2024-03-29T16:57:26Z
https://ns.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=63
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
انواع قدرت نرم از دیدگاه قرآن کریم
حمید
حبیبی
نجف
لک زایی
پاسخ به این سؤال که انواع قدرت نرم از دیدگاه قرآن کریم کدام است و اسمشان چیست هدف مقاله حاضر است. الگوی اسلامی و بومی فرا نظریۀ دو فطرت امام خمینی (ره) برای انضمامی نمودن انواع قدرت نرم انتخاب گردید. حاصل مراجعه به تفاسیر و بررسی گزارههای مرتبط این شد که میتوان گفت قرآن کریم قدرت نرم را در دو نوع حقیقی و کاذب توصیف نموده است. نوع حقیقی متّصف به متعالیه در مقابل کاذب و وهمی موصوف به متدانیه است. متعالیه است چون خاستگاهش علۀ العلل هستی است، فرد و جامعۀ بار یافته به محضر خدای سبحان و متعالی گردیده، آن را از طریق تمسک به ارزشهای مورد تأکید قرآن کریم و دوری از ضد ارزشها تولید میکند. هرچه شدّت و غلاظ این حضور و تقرب متعالیتر و درونی کردن ارزشهای الهی عمیقتر باشد، ذات هستیبخش ممکنات را در چارچوب نظام آفرینش با آنها هماهنگتر و همراهتر میکند. این فرآیند تا آنجا تعالی مییابد که بهمثابۀ «مثل الاعلی» الهی گونه قدرت نرم متعالیه جلوه مینماید.
قرآن کریم
قدرت
قدرت نرم
قدرت نرم متعالیه و متدانیه
2018
07
23
11
40
https://ns.sndu.ac.ir/article_270_f338b15e11de7852d659920a6e96e1a6.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
سیدمرتضی
نبوی
مهدی
صیدی
سهراب
عرفانی
اسماعیل
کرم زاده
در عرصه جهانی و روابط بینالملل، اقتصاد بهعنوان مهمترین عرصه رقابت، همکاری و تنازع بین ملتها و دولتها مطرح است. اقتصاد یکی از عواملی است که در سازماندهی امنیت و قدرت ملی دارای جایگاه و نقش تعیینکننده است. اگرچه محور اصلی اقتدار جمهوری اسلامی ایران بر اساس مشروعیت نظام الهی ـ مردمی استوار است؛ تحقق این امر در شرایطی حاصل میشود که بهموازات مشروعیت از کارآمدی در ابعاد مختلف ازجمله اقتصاد برخوردار باشد. نگاهی به نامگذاری سالهای اخیر نشاندهنده حساسیت مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) به مسائل اقتصادی کشور است. حساسیتی که رنگ هشدار به خود گرفته است.
در این تحقیق این سؤال اصلی مطرح است که الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی چیست؟ هدف این مقاله ارائه الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است. برای پاسخ به این سؤال و دستیابی به این هدف با استفاده از اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در حوزه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و بر اساس یک تحقیق میدانی مبتنی بر روش داده بنیاد (نظریه مبنایی)، با شش نفر از خبرگان اقتصادی تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه نیمهباز صورت گرفت و بعد از کدگذاری باز، محوری و انتخابی الگوی راهبردی اقتدار اقتصادی در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تولید گردید. عوامل اقتدار اقتصادی شامل عوامل راهبردی، عامل علی، عوامل زمینهای، عامل واسطهای و عامل پیامدی استخراج گردید. نتیجه این تحقیق این است که میبایستی ابتدا در جهت رفع نقاط ضعف اقدام به اصلاح اقتصادی نمود. سپس با محور قرار دادن اقتصاد مقاومتی با استفاده از عوامل واسطهای و زمینهای، عوامل راهبردی را به مرحله اجرا درآورد. در این صورت اقتصاد میتواند وارد مرحله شکوفایی و توانمندی رسیده، درنهایت اقتدار اقتصادی را منجر شود.
