دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Strategic Plan to Counter US Political Influence in the Islamic Republic of Iran
Emphasizing on the votes of Imam Khamenei (issue)طرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آرا و اندیشه امام خامنهای (مدظله العالی)7381387FAبهمنرحیمیدانش آموخته رشته مطالعات امنیت ملی،دانشگاه عالی دفاع ملیفوادایزدیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20201014Strategic Plan to Counter US Political Influence in the Islamic Republic of Iran<br />Emphasizing on the votes of Imam Khamenei (issue)<br />Review :<br /><br />Political influence is one of the advanced, complex, close but revived words of soft war, which aims to strike at the system of prioritization, decision-making, computational apparatus and apprehension in the perception and vision apparatus of officials and people.<br /> In this article, the researchers aim to develop a strategic plan to counter American political influence in the Islamic Republic of Iran by emphasizing Imam Khamenei's measures and opinions, using a qualitative approach and analyzing the content of Imam Khamenei's statements and maxquad software, principles and It examines the principles, directional pillars (mission, vision, goals, values, and policies), opportunities, threats, strengths, weaknesses, and weaknesses of US political influence, and ultimately to get out of the strategy. They developed countermeasures from His Majesty's perspective.<br /> An examination of Imam Khamenei's orders regarding political influence shows that from his point of view, the influence, direct communication or indirect influence of the enemies on the three areas of discernment (understanding of issues), decision (solution to problems) and action (practical confrontation) It is aimed at disrupting the interests of the target country and securing the interests of the hegemons at the hands of the rulers of the target countries.ve.<br /><br /><br /><br /><br />Keywords :<br />Strategy, Strategic Plan, Influence, Political Influence, US, Islamic Republic of Iranطرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا درجمهوری اسلامی ایران<br />با تاکید بر آراء امام خامنه ای (مدظله) <br /><br /><br />چکیده :<br /><br />نفوذ سیاسی یکی از واژه های پیشرفته، پیچیده، نزدیک ولی احیاء شده از جنس جنگ نرم است که هدف آن ضربه به نظام اولویت بندی، تصمیم گیری، دستگاه محاسباتی و تصرف در ادراک و دستگاه بینشی مسئولان و مردم است. <br />محققین دراین مقاله با هدف طرح راهبردی مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تدابیروآراء امام خامنه ای(مدظله)، با بهره گیری از رویکرد کیفی و تحلیل محتوی بیانات امام خامنه ای (مدظله ) و نرم افزار maxquad ، مبانی و اصول ، ارکان جهت ساز(ماموریت،چشم انداز،اهداف ،ارزش ها و سیاست ها )، فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت ، ضعف مقابله با نفوذ سیاسی آمریکا را مورد مداقه قرار داده و در نهایت برای برون رفت از موضوع راهبرد ها و راهکارهای مقابله ای از منظر معظم له را تدوین نمودند .<br />بررسی فرمایشات امام خامنه ای(مدظله) پیرامون نفوذ سیاسی نشان می دهد، از منظر ایشان نفوذ، ارتباط گیری مستقیم یا تاثیر گذاری غیرمستقیم دشمنان بر سه حوزه تشخیص(فهم از مسائل )تصمیم (راه حل برای مسائل ) و اقدام (مواجهه عملی) در جهت بر هم خوردن منافع کشور هدف و تامین منافع سلطه گران به دست حاکمان کشورهای هدف میباشد.<br /><br /><br /><br /><br />واژگان کلیدی :<br />راهبرد ،طرح راهبردی ،نفوذ ،نفوذ سیاسی ،آمریکا ،جمهوری اسلامی ایراندانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Research Article: Analysis of the Strategic Gap of Command and Management of the Armed Forces Based on the Thought of the Imams of the Islamic Revolutionتحلیل شکاف راهبردی فرماندهی و مدیریت در نیروهای مسلح مبتنی بر اندیشۀ امامین انقلاب اسلامی39781584FAامینغیور نجفآبادیدانشجوی دکتری، رشتۀ مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیمهرانکشتکار هرانکیاستادیار دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیJournal Article20201004In the second step of the Islamic Revolution, the Armed Forces, as the main pillars of defense and security, must upgrade their defense and security capabilities to the level of the Islamic Revolution. One of the first and most important steps before making any decision and providing a way in this direction is to measure the gap between the current situation and the desired situation of the armed forces in various fields, especially defense and security, and since command and management is the bedrock of the armed forces. The main purpose of this study is to provide an analysis of the strategic gap between command and management in the armed forces based on the ideas of the Imams of the Islamic Revolution.