2024-03-28T22:40:14Z
https://ns.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=267
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
تعیین شاخصهای ارزیابی امنیت سایبری به روش مطالعه تطبیقی
امیر مسعود
سعادتمند
محمد رضا
کریمی قهرودی
حافظ
محمدی
محمد
بابک
چکیدهبا توسعه و گسترش فضای سایبر، وجوه مختلف زندگی شهروندان به گونهای روشن با این فضا درآمیخته و هر گونه ناامنی و چالش در این فضا به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی و رفتار شهروندان تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین امنیت فضای سایبری یکی از مولفههای امنیت ملی است که باید به طور جدی مورد توجه واقع شده و به صورت پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرد. ارزیابی مناسب امنیت سایبری باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستمها و شبکهها در حوزههای مختلف می-شود و با برنامهریزی و ارائه راهبردهای لازم، در نهایت موجب ارتقاء امنیت سایبری میگردد. بر این اساس نیازمند تبیین و بکارگیری شاخصهایی بمنظور انجام ارزیابی هستیم. بررسی تطبیقی شاخص های ارزیابی امنیت سایبری میتواند ضمن توسعه ادبیات و ارتقاء دانش و فهم مشترک ابعاد و مولفهها و احصاء ویژگیهای آنها، در تدوین شاخصهای بومی ارزیابی امنیت سایبری کشورمان مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا هدف این تحقیق انجام مطالعه تطبیقی به منظور ارائه مهم-ترین شاخصهای ارزیابی امنیت سایبری مطرح در سطح جهان و منطقه میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش مطالعه تطبیقی و استناد به منابع کتابخانهای، به بررسی گزارشهای ارائه شده از سوی مراجع بینالمللی معتبر در حوزه ارزیابی امنیت سایبری پرداخته است و در نهایت با انتخاب هفت الگوی ارزیابی معتبر و مقایسه تطبیقی معیارهای آنها نظیر حوزه تمرکز، اهداف، ابعاد و رویکرد نتایج حاصل در قالب مجموعه شاخصهای ارزیابی امنیت سایبری ارائه شدهاند .
امنیت سایبری
امنیت ملی
فضای سایبر
مطالعه تطبیقی
2021
07
23
37
66
https://ns.sndu.ac.ir/article_1525_fcaf5c8e7a98d98e3191011342c1ea33.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
نقش عوامل ذهنی و عینی در بینالمللی شدن تروریسم تکفیری
محمد
میرعبدلی
رضا
خراسانی
داود
غرایاق زندی
امروزه جهان درگیر معضلی به نام تروریسم شده است که مرکز ثقل خود را عمدتاً در منطقه خاورمیانه قرار داده و با تلفیق اقدامات خود با مباحث دینی، نوعی از تروریسم مذهبی را تحت عنوان تروریسم تکفیری ایجاد نموده است که حوزه فعالیت و اقدامات آن تنها به منطقه خاورمیانه محدود نمانده و با استفاده از شیوهها و ابزارهای گوناگون تلاش کرده است اهداف خود را از سطوح محلی، ملی، و منطقهای به حوزه جهانی تسری داده و نظم و امنیت بینالملل را تحت تأثیر قرار دهد. لذا با توجه به فرامرزی شدن خطرات و تهدیدات تروریسم تکفیری، پژوهش حاضر تلاش دارد به این پرسش بپردازد که چه عواملی موجب سیالیت و گسترش فعالیتهای سلفیان تکفیری از سطح ملی به سطوح منطقهای و بینالمللی شده است؟. فرضیه پژوهش بر آن است که بخشی از بینالمللی شدن اقدامات تروریسم تکفیری جنبه دینی و ایدئولوژیک(درونی) دارد از جمله مفاهیم اسلامی مانند جهاد، خلافت، جاهلیت و هجرت؛ و بخش دیگری از آن ناشی از عوامل محیطی و بینالمللی(بیرونی) همچون جهانیشدن، پستمدرنیسم، اقدامات خصمانه کشورهای غیرمسلمان و وجود دولتهای ضعیف میباشد. یافتههای پژوهش ضمن تأئید فرضیه فوق بیانگر این مطلب میباشد که در بررسی گروههای تکفیری بویژه مبحث بینالمللی شدن آنها میبایست از نگاههای تک بُعدی حذر داشت و با نگاهی جامع آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است.
