دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
طرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آرا و اندیشه امام خامنهای (مدظله العالی)
7
38
FA
بهمن
رحیمی
دانش آموخته رشته مطالعات امنیت ملی،دانشگاه عالی دفاع ملی
shahidhojat@gmail.com
فواد
ایزدی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
f.izadi@ut.ac.ir
طرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا درجمهوری اسلامی ایران<br />با تاکید بر آراء امام خامنه ای (مدظله) <br /><br /><br />چکیده :<br /><br />نفوذ سیاسی یکی از واژه های پیشرفته، پیچیده، نزدیک ولی احیاء شده از جنس جنگ نرم است که هدف آن ضربه به نظام اولویت بندی، تصمیم گیری، دستگاه محاسباتی و تصرف در ادراک و دستگاه بینشی مسئولان و مردم است. <br />محققین دراین مقاله با هدف طرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تدابیروآراء امام خامنه ای(مدظله)، با بهره گیری از رویکرد کیفی و تحلیل محتوی بیانات امام خامنه ای (مدظله ) و نرم افزار maxquad ، مبانی و اصول ، ارکان جهت ساز(ماموریت،چشم انداز،اهداف ،ارزش ها و سیاست ها )، فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت ، ضعف مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا را مورد مداقه قرار داده و در نهایت برای برون رفت از موضوع راهبرد ها و راهکارهای مقابله ای از منظر معظم له را تدوین نمودند .<br />بررسی فرمایشات امام خامنه ای(مدظله) پیرامون نفوذ سیاسی نشان می دهد، از منظر ایشان نفوذ، ارتباط گیری مستقیم یا تاثیر گذاری غیرمستقیم دشمنان بر سه حوزه تشخیص(فهم از مسائل )تصمیم (راه حل برای مسائل ) و اقدام (مواجهه عملی) در جهت بر هم خوردن منافع کشور هدف و تامین منافع سلطه گران به دست حاکمان کشورهای هدف میباشد.<br /><br /><br /><br /><br />واژگان کلیدی :<br />راهبرد ،طرح راهبردی ،نفوذ ،نفوذ سیاسی ،آمریکا ،جمهوری اسلامی ایران
"راهبرد","طرح راهبردی","نفوذ سیاسی","آمریکا","جمهوری اسلامی ایران"
https://ns.sndu.ac.ir/article_1387.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1387_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
تحلیل شکاف راهبردی فرماندهی و مدیریت در نیروهای مسلح مبتنی بر اندیشۀ امامین انقلاب اسلامی
39
78
FA
امین
غیور نجفآبادی
دانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
am.ghauoor@yahoo.com
مهران
کشتکار هرانکی
استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
m.ketkar@gmail.com
نیروهای مسلح بهعنوان اصلیترین ارکان دفاع و امنیت میبایست در گام دوم انقلاب اسلامی توان و آمادگیهای دفاعی و امنیتی خود را در حدّ تراز انقلاب اسلامی ارتقا دهند. ازجمله اولین و مهمترین گامها قبل از هرگونه تصمیم و ارائه طریق در این راستا، سنجش شکاف میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نیروهای مسلح در عرصههای گوناگون بهخصوص عرصههای دفاعی و امنیتی است و از آنجایی که فرماندهی و مدیریت بهمثابه بستر و محور نیروهای مسلح است، هدف اصلی این تحقیق ارائه تحلیل شکاف راهبردی فرماندهی و مدیریت در نیروهای مسلح مبتنی بر اندیشۀ امامین انقلاب اسلامی است.<br />پژوهش حاضر از راهبرد پژوهشی آمیختۀ اکتشافی بهرهگیری نموده و بر مبنای روش تحلیل محتوای کیفی، دادههای لازم را از بیانات، پیامها و تدابیر امامین انقلاب اسلامی طی بازه زمانی 1340 تا 1398 گردآوری و با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی MaxQDA12، اقدام به 3172 مورد، کدگذاری نموده است که منجر به تولید 116 عامل گردید. براساس نظر جامعه آماری 40 نفرۀ خبرگان و صاحبنظران از بین این عوامل، 63 عامل دارای ماهیت قوت، 11 عامل ضعف، 31 عامل فرصت و 11 عامل نیز دارای ماهیت تهدید بودند. درنهایت پس از تشکیل ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و ترسیم نمودار ارزیابی و تعیین موقعیت راهبردی مشخص شد که نیروهای مسلح در وضعیت موجود در منطقه تهاجمی خفیف قرار دارند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب (ناحیه تهاجمی شدید)، انتخاب رویکرد به حداکثر رساندن فواید و مزایای ناشی از نقاط قوت و فرصتهای آن لازم است.
