2024-03-29T18:52:20Z
https://ns.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=206
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
انتظام، امنیت و تأثیر آن در صنعت گردشگری
سید تقی
حسینی
اسکندر
مومنی
مهدی
کامکار
گردشگری پدیدهای فوق حساس است و با توجه به جایگاهی که در اقتصاد و روابطی که بین ملتها دارد، تأمین شرایط امن و ایمن برای آن از اصول اساسی است. هنگامیکه یک جهانگرد تصمیم به سفر میگیرد، اولین چیزی را که در ذهنش مرور میکند دانستهها و اطلاعاتش درباره مقصد محتملی است که برای سفر انتخاب میکند. اگر مجموعه این دانستهها و اطلاعات در مورد یک کشور خاص به ایجاد تصویری که انگیزه سفر را در او برانگیزد؛ منجر نشود، بهطور طبیعی کشور مذکور از عرصه انتخاب حذف میشود. بر این اساس وظیفه ماست تا شرایط مناسبی را در کشور فراهم و اطلاعات آن را در اختیار گردشگران قرار بدهیم تا بدینوسیله جایگاه خود را در جهان متناسب با ظرفیتهایی که در صنعت گردشگری داریم در اختیار بگیریم. تحقیق حاضر از نوع کاربردی-توسعهای است و روش تحقیق کمی میباشد، چون محقق علاوه بر توصیف محیط به دنبال تحلیل محیط در زمینههای خاص «گردشگری» و بیان تأثیر انتظام و امنیت در این صنعت است. جامعه آماری مدیران کلان حوزه انتظامی و گردشگری در کشور که دارای حداقل بیش از 15 سال سابقه مدیریتی در حوزههای مربوطه و دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد، اساتید مرتبط با عنوان که در دانشگاههای کشور و در رشته گردشگری تدریس میکنند در نظر گرفته شدند که با برآورد بهعملآمده تعداد 184 نفر میباشند که مطابق فرمول کوکران و با خطای 5٪، حجم نمونه آماری تعداد 123 نفر تعیین میگردند.
گردشگر
فعالیتهای انتظامی
گردشگری
امنیت
انتظام
2020
07
22
7
42
https://ns.sndu.ac.ir/article_1011_e00ecaa61a6e2e2d2718df585858b52a.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
نظریهپردازی؛ الگوی راهبردی دین در تولید امنیت فرهنگی
جمال
شفیعی
محمد
مولایی
فرهنگ وجه ممیزه و مؤلفه اصلی قدرت ملی در عصر جدید بوده و اقتدار فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اصول و مبانی فرهنگ اسلام که درواقع جهانبینی انقلاب اسلامی بود، میباشد. وظیفه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، چه آحاد مردم و چه مسئولان در همه سطوح، تربیت مردم بر اساس جهانبینی اسلامی و معنویت الهی آن میباشد. این تلاش زمینهساز تشکیل «تمدن اسلامی» میباشد. طراز چنین انسانی، هم باعث تثبیت و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گردیده و هم باعث نفوذ و کارآمدی تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان آن بوده و در عرصه بینالمللی نیز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران افزایش مییابد. از سویی دیگر با توجه به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) به مدد آیات الهی وحی جانهایی را پروراند، تطهیر کرد و قلبهایی را سرشار از نور ساخت و به راه خدای شکستناپذیر و ستوده راه داد؛ این سؤال اساسی مطرح میشود که کلام نورانی وحی با چه روشی، انسانها را به بلندای تحول فرهنگی و همهجانبه فردی و اجتماعی رساند؟ روش این «تحول همهجانبه» چه بود؟ آیا امکان الگوبرداری از آن وجود دارد؟ پاسخ به این سؤال راه کشف بسیاری از تحولات فرهنگی در عرصههای کلان و راهبردی جامعه و پاسخگوی دغدغه تولید دانش اسلامی در حوزههای تربیت اسلامی، مدیریت، سیاست و ... در محضر نورانی کلام وحی خواهد بود. این تحقیق بر اساس هدف توسعهای بوده و به دنبال توضیح اهمیت جایگاه نزول تدریجی قرآن در مدیریت تحول فرهنگی جامعه و شیوه استخراج اصول تحول همهجانبه از کلام نورانی وحی و تبیین رابطه آن با امنیت فرهنگی و تأثیر آن در استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران و تقویت و توسعه اقتدار ملی، به روش توصیفی- فرا تحلیلی میباشد.
