق در این تحقیق روی واژههای «پاسخگویی» و «جواب دادن» بوده تا از این طریق گزارهها و مؤلفههای مورد نظر با دقت بیشتری احصاء گردد. پاسخگویی مجموعهای از روابط اجتماعی است که بر اساس آن شخص برای تأمین خواستهها، اقناعِ دیگران، توضیح و توجیه رفتار خود نسبت به سایرین، احساس تعهد میکند. نتایج حاصله از تحقیق بیانگر این است که با نهادینه شدنِ پرسشگری و پاسخگویی در سطح جامعه به شکلی منطبق با مبانی اعتقادی، شناخت و شفافیت، اعتماد و عدالت، امنیت، ثبات و در نهایت سعادت و کمال انسانی در نظام اسلامی حاصل خواهد شد و همچنین الزامات نهادینه شدن پاسخگویی در سطح جامعه عواملی همچون داشتن تعهد و تخصص و انجام وظیفه بر مبنای قانون و تکلیف است.
پاسخگویی,جواب دادن,پرسشگری,مقام معظم رهبری
https://ns.sndu.ac.ir/article_775.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_775_f7888bfe94641d0d591fdb0ef96aed36.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:راهبردهای پسابرجامی آمریکا علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
117
144
FA
اصغر
افتخاری
0000-0001-8326-1190
دانشیار علوم سیاسی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
eftekhariasg@gmail.com
عباس
خیراتی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملّی (نویسنده مسئول)
abbas.kheyrati@gmail.com
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی ذیل برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران بود که در 14 ژوئیه 2015 پس از امضای وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. علیرغم اجرای کامل تعهدات این توافق از سوی ایران، دولت آمریکا بر اساس استراتژی خود از برجام خارج گردید و چالش جدیدی را در این حوزه برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل فراهم نمود. در این مقاله با هدف کمک به تصمیمگیران جهت ارتقای ضریب امنیت ملی کشور از طریق شناسایی راهبردهای آمریکا برای خروج از برجام، پس از بیان رویکرد دو کشور به موضوع برجام با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، از طریق ایجاد «کارگروه نخبگانی و تکنیک مصاحبه عمیق» به تحلیل و استخراج راهبردهای آمریکا در خروج از برجام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.<br /> بر اساس نتایج به دست آمده منطبق با رویکرد آمریکا در خروج از برجام، راهبردهای اصلی این کشور در شش حوزه شامل: وادار به تسلیم نمودن جمهوری اسلامی ایران از طریق اعمال تحریمهای شدید اقتصادی، براندازی جمهوری اسلامی ایران از طریق ایجاد بیثباتی و تغییر رژیم، مهار ایران از طریق محدودسازی برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، حل چالش منطقه جنوب غرب آسیا از طریق بازآرایی قدرت و کاهش نفوذ منطقهای جمهوری اسلامی ایران، انزوای ایران از طریق وادار نمودن جمهوری اسلامی ایران به نقض برجام و جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به مزایای برجام از طریق نقض قطعنامه 2231 شناسایی و دستهبندی گردیدند.