تحلیل شکاف راهبردی,فرماندهی و مدیریت,نیروهای مسلح,اندیشه امامین انقلاب اسلامی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1584.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1584_18916062d7cf205e53b0eb67e41f27eb.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
امنیت ج.ا.ایران با تغییر قدرتهای بزرگ تا سال 2040 میلادی
79
102
FA
خسرو
بوالحسنی
دانشیار گروه مدیریت دفاع استراتژیک، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
bolhasanik@gmail.com
عبدالرضا
ادهمی
دانشیار جامعهشناسی و عضو هیأتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمال، تهران، ایران
adhamiab@yahoo.com
اصغر
اصغرزاده
0000-0001-5064-200
استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
asgharzad221@gmail.com
مرتضی
پژوهان فر
کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
mpajhouhanfar@gmail.com
اکبر
اصفرزاده بناب
دکترای تخصصی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
akbar.asgharzadeh.b@gmail.com
جهان همواره شاهد ظهور و سقوط قدرتها بوده و اهمیت مطالعه جابجایی قدرتهای مزبور به این دلیل است که صلح و جنگ و امنیت سیستم بینالملل، با آن مرتبط است؛ بنابراین پژوهش حاضر با رویکرد آیندهپژوهی، با تغییر قدرتهای بزرگ تا سال 2040 میلادی، امنیت ج.ا.ایران و تأثیرگذاری عوامل تغییر قدرتها را بررسی میکند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به مؤلفههای مورد بررسی، رویکرد حاکم بر آن روش توصیفی- تحلیلی است؛ بنابراین ابتدا به پیشبینی قدرت کشورها در قالب شاخصهای اقتصادی و نظامی پرداخته، سپس به کمک نظریه دیلان و کیسان، چهار کشور چین، آمریکا، هند و روسیه مورد بررسی و سپس پرسشنامه نیمه ساختاریافته بین کارشناس متخصص و خبره که دارای تخصص و تجربه کافی پیرامون مسائل مورد طرح بودند، به تعداد 30 نفر توزیع و نتایج در نرمافزار میک مک تحلیل گردید. نتایج حاصل نشان داد که روابط اقتصادی- نظامی- امنیتی، مسلماً در آینده بیشتر خواهد شد. ظهور چین بهعنوان یک قدرت مسلم در آینده باعث خواهد شد تا ایران به علت منافع مشترک اقتصادی و عدم تضاد در آرمانها، برای کاهش فشارهای امنیتی از سوی غرب و آمریکا بهسوی چین سوق پیدا نماید و نقش روابط در تغییر سیستم به نفع چین در سالهای آینده، پکن را به بازیگر مهمی در معادلات ایران و غرب تبدیل خواهد کرد.