<br />The present study uses a mixed exploratory research strategy and based on the qualitative content analysis method, collects the necessary data from the statements, messages and measures of the Imams of the Islamic Revolution during the period 1340 to 1398 and using MaxQDA12 qualitative analysis software, 3172 cases, Coded, which resulted in the production of 116 factors. According to the statistical community of 40 experts and after forming matrices of evaluation of internal and external factors and drawing an evaluation chart and determining the strategic position, it was determined that the armed forces are in a weak position in the offensive zone and to achieve the desired position (area). Offensive), it is necessary to choose the approach to maximize the benefits and advantages of its strengths and opportunities.نیروهای مسلح بهعنوان اصلیترین ارکان دفاع و امنیت میبایست در گام دوم انقلاب اسلامی توان و آمادگیهای دفاعی و امنیتی خود را در حدّ تراز انقلاب اسلامی ارتقا دهند. ازجمله اولین و مهمترین گامها قبل از هرگونه تصمیم و ارائه طریق در این راستا، سنجش شکاف میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب نیروهای مسلح در عرصههای گوناگون بهخصوص عرصههای دفاعی و امنیتی است و از آنجایی که فرماندهی و مدیریت بهمثابه بستر و محور نیروهای مسلح است، هدف اصلی این تحقیق ارائه تحلیل شکاف راهبردی فرماندهی و مدیریت در نیروهای مسلح مبتنی بر اندیشۀ امامین انقلاب اسلامی است.<br />پژوهش حاضر از راهبرد پژوهشی آمیختۀ اکتشافی بهرهگیری نموده و بر مبنای روش تحلیل محتوای کیفی، دادههای لازم را از بیانات، پیامها و تدابیر امامین انقلاب اسلامی طی بازه زمانی 1340 تا 1398 گردآوری و با استفاده از نرمافزار تحلیل کیفی MaxQDA12، اقدام به 3172 مورد، کدگذاری نموده است که منجر به تولید 116 عامل گردید. براساس نظر جامعه آماری 40 نفرۀ خبرگان و صاحبنظران از بین این عوامل، 63 عامل دارای ماهیت قوت، 11 عامل ضعف، 31 عامل فرصت و 11 عامل نیز دارای ماهیت تهدید بودند. درنهایت پس از تشکیل ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و ترسیم نمودار ارزیابی و تعیین موقعیت راهبردی مشخص شد که نیروهای مسلح در وضعیت موجود در منطقه تهاجمی خفیف قرار دارند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب (ناحیه تهاجمی شدید)، انتخاب رویکرد به حداکثر رساندن فواید و مزایای ناشی از نقاط قوت و فرصتهای آن لازم است.https://ns.sndu.ac.ir/article_1584_18916062d7cf205e53b0eb67e41f27eb.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Security of the Islamic Republic of Iran with the change of great powers until 2040امنیت ج.ا.ایران با تغییر قدرتهای بزرگ تا سال 2040 میلادی791021585FAخسروبوالحسنیدانشیار گروه مدیریت دفاع استراتژیک، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانعبدالرضاادهمیدانشیار جامعهشناسی و عضو هیأتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمال، تهران، ایراناصغراصغرزادهاستادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران0000-0001-5064-200مرتضیپژوهان فرکارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایراناکبراصفرزاده بنابدکترای تخصصی، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایرانJournal Article20200908The world has always witnessed the rise and fall of powers, and the importance of studying the displacement of these powers is due to the peace, war, and security of the international system. Therefore, the present study examines the security of the Islamic Republic of Iran and the impact of the factors of change of power with a futuristic approach, with the change of great powers until 2040. This research is a descriptive-analytical approach in terms of applied purpose and according to the studied components. Therefore, first it predicts the power of countries in the form of economic and military indicators, then with the help of Dylan and Keysan theory, the four countries of China, USA, India and Russia are studied and then a semi-structured questionnaire between experts and specialists with expertise. And they had enough experience about the issues raised, distributed to 30 people and the results were analyzed in Mick Mac software. The results showed that economic-military-security relations will certainly increase in the future. The emergence of China as an indisputable power in the future will lead Iran to reduce security pressures from the West and the United States to China due to common economic interests and no conflict of ideals, and the role of relations in changing the system in favor. In the coming years, China will make Beijing an important player in the Iran-West equation.