تروریسم تکفیری
فضای بینالمللی عوامل ذهنی
عوامل عینی
2021
07
23
67
96
https://ns.sndu.ac.ir/article_1526_3f5af148d4661fcbcd2badd2974eb0ac.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت زنان در هوشمندسازی شهر
اکرم
ناصری فر
بهرام
بیات
منصوره
نیکوگفتار
هوشمندسازی یا هوشمند شدن زندگی جمعی از موضوعات فراگیر در عصر حاضر است که به دغدغه ای برای ساختارهای مدیریتی تبدیل شده است.در حوزه هوشمند سازی مشارکت مردمی در آن یکی از ضمانت های نیل به موفقیت ارزیابی می شود . هدف مقاله تبیین عوامل موثر بر مشارکت زنان در هوشمند سازی شهر تهران در بحران کرونا است که با روش پیمایش و با جامعه آماری کلیه زنان 18 سال به بالای مناطق 7 و 8 تهران است که با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 384 نفر انتخاب شده است. برای تبیین نظری موضوع و استخراج فرضیه ها از نظریه های مشارکت، سرمایه اجتماعی، جامعه شبکه ای بهره گرفته شده است.یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای شبکه های اجتماعی و سودمند انگاری هم به طور مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم بر متغیر وابسته(هوشمندسازی) تأثیر گذار می باشند. متغیر اعتماد اجتماعی فقط به طور مستقیم بر متغیر وابسته(هوشمندسازی) تأثیر گذار می باشد. همچنین تأثیر کل متغیر اعتماد اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 571/0 می باشد و تأثیر کل متغیر شبکه اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 531/0 می باشد.و تأثیر کل متغیر سودمندانگاری بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 479/0 می باشد.
هوشمند سازی
اعتماد
مشارکت
سودمند انگاری
شبکه های اجتماعی
2021
07
23
97
120
https://ns.sndu.ac.ir/article_1527_ce4c60b8741bf3650f780f089dafac70.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
ارائه چارچوب مدیریت هویت دیجیتال در فضای سایبر با رویکرد آمیخته
هاتف
رسولی
چنگیز
والمحمدی
ناصر
آزاد
قنبر
عباس پور اسفدن
هویت دیجیتال به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی و اساسی فضای سایبر باعث تقویت امنیت و حاکمیت کشور در فضای سایبر میشود. مدیریت هویت دیجیتال یکی از راهبردیترین بحثهای امنیت سایبری و پایه و اساس ایجاد اعتماد در فضای سایبر است. هدف این مقاله شناسایی و اولویتبندی معیارها و شاخصهای هویت دیجیتال در قالب چارچوبی جامع برای مدیریت هویت دیجیتال در فضای سایبر کشور است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی با رویکرد بنیادین و روش انجام توصیفی- اکتشافی است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و میدانی از طریق پرسشنامه و مصاحبه میباشد. با مرور ادبیات نظری تحقیق، عوامل اثرگذار شناسایی و سپس به روش دلفی- فازی غربالگری شد. جهت تعیین روابط بین عوامل اصلی و عوامل فرعی و همچنین وزندهی و اولویتبندی آنها از روش ترکیبی فرآیند تحلیل شبکه و دیمتل استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عامل "برنامهریزی راهبردی" تاثیرگذارترین عامل در مدیریت هویت دیجیتال است. در حل مسئله به روش ترکیبی فرآیند تحلیل شبکه و دیمتل نیز "مدیریت دسترسی" در عوامل اصلی و "کنترل دسترسی به کلیه منابع و اطلاعات صرفاً از طریق سیستم مدیریت هویت دیجیتال" در عوامل فرعی اولویت اول را کسب کردند.