امنیت فرهنگی
تحول فرهنگی
اقتدار فرهنگی
اقتدار ملی
2020
07
22
43
86
https://ns.sndu.ac.ir/article_1012_58d23b9e131c0c754f46e7759df7e333.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
نهادهای مؤثر کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت اطلاعات در نظام دفاع سایبری جمهوری اسلامی ایران
محسن
رمضان یارندی
رضا
تقی پور
این مقاله بر اساس یافتههای پژوهش گروهی انجامشده در دانشگاه عالی دفاع ملی با عنوان «طراحی دفاع سایبری کشور و تدوین راهبردهای آن» تدوین گردیده است. پژوهش گروهی مذکور، با بهکارگیری روش خوشهبندی در تحلیل محتوا و تکنیک دلفی درصدد طراحی مدل دفاع سایبری برآمده است. برای این منظور، سه مفهوم بازدارندگی، پدافند (دفع) و برگشتپذیری بهمثابه ابعاد اساسی دفاع سایبری مورد شناسایی قرار گرفتند. مقاله حاضر ضمن مطالعه اسناد بالادستی کشور، به مطالعات تطبیقی هفت کشور پیشرو در امر دفاع سایبری پرداخته و جایگاه کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت اطلاعات دیجیتال در دفاع سایبری و نهادهای اثرگذار در تحقق آن را شناسایی مینماید. از این جهت به آن کلان فرآیند میگوییم که شامل اجزاء بسیار و ارتباطات فراوان با سایر نهادها میباشد. همچنین با اخذ نظر خبرگان در خصوص روابط متقابل نهادها و فرآیندهای مختلف تأثیرگذار بر دفاع سایبری، نتایج را به روش معادلات ساختاری-تفسیری مورد تجزیهوتحلیل قرار داده و مدل مربوط را ترسیم مینماید. یافتههای پژوهش نشان داد که کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت از فعالیت مشترک با مشارکت 14 نهاد در شش سطح عملیاتی تحقق خواهد یافت و در این راستا، تدوین قوانین و مقررات سایبری در کلان فرآیند رمزنگاری و امنیت اطلاعات دیجیتال، از اهمیت بالایی برخوردار است.
کلان فرآیند رمزنگاری
امنیت اطلاعات
متولیان رمز
دفاع سایبری
مدل مفهومی
2020
07
22
87
114
https://ns.sndu.ac.ir/article_1013_13d1ae6dfe473c01466038bb63b77b93.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
ارائه چهارچوبی مفهومی جهت ایمنسازی سیستمهای اطلاعاتی در سازمانهای مبتنی بر رویکرد فراترکیب
سیما
صدیقی گاریز
حمید
زارع
ابوذر
عربسرخی
سید محمد
محمودی
امنیت سیستمهای اطلاعاتی معرف یک مسئله حیاتی است که امروزه بسیاری از سازمانها با آن روبهرو هستند. این مقوله دربرگیرنده سه بعد انسانی، فنی و فرآیندی است. البته در اکثر تحقیقات صورتگرفته در این زمینه نوعی نگرش و رویکرد فنی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی جدیدی است که الزامات امنیتی مناسب جهت مواجهه با تهدیدها و رفع آسیبپذیریهای سیستمهای اطلاعاتی را در هر سه بعد مذکور آدرسدهی مینماید. ازاینرو با استفاده از رویکرد فراترکیب 255 مقاله بررسی گردید که پس از ارزیابی، 76 مقاله جهت بررسی نهایی و استخراج کُدها تأیید گردیدند. از این مقالات تعداد 47 تهدید (در هشت طبقه)؛ 31 آسیبپذیری (در هشت طبقه)؛ 15 الزام انسانی؛ 34 الزام فنی (در هفت طبقه کلی) و 17 الزام فرآیندی استخراج شده است. در پایان نیز الزامات امنیتی مناسب جهت مواجهه با هر تهدید و رفع آسیبپذیریهای مربوطه - بر اساس استناد به بهترین تجربههای منتشرشده- انتخاب و در قالب یک چهارچوب جامع (سهبعدی) ارائه شده است. بیشترین فراوانی در بین تهدیدات مربوط به فعالیتهای مجرمانه/ سوءاستفاده و کمترین فراوانی مربوط به چالشهای انسانی است. در بین آسیبپذیریها نیز بیشترین فراوانی مربوط به بروز فعالیت مجرمانه/ سوءاستفاده و کمترین فراوانی مربوط به ضعف در کنترل شکست/ خرابی است. بیشترین الزام انسانی مربوط به تدوین و اجرای برنامههای آموزشی در زمینه امنیت اطلاعات است و بیشترین الزام فنی مربوط به سازوکارهای امنیت اطلاعات و سامانهها میباشد. این در حالی است که بیشترین الزام فرآیندی مربوط به تدوین قوانین، خطمشیها، دستورالعملها و الزامات امنیت سیستمهای اطلاعاتی در سازمان است.