امنیت,قدرتهای بزرگ,2040 میلادی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1585.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1585_2a8e6977103a318acfc078101f841960.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
ارائه الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی از طریق تدوین تجارب نظام مقدس ج.ا.ایران براساس گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسی
103
130
FA
یوسف
ترابی کنجین
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
utorabi14@gmail.com
توحید
عبدی
دانشجوی دکترای امنیت داخلی دانشگاه عالی دفاع ملی
amiriabootaleb@yahoo.com
خد ابخش
کتولی نژ اد
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگا علو انتظامی امین
kkakoolynejad@gemal.com
تحقیق حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال اساسی انجام شده است که «الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی از طریق تدوین تجارب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران براساس گفتمان ولایت فقیه (آرا، نظرات رهنمودها و تدابیر حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)، حضرت امام خامنهای<sup>(مدظلهالعالی)</sup> و قانون اساسی چیست؟». در این تحقیق پس از کالبدشکافی موضوع امنیت سیاسی و بیان نظرات و دیدگاههای مختلف از منظر اندیشمندان جوامع غربی و الهام از مبانی و اصول ارزشهای اسلامی همچون قرآن، آیات و روایات برگرفتهشده از بیانات و رهنمودهای معصومین (علیهمالسلام) و مبانی فقه سیاسی در گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسی و نیز دریافت تجارب موفق و ناموفق مدیران و نخبگان سیاسی، ابعاد، مؤلفهها و زیرمؤلفههای مؤثر بر موضوع با ابتناء بر ابعاد هفتگانه دکترین، اهداف، سیاستها، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی و هماهنگی، مورد شناسایی واقع و پس از تأیید جامعه آماری تحقیق میتواند بهعنوان الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی نظام ج.ا.ا مورد بهرهبرداری قرار گیرد.<br />جامعه آماری این پژوهش 49 نفر از نخبگان و خبرگان حوزه امنیت سیاسی در کشور هستند که به روش مطالعه اکتشافی و فیشبرداری از محتوای اسناد، منابع و آثار معتبر علمی مرتبط با موضوع رساله موجود در کتابخانهها، سایتها و همچنین اقدام میدانی، با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه، اطلاعات و دادههای لازم در حد کفایت جمعآوری شدند. درنهایت نتایج و یافتههای حاصل از مطالعه اکتشافی، تأییدی و تحلیل عاملی انجام شده، منجر به شناسایی و ارائه الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی مبتنی بر هفت بُعد راهبردی، پنجاه مؤلفه (شاخص) و چندین زیرمؤلفه گردید. درضمن در فرجام تحقیق پیشنهادهایی برای اجرایی نمودن راهبردهای هفتگانه ارائه شده است، بنابراین رجاء واثق داریم هرچند ممکن است پیشنهادهای مؤثر دیگری هم وجود داشته باشد، امید است این دسته از موارد نیز به همراه الگوی راهبردی ارائه شده، گامی برای تحقق امنیت سیاسی پایدار برای مردم و گروههای اجتماعی گوناگون در جمهوری اسلامی در فرایند تأمین عدالت سیاسی باشد.
امنیت سیاسی,گفتمان,ولایت فقیه,قانون اساسی,تجارب
https://ns.sndu.ac.ir/article_1586.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1586_cc2289719c8006dc9501bfed92fb1159.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
تفاوتهای امنیت سایبری اجتماعی با امنیت سایبری
131
158
FA
محسن
محمدی خانقاهی
0000-0000-6023-5248
دانشجو دکتری علوم سیاسی و پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی
mohamadihi@chmail.ir
محمدحسین
آزادی
کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صداوسیما
mh.azadi73@gmail.com
برخلاف اشکال سنتی حملات سایبری، امروزه عملیاتهای سایبری اعضای یک جامعه را هدف قرار میدهند و بر اعتقادات و باورهای آنان اثر میگذارند و میزان اعتماد به دولتها را کاهش میدهند. مخالفان جمهوری اسلامی ایران اکنون به دنبال کنترل و بهرهبرداری از ظرفیتهای رسانههای اجتماعی برای آسیب رساندن به منافع ملّی، بیاعتبار کردن نهادهای دولتی و خصوصی و ایجاد اختلافات داخلی هستند. این عملیاتهای نامحسوس نشاندهندهی یک رویکرد نسبتاً جدید و بهطور فزایندهای خطرناک برای متقاعدسازی کاربران در رسانههای اجتماعی است؛ بنابراین، فعالان دولتی و غیردولتی خارج از ایران میتوانند بهجای حمله به تأسیسات نظامی یا اقتصادی، به جریان اطلاعات آنلاین از طریق رسانههای اجتماعی دسترسی داشته باشند و از این طریق حوزه نوظهور امنیت سایبری اجتماعی کشور را بهطور جدی تهدید کنند. پژوهش حاضر به بررسی این عرصه نوظهور پرداخته و تمایزات آن با امنیت سایبری را بررسی کرده است. براساس یافتهها میتوان گفت امنیت سایبری اجتماعی از حیث ماهیت، ابزار و اهداف متفاوت از امنیت سایبری است. رسانههای اجتماعی بهواسطه دو عامل مهم «غیرمتمرکزسازی» و «عدم نیاز به حضور فیزیکی» فضا را برای تولید و گسترش مطالب زیانبار نظیر اخبار جعلی و تهدید امنیت سایبری اجتماعی فراهم ساختهاند.