هویت دیجیتال
مدیریت هویت دیجیتال
فضای سایبر
مدیریت هویت
احراز هویت
2021
07
23
121
154
https://ns.sndu.ac.ir/article_1531_890a3cba9887f5e6f3cdd8ae612a1e21.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
مدل بلوغ نظام رصد و پایش و هشداردهی سایبری جمهوری اسلامی ایران
محمدرضا
ولوی
علی
نیک نفس
با توسعه فضای سایبر و کاربردهای روزافزون آن که زندگی فردی و اجتماعی و ابعاد مختلف امنیت ملی و عمومی را تحتالشعاع خود قرارداده، بروز رخدادهای پیش بینی نشدهای در حوزههای سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تاثیرات غافلگیر کننده ناشی از آن، شکلگیری ساختارهای رصدی بصورت پراکنده و جزیرهای به منظور رصد، پایش و هشداردهی بر اساس نیاز و ماموریت سازمانهای مختلف کشور گردیده است. با تشکیل شورای عالی فضای مجازی و سایر ساختارهای سطوح عالی در جهت یکپارچهسازی فعالیتها، نظاممند نمودن حوزه رصد، پایش و هشداردهی نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ بطوری که بمرور تا حدودی این نظام در سطح کشور شکل گرفته و در حال توسعه میباشد. ماهیت فضای سایبر و لزوم همافزایی در مواجهه با آن ضرورت توجه به توسعه و حرکت به سمت بلوغ این نظام را در سطح ملی اجتنابناپذیر میسازد. بدین منظور و در این تحقیق به سنجش وضعیت بلوغ و تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب و ارائه مدل بلوغ نظام رصد، پایش و هشداردهی سایبری کشور پرداختهایم. مدلهای بلوغ یک رویکرد قابل کنترل برای ارزیابی سطح رشد سامانه یا سازمان ارائه میدهند. این مدلها نقاط قوت و ضعف سازمانها را به خوبی نشان میدهند. نتایج تحقیق نشان میدهد که از بین 14 شاخص انتخاب شده، به ترتیب شاخصهای چابکی فرایندها، یکپارچگی فرایندها و تعریف فرایندها در سیر بلوغ نظام دارای اهمیت ویژه و نیازمند توجه بیشتری هستند. در انتها نیز مدل بلوغ پیشنهادی تحقیق در قالب نمودار راداری وضعیت موجود و مطلوب ارائه شده است.
مدل بلوغ
نظام رصد
پایش و هشداردهی
فضای سایبری
شاخصهای بلوغ
2021
07
23
155
182
https://ns.sndu.ac.ir/article_1529_97057b60155f36aa81559c88a15a78d7.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
تأثیر مدرنیته در پیدایش بنیادگرایان مذهبی تروریستی در عراق (با تأکید بر بحران نوسازی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی)
سروش
امیری
عبدالله
مرادی
عباسعلی
جباری ثانی
زمینه و هدف: ریشه پیدایش بنیادگرایان مذهبی تروریستی در عراق به نفوذ تفکر اخوانالمسلمین در عراق برمیگردد. بهرغم اینکه اخوانالمسلمین خود را با خطمشی مسالمتجویانه به جهان اسلام معرفی کرده باید گفت که بیشتر رهبران گروههای بنیادگرای تروریستی در عراق از بطن اخوانالمسلمین برخاستهاند. جوامعی که در گذشته وجود داشته، جوامع سنتی بوده است. جوامعی که امروز وجود دارند، دو دسته هستند: مدرن و در حال گذار. جوامع در حال گذار جوامعی هستند که بخشی از آنها مدرن و بخشی سنتی است. این جوامع بهمرور با مدرنیزاسیون بهسوی مدرنیته پیش میروند و اغلب با بحران دستبهگریبان هستند. هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر مدرنیته در پیدایش بنیادگران مذهبی رادیکال در عراق است.روش: مقاله حاضر بهصورت پیمایشی با روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 354 نفر شامل از کارشناسان سیاسی و امنیتی که برابر جدول مورگان، تعداد نمونه 178 نفر برآورد شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات و دادههای گردآوری از طریق پرسشنامه، از نرمافزار SPSS و آزمونهای تی و رگرسیون بهرهگیری شده است.یافتهها: براساس یافتههای تحقیق، همه متغیرهای عنوانشده در خصوص ظهور بنیادگرایان مذهبی و تروریستی در عراق مؤثر بوده، ولی در مقایسه آنها، مؤلفههای فرهنگ (رسانهای) با میانگین 2.99 درصد بیشترین تأثیر را در خصوص موضوع داشته و بعد از آن، مؤلفههای اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مؤثر بوده است.نتیجهگیری: براساس نظریههای مدرنیته؛ تفسیرهای سلبی از اسلام؛ بحرانهای اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی عراق از یکسو و دخالت بازیگران خارجی و متحدان منطقهای آنها برای حفظ موقعیت و جایگاه خود در موازنه قدرت سبب پیدایش بنیادگرایان تروریسم گردید.