تهدید
آسیبپذیری
الزام امنیتی
امنیت سیستم اطلاعاتی
فراترکیب
2020
07
22
149
182
https://ns.sndu.ac.ir/article_1022_3fda0822b1f36ff0b040badde0596e28.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
بررسی عوامل اثرگذار در نظام تربیت و آموزش کارگزاران سطوح راهبردی ج.ا.ایران
حسین
سلیمی
احمد
وحیدی
کاظم
سام دلیری
استفاده از نیروی انسانی متخصص و حرفهای از مهمترین مؤلفههای اثرگذار توسعه و پیشرفت جوامع انسانی بوده است. اهمیت مدیریت بر منابع، تصمیمسازی و تصمیمگیری در سطوح راهبردی به سطحی رسید که نیازمندی به افرادی با سطوح نگرش وسیع برای برنامهریزیهای بلندمدت و آیندهنگرانه از الزامات نهادها، سازمانها و کشورها است. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بهعنوان پارادایمی نوین در عرصه جهانی با تکیه بر ارزشها و ایدئولوژی خاص خود اهداف و برنامههای مشخصی برای حضور در عرصه جهانی دارد که لازم است در مورد تربیت و آموزش مدیران راهبردی، برنامههای هدفمندی را به اجرا بگذارد. تحقیق حاضر با هدف اصلی شناسایی عوامل اثرگذار در مراحل تربیت، آموزش و بهکارگیری مدیران راهبردی کشور و با انجام پژوهش به روش تحلیل محتوا و مرور ادبیات منابع داخلی و خارجی، اسناد بالادستی و آموزههای دینی و انقلابی و تدابیر امامین انقلاب اسلامی، اقدام به ارائه مدل مفهومی بر اساس الگوی نگرش سیستمی نموده است. بر اساس نتایج بهدستآمده در این تحقیق، ویژگیها و شایستگیهای فردی، مأموریتی، معنوی، بینشی، نگرشی و مهارتی و مفاد اسناد بالادستی همچون قرآن، نهجالبلاغه، فرمایشات امامین انقلاب، قانون اساسی و سند چشمانداز با بهرهگیری از نظریهها و روشهای یادگیری از مواردی هستند که در قالب چهار عامل مهم: مبانی دینی و اعتقادی، تربیت مبتنی بر فطرت، بصیرتافزایی و مدیریت راهبردی اسلامی اثرگذاری مستقیم بر تربیت و آموزش مدیران برای تصدی موقعیتهای شغلی راهبردی دارند.
