2024-03-29T04:12:34Z
https://ns.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=155
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
نقش نخبهپروری در استحکام ساخت درونی قدرت ملی نظام ج.ا.ا ایران
حسین
ساری
رضا
علیدادی
محسن
مرادیان
از عوامل مؤثر در پیشرفت و بینیازی جامعه نیروی انسانی نخبه آن جامعه است. توجه به این منبع مهم در بیانیات امام خامنهای (مدظلهالعالی) تحت عنوان نخبهپروری و بهمنظور پیشرفت و عدم وابستگی علمی مطرح شده است و میتواند عامل مؤثری در استحکام ساخت درونی قدرت ملی نظام باشد. این تحقیق به بررسی نقشهای نخبه پروری در استحکام ساخت درونی قدرت ملی نظام میپردازد. نقشهای نخبهپروری در استحکام ساخت درونی قدرت با مؤلفههای پایهریزی، رشد، ثمردهی، ثبات و توزیع مطرح میشود. با توجه به اینکه این تحقیق در زمره تحقیقات پیمایشی (میدانی) جای میگیرد، محقق برای رسیدن به اهداف تحقیق، با استفاده از پرسشنامه (محقق ساخته) نظرات متخصصین و اصحاب علم و فنآوری را اخذ نموده و با بررسی این نظرات به اقتباس مؤلفهها و شاخصهای نخبهپروریِ استحکامزای نظام پرداخته است. نتیجه تحقیق، عدم تأثیر توزیع و رشد و تأیید سایر نقشهای بیان شده است. بیشترین بار عاملی این تحقیق مربوط به ثمردهی و پس از آن ثبات و پس از آن پایهریزی بوده که در مؤلفه استحکام ساخت درونی قدرت مادی تأثیر بیشتری نسبت به استحکام ساخت درونیِ معنوی و سلسلهمراتب استحکام داشته است. با استفاده از نرمافزار SMART PLS مؤلفه استحکام ساخت درونی مادیمعنوی با بار عاملی 97% و بار عاملی استحکام ساخت درونی مادیمنبع با 88% بیشترین تأثیر از نخبهپروری را داشته است و پاسخ به سؤال تحقیق مبنی بر تعیین شاخصهای مؤثر همان شاخصهای مؤلفههای مؤثر تحقیق است. از آزمون Z ضریب معناداری 17 حاصل شده است و نشاندهنده معناداری نقش نخبهپروری در استحکام است. از سوی دیگر تأثیر تغییرات نخبهپروری در استحکام ساخت درونی قدرت ملی نظام 75% است و نتیجه این دو آزمون فرضیه معناداری نقش نخبهپروری در استحکام ساخت قدرت درونی را اثبات نموده، نشان از هدفگذاری هوشمندانه امام خامنهای (مدظلهالعالی) در طرح موضوع نخبهپروری دارد.
نخبهپروری
استحکام ساخت درونی قدرت ملی
استحکام معنوی اثر
استحکام مادی منبع
ثمردهی
پایهریزی
2015
08
23
9
43
https://ns.sndu.ac.ir/article_673_476946b76266fcd11accd988a3414593.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
سنجش تهدیدات سایبری
علی
عبداله خانی
پرویز
حسینی
امروزه توجه به مخاطرات امنیتی فضای سایبر یعنی واقعشدن در وضعیتی که بتوان از آسیبپذیری ارکان نظام در مواجهه با تهدیدات داخلی و خارجی حوزه سایبر فروکاست، از عنایت ویژهای برخوردار است. دلیل این توجه از یکسو متأثر از رشد روزافزون وابستگی جوامع به فضای سایبر بهعنوان بستر اصلی اطلاعات و از سوی دیگر گوناگونی تهدیدات در حوزه مذکور است. با سنجش تهدیدات سایبری میتوان توجه مسئولین فضای سایبر را به قسمتهایی معطوف کرد که ازنظر امنیتی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و میتوانند آسیبهای جدی به اهداف مرجع و دارائیهای کلیدی حوزه سایبر وارد نموده و پیامدهای خطرناکی را در پی داشته باشند. در این تحقیق که باهدف سنجش تهدیدات سایبری انجام گرفت، وضعیت و میزان تهدیدات خطرناک امنیتی سایبری مشخص گردید.