بنیادگرائی
تروریسم
مدرنیته
امنیت
عراق
2021
07
23
183
218
https://ns.sndu.ac.ir/article_1596_795371f1cc7da3baa688755634ecb672.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
ارائه چارچوب مفهومی شناسایی و تحلیل ذینفعان و بازیگران اکوسیستم رمزارز
عاطفه
فرازمند
ابوذر
عربسرخی
محسن
آقایی
نجمه
آزادوار
در سالهای اخیر و با رشد تعداد رمزارزها و کاربردهای مختلف آن در فضای سایبر، این موضوع به یکی از موضوعات اصلی در حوزه اقتصاد و خصوصاً در صنعت مالی تبدیل شدهاست. با توجه به رشد روزافزون رمزارزها در دنیا، طراحی اکوسیستم رمزارزها بیش از پیش حاِیز اهمیت میباشد. یکی از مهمترین اقدامات در مسیر طراحی این چارچوب، جستجو، شناخت، انتخاب و استقرار بازیگران کلیدی در هریک از قلمروهای فعالیت اکوسیستم زنجیرهبلوکی است. در اکوسیستم یک رمزارز، بازیگران زیادی به ایفای نقش میپردازند. برخی از بازیگران نقش اصلی و تصمیمسازی دارند و تعدادی نیز با عملکرد خود موجب جهتدهی به این اکوسیستم میشوند. پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی با رویکرد کیفی-اکتشافی میباشد که با هدف شناسایی بازیگران کلیدی رمزارز -با کمک مطالعه موردی چندگانه- صورت گرفتهاست. در این پژوهش و به لحاظ نظری، چارچوب جامعی برای شناسایی بازیگران و ذینفعان رمزارز ارائه شده و مشخص گردیده است که چه هویتهایی در این اکوسیستم دارای قدرت هستند. این چارچوب همچنین میتواند برای شناسایی بازیگران اصلی و ذینفعان رمزارز در کشور راهگشا باشد. نتایج این پژوهش در قالب چارچوب مفهومی با هشت بعد مهم، به عنوان بازیگران و ذینفعان اکوسیستم رمزارز با عناوین: ارائهدهندگان زیرساخت، پردازندههای پرداخت، نوآوران، صرافیها، ماینرها، توسعهدهندگان، ترویجدهندگان و تنظیمکنندگان استاندارد ارائه شدهاست.
"رمزارز"
"بازیگران رمزارز"
"ذینفعان"
"چارچوب مفهومی"
"تحلیل اکوسیستم"
2021
07
23
245
276
https://ns.sndu.ac.ir/article_1533_7274e8c64229d82b9c77eed930f8a727.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
تاثیر سرمایه اجتماعی بر امنیت ملی در دولت دوازدهم
تقی
جعفری
علی محمد
حقیقی
امین
روانبد
اصلیترین دغدغه دولتها تأمین امنیت ملی با تأکید بر حفظ سرمایه اجتماعی است زیرا امنیت ملی، حاصل رضایتمندی شهروندان و گروههاست که میتوان آن را در چهره سرمایه اجتماعی قوی مجسم کرد. بیتردید توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی ناشی از اهمیت شاخصهایی مانند مشارکت، انسجام و اعتماد در نظامهای اجتماعی است. چنان که در طول تاریخ دولتها همیشه نگران این مهم بودند که تا چه میزان میتوانند بر همکاری جامعه تکیه نمایند تا با این پشتوانه عظیم فعالیتها و راهبردهای دولت را پیش ببرند؛ بنابراین پرواضح است بدون سرمایه اجتماعی بخش قابلتوجهی از منابع هدر میرود و هزینهها باید صرف تأمین ثبات، توافق و همکاریها شود. بر این اساس میتوان عنوان نمود که سرمایه اجتماعی در یک دوره طولانی و به سختی ایجاد میشود ولی تخریب آن به سرعت انجام میگیرد که ثمره آن جز تزلزل امنیت ملی نمیباشد. حال در پژوهش حاضر با روش آمیخته (کمی و کیفی) و با استفاده از ابزارهای کتابخانه ای و پرسشنامه که با حجم نمونه 384 نفر در میان کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی آجا در سال 1398 به انجام رسیده است به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی هستیم که سرمایه اجتماعی چه تأثیری بر امنیت ملی در دولت دوازدهم دارد؟ مهمترین نتایج حاصل از آزمون فرضیهها در این پژوهش نشان از آن است که سرمایه اجتماعی تأثیر معناداری بر امنیت ملی دارد و تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه گواه بر این است که سرمایه اجتماعی در دولت دوازدهم در سطح متوسطی قرار دارد که تأثیر مستقیم بر امنیت ملی گذاشته است.