تربیت
آموزش
بهکارگیری
کارگزاران
سطوح راهبردی
2020
07
22
183
212
https://ns.sndu.ac.ir/article_1023_e760c464e8d0bd3d355e0f7be5066996.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
بررسی تهدیدات ناشی از کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران
حسن
محمدی منفرد
محمد
مهدی نژادنوری
محسن
آقایی
نظام سلطه در ادامه تقابل دائمی خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت فضای سایبر برای تضعیف پشتوانه مردمی و تقلیل قدرت ملی آن بهطور فزایندهای بهرهبرداری مینماید. در این میان، بهمنظور ایجاد سازوکار مناسب برای تضمین منافع ملی در فضای سایبر، ارائه تصویر جامع و روشن از ابعاد مختلف این مسئله در سطح جامعه، به دغدغه بسیاری از صاحبنظران این حوزه تبدیل شده است. این تحقیق که از حیث هدف، پژوهشی کاربردی محسوب میگردد با هدف دستیابی به «تهدیدات ناشی از کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران» انجام شده است. محقق در این تحقیق، نخست با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و مطالعات اسنادی نسبت به شناخت فضای سایبر و مؤلفههای آن اقدام نموده است و در ادامه بهمنظور احصاء تهدیدات ناشی از کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران و تعیین وضعیت آنها از روش زمینهای – موردی و با روش پیمایشی، در قالب پرسشنامه توزیعشده اقدام به تحلیل و جمعبندی نتایج نموده است. درنتیجه بر اساس بررسی و تحلیل اظهار نظر خبرگان و کارشناسان مربوطه مشخص گردید، کاربردهای اجتماعی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران برای امنیت ملی، مخاطرهآمیز میباشد و از این بین تهدیدات حوزه انسانی و شناختی با 38 درصد، حوزه اطلاعاتی با 5/34 درصد و حوزه فیزیکی و زیرساختی با 5/27 درصد به ترتیب در اولویت یک تا سه قرار دارند. همچنین در رکن انسانی/ شناختی، مؤلفههای جهانیسازی فرهنگی و تسخیر فضای اجتماعی کشورها و نیز ذائقهسازی و تغییر سبک زندگی بهخصوص در جوامع شرقی به ترتیب در اولویت اول میباشند.
فناوریهای اجتماعی
فضای سایبر
کاربرد اجتماعی فضای سایبر
تهدیدات اجتماعی فضای سایبر
2020
07
22
213
242
https://ns.sndu.ac.ir/article_1024_4cc30089e5b2a88aa65168497c16100f.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
مفهومشناسی امنیت در قرآن و زمینههای شکلگیری آن با تأکید بر روش معناپژوهشی ایزوتسو
علیرضا
نوبری
علی
اسماعیلی
امنیت از مفاهیم کلیدی قرآن است که در گسترهای وسیع همراه با ارتباطیابی با مفاهیمی متنوّع، بازتابی معنادار یافته است. قرآن مفهوم امنیت را در قالب واژگان متفاوت، نظیر أمن، ایمان و استیمان و... در کنار مفاهیم محوری «سلام»، «اطمینان» و «عدم خوف» به کار برده تا روابط معنایی ویژهای را ترسیم کند که برآیند آن نوع خاصی از جهانبینی در چگونگی تلقی جامعه از مفهوم امنیت و فرایند رسیدن به جامعهای امن است. در این راستا از روش معناشناسی ایزوتسو استفاده شده است که بر اساس آن، فهم معنای امنیت و ترسیم شبکه معنایی آن در چهارچوب روابط همنشینی و جانشینی مورد بررسی قرار گرفته است. برای تبیین تحول معنای امنیت و نیل به معنای نسبی آن، مفاهیم جانشینشده امنیت، مانند «سلام»، «اطمینان» و «سکینه» تبیین شد. در ادامه، واژگان متضاد همنشین با امنیت نظیر «مکر»، «بأس»، «خسران»، «خوف» و ... استخراج و تبیین گردید. نکته مهم اینکه تأمین امنیت مستلزم لوازمی است، نظیر داشتن سرزمین و محل استقرار، دلیلمحور بودن، برنامههای دقیق رونق اقتصادی و دفاعی، تحول باورها و رفتارها و داشتن استحکامات نظامی
امنیت
مفهوم جانشین
مفهوم همنشین
سلام
اطمینان
خوف
2020
07
22
243
270
https://ns.sndu.ac.ir/article_1010_c820eac6be9d48cd604aeb6407a2e0cb.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
طرح الگوی تعامل ناجا با قوای سهگانه در حوزه پیشگیری از جرم
محمدسعید
اخلاقی
مهدی
مقیمی
علیرضا
میلانی