برجام,پسابرجام,آمریکا,راهبرد,امنیت ملی,جمهوری اسلامی ایران
https://ns.sndu.ac.ir/article_777.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_777_922b7862a0b16b460d26f416cb5548a3.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:بررسی امنیت سیاسی از منظر برنامهریزی منطقهای دفاعی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی
173
194
FA
احسان
درستکار
0000-0003-2090-7059
کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسنده مسئول)
ehsandorostkar@ymail.com
سیروس
نبیونی
دکتری برنامهریزی شهری، گروه فنی و مهندسی، معاونت پژوهش و نوآوری، سازمان جغرافیایی کشور
nic.eh44@yahoo.com
علیرضا
عباسی
دکتری برنامهریزی شهری، گروه فنی و مهندسی، معاونت پژوهش و نوآوری، سازمان جغرافیایی کشور
haghpanah.r@yahoo.com
<strong>امنیت سیاسی شامل رویکردهای مختلف و متفاوتی میباشد که این موارد در مکان و زمانهای گوناگون به شکلهای متفاوتی نمایان میشود. امنیت سیاسی مشتمل بر حال فعلی تفکرات جاری بر اساس روابط سیاسی شکل گرفته و تعریف میشود. </strong><strong>آمایش سرزمین باید به شیوهای اجرا شود که مشارکت اقشار مردم و نمایندگان سیاسی آنها را تضمین کند. الزامات تحقق طرح آمایش سرزمین در جهت توسعه بلندمدت کشور و مبتنی بر اصول مصوب آمایش سرزمین میباشد که شامل ملاحظات امنیتی و دفاعی، کارایی و بازدهی اقتصادی، وحدت و یکپارچگی سرزمین ایران، گسترش عدالت اجتماعی و تعادلهای منطقهای، حفاظت محیط زیست و احیاء منابع طبیعی، حفظ هویت اسلامی، ایرانی و حراست از میراث فرهنگی، تسهیل و تنظیم روابط درونی و بیرونی اقتصاد کشور، رفع محرومیتها، بهخصوص در مناطق روستایی کشور تنظیم شده است.</strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>پژوهش حاضر کاربردی میباشد و بر اساس ماهیت و روش از روش توصیفی </strong><strong>–</strong><strong> تحلیلی استفاده شده است. ماهیت دادههای مورد استفاده کمّی است و شیوۀ گردآوری دادهها و اطلاعات میدانی و اسنادی میباشد. چارچوب نگارش را میتوان بر پایۀ رابطۀ متقابل شاخصهای امنیت در بعد سیاسی، جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و تحقیقات میدانی (مصاحبه) و تهیۀ پرسشنامه صورت پذیرفته است که برای تحلیل دادههای این قسمت از مدل تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک </strong><strong>AHp </strong><strong> استفاده شده است.</strong><strong>سؤال پژوهش امنیت سیاسی در استان سیستان و بلوچستان در چه وضعیتی میباشد و به تفکیک شهرستانهای استان وضعیت چگونه است؟ که از این رو، هدف پژوهش بررسی امنیت سیاسی استان سیستان و بلوچستان در پهنه سرزمینی، میباشد. </strong><strong>بر اساس نتایج حاصله در حوزه امنیت سیاسی شهرستانهای زابل، دلگان، نیمروز، زهک و مهرستان (زابلی) به ترتیب اولویت نسبت به دیگر شهرستانها دارای امنیت سیاسی بیشتری میباشند</strong>.
امنیت سیاسی,سیستان و بلوچستان,تحلیل سلسله مراتبی,برنامهریزی منطقهای
https://ns.sndu.ac.ir/article_852.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_852_1d2cdca1749b642f7425cfd94bf4af61.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:فرایند مدیریت راهبردی تنگناهای امنیتی ایران و ترکیه با تأکید بر منافع ملی
195
220
FA
محمد جواد
رمضانی
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
رضا
امیری مقدم
استادیار دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
rezaamirimoghaddam@gmail.com
حسین
سلیمی
رئیس دانشکده امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
11111111@sndu.ac.ir
این پژوهش که برگرفته از رساله دکتری است نشان میدهد، ایران و ترکیه دو کشور اسلامی همسایه و مهم در منطقه، همزمان دارای زمینههای رقابتی هستند. عوامل و متغیرهای زیادی در رقابتهای امنیتی شکل گرفته میان ایران و ترکیه و تنگنای امنیتی ایجاد شده نقش دارند که میتوان به عوامل و انگیزههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی اشاره کرد. نظریات امنیتی نیز نشان میدهند کشورها در شرایط تنگنای امنیتی به صورت منطقی قادر به یافتن راهحل برای مقابله با عوارض ایجاد شده توسط سوءتفاهمها و بیاعتمادی و کاهش عدم اطمینان نیستند و صرفاً با تکیه بر سطوحی که در آن با یکدیگر همکاری میکنند میتوانند به وضعیت مدیریت برسند.<br />این پژوهش با روش آمیخته و تکیه بر نظرات خبرگان و تحلیل مضمون آن به دنبال آن است تا ضمن تبیین تنگناها و معمای امنیتی بین دو کشور و حفظ و ارتقاء روابط و همکاریها، فرایندی برای مدیریت راهبردی تنگناهای امنیتی میان دو کشور مبتنی بر منافع ملی پیشنهاد نماید. نهایتاً مشخص گردید فرایند مذکور بایستی شامل شناخت و تبیین تنگنای امنیتی، یافتن جایگاه نقاط تنگناهای امنیتی در سیاست امنیتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و به صورت کلان در محیط امنیتی دو کشور و منطقه، مشخص نمودن نقاط اشتراک، افتراق و عوامل کلیدی در هر یک از تنگناهای امنیتی میان ایران و ترکیه، احصاء دقیق منافع ملی جمهوری اسلامی در تنگناهای امنیتی با ترکیه و تصمیمگیری و مشخص نمودن راهکارهای مدیریت تنگناهای امنیتی باشد.