جهان همواره شاهد ظهور و سقوط قدرتها بوده و اهمیت مطالعه جابجایی قدرتهای مزبور به این دلیل است که صلح و جنگ و امنیت سیستم بینالملل، با آن مرتبط است؛ بنابراین پژوهش حاضر با رویکرد آیندهپژوهی، با تغییر قدرتهای بزرگ تا سال 2040 میلادی، امنیت ج.ا.ایران و تأثیرگذاری عوامل تغییر قدرتها را بررسی میکند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به مؤلفههای مورد بررسی، رویکرد حاکم بر آن روش توصیفی- تحلیلی است؛ بنابراین ابتدا به پیشبینی قدرت کشورها در قالب شاخصهای اقتصادی و نظامی پرداخته، سپس به کمک نظریه دیلان و کیسان، چهار کشور چین، آمریکا، هند و روسیه مورد بررسی و سپس پرسشنامه نیمه ساختاریافته بین کارشناس متخصص و خبره که دارای تخصص و تجربه کافی پیرامون مسائل مورد طرح بودند، به تعداد 30 نفر توزیع و نتایج در نرمافزار میک مک تحلیل گردید. نتایج حاصل نشان داد که روابط اقتصادی- نظامی- امنیتی، مسلماً در آینده بیشتر خواهد شد. ظهور چین بهعنوان یک قدرت مسلم در آینده باعث خواهد شد تا ایران به علت منافع مشترک اقتصادی و عدم تضاد در آرمانها، برای کاهش فشارهای امنیتی از سوی غرب و آمریکا بهسوی چین سوق پیدا نماید و نقش روابط در تغییر سیستم به نفع چین در سالهای آینده، پکن را به بازیگر مهمی در معادلات ایران و غرب تبدیل خواهد کرد.https://ns.sndu.ac.ir/article_1585_2a8e6977103a318acfc078101f841960.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Presenting a strategic model in the field of political security by compiling the experiences of the holy system of the Islamic Republic of Iran based on the discourse of Velayat-e-Faqih and the Constitutionارائه الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی از طریق تدوین تجارب نظام مقدس ج.ا.ایران براساس گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسی1031301586FAیوسفترابی کنجیندانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امینتوحیدعبدیدانشجوی دکترای امنیت داخلی دانشگاه عالی دفاع ملیخد ابخشکتولی نژ اددانشیار و عضو هیأت علمی دانشگا علو انتظامی امینJournal Article20200518The present study aims to answer the basic question that "a strategic model in the field of political security by compiling the experiences of the holy system of the Islamic Republic of Iran based on the discourse of Velayat-e Faqih (votes, views, guidelines and measures of Imam Khomeini (may God bless him and grant him peace) ... What is Imam Khamenei (as) and the Constitution? Such as the Qur''an, verses and hadiths taken from the statements and guidelines of the Infallibles (PBUH) and the principles of political jurisprudence in the discourse of Velayat-e-Faqih and the Constitution, as well as successful and unsuccessful experiences of managers and political elites, dimensions, components and effective sub-components Based on the seven dimensions of doctrine, goals, policies, planning, guidance, organization and coordination, the subject can be identified and after the approval of the statistical community, the research can be used as a strategic model in the field of political security of the Islamic Republic. To be exploited.<br />The statistical population of this study is 49 elites and experts in the field of political security in the country, who by exploratory study and taking notes of the content of documents, sources and authoritative scientific works related to the subject of the dissertation in libraries, sites and also action Adequate information and data were collected in the field using questionnaire and interview tools. Finally, the results and findings of the exploratory study, confirmation and factor analysis, led to the identification and presentation of a strategic model in the field of political security based on seven strategic dimensions, fifty components (indicators) and several subcomponents. At the end of the research, suggestions have been made to implement the seven strategies, so we hope that although there may be other effective suggestions, we hope that these cases, along with the presented strategic model, will be a step towards achieving lasting political security for the people. And various social groups in the Islamic Republic in the process of providing political justice.