رسانههای اجتماعی,امنیت سایبری,امنیت سایبری اجتماعی,اخبار جعلی,عملیات اطلاعاتی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1587.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1587_0e9e9a352ed267702210540357b591ef.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
پدافند غیرعامل از دیدگاه اسلام و راهکارهای اجرایی آن در ناجا (مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی)
159
186
FA
حسن رضا
رفیعی
دانشیار پایه 30 و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
hrr1340@chmail.ir
برقراری نظم و امنیت پایه پیشرفت و توسعه همه کشورها است. قوامبخشی و مصونیت پلیس بهعنوان حافظ نظم و امنیت و آسایش مردم در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سویی با توجه به تعارضهای آرمانی ایران با قدرتهای فرامنطقهای و عوامل منطقهایشان و نفوذ عقیدتی و جهانگستر کشور ما و اینکه نیروی انتظامی سازمانی حکومتی و بازوی مسلح نظام برای تأمین امنیت داخلی است، ضرورت توجه به مبانی عقیدتی دفاع غیرعامل کاملاً آشکار و مبرهن است. هدف اصلی این مقاله آن است که نگارنده ضمن تبیین پدافند غیرعامل از دیدگاه اسلام، با استفاده از تجارب و دیدگاههای مسئولان انتظامی استان خراسان جنوبی راهکارهایی را برای توسعه و افزایش این دفاع اثربخش در ناجا تبیین نماید. این پژوهش از نظر نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات تحقیق در پیشینه، مبانی نظری و بخشی از یافتههای دینی با بهرهگیری از روش کتابخانهای و یادداشتبرداری و در حوزه میدانی با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان پاسخگویان گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق، مسئولان و کارشناسان فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی به تعداد 50 نفر است که بهصورت تمام شمار از آنها پرسش شد و نقطه نظراتشان در قالب طیف لیکرت اخذ و با استفاده از شاخصهای توصیفی و آمار استنباطی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافتههای تحقیق در زمینه پدافند غیرعامل از دیدگاه اسلام با مراجعه به قرآن و کتابهای روایی و سیره معصومان<sup>(ع)</sup> در قالب جداولی تدوین گردید. در پایان هر چهارده گویه مربوط به تأثیر بهکارگیری شقوق مختلف پدافند غیرعامل در انجام بهینه مأموریتها و وظایف نیروی انتظامی مانند ضرورت توجه به آموزههای دینی، نهادینه شدن این آموزهها در کارکنان ناجا، افزایش تعامل میان فرماندهان و نخبگان، مشارکت مردم با پلیس، برخورد قاطع با هنجارشکنان، ساختار سازمانی چابک، پیشبینی تهدیدات، مصونسازی تأسیسات، بصیرت افزایی کارکنانریا، تقویت مبانی دینی برای پیشگیری از آلودگی به مفاسد و آسیبهای شغلی، شایستهسالاری در انتصابات، ایجاد ساختار مناسب دفاع غیرعامل و تهیه پیوست پدافندی در تمام طرحهای اجرایی ناجا با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی مورد تأیید قرار گرفت.