تنگنای امنیتی,منافع ملی,مدیریت راهبردی,سیاست امنیتی
https://ns.sndu.ac.ir/article_853.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_853_80eb3c0f4cd564870005ef5a7e0d4abb.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:راهبردهای وحدت ملی در استحکامبخشی قدرت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری
221
240
FA
محمد
داودی
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
davoudi33963@gmail.com
امّت بزرگ اسلامى در طول قرنهای متمادى بعد از قرون اولیه اسلام، نتوانست خود را به هدف و غایتى که اسلام براى او پیشبینى کرده و در نظر گرفته بود، برساند. این چیزى بود که دوری از اسلام، پراکندگی و غفلت مسلمانان براى آنها پیش آورده بود. تفرقه و اختلافشان باعث دوام سلطه دشمنان بر آنان شده است؛ اما آنچه مسلم است، این است که نقش وحدت در گسترش همبستگی و یکپارچگی امت را نمیتوان انکار کرد و حفظ اتحاد، ارزش بسیار عمیق و مهمى است که پیامبر (ص) و امامان (علیهمالسلام) ما را به آن دعوت کردهاند. مسئله وحدت یکی از مهمترین مسائل اسلامی است که بسیاری از اندیشمندان، صاحبنظران، مصلحان و رهبران جهان اسلام به آن توجه داشته و دارند.<br /> هدف تحقیق شناسایی راهبردهای نقش وحدت ملی در استحکامبخشی قدرت درونی نظام که سؤال اصلی تحقیق نیز متناظر با هدف، راهبردهای مناسب نقش وحدت ملی در استحکامبخشی قدرت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) چیست؟ میباشد. نوع تحقیق کاربردی است و روش آن توصیفی – تحلیلی که برای گردآوری اطلاعات از ابزار «کتابخانهای علمی و تخصصی» «اینترنت» استفاده شده است و در انجام کار میدانی با بهرهمندی از نظرات نخبگان علمی، با حجم نمونه جامعه آماری 30 نفر میباشد.<br /> نتایج حاصله از تحقیق نشان میدهد، وجود رهبری حکیم و فرزانه در رأس حکومت و تبعیت از قانون مهمترین نقطه قوت و راهبرد اصلی در تقویت وحدت ملی برای رفع اختلاف و یکپارچگی مردم و مسئولین میباشد؛ که با انجام کار روشمند علمی و از طریق ماتریس SWOT به آن دست یافته است.