سرمایه اجتماعی
اعتماد
مشارکت و انسجام اجتماعی
امنیت ملی
دولت دوازدهم
2021
07
23
277
304
https://ns.sndu.ac.ir/article_1540_8e4a0a393fcfefc29efc18a0660896f6.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
سازماندهی سیاسی فضا با توجه به عوامل تهدیدکننده ژئوپلیتیک امنیت و توسعه در کاهش بحرانهای استانهای غربی کشور
حمیدرضا
محمدشاهی
محمد
اخباری
علی
بیژنی
همواره سازمان دهی سیاسی فضا فرآیندی است که طی آن بخشی از سطح زمین به وسیله مرزهای جغرافیایی محدود و برای ایفای نقش های سیاسی سازمان دهی می شوند.در سال های اخیر حوادث و تغییرات ژئوپلیتیکی ناگواری در مرزهای ایران رخ داد که در این راستا کشور ایران به خصوص نواحی غربی آن را تحت تاثیر قرار داد که از آن جمله می توان به نفوذهای سیاسی بیگانگان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران ، بلایای طبیعی افزایش تحرکات گروهک های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر به ویژه در کردستان و آذربایجان غربی می توان اشاره نمود . در این راستا پژوهش حاضر در راستای سازماندهی سیاسی فضا با استفاده از قابلیت های ژئوپلیتیکی در راستای کاهش بحران های غربی کشور خواهد پرداخت.جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارشناسان ، صاحب نظران و اساتید دانشگاه تشکیل دادند و حجم نمونه تعداد 50 نفر تخمین زده شد. نتایج نشان داد که در زمینه مهمترین چالش های سازماندهی سیاسی فضا در استان های غربی ، نتایج نشان داد که چالش های زیادی در این زمینه در سطح استان های غربی وجود دارد که در این میان فعالیت های اشرار و گروه های تروریستی در نواحی غربی ، چالش های مرتبط با بلایای طبیعی نظیر زلزله و پیامدهای پس از آن و اختلافات نژادی میان اقوام و حکومت نقش پررنگ تری در این زمینه دارند و همچنین عوامل محیط زیستی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی از جمله مهمترین عوامل تهدید کننده ژئوپلیتیک امنیت و توسعه در استان های غربی محسوب می شوند.
