دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Critical Information Infrastructure Cyber-Protection Strategic in Islamic Republic of Iranمقاله پژوهشی:الگوی راهبردی حفاظت سایبری از زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی جمهوری اسلامی ایران748862FAرضاتقی پوردانشیار دانشگاه عالی دفاع ملیحمیدرضالشکریاناستادیار دانشگاه امام حسین (ع)علیناصریدانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)رحیمیزدانی چهاربرجدانشجوی دوره دکترای مدیریت راهبردی امنیت سایبر دانشگاه عالی دفاع ملی، نویسنده مسئولJournal Article20181203Background and Aim: The greatest task of law enforcement is to safeguard values. Based on the vision of 1404 NAJA, private and public institutions and agencies should seek to identify the most effective factors in reducing ethical security when establishing, identifying and maximizing family effectiveness, ensuring public safety and managing the community. The basic policing in this area is aimed at identifying and providing appropriate solutions to them. <br />Method: From the practical point of view, the data collection is a combination of qualitative and thematic analysis of the thematic analysis. The statistical population consists of 70 commanders, managers and experts in ethical security field. In the quantitative part of the sample size, 70 individuals were selected in total. Data collection was done by a semi-structured and researcher-made questionnaire whose validity was provided by experts and reliability of the closed questionnaire by Cronbach's alpha coefficient (0.89). Content analysis and rank test were performed by Friedman. <br /><strong>findings:</strong> Seven components of the discovery component were found to be in the first rank in the "inadequacy in education" component with a mean of 38/90 and "management conflict" with a mean of 38/84 in the first component; Below are four components of the discovery (legal) background that have a mean of "cultural problems" with a mean of 38.83 and a "legal vacuum" with a mean of 38.58. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that Friedman's mean rank was not the same for the items, even though the difference between the means was not very high. On the other hand, most of the respondents are in the first place on the Tasum scale for structural challenges with a mean of 38.51%, behavior with a mean of 38.27 (legal) with a mean of 38.20.در سالهای اخیر، به موازات فضای واقعی، فضای سایبر<sup><sup>[1]</sup></sup> تمام ابعاد زندگی بشر را در برگرفته است. بخش عمدهای از فعالیتها و تعاملات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی کشور در فضای سایبر انجام میگیرد. بخش بزرگی از اطلاعات حیاتی کشور در این فضا شکل میگیرد و زیرساختهای حیاتی کشور هم از طریق این فضا، مدیریت و بهرهبرداری میشوند.<br /> بیتوجهی به مقوله حفاظت در زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی، علاوه بر مخاطرات و تهدیدات کلان، اقتدار و امنیت ملی را خدشهدار خواهد کرد. بر این اساس، ارائه الگوی راهبردی جهت محافظت، از ضرورتها به شمار میآید و هدف از این پژوهش، دستیابی به الگوی راهبردی حفاظت سایبری از زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی با شناسایی ابعاد، مؤلفهها و روابط فیمابین آنها است. محقق با استفاده از روش پژوهش آمیخته، ابتدا از روش تحلیل کیفی برای مستندسازی دانش حفاظت سایبری از زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی در سطوح راهبردی با مراجعه به بیانات ارزشمند امام خامنهای (مدظلهالعالی)، اسناد بالادستی کشور، اسناد و اقدامات راهبردی امنیتی کشورهای مختلف، مدلها و طرحهای بینالمللی، استفاده کرده و سپس با تحلیل خبرگی، چارچوب مدل مفهومی تحقیق و همچنین ابعاد و مؤلفههای الگوی راهبردی حفاظت از زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی احصاء گردیدند و سپس برای رسیدن به اهداف تحقیق از پرسشنامه محققساخته که مبتنی بر مصاحبه و بررسی اسناد بالادستی بود استفاده گردید.<br /> نتایج این تحقیق نشان میدهد که الگوی راهبردی حفاظت سایبری، دارای 4 بُعد، 18 مؤلفه و 131 زیرمؤلفه است که مهمترین مؤلفهها در بعد «حکمروایی» حفاظت سایبری زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی به ترتیب، «سیاستگذاری»، «ظرفیتسازی»، «راهبری»، «دیپلماسی سایبری» و «نگاشت نهادی» هستند. همچنین مهمترین مؤلفهها در بعد «حقوقی» به ترتیب «قوانین»، «مقررات» و «نظامات» هستند. همچنین در بعد «مدیریت امنیت»، مهمترین مؤلفهها عبارتاند از «امنیت خدمات»، «سازماندهی امنیت»، «امنیت زیرساخت»، «امنیت داده»، «امنیت کاربران» و در نهایت در بعد «عملیات»، مهمترین مؤلفهها، «اقدامات پیشگیرانه»، «اقدامات واکنشی»، «اقدامات تشخیصی» و «مدیریت حوادث» هستند.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Cyber Spacehttps://ns.sndu.ac.ir/article_862_0e2742264ba184d3fd19a8380c107142.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Assessment of the Approach & Dimensions of Prevention Policies for Social Damages Arising from Social Networks with an Emphasis on the Sustainable Safety & Disciplineمقاله پژوهشی:ارزیابی رویکرد و ابعاد راهبردهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شبکههای مجازی با تأکید بر نظم و امنیت پایدار4977863FAایمانعرفان منشدکترای تخصصی جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه تهران، دبیر کارگروه علوم اجتماعی شورای علوم انسانی کشورJournal Article20181111Socially regulating cyber delinquencies and social damages arising from social networks needs to recognize the approaches and dimensions of prevention programs. Relying on the first prevention, empowering users, reinforcing the setting of self-controlling and preparing interventional methods are some part of necessities for those programs in order to achieve the sustainable safety and discipline. As yet, vast numbers of researches have been done that offer some suggestions and solutions for preventing social damages arising from social networks. It is noteworthy to methodologically and purposively analyze and evaluate them. This article seeks to evaluate and categorize those suggestions and solutions (112 cases) by applying the meta-analysis technique and relying on the theoretical basis of the sustainable safety and social discipline. According to the findings, the prevention approaches are ‘being affirmative or privative’, ‘preparing relationship in the real world’, ‘relying on users’ role and capacities’, and ‘changing the attitude toward the positive features of the new technologies’. Moreover, the prevention dimensions include ‘cultural-religious’, ‘familial-marital’, ‘educational-practical’, ‘research based-cognitive’, ‘political-legislative’, ‘police based-judicial’, and ‘technical-infrastructural’.