بر این اساس اهداف مرجع و دارائیهای کلیدی حوزه سایبر ازنظر امنیتی در برابر بعضی از تهدیدات سایبری در وضعیت هشدار قرار داشته که توجه بیشتری را میطلبد.
تروریسم سایبری
تهدیدات سایبری
جاسوسی سایبری
جرائم سایبری
جنگ سایبری
سنجش تهدید
صدمه سایبری
2015
08
23
45
80
https://ns.sndu.ac.ir/article_674_c6b945fc3eef1cc650d8d58cb95e254e.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
چالش آفرینی اینترنت اشیاء بر ارکان امنیت ملی کشور
احسان
کیانخواه
محمدرضا
کریمی قهرودی
اینترنت اشیاء بهسرعت در حال گسترش است. اشیاء متنوعی از پوشیدنی، ثابت و متحرک با قابلیت عمل فیزیکی با فرمان سایبری در حال گسترش است. اینترنت آینده با نفوذ در همه شئون زندگی انسان از حالات شخصی و فردی تا تعاملات جمعی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حال خلق دنیایی جدید برای انسان است. در عصر سایبر با درهمتنیده شدن گسترده زندگی و تکنولوژیهای غیر بومی تهدیدات نوینی متوجه امنیت ملی شده است. ازآنجاییکه این تکنولوژیها عموماً بومی نبوده و متعلق به کشورهای متخاصم و یا همپیمانان آنها است، چالشهایی را متوجه امنیت ملی خواهد کرد. تحقیق با شکلدهی به پرسشنامه محقق ساخته براساس اثرات اینترنت اشیاء و تکنولوژیهای مرتبط آن با امنیت ملی نظرات متخصصان این حوزه را مورد پرسش قرار داده است. سپس با تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS مورد تحلیل قرار گرفته است. مردم و سبک زندگی، حاکمیت و قلمرو و جغرافیا متحمل چالشهایی نو خواهد شد. ماشینی شدن زندگی انسان، غفلت انسان از مسئولیت دنیوی و اخروی، تغییر سبک زندگی جامعه به سبک زندگی غربی، اشراف اطلاعاتی دشمن بر تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دانش راهبردی و کاهش حفاظت از سرمایههای ملی از اثرات کسترش اینترنت اشیاء در کشور خواهد بود. باید با درک صحیح چالشهای آینده، راهبردهایی را در شکلدهی به قدرت درونزای سایبری اتخاذ نمود.
اینترنت اشیاء
چالشهای امنیت ملی
مردم
حاکمیت
قلمرو
2015
08
23
81
106
https://ns.sndu.ac.ir/article_675_3c102d4b8c4b96f930a3dc3b4a00be15.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
رویکرد سیاسی ترکیه در اقلیم کردستان عراق و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
حسین
باقری
حسن
مرادی
علی اوسط
نظاملو
ترکیه در حالی که خود با بحران قدیمی کردهای این کشور که مدتها آنها را ترکهای کوهستان مینامید دست بهگریبان بود و این موضوع هنوز در رأس بحرانهای آنکارا قرار داشت؛ به یکباره با تغییر رویکرد نسبت به کردها، اقدام به برقراری روابط گسترده با منطقه اقلیم کردستان عراق نمود. برقراری روابط سیاسی و استفاده از رهبران کرد اقلیم در راستای اهداف منطقهای ترکیه در قبال کشورهای همسایه، نشان از این داشت که این تغییر رویکرد ترکیه در قبال کردها، اهدافی فراتر از محیط امنیتی اقلیم را دنبال میکند. بر این اساس تحقیق حاضر با عنوان رویکرد سیاسی ترکیه در اقلیم کردستان و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تهیه و مبتنی بر این فرضیه بوده است که فعالیتهای گسترده ترکیه در اقلیم کردستان عراق، زمینه بروز تهدیداتی را برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده، به روش توصیفی- تحلیلی تهیه و چارچوب زمانی سالهای 2003 تا 2013 میلادی در اقلیم کردستان عراق را در بر میگیرد.