تحقیق حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال اساسی انجام شده است که «الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی از طریق تدوین تجارب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران براساس گفتمان ولایت فقیه (آرا، نظرات رهنمودها و تدابیر حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)، حضرت امام خامنهای<sup>(مدظلهالعالی)</sup> و قانون اساسی چیست؟». در این تحقیق پس از کالبدشکافی موضوع امنیت سیاسی و بیان نظرات و دیدگاههای مختلف از منظر اندیشمندان جوامع غربی و الهام از مبانی و اصول ارزشهای اسلامی همچون قرآن، آیات و روایات برگرفتهشده از بیانات و رهنمودهای معصومین (علیهمالسلام) و مبانی فقه سیاسی در گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسی و نیز دریافت تجارب موفق و ناموفق مدیران و نخبگان سیاسی، ابعاد، مؤلفهها و زیرمؤلفههای مؤثر بر موضوع با ابتناء بر ابعاد هفتگانه دکترین، اهداف، سیاستها، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی و هماهنگی، مورد شناسایی واقع و پس از تأیید جامعه آماری تحقیق میتواند بهعنوان الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی نظام ج.ا.ا مورد بهرهبرداری قرار گیرد.<br />جامعه آماری این پژوهش 49 نفر از نخبگان و خبرگان حوزه امنیت سیاسی در کشور هستند که به روش مطالعه اکتشافی و فیشبرداری از محتوای اسناد، منابع و آثار معتبر علمی مرتبط با موضوع رساله موجود در کتابخانهها، سایتها و همچنین اقدام میدانی، با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه، اطلاعات و دادههای لازم در حد کفایت جمعآوری شدند. درنهایت نتایج و یافتههای حاصل از مطالعه اکتشافی، تأییدی و تحلیل عاملی انجام شده، منجر به شناسایی و ارائه الگوی راهبردی در حوزه امنیت سیاسی مبتنی بر هفت بُعد راهبردی، پنجاه مؤلفه (شاخص) و چندین زیرمؤلفه گردید. درضمن در فرجام تحقیق پیشنهادهایی برای اجرایی نمودن راهبردهای هفتگانه ارائه شده است، بنابراین رجاء واثق داریم هرچند ممکن است پیشنهادهای مؤثر دیگری هم وجود داشته باشد، امید است این دسته از موارد نیز به همراه الگوی راهبردی ارائه شده، گامی برای تحقق امنیت سیاسی پایدار برای مردم و گروههای اجتماعی گوناگون در جمهوری اسلامی در فرایند تأمین عدالت سیاسی باشد.https://ns.sndu.ac.ir/article_1586_cc2289719c8006dc9501bfed92fb1159.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Social Cybersecurity
(The Role of Social media in Information wars)تفاوتهای امنیت سایبری اجتماعی با امنیت سایبری1311581587FAمحسنمحمدی خانقاهیدانشجو دکتری علوم سیاسی و پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی0000-0000-6023-5248محمدحسینآزادیکارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صداوسیماJournal Article20200428In contrast to more traditional forms of cyberattack, cyber operations today target people within a society, influencing their beliefs as well as behaviors, and diminishing trust in the government. Islamic Republic of Iran adversaries now seeks to control and exploit the Social Media capacities to harm national interests, discredit public and private institutions, and sow domestic strife. This imperceptible operation represents a relatively novel and increasingly dangerous means of persuasion within social media. Thus, instead of attacking the military or economic infrastructure, state and non-state actors outside Iran can access streams of online information via social media to menace the social cybersecurity of Iran. This research study the quiddity of social cybersecurity and its differences with cybersecurity. Based on the results, social cybersecurity in terms of nature, tools, and goals is different from cybersecurity. Social media due to two important factors; “Decentralization” and “Physical presence not required” provide space for creation and spread Harmful content like fake news and threat social cybersecurity.<br /><strong> </strong>برخلاف اشکال سنتی حملات سایبری، امروزه عملیاتهای سایبری اعضای یک جامعه را هدف قرار میدهند و بر اعتقادات و باورهای آنان اثر میگذارند و میزان اعتماد به دولتها را کاهش میدهند. مخالفان جمهوری اسلامی ایران اکنون به دنبال کنترل و بهرهبرداری از ظرفیتهای رسانههای اجتماعی برای آسیب رساندن به منافع ملّی، بیاعتبار کردن نهادهای دولتی و خصوصی و ایجاد اختلافات داخلی هستند. این عملیاتهای نامحسوس نشاندهندهی یک رویکرد نسبتاً جدید و بهطور فزایندهای خطرناک برای متقاعدسازی کاربران در رسانههای اجتماعی است؛ بنابراین، فعالان دولتی و غیردولتی خارج از ایران میتوانند بهجای حمله به تأسیسات نظامی یا اقتصادی، به جریان اطلاعات آنلاین از طریق رسانههای اجتماعی دسترسی داشته باشند و از این طریق حوزه نوظهور امنیت سایبری اجتماعی کشور را بهطور جدی تهدید کنند. پژوهش حاضر به بررسی این عرصه نوظهور پرداخته و تمایزات آن با امنیت سایبری را بررسی کرده است. براساس یافتهها میتوان گفت امنیت سایبری اجتماعی از حیث ماهیت، ابزار و اهداف متفاوت از امنیت سایبری است. رسانههای اجتماعی بهواسطه دو عامل مهم «غیرمتمرکزسازی» و «عدم نیاز به حضور فیزیکی» فضا را برای تولید و گسترش مطالب زیانبار نظیر اخبار جعلی و تهدید امنیت سایبری اجتماعی فراهم ساختهاند.https://ns.sndu.ac.ir/article_1587_0e9e9a352ed267702210540357b591ef.