ساماندهی اجتماعی به کجرویهای سایبری و آسیبهای شبکههای مجازی نیازمند شناخت رویکردها و ابعاد برنامههای پیشگیری است. تأکید بر پیشگیری اولیه، توانمندسازی کنشگران، تقویت زمینه خود-کنترلی و تمهید روشهای مداخلاتی از استلزامات آن برنامهها برای رسیدن به نظم و امنیت پایدار است. تاکنون پژوهشهای زیادی انجام شده است که پیشنهادها و راهکارهایی را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شبکههای مجازی ارائه دادهاند. شایسته است آن موارد به شیوهای روشمند و هدفمند بررسی و ارزیابی شوند. این مقاله تلاش میکند تا با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با تأکید بر مبانی امنیت پایدار و نظم اجتماعی، به ارزیابی و سنخشناسی آنها (112 مورد) اقدام نماید. بر اساس یافتهها، چهار سنخ شامل «ایجابی یا سلبی بودن»، «فراهمسازی تعاملات در دنیای واقعی»، «تکیه بر نقش و ظرفیتهای کاربران» و «تغییر نگرش به وجوه مثبت فناوریهای جدید» بهعنوان رویکردهای پیشگیری شناسایی شدهاند. همچنین، ابعاد پیشگیری شامل «فرهنگی-اعتقادی»، «خانوادگی-زناشویی»، «آموزشی-مهارتی»، «پژوهشی-شناختی»، «سیاسی-تقنینی»، «انتظامی-قضایی» و «تکنیکی-زیرساختی» هستند.https://ns.sndu.ac.ir/article_863_7815e545ef1ee6b82c1e289fc3071780.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Legal Elements of Security Self-Control in the Armed Forces of the Islamic Republic of Iranمقاله پژوهشی:مؤلفههای فرهنکی خودکنترلی امنیتی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران79124864FAحسینظریفمنشعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)حسینشمشیریعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)محمدباقرحبیعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)کوروشبدریعضو هیئتعلمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام)Journal Article20181028Given the strategic position and ideological tendencies of the Islamic Republic of Iran, which assumes the defense of the country's independence and protection of the oppressed society, and the assault on the hegemony of the superpowers, the threat of infiltration and intelligence gathering by foreign intelligence services in the armed forces There has been a dramatic increase in the need for more attention to self-control. Therefore, the lack of effective self-control will make it difficult for the armed forces to maintain information, protect their capabilities, their intelligence, and their personnel. In this regard, the purpose of this study is to "identify the legal components of security self-control in the armed forces of the Islamic Republic of Iran". This study, based on library resources and field research, seeks to answer the question "the legal components of security self-control in the armed forces". What are the Islamic Republic of Iran? “The research method used in this study is a mixed method (qualitative and quantitative) and the statistical population of managers and commanders of the Armed Forces with information protection and management background and at least 18 positions is considered. Accordingly, the most important components were extracted in the library studies section by referring to reputable sources and interviewing reporters. It was argued that based on the analysis of the questionnaires, the most important legal components affecting the self-control of the armed forces of the Islamic Republic of Iran have been identified and ranked, which can be used to identify the legal weaknesses of achieving security self-control. And approving, restoring, and enforcing laws to officials and decision makers to assist the armed forces of the Islamic Republic of Iran.با توجه به موقعیت راهبردی و گرایشهای ایدئولوژیک ج.ا.ا که دفاع از استقلال کشور و حمایت از مستضعفین را بر خود فرض میداند و هجمه سلطهطلبی ابرقدرتها؛ تهدیدات ناشی از نفوذ و جمعآوری اطلاعات توسط سرویسهای اطلاعاتی بیگانه در نیروهای مسلح، افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع لزوم توجه به خودکنترلی را بیشتر مینماید؛ بنابراین فقدان خودکنترلی مؤثر، نیروهای مسلح را در جهت حفظ اطلاعات، صیانت از توانمندیها، سیادت و کارکنان خود دچار مشکل خواهد ساخت. در همین راستا هدف این تحقیق «شناسایی مؤلفههای فرهنگی خودکنترلی امنیتی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است». این پژوهش با استناد به منابع کتابخانهای و پژوهشهای میدانی به دنبال پاسخ به این سؤال است که «مؤلفههای فرهنگی خودکنترلی امنیتی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کدامند؟» روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، روش آمیخته (کیفی و کمی) است و جامعه آماری مدیران و فرماندهان نیروهای مسلح که دارای سوابق حفاظت اطلاعاتی و مدیریتی بوده و حداقل جایگاه 18 داشته باشند در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ابتدا در بخش مطالعات کتابخانهای و با مراجعه به منابع معتبر و مصاحبه با خبرگان، مهمترین مؤلفهها استخراج گردیده و سپس پرسشنامهای با توجه به مؤلفههای تعریفشده تهیه و در اختیار تعداد 84 نفر از صاحبنظران و کارشناسان حوزه مورد بحث قرار گرفت که بر اساس تجزیهوتحلیل پرسشنامهها، مهمترین مؤلفههای فرهنگی تأثیرگذار بر خودکنترلی نیروهای مسلح ج.ا.ا مورد شناسایی قرار گرفته است.https://ns.sndu.ac.ir/article_864_29ad9d73040b6c18c3f22dcbb7ad2424.