وحدت,وحدت ملی,راهبرد,قدرت درونی,استحکام
https://ns.sndu.ac.ir/article_854.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_854_97ddc8052734a79253c9d57a043e7964.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:متولیان تأثیرگذار بر فرآیند ایجاد قدرت بازدارندگی و پیشگیری از تهدیدات و حملات سایبری در نظام دفاع سایبری
241
272
FA
علی
ملائی
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبر- (نویسنده مسئول)
a.mollaei@sndu.ac.ir
مهرداد
کارگری
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
m_kargari@modares.ac.ir
محمدحسین
صنیعی
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
بازدارندگی یکی از مباحث اساسی در حوزه دفاعی- امنیتی هر کشور میباشد. از این رو تقویت و توسعه ادبیات راهبردی در حوزه بازدارندگی و بهطور خاص در امنیت و دفاع سایبری به منظور بهرهبرداری سازمانهای مسئول در راستای تدوین و اجرای سیاستهای کلی فضای سایبر یکی از موضوعات پر اهمیت و اساسی میباشد. ایجاد قدرت بازدارندگی معتبر نقشی کلیدی در دفاع سایبری و تأمین امنیت دارا میباشد، برای رسیدن به این مهم میبایست نهادهای خصوصی، عمومی و دولتی مورد نیاز در کنار یکدیگر و با هماهنگی، مأموریتهای اصلی را انجام دهند. در این پژوهش قصد داریم تا با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری متولیان مؤثر بر فرآیند ایجاد قدرت بازدارندگی و پیشگیری از تهدیدات و حملات سایبری را در نظام دفاع سایبری شناسایی نماییم و بررسی نماییم هر متولی در این فرآیند در چه سطحی، از کدام متولیان تأثیر میپذیرد و بر کدام متولیان تأثیر میگذارد.<br /> در پایان نتایج تحقیق نشان میدهد که کلیه 14 نهاد نظام دفاع سایبری بر روی فرآیند ایجاد قدرت بازدارندگی و پیشگیری از تهدیدات و حملات سایبری تأثیرگذار بوده و جهت حصول اهداف بازدارندگی مورد نیاز میباشند. در گام دوم با توجه به تأثیرگذاری نهادهای متولی بر روی یکدیگر، مبتنی بر ورودی و خروجی هر نهاد، سطح تأثیرگذاری هر نهاد تعیین شده است. نهادهای سطح بالاتر قدرت نفوذ بیشتری بر دیگر نهادها دارند و دارای قدرت تصمیمگیری بالاتری هستند و نهادهای سطوح پایینتر وابستگی بیشتری به دیگر نهادها دارند.
ایجاد قدرت بازدارندگی,تهدیدات و حملات سایبری,متولیان,فضای سایبر
https://ns.sndu.ac.ir/article_859.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_859_d3f43e50cc08680dde0299ae16d5d6b6.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:ارائه الگوی راهبردی همکاریهای بینالمللی برای ارتقاء امنیت فضای مجازی بر اساس منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد مبارزه با جرائم سایبری
273
314
FA
مهراب
رامک
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
m.ramak@sndu.ac.ir
محمدرضا
ولوی
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
valavi@chmail.ir
محمدرضا
حسینی
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
rezahsn88@gmail.com
فضای مجازی کشور، فضایی متشکل از شبکههای ارتباطی است که در آن، محتوا و خدمات مفید، در چارچوب مبانی و ارزشهای اسلامی و قوانین و مقررات کشور ارائه میشود و علیرغم محاسن بسیار، با ایجاد بستری برای وقوع جرائم سایبری، مخاطراتی را برای امنیت فضای مجازی و بهتبع آن منافع ملی کشور، به دنبال دارد که پیگرد آنها، نیازمند همکاری ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﭘﻠﻴﺲ سایبری ﻫﻤﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺗﺤﺖ تأثیر است (به دلیل ماهیت فرامرزی).