"سازمان دهی سیاسی فضا"
"نواحی غربی"
"قابلیت های ژئوپلیتیکی"
"امنیت"
"توسعه"
2021
07
23
305
330
https://ns.sndu.ac.ir/article_1535_fdd36caef32ac12f03edca29b44f0e20.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
بررسی و تحلیل شاخص های توسعه امنیت زا در مناطق مرزی (مورد مطالعه: مناطق مرزی غرب کشور)
منصور
رحمتی
سمیه
محمدی حمیدی
پایدارترین امنیت در یک کشور برابری در توسعه و تعادل در برخودار از منابع و امکانات توسعه در مناطق آن کشور میباشد. بطورکلی توسعه در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی زمینهساز و بستر ایجاد امنیت میباشد و خود نیز از آن تأثیر میپذیرد. اهمیت این امر در مرزهای کشور دوچندان میباشد. این مناطق با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی خود همواره بستر ناامنی و بروز اختلافات بوده است. مرزهای غربی کشور نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و همواره از عدم امنیت رنج میبرند. در این راستا در این مقاله به بررسی شاخصهای معرف توسعه در شهرستانهای مرزی غرب کشور پرداختهایم. نوع تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات نیز از روش تصمیمگیری چند معیاره ویکور و محیط نرم افزای ARC GIS بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بیشتر شهرستانهای غرب کشور به توجه به شاخصهای مورد مطالعه وضعیت بهتری ندارند. همچنین این شهرستانها در مقایسه با دیگر شهرستانهای استانهای مورد نظر نیز دارای وضعیت بهتری نبودند. مقایسه تطبیقی شهرستانهای محروم در سال 1381 با وضعیت کنونی شهرستانها نیز نشان داد این شهرستانها بعد از گذشت چندین سال هنوز هم از محرومیت و نبود امکانات توسعه رنج میبرند. بدن ترتیب بستر ناامنی در این مناطق حساس از کشور فراهم میگردد. علاوه براین این امر باعث عدم تعادل توسعه در میان مناطق کشور گردد. لذا جهت جلوگیری از عدم تعادل در مناطق کشور لزوم توجه جدی مسولین به این مناطق اعطای تسهیلات و بودجههای مکفی جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی
توسعه
امنیت
مرز
ویکور
2021
07
23
331
360
https://ns.sndu.ac.ir/article_1536_e17806e497ddd2b53fb5714b8535dca5.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
ساخت مدل مفهومی امنیت اکولوژیکی شهرها برای تدوین رهیافت برنامهریزی کاربری زمین با استفاده از مدل شبکه علیت
یاسر
معرب
اسماعیل
صالحی
محمد جواد
امیری
حسن
هویدی
در عصر حاضر، انسانها با چالشهای بیسابقه و متعددی در عرصههای محیطزیستی مواجه هستند. صاحبنظران و متخصصان محیطزیست اعتقاد بر این دارند که فشار اقتصادی بر منابع طبیعی بیش از پیش رو به افزایش است. افزایش جمعیت به همراه الگوی مصرف ناپایدار منابع، فشار بسیار زیادی را بر زمین، آب، انرژی و سایر منابع ضروری زمین وارد میکند. اهمیت این موضوع زمانی دو چندان میشود که مساله و معضل شهرنشینی و تغییرات ساختاری پوشش/ کاربری زمین مطرح میشود. بنابراین، اثر تغییر پوشش/ کاربری زمین بر ساختار و عمکلرد اکوسیستم شهری طی دورههای مختلف با رویکرد امنیت اکولوژیک بسیار مهم میباشد.در سالهای اخیر مطالعات بسیاری در زمینه امنیت اکولوژیکی در سطح جهان انجام شده است. همچنین ابزارهای مختلفی در این زمینه طراحی و استفاده شدهاند. اما بنابر پیچیدگی زیاد مساله، این تحقیقات و ابزارها همچنان در یک مسیر روبه جلو در حال توسعه و پیشرفت میباشند. در واقع باید گفت که نیاز به یک چارچوب جامع که بتواند به طور یکپارچه فاکتورهای تاثیرگذار و مهم در یک سیستم پیچیده شامل محیط، جوامع انسانی و ارتباطات آنها را ببیند و در راستای پایداری بهکار بگیرد، همچنان احساس میشود. در این راستا هدف اصلی این پژوهش توسعه یک زنجیره فرآیندی برای بررسی ساختار و عملکرد اکوسیستم در شهرها میباشد. تا امنیت اکولوژیکی شهرها با استفاده از مدلهای ریاضی و جغرافیایی، نظارت، تجزیه و تحلیل و پیشبینی شود.