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220An Investigation of Social Sphere Cyber Crimes and their Prevention and Confrontation Strategies in the Islamic Republic of Iranمقاله پژوهشی:بررسی جرائم سایبری حوزه اجتماعی و راهبردهای پیشگیری و مقابله با آن در جمهوری اسلامی ایران125152866FAرضاصبوریعضو هیئت علمی داخلی دانشگاه علوم انتظامی امینکامیارثقفیدانشیار برق – الکترونیک دانشکده فنی و مهندسی و عضو هیئتعلمی دانشگاه شاهدJournal Article20181106The social sphere cybercrime in the Islamic Republic of Iran is growing rapidly and imposes significant material and spiritual damages to the country and the people every year. According to the occurrence of these crimes in the national dimension and the impact of cyberspace from the internal factors and environmental factors, the fight against it also requires the great and inclusive strategies at the national level. For this purpose, the present study done to with the aim of achieve cybercrime prevention and confrontation strategies in the Islamic Republic of Iran. The method of this research is "descriptive-analytic" of type "survey and documentary". The population was 68 people and the sampling method was total number. To collect data, was used a researcher-made questionnaire with 46 items based on Likert scale. Validity of the questionnaire was obtained through content validity and reliability through Cronbach Alpha. In order to environment analysis and achieving strategies, was used the SWOT technique, to strategic position and action evaluation was used the the SPACE matrix, to prioritize strategies was used the QSPM matrix and to select the top strategies was used the critical evaluation criterion. <br />The findings indicate that the social sphere of the Islamic Republic of Iran's cyberspace has a competitive strategic position and in order to prevention and confrontation cybercrime in this sphere, should be used the 12 counted top strategies.جرائم سایبری حوزه اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران روند رو به رشدی دارد و سالانه خسارتهای مادی و معنوی کلانی را به کشور و مردم تحمیل میکند. با توجه به گستره وقوع این جرائم در ابعاد ملی و تأثیرپذیری فضای سایبر از عوامل داخلی و عوامل محیطی، مبارزه با آن نیز مستلزم اجرای راهبردهای کلان و فراگیر در سطح ملی است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهبردهای پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری حوزه اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران انجام گردید. روش این پژوهش «توصیفی-تحلیلی» از نوع «پیمایشی و اسنادی» است. حجم جامعه آماری تعداد 68 نفر و روش نمونهگیری بهصورت تمامشمار بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با تعداد 46 گویه و بر اساس مقیاس درجهبندی لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. بهمنظور تحلیل محیطی و دستیابی به راهبردها از تکنیک SWOT، برای ارزیابی موقعیت و اقدام راهبردی از ماتریس SPACE، برای اولویتبندی راهبردها از ماتریس QSPM و برای انتخاب راهبردهای برتر، از معیار ارزیابی بحرانی استفاده گردید. یافتهها حاکی از این است که حوزه اجتماعی فضای سایبر جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیت راهبردی رقابتی بوده و برای پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری این حوزه لازم است تعداد 12 راهبرد برتر احصاشده مورد استفاده قرار گیرد.https://ns.sndu.ac.ir/article_866_e8aa6f85167278a7322c486cbc2aac57.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Strategic Challenges of Develop Cyberspaceمقاله پژوهشی:چالشهای راهبردی حکمرانی با گسترش فضای سایبر153174869FAاحسانکیان خواهدانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20181207The cyberspace with its attractive and captivating technologies is penetrating without minute resistance among the administrative elite, folks and all the society pillars. Due to empowerment and power building attributes of the cyber space all the vital infrastructure of the country are adopting cyber technologies at high pace both at surface and nature levels. This rapid and unconcerned tendency for employment of cyber technologies will lead to the formation of challenges and obstacles in the way of internal soundness of the Islamic society. The present study using combinational method, firstly explores through the application of qualitative descriptive analysis and afterwards through collecting and surveying the expert views using structural equations and SmartPLS software, describes the cyber dominance dimensions in two levels of ruling power and Islamic identity. US hegemony in controlling the cyberspace, ultra-governmental identification and monitoring of the empowerment the society capabilities, cyber threats and invasions, acceptance and trans-national and trans-cultural behavior and life style patterns, trans-national cultural engineering and management as well as decadent and Humanistic culture are the major challenges in the way of the country empowerment in the globalization arena and cyber hegemony. فضای سایبر با فناوریهای جذاب و فریبنده خود بدون هیچ مقاومتی در بین نخبگان اجرایی و آحاد مردم در حال نفوذ به همه ارکان جامعه است. به علت توانمندسازی و قدرتسازی فضای سایبر تمام زیرساختهای حیاتی کشور با سرعت بالایی در حال سایبری شدن در ماده، صورت و غایت است. این سرعت بالا و بیمهابا بودن در استخدام فناوریهای سایبری منجر به شکلگیری چالشها و موانعی در استحکام درونزای حکمرانی شده است. این تحقیق با روش ترکیبی، ابتدا چالشهای حکمرانی را بهصورت توصیفی و تحلیلی اکتشاف نموده و سپس با مراجعه به خبرگان این حوزه و پیمایش نظرات و تحلیل با معادلات ساختاری اکتشاف نموده است. هژمونی آمریکایی در مدیریت و کنترل فضای سایبر، شناسایی و نظارت فراحاکمیتی بر توانمندیهای اقتدارافزای جامعه، تهدیدات و تهاجمات سایبری، پذیرش الگوی رفتاری و سبک زندگی فراملی و فرافرهنگی و مهندسی و مدیریت فرهنگی فراملی و فرهنگ منحط و اباحهگر چالشهای راهبردی حکمرانی عرصه جهانیسازی سایبری است. فهم صحیح گسترش سلطهافکنی غرب با فضای سایبر مبنایی کلیدی برای جهتدهی سیاستهای گسترش فضای سایبر خواهد بود.https://ns.sndu.ac.ir/article_869_43a55f2c83420c5abafda8e95156ddf1.