اقتدار
اقتدار اقتصادی
الگوی راهبردی
اقتصاد مقاومتی
2018
07
23
41
70
https://ns.sndu.ac.ir/article_271_1741895184969a362d3f7b2230ced32e.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
آسیبشناسی نرمافزار بعثت در عصر غیبت و نقش علماء در صیانت از آن با رویکرد امنیت ملی
حمیدرضا
حاتمی
رمضانعلی
عبدی
مقاله حاضر در پی تبیین آسیبشناسی نرمافزار بعثت در عصر غیبت و نقش علماء در صیانت از آن با رویکرد امنیت ملی است. در این تحقیق بهطور خاص نقش ولیفقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه آن در صیانت از نرمافزار بعثت تبیین شده و در این زمینه از نظریه فقهای شیعه در طول تاریخ استفاده گردیده است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، آمیخته (ترکیبی از روش کمی و کیفی) است. روش جمعآوری اطلاعات در روش کیفی مصاحبه هدفمند و کتابخانهای (اسناد، کتب و منابع مختلف علمی و فقهی) و در روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت با جامعه آماری 55 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند انجام شده است. روایی پرسشنامه بهوسیله روایی صوری و مشاوره با اهلفن به دست آمده و جهت محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پس از محاسبه بهوسیله نرمافزار SPSS که برای این پرسشنامه 824/0 به دست آمده که این عدد نمایانگر آن است که پرسشنامه مورد استف1اده از قابلیت اعتماد و پایایی لازم برخوردار است. بررسی آسیبها و موانع تحقق تمدن اسلامی نوین اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است. بررسی چالشهای امنیتی و ارائه راهبردهای مناسب برای مقابله با آن، به همان اندازه که ضرورتش قطعی و انجام آن لازم است، کاری دشوار و دستیابی به آن مشکل میباشد. لذا بر اساس یافتههای پژوهش به مدلی رسیدیم که از میان شاخصهای رسالت و نقش رهبران دینی در صیانت از نرمافزار بعثت، در بُعد نظری، حکومت بهعنوان شعبهای از حاکمیت خداوند در نظام هستی، در بعد ساختاری اختیار وضع احکام الهی توسط ولیفقیه در عصر غیبت و در بعد رفتاری، تبعیت خواص از رهبری الهی بهعنوان شرط لازم نقشآفرینی این رهبران، بیشترین اثر را در میان سایر ابعاد در حوزه امنیتی به خود اختصاص دادهاند.
نرمافزار بعثت
آسیبشناسی
صیانت
عصر غیبت
علماء. امنیت ملی
2018
07
23
71
104
https://ns.sndu.ac.ir/article_272_a5f9546e4555822afba98e3dd9114953.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
بررسی مفهوم هویت و منافع ملی و رابطه بین آنها در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
ابوذز
گوهری مقدم
رضا
فیضی
محمدباقر
باباهادی
یکی از مهمترین مفاهیم شکلدهنده به جهتگیری سیاست خارجی یک کشور نوع نگاه و تعریف نخبگان و مسئولان از منافع ملی است. هویت نیز مفهوم کلان دیگری است که رابطه تنگاتنگی با مفهوم منافع ملی دارد. سؤال اصلی مقاله این است که رابطه میان منافع ملی و هویت در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) چیست؟ برای این منظور بیانات معظّمله در مورد مفاهیم منافع ملی و هویت استخراج و با استفاده از روش تحلیل مضمونی در نرمافزار MAXQDA مورد بررسی قرارگرفتهاند. تحلیل مضمونی روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی است. این روش فرآیندی برای تحلیل دادههای متنی است و دادههای پراکنده و متنوع را به دادههایی غنی و تفصیلی تبدیل میکند.
طبق نتایج حاصل از این پژوهش در اندیشه رهبر معظم انقلاب هویت ملی زیربنای منافع ملی است و منافع ملی جایگاه اصلی را در تصمیمگیریهای مسئولان دارد. هویت، خود از عناصر اسلام، انقلاب و سابقه تاریخی منبعث شده و به منافع ملی شکل میدهد. منافع ملی نیز بر طبق بیانات ایشان باید مبنای تصمیمگیری مسئولان قرار گیرد. در اندیشه رهبر انقلاب معنیدار شدن منافع ملی در تطابق آن با هویت است و اگر منافعی دنبال شود که جدا از هویت باشد موجب بیهویتی خواهد شد.
آیتالله خامنهای
هویت
منافع ملی
سیاست خارجی
سازهانگاری
2018
07
23
105
128
https://ns.sndu.ac.ir/article_273_d9824b148c1d6ae5a8c9da7f8a4044a9.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
راهبردهای پیشگیری از وقوع جرائم علیه امنیت اخلاقی در ایران
غلامرضا
فدائی شهری
علی
اسماعیلی
امنیت اخلاقی از آن جهت مهم است که دارای ماهیتی نرم و وابسته به جامعه هدف است، بنابراین برای خدشهدار کردن و به چالش کشیدن امنیت اخلاقی، ارزشها و بنیانهای اساسی جامعه را هدف قرار میدهند. از این رو بهعنوان یکی از دغدغهها، همواره در سرلوحه و کانون سیاستها، برنامهها، پژوهشها و مطالعات اساسی، شناخته شده و بسیار حائز اهمیت بوده است. مقاله حاضر که از لحاظ نوع تحقیق، کاربردی توسعهای است، با هدف شناسایی و تدوین راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشگیری از جرائم علیه امنیت اخلاقی تهیه شده است. پرسش اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه راهبردهای کلان که موجبات برقراری و حفظ امنیت اخلاقی را فراهم میکنند و میتوان بر پایه آنها از جرائم و پدیدههای علیه امنیت اخلاقی، پیشگیری نمود، کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش، دادهها بهصورت اسنادی و پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوریشده و به دو صورت توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل گردیدهاند. جامعه آماری تحقیق شامل مسئولین، صاحبنظران و کارشناسان مرتبط با حوزه امنیت اخلاقی به تعداد پنجاه 50 تن بوده که با استفاده از روش نمونهگیری از بین نخبگان انتخاب شدهاند. یافتههای این تحقیق به شناسایی تعداد 20 گویه قوت، 21 گویه ضعف، 20 گویه فرصت و 21 گویه تهدید در قالب چهار خوشه «فردی»، «خانواده»، «جامعه» و «حاکمیت» منجر گردیده است و بر پایه مقاله پیشِ رو، هشت مورد راهبردهای مربوط به پیشگیری از وقوع جرائم علیه امنیت اخلاقی در ایران به دست آمد.