امنیت اکولوژیک
اکوسیستم شهری
برنامهریزی کاربری زمین
مدل شبکه علیت
2021
07
23
361
394
https://ns.sndu.ac.ir/article_1537_fced2ae757170df42d277d525ef27440.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
بررسی رابطه کاربری پیامهای فضای مجازی با گرایش به اغتشاشات
رضا
عبدالرحمانی
جعفر
حسین پور
میثم
جباری
زمینه و هدف: امروزه با گسترش فناوری های نوین ارتباطی؛ فضای مجازی به ابزاری بدل شده که از خلال به اشتراک گذاری انواع فراورده ها، گسترش ارتباطات و...به راه اندازی انواع جنبش ها، تظاهرات، بحران ها و اغتشاشات کمک کرده است. بر همین اساس در این مقاله تلاش شده رابطه استفاده از (پیام های) فضای مجازی با گرایش به اغتشاشات بررسی و تحلیل شود.روش تحقیق:این پژوهش، از نوع پیمایشی برحسب هدف کاربردی است. جامعه آماری عبارت است از 384 نفر از جوانان کاربر شهر سنندج که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش گرداوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی تحقیق از طریق روایی صوری و پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ به دست امده است که ضریب همه متغیرهای مستقل و وابسته بالاتر از 70/0 بوده است. یافته ها و نتایج: یافته ها حاکی از وجود رابطه معنی دار بین رابطه استفاده از پیام های فضای مجازی با گرایش به اغتشاشات درمیان جوانان بوده است. از بین متغیرها، افزایش مطالبات اجتماعی در فضای مجازی با ضریب 976/0 بیشترین رابطه مثبت، ترغیب مردم با ضریب 964/0رتبه دوم، حمایت بین المللی ازمعترضان با ضریب 950/0رتبه سوم، بزرگنمایی و سراسری جلوه دادن اعتراضات با ضریب 931/0 در رتبه چهارم، سیاه نمایی و القای وجود فساد گسترده در کشور با ضریب 890/0 در رتبه پنجم و نهایتا ارائه اخبار دروغین و شایعات با ضریب 829/0 کمترین رابطه را با گرایش به اغتشاشات در میان جوانان سنندج داشته است.
سیاه نمایی
القای وجود فساد
اخبار دروغین و شایعات
اغتشاشات
جوانان
2021
07
23
395
418
https://ns.sndu.ac.ir/article_1538_74a0b2f5870b1cc2c744840e6b83a250.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1400
11
40
تبیین نقش عدالت فضایی/ جغرافیایی در ارزیابی مدیریت سیاسی بهینه فضا
مصطفی
قادری حاجت
فرمهای فضایی بهصورت کلی ناشی از فرایندهای فضایی شکلدهنده آنها است. شکلگیری بنیانهای توسعه نامتوازن متأثر از بیعدالتی فضایی بهعنوان فرم فضایی غالب کشورهای در حال توسعه نتیجه فرایندهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها در طی زمان است. بیتردید مهمترین هدف سازماندهی و مدیریت سیاسی فضا در هر کشوری، در وهله نخست ارائه بهینه خدمات به حداکثر شهروندان و استفاده حداکثری از قابلیتها و فرصتهای ملی در جهت رفاه و توسعه فضای جغرافیایی است. با توجه به الزامات عصر جدید و پیچیدگیهای آن، ضرورت توجه به عدالت فضایی در نهادینه شدن مدیریت بهینه سیاسی فضا بهعنوان یکی از الزامات کشورداری است. مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی در پی تبیین نقش عدالت فضایی بهعنوان شاخصی اثرگذار و پویا در راستای ارزیابی عملکرد سیستم حکمرانی بهعنوان موتور محرکه اصلی اداره امور کشور است. واقعیت این است که تا به یک اجماع کلی در خصوص ارزیابی حکمرانی سامان سیاسی فضایی حاصل نشود، نمیتوان درصدد الگوسازی حکمرانی بهینه سیاسی فضا اقدام کرد. بر همین مبنا عدالت فضایی/ جغرافیایی بهعنوان سنگ محک معتبری برای ارزیابی بهینه مدیریت سیاسی فضا به حساب میآید.
عدالت فضایی
حکمرانی
مدیریت سیاسی بهینه فضا
سامان سیاسی
2021
07
23
419
452
https://ns.sndu.ac.ir/article_1539_8972fd218143bf1cc8a5b49561440e85.pdf