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Strategies for explaining and expanding revolutionary discourse in the fifth decade of the revolutionمقاله پژوهشی:راهبردهای تبیین و بسط گفتمان انقلابیگری در دهه پنجم انقلاب175209871FAعلیاحتشامیدکتری امنیت ملیحسینسلیمیدانشجوی دکتری دورة اول پژوهشمحور مطالعات امنیت ملیحسنجوادی نیاکانیدانشجوی دوره دکتری امنیت ملیJournal Article20190416Adhering to the principle of revolution and the sacred system of the Islamic Republic and adhering to the principles and goals of the revolution and striving for its revolution and its globalization requires being revolutionary, staying revolutionary, and acting revolutionary that involves the development of revolutionary discourse in all matters of life, and for this expansion also needs to be well explained on the eve of the fifth decade of the revolution. <br />After identifying the dimensions and components of the revolutionary discourse, the researchers sought to develop appropriate strategies and executive strategies for achieving the desired situation by identifying the current state of affairs. <br />The present research is based on a mixed approach in terms of research method, in that the qualitative method with structured interview as well as the use of various scientific, jurisprudential documents, books and sources has been used substantially from the beginning to the end of the research. <br />While analyzing the qualitative content of the material, the rest of it has been quantitatively analyzed by surveys. In this regard, by asking questions in the form of a questionnaire and reviewing its results, strengths, weaknesses, threats and opportunities are identified and appropriate strategies for resolving related problems are extracted and the most important strategies are presented as follows. <br />1) To deepen the belief in the comprehensiveness of the Velayat Faghih to advance the ideals and goals of the revolution and to thwart enemy conspiracies and propaganda. <br />2) To promote the Basij, epic morale and jihadist spirit among the authorities and the people <br />3) To increase defense-security deterrent authority and power <br />4) To promote active and revolutionary diplomacy <br />5) To reform the economic system of the country based on Islamic principles and with a resistance economy approachحفظ اصل انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و پایبندی به مبانی و اهداف انقلاب و تلاش در جهت صدور انقلاب و جهانیسازی آن مستلزم انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن است که لازمة آن بسط گفتمان انقلابیگری در همه امور زندگی است و برای این بسط نیز لازم است این گفتمان بهخوبی در آستانه دهه پنجم انقلاب تبیین گردد. محققین پس از تعیین ابعاد و مؤلفههای گفتمان انقلابیگری، با شناسایی وضعیت موجود کشور، برای دستیابی به وضعیت مطلوب درصدد تدوین راهبردهای مناسب و راهکارهای اجرایی برای دستیابی به این راهبردها برآمدند.<br /> پژوهش حاضر از لحاظ روش تحقیق، بر رویکرد آمیخته متکی است؛ به این صورت که از روش کیفی با مصاحبه ساختاریافته و همچنین استفاده از اسناد، کتب و منابع مختلف علمی و فقهی بهطور قابل ملاحظهای از ابتدای تحقیق تا پایان، استفاده شده است. ضمن تحلیل محتوای کیفی مطالب، بخش دیگر آن بهصورت کمی و با روش پیمایش انجام گرفته است. در این زمینه با طرح سؤالات در قالب پرسشنامه و بررسی نتایج آن، نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای موجود استحصال و راهبردهای مناسب برای رفع مشکلات مرتبط استخراج و مهمترین راهبردها به شرح زیر معرفی شده است.<br /> 1) عمقبخشی اعتقاد و باور عمومی به فصلالخطاب بودن ولی فقیه جهت پیشبرد آرمانها و اهداف انقلاب و خنثیسازی توطئهها و تبلیغات دشمن؛ <br /> 2) ارتقای روحیه بسیجی، حماسی و جهادی در میان مسئولین و مردم؛ <br /> 3) افزایش اقتدار و قدرت بازدارندگی دفاعی- امنیتی ؛<br /> 4) ارتقای دیپلماسی فعال و انقلابی ؛<br /> 5) اصلاح نظام اقتصادی کشور مبتنی بر مبانی اسلامی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی.https://ns.sndu.ac.ir/article_871_cf5d3a8e84169aeff4d660663fdd628f.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Strategies for Cultural Guidance in Cyberspace with Emphasis on the Iran’s Cultural Engineering Planمقاله پژوهشی:راهبردهای هدایت فرهنگی در فضای مجازی با تأکید بر نقشه مهندسی کشور212244880FAامیرحسینپورعصاریاندانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه عالی دفاع ملّیمحمد علیسید هاشمیدانشجوی دکتری تهدیدات امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملّیجوادآبشناس جامیاستادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده علوم و فنون فارابیJournal Article20181109The contemporary world has been exited from the national framework by more than ever before thanks to cyberspace and its rapid and pervasive growth in all social layers, crossing the political and geographical boundaries of States and the limits of national sovereignty, It has become one of the major challenges for countries. The main subject of this research is the lacking of appropriate strategies for cultural guidance in cyberspace and implementation it and deal with leading issues in cyberspace. The main target of this research is to develop strategies for cultural guidance in cyberspace with emphasis on cultural engineering plan of Iran. The research type is applied-developmental and its method is Explanatory-Exploratory, which has been conducted using SOAR model, field and library collection method, and with the guidance of targeted expert community. Based on the findings of the research, by analyzing the strategic factors of cultural guidance in cyberspace and determining the matrix of position evaluation and strategic action, four strategic situations are described, developed and presented as: (a) Exit Strategies of Everyday life (SR); (b) Active Action Strategies (OR); Leadership Action Strategies (AO); d) Leapfrog Strategies (AS).