<br /> نظر به فقدان الگوی راهبردی مشخص در این خصوص، پژوهش توسعهای- کاربردی حاضر با هدف دستیابی به الگوی راهبردی همکاریهای بینالمللی برای ارتقاء امنیت فضای مجازی بر اساس منافع ملّی جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد مبارزه با جرائم سایبری به روش موردی- زمینهای (با رویکرد آمیخته)، ضمن جمعآوری و مطالعه مبانی نظری مرتبط، مفاهیم قابل توجه (دادههای کیفی) را به روش نظریهپردازی داده بنیاد (گراندد تئوری) توسط نرمافزار مکسکیودا، کدگذاری و مقولهسازی نموده (ابعاد، مؤلفهها و شاخصها) و مدل مفهومی پژوهش را ترسیم مینماید و سپس با مدلسازی معادلات ساختاری مربوطه در نرمافزار اسمارت پی.ال.اس و استخراج 4 فرضیه اصلی و 10 فرضیه فرعی جهت ارزیابی، خبره سنجی مدل را به روش گلوله برفی توسط پرسشنامه، از اعضاء هیئتعلمی، مدیران عملیاتی و مدیران راهبردی آشنا به حوزه پژوهش (جامعه آماری) انجام و با تجزیه و تحلیل دادههای کمی حاصل، برازش کلی مدل را قوی ارزیابی نمود.<br /> نتایج پژوهش نشان داد که 12 فرضیه مورد تأیید، 2 فرضیه رد و شاخصهای جهانی امنیت فضای مجازی (توافقهای دوجانبه، توافقهای چندجانبه، مشارکتهای سازمانی، مشارکتهای دولتی و خصوصی، مشارکتهای بینالمللی) نیز ابزارهای کارآمدی برای ارتقاء امنیت فضای مجازی است
الگوی راهبردی,همکاری بینالمللی,ارتقاء امنیت فضای مجازی,منافع ملی جمهوری اسلامی ایران,مبارزه با جرائم سایبری
https://ns.sndu.ac.ir/article_855.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_855_af36b79562bdfc7f313af5aef6ae0c3d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:ارائه مدل کلان امنیت اطلاعات فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران
315
353
FA
ولی اله
قربانی
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبری، دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)
ghorbani@itrc.ac.ir
کامیار
ثقفی
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
ab.davood2@chmail.ir
فضای سایبر در معرض چالشها، آسیبها و تهدیدات گوناگونی نظیر ارتکاب جرائم سازمانیافته، حملات مختلکننده خدمات، جاسوسی، خرابکاری، تخریب بانکهای اطلاعاتی، نقص حریم خصوصی و نقض حقوق مالکیت معنوی قرار دارد. تهدیدات امنیتی فضای سایبر با سوءاستفاده از پیچیدگی و اتصال روزافزون سیستمهای موجود در سازمانها و بهویژه زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم، مواردی همچون امنیت اطلاعات سازمانها، ایمنی و سلامت عموم را در معرض خطر قرار میدهند. حفاظت از اطلاعات برای ایجاد جامعهای امن، ایمن و مقاوم در قبال حملات سایبری امری ضروری است که این امر نیازمند سازوکارهایی برای حفظ محرمانگی، یکپارچگی و دسترسپذیری دارایی میباشد.<br /> بهمنظور صیانت از اطلاعات کشور در فضای سایبر، باید شناخت کاملی از این فضا و تهدیدات آن وجود داشته باشد بر همین اساس مقاله حاضر به این موضوع مهم پرداخته است. برای رسیدن به یک مدل مفهومی کلان برای امنیت اطلاعات فضای سایبر باید مبانی نظری، اسناد بالادستی کشور در این حوزه بررسی شود.<br /> با جمعبندی یافتههای پژوهش (مبانی نظری، مطالعات تطبیقی انجامشده و غیره) 8 بعد و برای هر بعد 4 مؤلفه و برای هر مؤلفه 3 زیرمؤلفه و 13 شاخص برای امنیت اطلاعات فضای سایبر احصاء و سپس پرسشنامهای بر اساس طیف لیکرت 5 گزینهای تنظیم و نظر تخصصی خبرگان اخذ گردید. برای تجزیه تحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس[1]، انتخاب گردید. با انجام تجزیه تحلیل، برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل محاسبه شد و برازش مدل قوی ارزیابی گردید. نتایج نیز در قالب جداول نهایی ارائه گردیده است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> <br />
امنیت اطلاعات فضای سایبر,امنیت فضای سایبر,حفاظت از اطلاعات