تحقیق با مورد توجه قرار دادن اهداف و دستاوردهای رویکرد سیاسی ترکیه در اقلیم کردستان به این نتیجه رسیده است که؛ رویکرد و حضور ترکیه در این منطقه، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در بعد سیاسی با تهدید مواجه نموده که در همین راستا نیز پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
رویکرد ترکیه
امنیت ملی
جمهوری اسلامی ایران
ترکیه
اقلیم کردستان عراق
2015
08
23
107
138
https://ns.sndu.ac.ir/article_676_056f473a646703f8b5530bbd73ab533c.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
نقش فناوری زیستی در همگرایی و ارتقاء توان دفاعی ج.ا.ا
ابراهیم
حسن بیگی
علیرضا
عین القضاتی
با توجه به رهنمودهای مقام معظم فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) مبنی بر تکیه نظام ج.ا.ا. بر استحکام ساخت قدرت درونی، این مقاله در پی تبیین نقش فناوری زیستی در ارتقای توان دفاعی ج.ا.ا بهعنوان یکی از مؤلفههای قدرت بازدارندگی همهجانبه دفاعی ج.ا.ا میشود. در ادامه با استناد به اسناد بالادستی و آرای اندیشمندان در حوزههای مختلف، شاخصهای این فناوری استخراج با بهرهگیری از روش پژوهش آمیخته از طریق روش توصیفی و پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق در مرحله نخست شامل 63 نفراز خبرگان علمی-تخصصی آگاه به مسائل راهبردی و فناوریهای نوین، از سایر دانشگاها و مراکزی چون دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر، تهران، تربیت مدرس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مؤسسات صنایع دفاعی ودجا، ستادهای پژوهشکده علوم شناختی، امر گردآوری اطلاعات پیرامون احصای ابعاد اصلی همگرایی انجام شد. سپس در مرحله دوم امر گردآوری اطلاعات از 30 نفر از خبرگان نظامی از ودجا، آجا، سپاه پاسداران، دانشگاه عالی دفاع ملی و ستاد کل ن. م انجام شد و نتایج این تحقیق مبین احصای 3 مؤلفه 17 شاخص، و اثبات همافزایی، ارتباط و تعامل دوسویه، و بیشترین تأثیر غیرمستقیم با متغیر وابسته همگرایی (NBIC) داشت و نتایج این تحقیق مبین آن است که بهکارگیری فناوری زیستی بهعنوان فناوریهای حساس علاوه بر تقویت امنیت ملی و توان نظامی ج.ا.ا در بخش دفاعی و پدافندی منجر به افزایش سطح هوشیاری سربازان و حجم دادههای اطلاعاتی در شناسایی افراد از طریق گردوغبار هوشمند، افزایش ذخیرهسازی اطلاعات بر روی تراشههای دی. ان.ای، استتار زیستی با الهام از موجودات زنده، شناسایی و آشکارسازیعوامل مضر و بیماریزا، محافظت و واکسیناسیون، و رفع آلودگی زیستی و تشخیصی در درمان و سلامت میشود.