در جهان امروز به مدد فضای مجازی و رشد سریع و فراگیر آن در همه لایههای اجتماعی دامنه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فرهنگ بیش از هر زمان دیگری از چارچوب ملی خارج شده و با درنوردیدن مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورها و محدوده اقتدار حاکمیت ملی، به یکی از اصلیترین چالشهای کشورها تبدیل شده است. مسئله اصلی این پژوهش، فقدان راهبردهای مناسب هدایت فرهنگی در فضای مجازی و نحوه اجرایی نمودن آن و برخورد با مسائل پیش رو در فضای مجازی است. هدف اصلی این پژوهش؛ تدوین راهبردهای هدایت فرهنگی در فضای مجازی با تأکید بر نقشه مهندسی فرهنگی کشور میباشد. نوع تحقیق کاربردی – توسعهای بوده و روش آن تبیینی- اکتشافی است که بهصورت آمیخته و با استفاده از مدل SOAR <sup><sup>[1]</sup></sup> و با روش جمعآوری میدانی و کتابخانهای و با نظارت جامعه خبرگی هدفمند هدایتشده اقدام گردیده است. بر اساس یافتههای پژوهش با تجزیهوتحلیل عواملِ راهبردی هدایتِ فرهنگی در فضای مجازی و تعیین ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، چهار موقعیت راهبردی به شرح الف) راهبردهای خروج از روزمرگی<sup><sup>[2]</sup></sup>؛ ب) راهبردهای اقدام فعال<sup><sup>[3]</sup></sup>؛ پ) راهبردهای اقدام پیشتازی<sup><sup>[4]</sup></sup>؛ ت)؛ راهبردهای جهشی<sup><sup>[5]</sup></sup> به دست آمده و ارائه شد است.<br /> <br /> <br /> https://ns.sndu.ac.ir/article_880_8317aace2aa6e04206a18c05bed8e35d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220The level of public safety and its determinants, factors affecting it in Mazandaran provinceمقاله پژوهشی:میزان احساس امنیت عمومی و تعیین عوامل مؤثر بر آن در استان مازندران245275884FAرضاعلیمحسنیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی (نویسنده مسئول)سلیمانطاهریدکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه دفاع ملیJournal Article20190108<strong>Abstract</strong> <br />The sense of security is multidimensional. Security is as important as security and is a psychological - sociological phenomenon that has many dimensions and comes from the direct and indirect experiences of people from the surrounding environment and people experience it in various ways. The main purpose of this paper is to investigate the level of public security among the citizens of Mazandaran province and to evaluate the impact of factors affecting the feeling of security among citizens of Mazandaran province. This research is a descriptive survey. Questionnaires and face-to-face interviews were the main tools for data collection. <br />The main purpose of this paper is to investigate the level of public security among the citizens of Mazandaran province and to evaluate the impact of factors affecting the feeling of security among citizens of Mazandaran province. This research is a descriptive survey. Questionnaires and face-to-face interviews were the main tools for data collection. <br />The statistical population of this study was the citizens of Mazandaran towns over 15 years old who were selected by quota sampling method and multi-stage cluster sampling. 1105 persons were selected as the sample size. Respondents observed a significant difference in terms of demographic and contextual variables (age, sex, marital status, activity status, literacy level, socioeconomic class, and city of residence).احساس امنیت سازه چندبعدی است. احساس امنیت همانند امنیت اهمیت دارد و پدیده روانشناختی – جامعهشناختی است که دارای ابعاد گوناگون بوده و از تجربههای مستقیم و غیر مستقیم افراد از شرایط محیط پیرامون به دست آمده و افراد بهصورت های گوناگون آن را تجربه میکنند. هدف اصلی این مقاله بررسی میزان احساس امنیت عمومی در بین شهروندان استان مازندران و سنجش تأثیر عوامل مؤثر بر احساس امنیت در بین شهروندان استان مازندران میباشد. این تحقیق به روش توصیفی و پیمایشی به اجرا درآمده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه حضوری بوده است. جامعه آماری این طرح را شهروندان بالای 15 سال ساکنین شهرهای مازندران تشکیل داده که به شیوه نمونهگیری سهمیهای و نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای، تعداد 1105 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که در میزان احساس مؤلفههای امنیت در بین پاسخگویان از نظر متغیرهای جمعیتشناختی و زمینهای (سن، جنس، وضع تأهل، وضع فعالیت، سطح سواد، طبقه اقتصادی اجتماعی و شهرستان محل سکونت) تفاوت معناداری مشاهده شده است.https://ns.sndu.ac.ir/article_884_3c3add0a80c670ff93d821956af5d54d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Developing a Strategic Management Model for Cyberspace Security Based on Large Cyber Space Dataمقاله پژوهشی:ارائه مدل مدیریت راهبردی امنیت فضای سایبر بر اساس کلاندادههای فضای سایبر277309885FAمجیدحقیدانشجوی دکتری دوره اول امنیت سایبر دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20190108The intensity of the changes in cyberspace and its according diversity of insecurity and the need to respond to the current threats of this space, especially the strategic position of the services and information available in this space, have necessitated the need for a model for strategic management of this space's security. On the other hand, having environmental information, both indoor and outdoor, especially with regard to the speed of their changes and the need for accurate information, allows us to manage security in the bigdata of this space. Understanding the environment for selecting the right strategies in all strategic management models is part of the model. Cyber-space bigdata, in addition to providing real-time cyber-space information, enables complete assessment and identification of the environment. In this study, the final model was implemented using ISO 31000 standard framework. In this standard, the risk assessment section was extracted with regard to the macro features of the data available in cyberspace. The risk values in each of the extracted components of cyberspace security by using Bayesian conditional probability functions and using Poisson distribution modulated Markov model by combining Markov cycle with Poisson probability density function and its conditional functions in Bayesian network , Extracted from large cyberspace data, risk assessment was performed. The implementation of ISO 31000 standard was also completed in the formulation of risk management strategies by applying elements extracted from studies on strategic management and risk management models. Finally, the model is simulated with an example of a cyber threat scenario on social networks.