دفاع,پدافند غیرعامل,اسلام,معصومان,نیروی انتظامی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1588.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1588_7ae91ede36a4dd1aadb376d58eb37922.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
مدل مفهومی تجزیه و تحلیل کلاندادههای رسانههای اجتماعی با رویکرد علوم شناختی
187
218
FA
محمد حسین
فیروزی
دانشجو دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی،تهران،ایران
firoozi@irib.ir
محمدرضا
موحدی صفت
عضو هیأتعلمی گروه مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
movahedi@sndu.ac.ir
حامد
حاجی ملا میرزایی
عضو هیأتعلمی گروه مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران
ha.mirzaie@ut.ac.ir
سید مرتض
موسویان
عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما؛ استاد و عضو گروه دانشگاه عالی دفاع ملی
info@mousavian.ir
تجزیهوتحلیل کلاندادههای رسانههای اجتماعی بهعنوان یک عامل کلیدی برای توسعه و پیشرفت برای اکثر دولتها تبدیل شده است. ظرفیتهای علوم شناختی برای تحلیل و ارزیابی تأثیرات محتوایی و ساختاری این رسانهها بر ذهن و مغز کاربران، دانش و بینش ارزشمندی را برای محققان و مدیران فراهم میکند. علوم شناختی در ارزیابی پردازشهای ذهنی کاربران رسانههای اجتماعی برای آگاهی از باورها، عقاید، سلیقهها و همچنین شناخت از احساسات، ادراک، افکار، توجه، هیجان، رفتار، روابط، انتخاب و ... جایگاه مهمی دارد. تأثیری که کاربران از محتوا و ساختار رسانههای اجتماعی میپذیرند تابعی از الگوهای ذهنی، الگوهای رفتاری در این رسانهها است.<br />برای ارائه مدل مفهومی در این تحقیق، ضمن مطالعه ادبیات نظری و تحقیقات پیشین با انجام مصاحبه با خبرگان (نُه نفر) ابعاد و مؤلفههای مدل اولیه استخراج گردید سپس برای برازش و تأیید مدل با استفاده از روش پیمایشی و کسب نظر متخصصین (72 نفر) بهوسیله پرسشنامه، اطلاعات جمعآوری و بهوسیله نرمافزار مورد آزمون تحلیل عاملی قرار گرفت.<br />این مدل مفهومی دارای ابعاد تولیدکننده و مصرفکننده محتوا، رسانه اجتماعی، مدیریت داده، رویکرد شناختی محتوایی، رویکرد شناختی ساختاری و شبکهای، روشهای تجزیهوتحلیل، فناوریها، امنیت، قوانین و مقررات است. در بُعد رویکرد شناختی محتوایی، مؤلفهها شامل «ادراک، افکار، احساسات، توجه، عقاید، هیجان» است و در بُعد رویکرد شناختی ساختاری و شبکهای، مؤلفهها شامل «روابط و جوامع، رفتار، انتخاب، توجه» است؛ بنابراین تجزیهوتحلیل با رویکرد شناختی، کیفیت تحقیقات، مدیریت و تصمیمگیری را افزایش داده و تواناییهای راهبردی را تقویت میکند.
کلانداده,تجزیهوتحلیل,رسانه اجتماعی,علوم شناخت
https://ns.sndu.ac.ir/article_1589.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1589_efcd1913041e19d6aa96008e9905ba16.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
سناریوهای محتمل متأثر از شبکههای اجتماعی مانع در همبستگی قومی دهه آینده جمهوری اسلامی ایران
219
244
FA
محسن
رستمی
0000-0003-1903-2347
عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
mmahya1392@gmail.com