فناوری زیستی
همگرایی
توان دفاعی
استحکام ساخت درونی
2015
08
23
139
166
https://ns.sndu.ac.ir/article_677_3c2ca47a45d55237b6095b7605740e51.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
دکترین، اهداف و سیاستهای امنیت نظامی ج.ا.ا بر اساس گفتمان ولایتفقیه، قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام
فتحالله
رشید زاده
محمدجواد
علیزاده
در رویکرد مضیق به مفهوم امنیت ملی، این مفهوم از ابتدا در بعد نظامی آن تعریفشده بود و بر این اساس، افزایش توان و قدرت نظامی تا سرحد امکان، تأمینکننده امنیت به شمار میرفت. بهواسطه خساراتی که این رویکرد برای جامعه بشری داشت، بعدها در رویکرد موسع به امنیت ملی، ابعاد دیگری تعریف و امنیت نظامی یکی از ابعاد آن محسوب میشد. به علت استفاده ابزاری از این مفهوم، بهتدریج در نگرش مکاتب مختلف امنیتی، برای بعد نظامی امنیت تأثیر کمتری قائل شدند و همکاری دستهجمعی و امنیت جمعی را راهکار بهتری برای امنیت جامعه بشری معرفی کردند. گرچه برخی دیدگاهها و مکاتب امنیتی بر کم اثر شدن بعد نظامی امنیت به علت ماهیت پیچیده فضای کنونی تأکید دارند، ولی به نظر میرسد این مؤلفه کماکان در حوزه امنیت نقش جدی دارد و کماکان ابزاری در دست دولتمردان برای تهاجم و دفاع است، زیرا تهدید نظامی هنوز مرکز سنتی نگرانیهای مربوط به امنیت ملی است و اقدام نظامی، میتواند همه اجزای دولتی که مورد حمله واقع شده است را تهدید و پایههای مادی دولت را تحتفشار قرار داده و خسارت و زیان زیادی به بار آورد. بنابراین امنیت نظامی کماکان اهمیت خاص خود را حفظ نموده و در ادبیات نظامی- امنیتی جایگاه خود را دارد. از سوی دیگر تأمین امنیت نظامی که در کار ویژه نیروهای مسلح و قدرت نظامی- امنیتی تعریفشده است، نیازمند ابعاد نرمافزاری و سختافزاری است. ازجمله این ابعاد میتوان به اصول، اهداف و سیاستهای امنیت نظامی بر اساس اسناد بالادستی اشاره نمود. هدف این پژوهش تعیین ابعاد مذکور در گفتمان ولایتفقیه، قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام است تا با استفاده از روش تحقیق موردی - زمینه ای و همچنین روش تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و تحلیل تفسیری، ابعاد موردنظر در حوزه امنیت نظامی جمهوری اسلامی ایران احصاء و ارائه گردد. در نتایج حاصل از تحقیق، مصادیق مرتبط با هر یک از ابعاد مذکور احصاء و در انتهای پژوهش ارائه شده است.
دکترین
اهداف
سیاست
امنیت نظامی
گفتمان ولایتفقیه
قانون اساسی
2015
08
23
167
197
https://ns.sndu.ac.ir/article_678_846e28836b7abadd3b42692c7aef31b5.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1394
5
16
مشارکت اجتماعی آگاهانه و امنیت اجتماعی
محمد
شاه محمدی
سید علی
مرتضویان
نظم و امنیت از شاخص های اساسی رفاه انسان ها محسوب می شوند و چرخ های رشد و تعالی جامعه و افارد آن در گرو تامین این نیاز اساسی است. در این پژوهش سعی شده است با بررسی رابطه مشارکت اجتماعی (به عنوان عنصری اجتماعی) و احساس امنیت در میان شهروندان تهرانی به راهکار هایی برای ارتقاء این مهم دست یابیم.
روش تحقیق حاضر پیمایشی بوده و شهروتدان تهرانی بالای 30 سال ساکن در 22 منطقه تهران، جامعه آماری آن را تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشه ای چند مرحله ای است و ابزار گرد آوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه بوده است.
یافته های پژوهش نشان می دهد که احساس امنیت از حیث سن و تحصیلات متفاوت است. سن و احساس امنیت رابطه مثبت اما تحصیلات و احساس امنیت رابطه منفی با یکدیگر دارند. اما در میان زنان و مردان تفاوت معنا داری در احساس امنیت دیده نشد. همچنین رابطه مثبتی میان مشارکت و احساس امنیت برقرار است. با ارتقاء مشارکت اجتماعی می توان بر امنیت اجتماعی افزود. با توجه به همبستگی نسبتا قوی میان مشارکت نهادی و احساس امنیت، می توان با بهبود عملکرد نهادها و جلوگیری از جرایم نرم افزاری درون سازمانها به ویژه سازمان هایی که متولی برقراری نظم اجتماعی هستند، همچنین با کار فرهنگی تربیتی در زمینه افزایش مشارکت اجتماعی، به افزایش امنیت اجتماعی به عنوان یکی از شاخص های اساسی رفاه اجتماعی و توسعه یاری رساند.
امنیت مالی
امنیت جانی
امنیت فکری
امنیت اجتماعی
مشارکت اجتماعی
2015
08
23
199
231
https://ns.sndu.ac.ir/article_679_ed0180c0b896fa6c532b87d319b8372c.pdf