امنیت اخلاقی
راهبردها
فردی
خانواده
جامعه
حاکمیت
2018
07
23
129
154
https://ns.sndu.ac.ir/article_274_c14d9543ac0bc1246c97ade729159842.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
الگوی راهبردی در اداره امور شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر امامین انقلاب اسلامی
محمدرضا
مخبر دزفولی
محمدرضا
فارسی
شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالیترین نهاد سیاستگذار در زمینه تحقق اهداف انقلاب فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی راهبردی در اداره امور شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه مأموریتی اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایتفقیه و قانون اساسی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع آمیخته با رویکرد دادههای کمی و کیفی بوده و در جمعآوری دادهها از تکنیک تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و مطالعه اسنادی استفاده شده و در تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه داده بنیاد و نرمافزار مکس کیودا بهره گرفته شده است. پس از انجام مصاحبه با جامعه خبرگی و ثبت تجارب ضمنی ایشان، بهمنظور بررسی روایی سازه، از «فن تحلیل عاملی» استفاده گردیده است که طی پرسشنامهای به جامعه آماری 20 نفری ارائه و با استفاده از نرمافزار spssمورد پردازش قرار گرفته است.
پس از انجام مطالعات نظری و تحلیل کیفی نتایج تحقیق و همچنین تحلیل عاملی روابط بین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای حاصل از مصاحبه با جامعه خبرگی و تحلیل گفتمان ولایتفقیه و برازش انجام شده، نسبت به برخی از اصلاحات اقدام و در نهایت در پاسخ به سؤال پژوهش؛ الگوی راهبردی در اداره امور شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه مأموریتی اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایتفقیه و قانون اساسی چیست؟
الگوی راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل مؤلفههای اصلی و زیر مؤلفههای آن در یک منظومه به هم پیوسته و بر اساس نه محور راهبردی (برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت، پیادهسازی و اجرا و نظارت و ارزیابی) ارائه شده است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی
اسلامی شدن دانشگاهها
اصلاح مراکز آموزشی
دانشگاه اسلامی
اصلاح آموزش و پرورش
2018
07
23
155
178
https://ns.sndu.ac.ir/article_275_95b450f2e501e70ad9cb30d416f142d9.pdf
امنیت ملی
امنیت ملی
2538-3329
2538-3329
1397
8
28
تبیین نسبت سناریوهای محتمل و مطلوب تهدیدات سایبری جمهوری اسلامی ایران
علی
اسماعیلی
جلال
ثناقربانی
جایگاه خاص جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات منطقهای و نظام بینالملل سبب شده تا نظام سلطه، چالشهای متنوعی بهخصوص در مسائل نوظهوری مانند رسانههای جمعی و فضای سایبری برای تحدید قدرت ملی آن ایجاد نماید. در فضای تکثر و تنوع چالشها و فرصتها، نظام تصمیمساز کشور در دانشگاهها و مراکز مطالعاتی، علاوه بر طراحیِ روشهای مقابله با چالشهای کنونی، مؤظف هستند تصویری از موانع، آسیبها و فرصتهای پیشرو در حوزههای مختلف احصاء و سناریوهای محتمل پیشرو و سناریوی مطلوب نظام اسلامی را پیش روی تصمیمگیران اصلی کشور قرار داد.
این پژوهش با هدف سناریوپردازی و تبیین نسبتِ میان آیندههای محتمل و مطلوب تهدیدات سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و با بهرهگیری از روش پژوهش آمیخته؛ سعی دارد علاوه بر شناسایی آیندههای محتمل، فضای مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای سایبر را نیز تبیین و بسترهای تجمیع نیروها در جهت نیل به چشمانداز مطلوب نظام را به لحاظ ذهنی فراهم آورد.
پس از بررسی سناریوهای محتمل و مشخص کردن الگوهای شرایط مطلوب (اسناد بالادستی و فرمایشات امام خامنهای (مدظلهالعالی)) نتیجهگیری شد که سناریوی مطلوب جمهوری اسلامی ایران؛ جزء سناریوهای محتمل نیست؛ این بدان معناست که روندهای کنونیِ فضای سایبر، به سمت الگوی مطلوب نظام اسلامی حرکت نمیکند و در صورتی که عزم عمومی برای ایجاد روندها، استفاده از فرصتها و مقابله با چالشها نباشد؛ انتخاب آینده نظام در فضای سایبر، انتخاب بین بد و بدتر خواهد بود.
فضای سایبری
سناریونویسی
سناریوی محتمل
سناریوی مطلوب
تهدیدات سایبری
2018
07
23
179
205
https://ns.sndu.ac.ir/article_276_10b6e7558d1910a4b148e19ead67d8bc.pdf