شدت تغییرات در فضای سایبر و متناظر آن تنوع گونههای ناامنی و ضرورت پاسخگویی به تهدیدات روزآمد این فضا، بهویژه جایگاه راهبردی خدمات و اطلاعات موجود در این فضا، ضرورت داشتن مدلی برای مدیریت راهبردی امنیت این فضا را لاجرم ساخته است. از سوی دیگر داشتن اطلاعات محیطی اعم از محیط داخلی و خارجی بهخصوص با توجه به سرعت تغییرات آنها و لزوم داشتن اطلاعات دقیق، ما را برای مدیریت امنیت بهسوی کلاندادههای این فضا رهنمون میسازد. شناخت محیطی برای انتخاب راهبردیهای مناسب در کلیه مدلهای مدیریت راهبردی جزئی از ارکان مدلها میباشد. کلاندادههای فضای سایبر علاوه بر آنکه حاوی اطلاعات بلادرنگ فضای سایبر میباشند، امکان ارزیابی و شناسایی کاملی از محیط را فراهم میسازند. همچنین در این پژوهش با استفاده از چارچوب استاندارد ایزو 31000 مدل نهایی پیادهسازی گردیده است. در این استاندارد بخش ارزیابی مخاطره با توجه ظرفیتهای کلاندادههای موجود در فضای سایبر، توابع چگالی احتمال تهدیدات، به روشهای مختلف دادهکاوی استخراج گردید. مقدار مخاطرات در هر یک از مؤلفههای استخراجشده، امنیت فضای سایبر با بهرهگیری از توابع احتمالات شرطی شبکه بیز، محاسبه و با استفاده از مدل مارکف مدولهشده با توزیع پواسن و از ترکیب چرخه مارکف با تابع چگالی احتمال پواسن و توابع شرطی آن در شبکه بیز، استخراجشده از کلان دادههای فضای سایبر، ارزیابی مخاطرات انجام شد. در بخش تدوین راهکارهای مقابله با مخاطرات نیز با بهکارگیری المانهای استخراجشده از مطالعات انجامشده بر مدلهای مدیریت راهبردی و مدیریت مخاطرات، پیادهسازی استاندارد ایزو 31000 کامل گردید. در نهایت مدل بهدستآمده با نمونهای از سناریوی تهدیدات سایبر در خصوص شبکههای اجتماعی شبیهسازی شده است.https://ns.sndu.ac.ir/article_885_11b936f70568227916fbc8c5cd2199b3.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Caspian Sea Legal Regime and National Security of the Islamic Republic of Iranرژیم حقوقی دریای خزر و امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران311345886FAسید جلالساداتیاندانشآموخته دوره دکتری دانشگاه عالی دفاع ملّیJournal Article20190108According to the 1921 and 1940 treaty between Iran and Russia, the use of the Caspian Sea and the exploitation of its resources was common. Kazakhstan, Turkmenistan and Azerbaijan, each adopted positions that would not make it possible to agree on a common procedure for the fair use of the resources of the world's largest lake. <br />The purpose of this study is considering the relationship between the legal regime of the Caspian Sea and the national security of Iran. The bilateral agreements of some coastal countries with each other, exploitation of subterranean and subordinate resources, and consequently contracts, the presence of foreigners, have pushed the situation to the detriment of the national interests and national security of Iran. <br />The Aktau Kazakhstan summit, and the signing of the convention, and consensus on the source line, seems to be a new solution to determined in the near future of the countries, The convention contains the “prohibition of the presence of alien armed forces”, “the monopoly of any maritime traffic exclusively with the flag of the five countries”, “the prohibition of the assignment of coastal states to foreigners for acts of aggression against other coastal states”. <br />This research is applied by content analysis method. The national security of the Islamic Republic of Iran based on the political, economic, social, environmental and cultural components has been studied and proposed to continue the expert and above talks. And the consequence is that the continuation of the talks should be urgedبه موجب قرارداد مودت 1921 میلادی و عهدنامه 1940 میلادی بین ایران و شوروی، استفاده از دریای خزر و کشتیرانی و بهرهبرداری از منابع آن مشترک بوده است؛ اما قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان جدید، هر یک مواضعی را اتخاذ نمودند که توافق بر یک رویه مشترک برای بهرهبرداری منصفانه از منابع خزر را، امکانپذیر نمیساخت.<br /> هدف این پژوهش، شناخت رابطه بین رژیم حقوقی دریای خزر و امنیت ملی ایران میباشد.<br /> مسئله قراردادهای دوجانبه برخی از کشورهای ساحلی با یکدیگر و بهرهبرداری از منابع بستر و زیربستر و بهتبع آن قراردادها و حضور بیگانگان، شرایط را به زیان منافع ملی و امنیت ملی ایران به پیش برده است.<br /> این تحقیق کاربردی، با روش تحلیل محتوا، تأمین امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مؤلفههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و فرهنگی را بررسی نموده است.