رشد روزافزون و گسترده شبکههای اجتماعی مجازی تحولات بسیار شگرفی در زمینه ارتباطات و رفتار انسانی در جوامع مختلف و حتی در سطح جهانی ایجاد کرده است. در دنیای امروز تأثیر شبکههای اجتماعی بر زندگی مردم و بهویژه اقوام روزبهروز بیشتر میشود و یکی از شاخصهای مهم مربوط به ساختار دولتهای جهان، بافت چندقومی یا وجود اقلیت قومی مذهبی است و با توجه به اهمیت تنوع قومی در جوامعی با اقوام و نژادهای مختلف و متفاوت، تأثیر آن بر وحدت و انسجام و یکپارچگی ملی آشکار و بدیهی است. از این رو در مقاله حاضر، پرسش اساسی این است که سناریوهای محتمل در آیندهپژوهی موانع همبستگی قومی در ایران در دهه آینده با تأکید بر مؤلفهها و شاخصهای متأثر از شبکه اجتماعی چیست؟ که برای رسیدن به هدف ابتدا مفاهیم مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه تأثیرات شبکههای اجتماعی بر اقوام بهصورت روند مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن در این روش 30 نفر از اساتید و افراد نخبه با ویژگیهای خاص انتخاب و از طریق پرسشنامه مورد سؤال قرار گرفتند که از طریق این خبرگان مؤلفهها، شاخصها ارزیابیشده و درنهایت پرسشنامه برای آنها ارسال گردید. پس از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه، جهت تحلیل نتایج از آزمون فریدمن استفاده شد. مهمترین نتایج حاصله از تحلیل گویهها و شاخصها نشان میدهد که مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار عبارت خواهند بود از:<br /><br />در دهه آینده بیشترین آسیب فرهنگی کشور بهویژه اقوام متأثر از شبکههای اجتماعی تغییر سبک زندگی خانوادههای ایرانی است.<br />شبکههای اجتماعی برای دهه آینده سعی در از بین بردن نهاد مستحکم خانواده با تعصب اقوام ایرانی است که این موضوع همبستگی ملی را نیز تضعیف خواهد کرد.<br />در دهه آینده شبکههای اجتماعی با متمایز جلوه دادن هویت قومی از هویت ملی سعی در ناکارآمدی همبستگی ملی خواهند کرد.
سناریو,آیندهپژوهی,همبستگی قومی,سناریوی محتمل,اقوام
https://ns.sndu.ac.ir/article_1590.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1590_c497c2160a9eb18d7d0515f09694ad0d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
بررسی بحران تروریزم داعش در عراق براساس الگوی مایکل برچر
245
266
FA
مصطفی
الماسی
. دانشآموختهی دکترای علوم سیاسی (گرایش جامعهشناسی سیاسی)، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
almassimostafa2018@gmail.com
سید مصطفی
ابطحی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
m.abtahi@gmail.com
علیرضا
ازغندی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
alirezaazghandi@yahoo.com
این پژوهش درصدد واکاوی بحران تروریزم داعش در عراق براساس الگوی مدیریت بحران مایکل برچر است. بر این اساس، این پژوهش معتقد است ظهور بحران تروریزم و داعش در عراق شامل چهار مرحله ایجاد، تداوم و تشدید، کاهش و پایان و پیامد است. با توجه به فرضیه اشارهشده چارچوب نظری مدیریت بحران مایکل برچر برای این پژوهش انتخاب شده است. سؤال اصلی در این پژوهش این است که چه علل و عواملی در این مراحل چهارگانه نقش مؤثری ایفا کردهاند و مدیریت بحران در عراق در مواجه با داعش به چه شیوهای بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل سیاسی-اجتماعی در مرحله ایجاد بحران، عامل اقتصادی، تصرف سرزمینی، توانایی عضوگیری در مرحله تشدید و تداوم، عملیاتهای نظامی و قطع شریانهای اقتصادی در مرحله کاهش بحران اثرگذار بودهاند. این پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و روش گردآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای با استفاده از منابع معتبر و در دسترس فیزیکی و الکترونیکی بوده و ابزار گردآوری دادهها نیز برگهنویسی از روی منابع مورد استفاده است.