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی تعامل نیروی انتظامی با قوای سهگانه در حوزه پیشگیری از جرم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی است. در جهان امروزی پیشگیری از جرم که با هدف کاهش فرصتها و انگیزههای مجرمانه انجام میپذیرد، اهمیت بسیاری یافته است؛ زیرا ارتکاب جرم و بزه از راههای مختلف صورت میگیرد و پیچیدگی و گستردگی خاصی پیدا کرده که کشف آن زمان زیاد و هزینههای گزافی در پی خواهد داشت. تعامل نیروی انتظامی با قوای سهگانه در حوزه پیشگیری از جرم از عوامل مهمی محسوب میشود که میتواند امنیت اجتماعی را برای اقشار مختلف جامعه به ارمغان بیاورد. هرچند وظیفه پیشگیری از جرم مطابق با بند 5 اصل 156 قانون اساسی ایران (اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین) بر عهده قوه قضاییه نهاده شده است، اما متولی بودن قوه قضاییه در پیشگیری از جرم به معنای نقش نداشتن دیگر سازمانها و نهادها نمیباشد، بلکه دیگر سازمانها و نهادها بهعنوان ابزار قوه قضاییه برای پیشگیری از جرم محسوب میشوند. لذا علت واگذاری این مهم به قوه قضاییه شاید به این دلیل باشد که مهمترین ارگانی که به علل و عوامل و مؤلفههای جرم میتواند وقوف داشته باشد قوه قضاییه است. پیشگیری از وقوع جرم مستلزم ایجاد سازوکارها و تدارک اقدامهایی است که با مشارکت نیروی انتظامی، نهادها، قوای سهگانه، مؤسسههای مأمور به خدمت عمومی و شهرداریها، رسانه و... تأمین میشود، بدین جهت در سایه ایجاد معاونت پیشگیری در قوه قضاییه ضمن برنامهریزی و روشمند ساختن اقدامهای آتی، نقش دیگر نهادها را نباید از یاد برد و باید پذیرفت که منظور قانون اساسی در وا نهادن وظیفه پیشگیری بر عهده قوه قضاییه، مدیریت آن به جهت تحقق و ارتباط موضوع با این قوه میباشد و بیشک دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع بزه از مشارکت دیگر نهادها، در حد وظیفه واگذارشده به آنها و به اشکال مختلف بینیاز نیست.
تعامل
نیروی انتظامی
قوای سهگانه
پیشگیری از وقوع جرم
2020
07
22
271
306
https://ns.sndu.ac.ir/article_1025_4a309c46e9b6bc20ffb927aa3952a19c.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
ارائه مدل مفهومی فرصتها و تهدیدات بهکارگیری و توسعه فناوری زنجیره بلوکی در جمهوری اسلامی ایران
حمیدرضا
افشار
سید شمسالدین
حسینی
محمدرضا
موحدی صفت
وضعیت گسترش فناوری در دنیای امروز به نحوی است که روند توسعه و آینده جهان در حوزه فناوری بهصورت دقیق قابل پیشبینی نیست. در این بین زنجیره بلوکی بهعنوان یک فناوری شالودهشکن و تحولگرا شدیداً مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری یک پروتکل است که منجر میشود تا اطلاعات بهصورت مستقیم بین طرفهای قرارداد در یک شبکه و بدون نیاز به واسطهها مبادله شوند. قابلیتهای این فناوری فرصتهای فراوانی را به وجود آورده است؛ اما با وجود مزایای فراوان، چالشها و تهدیدهای پیش روی این فناوری حائز اهمیت و قابل بررسی است. باید توجه داشت که این فناوری میتواند راه را برای حملات علیه سامانههای مبتنی بر این فناوری باز نماید و زمینهساز جرائم سایبری در این حوزه باشد. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش کتابخانهای ابتدا به بررسی اسناد بالادستی، مقالات و مطالعه اقدامات کشورهای مختلف پرداخته شده و با استفاده از ابزار مصاحبه و کسب نظر نخبگان نسبت به شناسایی فرصتها و تهدیدات بهکارگیری و توسعه این فناوری در جمهوری اسلامی ایران اقدام، سپس با استفاده از روش گروه کانونی مؤلفهها نهایی شده و با نظرسنجی از تعدادی از متخصصین با ابزار پرسشنامه موارد احصایی مورد تأیید و برازش قرار گیرند. بر اساس جمعبندی، در بخش فرصتها مواردی مانند افزایش اعتماد، اجماع، افزایش امنیت دادهها، کاهش هزینهها و در بخش تهدیدات مواردی مانند عدم وجود الزامات و قانون و مقررات، بهکارگیری نادرست از برخی کاربردها، تضعیف حاکمیت و تغییر در الگوهای حکمرانی را میتوان برشمرد.