<br /> نتیجه آنکه، در اجلاس پنجم سران کشورهای ساحلی در آکتائو قزاقستان و امضای کنوانسیون، به نظر میرسد توافق بر خط مبدأ، راهحل جدیدی باشد تا در آینده قدر السهم کشورها تعیین گردد، در این کنوانسیون، اصول مهمی همچون: «ممنوعیت حضور نیروهای مسلح بیگانه»، «انحصار هرگونه دریانوردی صرفاً با پرچم پنج کشور ساحلی»، «ممنوعیت در اختیار قرار دادن قلمروی کشورهای ساحلی به بیگانگان برای اقدام و تجاوز علیه کشور دیگر ساحلی» قید شده و پیشنهاد ادامه مذاکرات کارشناسی بر مبنای نصفت است.https://ns.sndu.ac.ir/article_886_26ee85189cf45541bf4cb8a9dd1cdf3d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Investigating the Relationship between Acceptance and Security in Provincial Dialogueمقاله پژوهشی:بررسی رابطه مقبولیت و امنیت در گفتمان ولایت347387887FAعلیمهریدانشجوی دوره دکتری مطالعات امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملّیJournal Article20190108<strong>Abstract</strong> <br />In fact, acceptance is one of the four pillars of the Islamic state and is in some way related to the security and continuity of the political system. Maintaining the state and government is also the highest factor of national security and, of course, indispensable. So the security of a country depends on the acceptance of the government by the people. In other words, there is a meaningful relationship between government acceptance and security that influences one another. On the other hand, the political system is putting measures in place to increase its security and its people. Providing welfare, security and responding to the legitimate demands of society are among the most important issues of national security in the Islamic system that work to the extent that they are most successful. This article attempts to explain the concepts of acceptance and security in the province's discourse, inspired by Islamic teachings and the views of contemporary scholars. Descriptive analysis and field research (library and interview) have been used for data collection and presenting effective acceptance factors leads to increased security in provincial discourse in response to the question of A Relationship Between Acceptance and A. Is there ego in the provincial discourse? Assuming a direct, meaningful relationship between the two, it analyzes and analyzes the relationship.مقبولیت در واقع یکی از ارکان و پایههای چهارگانه و اصلی حکومت و نظام سیاسی به شمار میرود و بهنوعی با امنیت، حفظ و تداوم آن در ارتباط است. حفظ و تداوم نظام سیاسی حکومتها نیز بالاترین ضریب امنیت ملی آن محسوب میشود. پس بنابراین امنیت یک کشور به میزان مقبولیت حکومت در نزد مردم بستگی دارد. به عبارتی میان مقبولیت و امنیت ملی و حفظ و بقای حکومت نوعی رابطه معناداری وجود دارد که بر روی هم تأثیر میگذارند. از طرفی هم نظام سیاسی برای افزایش ضریب امنیتی خود و مردم تدابیر و اقداماتی را در دستور کار خود قرار میدهد. تأمین رفاه، امنیت و پاسخ به خواستههای مشروع افراد جامعه و ایجاد رضایتمندی، مهمترین مسائل امنیت ملی محسوب میشود و نظام اسلامی به هر میزان موفقتر عمل کند به همان میزان از مقبولیت و حمایت مردمی نیز برخوردار میگردد. در این مقاله ضمن تبیین مفاهیم و شاخصهای مقبولیت و امنیت در گفتمان اسلام، به رابطه میان آنها با الهام از آموزهها و معیارهای اسلام و نظرات اندیشمندان معاصر اسلامی میپردازد، معیارها و شاخصهای مقبولیت برای حفظ و تداوم نظام اسلامی با استفاده از نظرات صاحبنظران و کارشناسان احصاء، جمعبندی، تدوین و ارائه شده است. در این پژوهش از روش تحقیق تحلیلی -توصیفی و از روش میدانی و مصاحبه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. با ارائه عوامل مؤثر و معرفی منابع مقبولیتساز، منجر به افزایش امنیت در گفتمان اسلامی در پی پاسخ به این سئوال میباشد که چه رابطهای میان مقبولیت و امنیت در گفتمان ولایت وجود دارد؟ با فرض اینکه، رابطهای مستقیم، معنادار، بین این مفاهیم وجود دارد، به بررسی و تحلیل این ارتباط بین مفاهیم میپردازد. یکی از نتایج و یافتههای مهم تحقیق حاضر این است که افزایش رضایتمندی و مقبولیت در جامعه و در بین آحاد مردم موجب ایجاد امنیت بیشتر و درنتیجه حفظ و تداوم نظام حاکم میگردد.https://ns.sndu.ac.ir/article_887_4cc9b4cb201322af2dca4f82ab0bee5d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Designing the Model of Economic Diplomacy of the Islamic Republic of Iran Key Needs, Components, and Strategiesمقاله پژوهشی:طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی389425888FAسید محمدکاظمسجادپورعضو هیات علمی دانشکده روابط بین المللسید شمسالدینحسینیعضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییحمیدنیرآبادیدانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیJournal Article20181111Economic diplomacy is a dynamic and evolving phenomenon, and its degree of dynamism must be assessed by taking into account the harmony of all influential domestic, regional, and global circles in normal and abnormal situations. At the domestic level, any society What is the situation if he first knows? Second, where is he going to go? Third, what are his abilities and tools? <br />And finally, if it is able to balance its foreign policy structure, goals, tools and functions, it can move forward and reach its intended home. He considered foreign policy and paid some attention to it <br />First, the design of Iran's economic diplomacy under normal circumstances differs from the security situation and requires its own strategies; second, Iran's economic diplomacy is not separate from the country's overall diplomacy; Domestic and foreign noted, fourth, that Iran has a unique destiny, namely that it is located in an area where the interference of foreign powers has impeded the natural dynamics of this region; Based on the definition they have of themselves or the image that others make of them, Nakhth are. <br />In this regard, exponential security is one of the strategies used against Iran, in exponential security space, the interaction of ordinary countries, especially in the field of foreign trade and investment, is costly, <br />One of the most appropriate solutions is to enlighten the people of the world. The second key component is impact Economic security means simultaneously focusing on efficiency and vulnerability, and of course, trying to reduce the country's economic vulnerability and increase efficiency and effectiveness in national arenas and global competitiveness. <br />The next topic is economic power and efficiency, focusing on strengthening the nongovernmental and private sectors and enhancing their ability to compete in global competition, and ultimately emphasizing resilience and deterrence against economic threats as a grand strategy. Foreign trade and the development of sustainable economic relations with other countries, including emerging economic neighbors and powers, are emphasized.