تروریزم,داعش,عراق,مدیریت بحران,مایکل برچر
https://ns.sndu.ac.ir/article_1591.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1591_e13e9e340b66aa6ea7df37e001ea4be4.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
بررسی و مقایسه شاخصهای توسعه فرهنگی کشورهای آسیای میانه عضو گروه اسلامگرایی افراطی (مورد مطالعه: گرایش به داعش)
267
298
FA
محمد
فرهادی
دکترای مطالعات منطقهای گرایش روسیه و آسیای مرکزی
farhadi_m2222@yahoo.com
مجتبی
عباسی قادی
دکتری جامعهشناسی، دانشگاه علوم آکادمی تاجیکستان
محسن
دیانت
دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور
mdianat.pn@gmail.com
مقاله حاضر درصدد بررسی و مقایسه شاخصهای توسعه فرهنگی کشورهای آسیای میانه عضو گروه اسلامگرایی افراطی (مورد مطالعه: گرایش به داعش) بوده است. از این منظر پس از ارائه رویکردهای نظری در جهت تبیین موضوع، دادههای پژوهش با استفاده از روش کمی و از نوع تحلیل ثانویه و نیز پرسشنامه معکوس با رجوع به آمار و ارقام شاخصهای توسعه فرهنگی منتشرشده در سایت مؤسسه مطالعات بینالملل فنلاند (2015) گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS18 در دو بخش تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی مورد آزمون و تحلیل قرار گرفته است. بهمنظور اعتبارسنجی ابزار از اعتبار محتوایی صوری کیفی و جهت پایاییسنجی ابزار از قابلیت تکرارپذیری بهواسطه استفاده از ضریب پایایی استفاده شده است که میزان آن بالای 8/0 برآورد شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که نخست بین شاخص کل توسعه فرهنگی کشورهای آسیای میانه که داعش از میان آنها عضوگیری نموده است تفاوت معناداری در سطح خطای 01/0 مشاهده شده است P
اسلام افراطی,آسیای میانه,داعش,توسعه فرهنگی,شاخصهای توسعه فرهنگی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1595.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1595_f7c52f1d8a8daae9a4dd3c85b2e13724.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده
339
370
FA
سید موسی
رئیسی
دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
vaisi.yaser1363@gmail.com
حمید
انصاری
.استاددانشگاه تهران، گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
vaisi.yaser1364@gmail.com
میثم
موسایی
استاد دانشگاه تهران
vaisi.yaser1365@gmail.com
استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی مجازی و گرایش کلیه اعضای خانواده به این قبیل شبکهها و همچنین کاهش روابط رو در رو و میان فردی و کاهش تعاملات اعضای خانواده با همدیگر بهعنوان یک آسیب جدی در جامعه مطرح است؛ بنابراین در این تحقیق تأثیر استفاده از شبکههای مجازی و استفاده مکرر و بیش از حد از آن بر تعاملات در خانواده مورد بحث و بررسی است. این تحقیق از نوع تلفیقی بوده و بخش کمی از نوع توصیفی- تبیینی و از روش تحقیق پیمایشی و در بخش کیفی نیز از روش مصاحبه استفاده شده است. کلیه ساکنین متأهل (بالای 18 سال) شهر رودبار بهعنوان جامعه آماری تحقیق مدنظر میباشند. در این تحقیق از فرمول کوکران بهمنظور تعیین حجم نمونه به شرح زیر استفاده میگردد و با توجه به تعداد جامعه آماری (21000 نفر)، حجم نمونه برابر 383 است که به لحاظ اطمینان از تکمیل کلیه پرسشنامهها تعداد 385 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته و فرم مصاحبه گردآوری و تجزیهوتحلیل گردیده است. میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده برابر 3/28% است که باید مورد توجه جدی خانوادهها برای بهبود روابط خانوادگی و کاهش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی قرار گیرد. براساس نتایج بهدستآمده رابطه معنیداری بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تعاملات اعضای خانواده وجود دارد و درنتیجه رگرسیون چند متغیره انجامشده مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها 532/0 است که نشان میدهد بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق (تعاملات اعضای خانواده) همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد؛ اما مقدار ضریب تعدیلشده (R2) که برابر با 283/0 است که نشان میدهد 3/28 درصد از کل تغییرات تعاملات اعضای خانواده وابسته به متغیر مستقل تحقیق (استفاده از فضای مجازی) است.