زنجیره بلوکی
فضای سایبر
اعتماد
اجماع
فرصتها و تهدیدات زنجیره بلوکی
2020
07
22
307
348
https://ns.sndu.ac.ir/article_1026_d2a1d16fe0d50fe36032fbfe8e03faf6.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
بررسی رابطه بین فضاهای بیدفاع شهری و رفتارهای خشونتآمیز شهر تهران
یاسر
شیخ ویسی
حبیب
صبوری خسروشاهی
رضا علی
محسنی
چکیده با توجه به اهمیت پیشگیری از رخداد رفتارهای خشونتآمیز در شهر تهران بهویژه سرقت، نزاع و درگیری، کیفقاپی و مزاحمت علیه شهروندان و بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش رفتارهای خشونتآمیز، این تحقیق با هدف بررسی نقش فضاهای بیدفاع شهری در رفتارهای خشونتآمیز در شهر تهران انجام پذیرفته است. در این تحقیق از روش ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. بهمنظور دستیابی به رفتارهای خشونتآمیز و تعداد وقوع آنها از روش تحلیل ثانویه استفاده گردیده است و برای بخش شناخت فضاهای بیدفاع و علل تفاوت در نوع رفتارهای خشونتآمیز از مشاهده مشارکتی و برای بررسی همبستگی بین متغیرهای تحقیق از روش همبستگی بهرهگیری شده است. همچنین در این تحقیق 124 نقطه جرمخیز در شهر تهران بهعنوان مناطق مورد مطالعه مطرح میباشند و از تعداد 384 نفر برحسب فرمول کوکران اطلاعات مورد نیاز با پرسشنامه محققساخته گردآوری گردیده است. طبق یافتههای بهدستآمده میتوان گفت که در بیدفاع شدن فضاهای شهری هر دو بُعد فیزیکی و اجتماعی فضاهای شهری مؤثرند و نظریاتی که تنها بر یک بُعد از ویژگیهای فضاهای بیدفاع برای کنترل خشونت توجه کردهاند (چه فیزیکی، چه اجتماعی) نمیتوانند کلیت فضاهای بیدفاع را بهطور متناسب نشان داده و سبب کاهش خشونت شوند؛ بنابراین، نظریاتی که بر هر دو بُعد توجه کردهاند، کلیت فضاهای بیدفاع را بهتر نشان میدهند. از سوی دیگر، نظریات تکبعدی نیز تنها با توجه به نوع خشونت میتوانند مورد توجه قرار گیرند. در بیدفاع شدن فضاها هر دو بُعد تأثیر دارند، اما در مقام مقایسه با توجه به نتایج بهدستآمده برحسب نوع خشونتهای بررسیشده، عوامل اجتماعی بیشتر از عوامل فیزیکی فضاها را برای وقوع مزاحمت بیدفاع میکنند. همچنین، عوامل اجتماعی نقش بیشتری در مُستعد کردن فضاها برای وقوع کیفقاپی و نزاع و درگیری دارند، اما عوامل فیزیکی نقش بیشتری در مُستعد کردن فضاها برای وقوع سرقت دارند؛ بنابراین، راهکارهای معطوف به کاهش خشونت از طریق طراحی شهری باید بر هر دو بُعد فیزیکی و اجتماعی فضاها، بهطور همزمان توجه کنند تا بتوانند بیشترین تأثیر را بر کاهش خشونت و جرائم از طریق طراحی شهری و مداخله در محیط اطراف بگذارند.