دیپلماسی اقتصادی، پدیدهای پویا و در حال دگرگونی است و درجه پویایی آن باید با در نظر گرفتن هماهنگی همه حلقههای تأثیرگذار داخلی، منطقهای و جهانی و در وضعیتهای عادی و غیر عادی ارزیابی شود. در سطح داخلی، هر جامعهای در صورتی که نخست بداند در چه وضعیتی است؟ دوم، به کجا میخواهد برود؟ سوم اینکه چه توانمندی و ابزارهایی دارد؟ و در نهایت در صورتی که بتواند بین ساختار، اهداف، ابزارها و کارکردهای سیاست خارجی خود تعادل و توازن ایجاد کند، میتواند به جلو برود و به سرمنزل مقصود برسد. در طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز باید واقعیتهای محیط داخلی و صحنه سیاست خارجی را در نظر داشت و به نکاتی چند توجه نمود: نخست اینکه، طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران در شرایط عادی با شرایط امنیتیشده متفاوت است و راهبردهای خاص خود را میطلبد، دوم اینکه، دیپلماسی اقتصادی ایران جدا از کلیت دیپلماسی کشور نیست، سوم اینکه در طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران باید به همه حلقههای تأثیرگذار داخلی و خارجی توجه کرد، چهارم اینکه، ایران سرنوشت منحصربهفردی دارد، یعنی اینکه در منطقهای واقع شده است که دخالت قدرتهای خارجی مانع پویایی طبیعی این منطقه شده است، پنجم اینکه، دنیای امروز، جهانی اجتماعی و بیناذهنی است و دولتها بر اساس تعریفی که از خود دارند یا تصویری که دیگران از آنها میسازند، شناخته میشوند. در این راستا، امنیتینمایی، یکی از راهبردهایی است که علیه ایران استفاده میشود، در فضای امنیتینمایی، تعامل و ارتباط معمولی کشورها بهویژه در حوزه تجارت و سرمایهگذاری خارجی پرهزینه میشود، از مناسبترین راهحلها، روشنگری و اقناع مردم جهان است. دومین مؤلفه کلیدی تأثیرگذار، امنیت اقتصادی به معنای توجه همزمان به کارایی و آسیبپذیری و البته تلاش برای کاهش آسیبپذیری اقتصادی کشور و افزایش کارایی و اثربخشی در عرصههای ملی و رقابتهای جهانی است، مبحث بعدی، قدرت و کارایی اقتصادی با تمرکز بر تقویت بخش غیردولتی و خصوصی و افزایش توان رقابتمندی آنها در رقابتهای جهانی و در نهایت تأکید بر تابآوری و بازدارندگی در مقابل تهدیدات اقتصادی بهعنوان یک راهبرد کلان است، در این راهبرد، تنوعبخشی به تجارت خارجی و توسعه مناسبات اقتصادی پایدار با دیگر کشورها ازجمله همسایگان و قدرتهای نوظهور اقتصادی مورد تأکید است.https://ns.sndu.ac.ir/article_888_76a9b3347d09b0c56b95d8ee40a593ab.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-332993420200220Designing a template for public security of the Islamic Republic of Iranمقاله پژوهشی:طراحی الگوی آمایش امنیت عمومی جمهوری اسلامی ایران427456889FAداودعابدینیدانشجوی دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملیمحمودتشکریدکتری امنیت ملی و عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم انتظامیJournal Article20181209Goal: The present study is the first research that is related to designing the pattern of public security of Islamic Republic of Iran. This study has been done to recognize different dimensions, factors and indexes that can be used for better understanding the public security and promoting the present situation of it. Also the designed pattern that has been extracted from studying different internal and external theories and exclusive data, can be used by related researchers. <br />Research method: Mixed method is used as research method in this study. By this method, different internal and external studies and Focus Group Discussion (FGD) have been used. Then for evaluating the model, Delphi with 35 sample size beside analyzing the quantitative data by SPSS were used. <br />Findings: Among three final dimensions. Activity has the best factors and indexes. Second dimension is human and third one is geography that have higher means and have the most favorite factors and indexes. <br />Conclusion: By looking at the ideas of different experts, some factors like management, economy, science and culture, population and social factors like social capital and collective identity all are prior compare with other factors like policy and geography. Although their importance have been proved in mentioned pattern<strong>هدف:</strong> نوشتار حاضر بهعنوان نخستین پژوهشی است که در ارتباط با طراحی مدل الگوی آمایش امنیت عمومی جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمده است. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهایی طراحی گردید که بتوان توسط آنها ملاحظات امنیت عمومی را در کشور مورد مداغه قرار داده و بهعنوان راهنمایی برای ارتقای وضع موجود آمایش امنیت عمومی مورد استفاده واقع شود. همچنین الگوی طراحیشده که محصول مطالعه نظریههای داخلی و خارجی و همچنین دادههای بهدستآمده انحصاری خود است، با مدنظر قرار دادن آمایش امنیت عمومی در کشور، راهنمایی برای پژوهشگران کمی است که درصدد سنجش آمایش امنیت عمومی ایران هستند.<br /> <strong>روش تحقیق:</strong> روش استفادهشده در این تحقیق تلفیقی<sup><sup>[1]</sup></sup> است. به این معنا که برای طراحی مدل مفهومی، ضمن بهره جستن از نظریههای داخلی و خارجی، از روش بحث گروهی متمرکز که روشی کیفی است، استفاده شده است. در گام بعد، برای آزمون مدل طراحیشده، از روش دلفی (با حجم نمونه 35 نفر از صاحبنظران حوزه آمایش و امنیت عمومی) و تحلیل دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار SPSS استفاده به عمل آمد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای تحقیق نشان داد که از میان سه بعد نهایی در الگوی بهدستآمده برای آمایش امنیت عمومی، بعد فعالیت دارای مطلوبترین مؤلفهها و شاخصها است. پس از آن، ابعاد انسان و جغرافیا به ترتیب دارای بالاترین میانگین بهدستآمده و مطلوبترین مؤلفه و شاخص بودند.<br /> <strong>نتایج:</strong> یافتههای تبیینشده در این پژوهش، بیانگر این واقعیت است که از دیدگاه صاحبنظران، در طراحی الگوی آمایش امنیت عمومی، عواملی همچون مدیریت، اقتصاد، علم و فرهنگ، جمعیت و اجتماعی شامل سرمایه اجتماعی و هویت جمعی، همگی بر سایر عوامل ازجمله عوامل سیاسی و جغرافیایی مقدم هستند. هرچند که اهمیت آنها نیز در طراحی الگوی پیشگفته به اثبات رسید.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Mixed Methodhttps://ns.sndu.ac.ir/article_889_b943f79db3c0afc6472bf406871133ca.pdf