https://ns.sndu.ac.ir/article_856.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_856_97fcf76dcf39d4e5e8e96a1d53e46d7b.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:طراحی نظام آیندهپژوهی امنیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
355
338
FA
فرخ
طراح زادگان
دانشآموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی، (نویسنده مسئول)
سید اصغر
میرجعفری
استادیار دانشگاه علوم انتظامی
غافلگیری امنیتی بخش دفاعی ناشی از تهدیدات دشمن و همچنین رفتارهای پرخطر امنیتی ودجا و شبکه همکاران آن، مسئله اصلی این پژوهش است. هدف این پژوهش ارائه نظامی برای آیندهپژوهی وزارت دفاع برای رفع این مسئله است. ضعف در این خصوص موجب تداوم غافلگیری و بروز خسارتهای امنیتی از جمله ترور، افشاء اطلاعات، خرابکاری و غیره است.<br /> به منظور دستیابی به نظام مورد نظر مجموعاً 63 نظام مختلف از جمله آیندهپژوهی و نظامهای رایج در مباحث حقوقی و همچنین مدیریتی از میان ادبیات علمی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و مبتنی بر آن و همچنین مباحث امنیت در حوزه وزارت دفاع، چارچوب و الگوی مفهومی پژوهش استخراج شد. سپس از طریق انجام مصاحبه نیمهباز با 26 نفر از متخصصین، نتایج مورد سنجش قرار گرفت. افراد به روش غیرتصادفی، هدفمند و سهمیهای انتخاب شدند. اظهارات افراد پس از اشباع نظری، تحلیل مضمون شد و 61 گزاره اصلاحی در قالب 10 مضمون فراگیر، 32 مضمون سازمان دهنده و 128 مضمون پایه حاصل شد. دستاورد پژوهش، نظامی است که سازوکار تمرکز بر مراجع امنیت و بازیگران محیط امنیتی ودجا و آگاهی از آینده آنها را فراهم میآورد. نظام ارائه شده دارای ابعاد ورودی، عملیات، خروجی، محیط و ارکان جهتساز و همچنین مؤلفههایی شامل: سازمانی، انسانی، مراجع امنیت، محیطنگاری، فرآیندها، الزامات عملیات، نتایج، پیامدها، محیط زمینهای و وظیفهای و زیرساختی است که مؤلفههای احصاء شده از طریق 35 جزء و 91 مصداق تبیین شده است<strong>.</strong>
طراحی نظام,آیندهپژوهی,امنیت,تحلیل مضمون
https://ns.sndu.ac.ir/article_857.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_857_6971bec4493711bf26b8e7de0a8469ee.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
9
33
2019
11
22
مقاله پژوهشی:ارائه مدل مفهومی ارزیابی تهدیدات تروریسم سایبری
389
424
FA
حسین
امیرلی
دانشآموخته دوره دکتری مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبری- (نویسنده مسئول)
h.amirli@chmail.ir
کامیار
ثقفی
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
ab.davood2@chmail.ir
تروریسم سایبری یکی از تهدیدهای فضای سایبر میباشد که در سالهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه بوده است. در این مقاله پس از مطالعه پیشینه مرتبط با تروریسم و تروریسم سایبری، جایگاه آن در میان سایر تهدیدات فضای سایبری، ویژگیهای تروریسم سایبری، هستیشناسی، بازیگران، اجزای آن، راهبردهای تروریسم سایبری، انواع حملات این نوع تروریسم تشریح و تعریف محقق ساخته در زمینه تروریسم سایبری بیان شده است، در ادامه روشهای ارزیابی تهدید تروریسم سایبری بررسی و ضمن استخراج اجزا و عوامل مربوطه از ادبیات پژوهش، مدل مفهومی در این زمینه ارائه گردیده است. سپس با استفاده از روش گلوله برفی خبرگان حوزههای راهبردی فضای سایبر به تعداد 31 نفر احصاء و با توسل به نظرات آنها از طریق ابزار مصاحبه و پرسشنامه و نیز بهرهگیری از نرمافزار SPSS,SMART PLS، مدل مفهومی پیشنهادی مورد آزمون قرار گرفته و مدل نهایی ترسیم شده است.
تروریسم,تروریسم سایبری,ارزیابی تهدیدات
https://ns.sndu.ac.ir/article_858.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_858_e6ad42f35197613c2fd3b64996fe2d4e.pdf