فضاهای بیدفاع
رفتارهای خشونتآمیز
امنیت شهری
ویژگیهای فیزیکی
2020
07
22
349
376
https://ns.sndu.ac.ir/article_1027_86e2ad05a3aec876e598e95d52c512cb.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
الگوهای رفتاری گروه تکفیری- تروریستی داعش در حوزه دفاعی-امنیتی ج.ا.ایران تا 1404
کاظم
سامدلیری
محمد
داوند
تهدیدات گروههای تروریستی- تکفیری پس از انقلاب اسلامی، یکی از موانع تحقق راهبردهای جمهوری اسلامی ایران مندرج در اسناد بالادستی (سند چشمانداز 1404) در محیط پیرامون است. لذا هدف اصلی این تحقیق، شناخت الگوهای رفتاری داعش در جهان اسلام تا 1404 در حوزه دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. یافتههای این پژوهش بر مبنای روش تحلیلی- تجویزی و آیندهپژوهی نشانگر آن است که ستیزهجویی داعش با راهبرد ایران در جهان اسلام (تقویت مقاومت اسلامی) ریشه در همپوشانی منافع داعش با منافع نظام سلطه دارد. توضیح آنکه این گروه تروریستی- تکفیری برخلاف تاریخچه، ایدئولوژی، اهداف و عملکرد خود در دو دوره قبل از تأسیس حکومت و در زمان حکومتداری اول اینکه، درصدد تشکیل «خلافت» و یا «دولت» نیست؛ دوم اینکه، بهصورت روشمند در پی گسترش شبکه ترور در جهان اسلام است که در نهایت باعث مهار «اسلام سیاسی» و تقویت نظام سلطه میگردد. لذا در پرتو الگوهای رفتاری داعش، سناریوی ضعیف در ارتباط با اقدامات آن تا 1404 در محیط پیرامونی و دفاعی ایران: دولتسازی در عراق و سوریه به علت پویشهای داخلی و حمایت جبهه مقاومت از این دو کشور است. سناریوی ممکن: دولتسازی در افغانستان بر اساس شرایط ژئوپلیتیکی و میدانی این کشور است و در نهایت بررسیها در ترسیم سناریوی محتمل نشان از آن دارد که داعش مهار ژئوپلیتیکی ایران بهواسطه ترور و فشار به جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار میدهد.
ایران
داعش
مقاومت اسلامی
نظام سلطه
محیط پیرامونی
مهار ژئوپلیتیکی
2020
07
22
377
408
https://ns.sndu.ac.ir/article_1028_92efa49d4661b30c34ea159f6d2eda3c.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
راهکارهای ارتقاء احساس عدالت قضایی در جهت افزایش امنیت عمومی
وحید
میرحسینی
ابراهیم
عزیزی
محمدحسن
صادقی مقدم
محمدباقر
ذوالقدر
این تحقیق با هدف استخراج و ارائه راهکارهای ارتقاء احساس عدالت قضایی در جهت افزایش امنیت عمومی با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته انجام شده است، در تحقیق حاضر در بخش کیفی از روش خبرگی برای رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی نیز از روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع هدفمند استفاده شده است. به همین منظور تعداد 36 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان داد که ارتقاء احساس عدالت قضایی، مستلزم استنباط ذهنی و عملی یکپارچه از قانون خوب توأم با دادرسی کارآمد، کیفی و استقلال و بیطرفی قضایی است. مطالبات و موضوعات ارتقاء احساس عدالت قضایی همراستا با مطالبات و موضوعات امنیت عمومی بوده و همچنین ارکان و ابعاد همافزایی احساس عدالت قضایی و امنیت عمومی تابعی از تأمین نظم و انتظام ملی است و در ادامه 12 برنامه پیشنهادی ارتقاء احساس عدالت قضایی در جهت افزایش امنیت عمومی در قالب چهار محور کارآمدی، کیفیت، استقلال و بیطرفی و عوامل غیرمستقیم (فردی- اجتماعی) ارائه شده است.