شبکههای اجتماعی مجازی,تعاملات اعضای خانواده,تعاملات فرهنگی,تعاملات اجتماعی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1593.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1593_4944f8f3372e878729c6c4ab094abfa0.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
طراحی مدل بهینه اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی ایران با تاکید بر نوع سازمان و نوع ارباب رجوع
371
410
FA
سیاوش
رشیدی
دانشجوی دکترای، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
sharp1390@yahoo.com
نسرین
جزنی
دانشگاه شهید بهشتی تهران
akbarmobini@yahoo.com
محمد
مبینی
استادیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
mobini20@yahoo.com
هدف از این تحقیق طراحی مدل بهینه اعتماد عمومی در سازمانهای دولتی ایران با تاکید بر نوع سازمان و نوع ارباب رجوع است. هدف پژوهش اکتشافی، نوع پژوهش بنیادی و روش تحقیق به صورت میدانی است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه و مصاحبه بوده که با بکارگیری روش نمونهگیری گلولهبرفی و با مشارکت 9 نفر از خبرگان صورت گرفته است. ابتدا با استفاده از روش دلفی به نظریهپردازی در خصوص اعتماد عمومی پرداخته شده و سپس با رویکرد پویاییشناسی سیستمی نظریه بدست آمده مورد آزمون قرار گرفته است. بعد از شناسایی متغیرهای کلیدی اعتماد عمومی و روابط علًی و ریاضی میان این متغیرها، این سیستم در نرمافزار ونسیم شبیهسازی شد و هشت سناریوی مختلف افزایش اعتماد عمومی بررسی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که خدمات عمومی(رایگان، کیفی، برابر، شفاف و همراه با پاسخ گویی) با تحت تاثیر قرار دادن میزان رضایتمندی شهروندان، اعتماد عمومی را تحت تاثیر قرار میدهد و نوع سازمان و نوع ارباب رجوع میزان تاثیر رضایتمندی بر اعتماد عمومی را تعدیل مینمایند. با افزایش همزمان شفافیت در ارائه خدمات عمومی و پاسخگویی دولت طی هشت سال و همچنین ایجاد محیط مشترک و یکسان بودن شرایط دو سناریوی جذاب برای ارتقا اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم میباشند.
اعتماد عمومی,مدل بهینه,سناریونویسی,رویکرد پویایی سیستمها,پاسخگویی عمومی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1484.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1484_93e4a66e3533fa77143c5ddad5bfbf11.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امنیت ملی
2538-3329
2980-8251
11
41
2021
11
22
استفاده از دوربینهای مداربسته در اعمال نظارتهای حکومتی
411
434
FA
محدثه
رزمجو
دانشجو دکتری، رشته حقوق عمومی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران
mohadesehrazmjoo@yahoo.com
علی اکبر
رزمجو
دکتری رشته روابط بینالملل، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما
aliakbar_razmjoo@yahoo.com
نظارت حقوقی یکی از مهمترین اقسام نظارت در حقوق عمومی بهمنظور بررسی حیطه اختیارات و قلمرو قوا است. از میان 177 اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، 18 اصل به ابزارهای نظارتی آن مربوط میشود. در همین اثنا مقوله سیستمهای نظارت تصویری با ارائه دو دید حفاظتی و نظارتی مطرح میگردد. این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی سعی بر آن دارد که با معرفی دوربینهای مداربسته در ذیل اقسام نظارتهای مکانیکی، در جهت پیشگیری وضعی جرائم در حیطهی اعمال نظارتپذیر توسط دوربین مداربسته (سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، رئیسجمهور و معاونان، مقام رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان رهبری) و موارد نظارتناپذیر توسط این دوربینها (مداخله در اصل تفکیک و استقلال قوا، صلاحیتهای حکومتی، شورای عالی امنیت ملی و موارد ناقض اصول 3، 4، 20، 25، 37، 40)، با معرفی دوربینهای مداربسته با سیگنالهای هایبریدی و لنز موتورایز در انواع دوربین مداربسته مینیاتوری، ضدخرابکاری مجهز به سیستم WVCW480، HD_SDI، Wi-Fi و تکنولوژی VCR بهعنوان برترین نوع، در راستای حرکتهای نوین و سامانمند و با هدف جلب رضایت مردم و افزایش اعتماد مردمی در تحقق عدالت و صیانت از حقوق ملت در اعمال نظارت بر حکومت بپردازد.
نظارت,کنترل,دوربینهای مداربسته,اعمال حکومت,پیشگیری وضعی
https://ns.sndu.ac.ir/article_1594.html
https://ns.sndu.ac.ir/article_1594_20e434dacce01436d78088f15aa930f4.pdf