عدالت
عدالت قضایی
احساس عدالت قضایی
امنیت عمومی
2020
07
22
409
440
https://ns.sndu.ac.ir/article_1030_f323de74b31d199c981e0655fa64df5f.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
غیر امنیتی کردن مسائل اجتماعی؛ مطالعه موردی شهر تهران
احمد
نوریان
محمدجواد
رمضانی
غیر امنیتی کردن یکی از سه انگاره اصلی مکتب کپنهاگ است که مکمل نگاه «توسعهای و تعمیقی» این مکتب به امنیت میباشد. این انگاره بهطورکلی با تأکید بر نقش «زبان»، به بررسی چگونگی ظهور، تکامل و حلوفصل مسائل و موضوعات امنیتی میپردازد؛ بهگونهای که با نزدیک شدن به آموزههای نظریه سازهانگاری، امنیت را بهعنوان پدیدهای متکی بر ذهن افراد و فعالیت زبانی آنان، تلقی میکند. کنش بیانی در مکتب پاریس نیز بهگونهای بر امنیتی کردن یا غیرامنیتی کردن مطرح است. با مرور این دو مکتب و مهمترین آراء نظریهپردازان آن برای غیرامنیتی کردن مسائل اجتماعی به این پرسش پرداخته میشود که مدل فرآیند غیر امنیتی کردن مسائل اجتماعی امنیتیشده بر اساس نظریات مکتب کپنهاگ و پاریس در شهر تهران چیست؟ در همین راستا در این پژوهش ابتدا به بررسی مباحثی همچون امنیت، نظریههای امنیتی و تهدید پرداخته شده و سپس عوامل مؤثر و نقشآفرین در امنیتی شدن یک موضوع (پدیده) به روش توصیفی – تحلیلی با روش جمعآوری دادههای اسنادی و کتابخانهای و همچنین روش تجزیهوتحلیل کیفی و مباحثهای با تعداد ده نفر از نخبگان اطلاعاتی و امنیتی مورد واکاوی قرار گرفته است. برای نتیجه نیز جدولی بر اساس کنش بیان آستین و ترکیب آن با فرایند امنیتیسازی تشریحشده در مکتب کپنهاگ، پیشنهاد گردید که میتواند کارساز باشد.
امنیتی کردن
مکتب پاریس
مکتب کپنهاگ
امنیت اجتماعی
تهران
2020
07
22
441
466
https://ns.sndu.ac.ir/article_1031_a35224aaca9385d5c9ef76763550e462.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1399
10
36
تبیین متغیرهای اقتصادی محیط پیرامونیِ اثرگذار بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: کشورهای حوزه دریای خزر)
حامد
ابراهیمی
محمد
اخباری
مکانها و فضاهای جغرافیایی محیطهای پیرامون واحدهای سیاسی، بسته به موقعیت، مشخصات و عناصر ساختاری و کارکردی خود دارای ارزشهای متفاوتی هستند که از ثبات و پایداری برخوردار نمیباشند و در بستر زمان دچار تحول و تغییر میگردند. مصداق این نمونه محیطی، حوزه دریای خزر است که در گذشته جزو مناطق کمارزش ژئوپلیتیکی محسوب میشد، ولی با پایان جنگ سرد از اهمیت نظامی این حوزه بهصورت مداوم کاسته شده و بر اهمیت متغیرهای ژئواکونومیکی آن افزوده شده است. از طرفی همواره برای ج.ا.ا، شناخت دقیق محیط ژئوپلیتیکی پیرامون خود مؤلفهای مهم و تعیینکننده، به جهت اثرگذاری متغیرهای محیط بر منافع و امنیت ملی کشور میباشد. بنا به دلایل فوق، این موضوع، مبنایی برای تدوین مقاله حاضر قرار گرفته است. درواقع احصاء متغیرهای ژئوپلیتیکی مرتبط با بُعد اقتصادی کشورهای پیرامون ج.ا.ا در حوزه دریای خزر که بر امنیت ملی کشورمان اثرگذارند، هدف اصلی این مقاله است. در این اثر، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و نگارنده تلاش نموده است که با انجام مطالعات کتابخانهای و نظری، محیطشناسی خزر در بُعد اقتصادی، ارائه پرسشنامه و انجام آزمون بر روی دادههای حاصله، متغیرهای ژئوپلیتیکی مربوطه را با توجه به اولویت متغیرها استخراج و نتایج تحقیق را ارائه نماید. از نظر نگارنده متغیرهای بهدستآمده به جهت اثرگذاری بالای آنها بر امنیت و منافع ملی ج.ا.ا در حوزه دریای خزر و همچنین بر سایر ابعاد و متغیرهای این محیط، میتوانند مبنایی برای مطالعه مدون و درک درست و کاملتری از محیط ژئوپلیتیکی پیرامون ج.ا.ا قرار گیرند.
محیط پیرامونی
اقتصادی
حوزه دریای خزر
ژئوپلیتیک
ژئواکونومی
2020
07
22
467
510
https://ns.sndu.ac.ir/article_1032_c7903cbddb0e2961158c443d8327fddd.pdf