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Passive Defense from the Perspective of Islam and Its Implementation Strategies in the NAJA (Case Study of the Disciplinary Command of South Khorasan Province)پدافند غیرعامل از دیدگاه اسلام و راهکارهای اجرایی آن در ناجا (مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی)1591861588FAحسن رضارفیعیدانشیار پایه 30 و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی امینJournal Article20210124Establishing order and security is the basis of progress and development of all countries. Consolidation and immunity of the police as a guardian of order and security and comfort of the people against internal and external threats are of special importance. On the other hand, considering Iran's ideal conflicts with supra-regional powers and their regional agents and the ideological and global influence of our country and the fact that the police is the governmental organization and the armed arm of the system to ensure internal security, it is necessary to pay attention to ideological principles. Passive defense is quite obvious. The main purpose of this article is to examine passive defense from the perspective of Islam, using the experiences and views of law enforcement officials in South Khorasan Province to explain strategies for developing and increasing passive defense in the NAJA. This research is applied in terms of type and descriptive-analytical method. Research information in the background, theoretical foundations and some religious findings were collected using the library and note-taking method and in the field using a questionnaire distribution among respondents. The statistical population of the study is the officials and experts of the Disciplinary Command of South Khorasan Province, numbering 50 people, all of whom were questioned and their points of view were taken in the form of Likert scale and analyzed and evaluated using descriptive indicators and inferential statistics. Findings of research in the field of passive defense from the perspective of Islam were compiled in the form of tables by referring to the Qur'an and books of narration and biography of the Infallibles (AS). At the end of each of the fourteen items related to the effect of using different passions of passive defense in the optimal performance of missions and duties of law enforcement such as: the need to pay attention to religious teachings, institutionalization of these teachings in NAJA staff, increasing interaction between commanders and elites, public participation with Police, deal decisively with norm-breakers, agile organizational structure, threat forecasting, facility security, insight of staff, strengthening religious foundations to prevent corruption and job injuries, merit in appointments, creating a proper structure of passive defense and The preparation of the defense appendix was approved in all NAJA executive plans using descriptive statistics indicators and inferential statistics tests.برقراری نظم و امنیت پایه پیشرفت و توسعه همه کشورها است. قوامبخشی و مصونیت پلیس بهعنوان حافظ نظم و امنیت و آسایش مردم در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی از اهمیت ویژهای برخوردار است. از سویی با توجه به تعارضهای آرمانی ایران با قدرتهای فرامنطقهای و عوامل منطقهایشان و نفوذ عقیدتی و جهانگستر کشور ما و اینکه نیروی انتظامی سازمانی حکومتی و بازوی مسلح نظام برای تأمین امنیت داخلی است، ضرورت توجه به مبانی عقیدتی دفاع غیرعامل کاملاً آشکار و مبرهن است. هدف اصلی این مقاله آن است که نگارنده ضمن تبیین پدافند غیرعامل از دیدگاه اسلام، با استفاده از تجارب و دیدگاههای مسئولان انتظامی استان خراسان جنوبی راهکارهایی را برای توسعه و افزایش این دفاع اثربخش در ناجا تبیین نماید. این پژوهش از نظر نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات تحقیق در پیشینه، مبانی نظری و بخشی از یافتههای دینی با بهرهگیری از روش کتابخانهای و یادداشتبرداری و در حوزه میدانی با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان پاسخگویان گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق، مسئولان و کارشناسان فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی به تعداد 50 نفر است که بهصورت تمام شمار از آنها پرسش شد و نقطه نظراتشان در قالب طیف لیکرت اخذ و با استفاده از شاخصهای توصیفی و آمار استنباطی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافتههای تحقیق در زمینه پدافند غیرعامل از دیدگاه اسلام با مراجعه به قرآن و کتابهای روایی و سیره معصومان<sup>(ع)</sup> در قالب جداولی تدوین گردید. در پایان هر چهارده گویه مربوط به تأثیر بهکارگیری شقوق مختلف پدافند غیرعامل در انجام بهینه مأموریتها و وظایف نیروی انتظامی مانند ضرورت توجه به آموزههای دینی، نهادینه شدن این آموزهها در کارکنان ناجا، افزایش تعامل میان فرماندهان و نخبگان، مشارکت مردم با پلیس، برخورد قاطع با هنجارشکنان، ساختار سازمانی چابک، پیشبینی تهدیدات، مصونسازی تأسیسات، بصیرت افزایی کارکنانریا، تقویت مبانی دینی برای پیشگیری از آلودگی به مفاسد و آسیبهای شغلی، شایستهسالاری در انتصابات، ایجاد ساختار مناسب دفاع غیرعامل و تهیه پیوست پدافندی در تمام طرحهای اجرایی ناجا با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی مورد تأیید قرار گرفت.https://ns.sndu.ac.ir/article_1588_7ae91ede36a4dd1aadb376d58eb37922.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Conceptual model of social media bigdata analytic with cognitive science approachمدل مفهومی تجزیه و تحلیل کلاندادههای رسانههای اجتماعی با رویکرد علوم شناختی1872181589FAمحمد حسینفیروزیدانشجو دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی،تهران،ایرانمحمدرضاموحدی صفتعضو هیأتعلمی گروه مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانحامدحاجی ملا میرزاییعضو هیأتعلمی گروه مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانسید مرتضموسویانعضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما؛ استاد و عضو گروه دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20210209The social media big data analytic have become a key factor for the development and progress of most governments. The capacities of the cognitive sciences to analyze and evaluate the content and structural effects of these media on the minds and brains of users provide valuable knowledge and insights for researchers and managers. Cognitive science plays an important role in assessing the mental processes of social media users to gain an understanding of beliefs and tastes, as well as cognition of feelings, perceptions, thoughts, attention, excitement, behavior, relationships, choices, and so on. <br />To provide the conceptual model in this research, while studying the theoretical literature and previous research by interviewing experts (N: 9), the dimensions and components of the initial model were extracted, then to fit and confirm the model using a survey method and experts (N: 72) Data were collected using a questionnaire and tested for factor analysis by software.<br />This conceptual model has the dimensions of producer and consumer of content, social media, data management, content cognitive approach, structural and network cognitive approach, methods of analysis, technologies, security, rules and regulations. In the dimension of content cognitive approach, the components include perception, thoughts, feelings, attention, ideas, excitement, reasoning, language. In the dimension of structural and network cognitive approach, the components include relationships and communities, behavior, choice, attention. Is. Therefore, analysis with a cognitive approach increased the quality of research, management and decision-making and strengthened strategic capabilitiesتجزیهوتحلیل کلاندادههای رسانههای اجتماعی بهعنوان یک عامل کلیدی برای توسعه و پیشرفت برای اکثر دولتها تبدیل شده است. ظرفیتهای علوم شناختی برای تحلیل و ارزیابی تأثیرات محتوایی و ساختاری این رسانهها بر ذهن و مغز کاربران، دانش و بینش ارزشمندی را برای محققان و مدیران فراهم میکند. علوم شناختی در ارزیابی پردازشهای ذهنی کاربران رسانههای اجتماعی برای آگاهی از باورها، عقاید، سلیقهها و همچنین شناخت از احساسات، ادراک، افکار، توجه، هیجان، رفتار، روابط، انتخاب و ... جایگاه مهمی دارد. تأثیری که کاربران از محتوا و ساختار رسانههای اجتماعی میپذیرند تابعی از الگوهای ذهنی، الگوهای رفتاری در این رسانهها است.<br />برای ارائه مدل مفهومی در این تحقیق، ضمن مطالعه ادبیات نظری و تحقیقات پیشین با انجام مصاحبه با خبرگان (نُه نفر) ابعاد و مؤلفههای مدل اولیه استخراج گردید سپس برای برازش و تأیید مدل با استفاده از روش پیمایشی و کسب نظر متخصصین (72 نفر) بهوسیله پرسشنامه، اطلاعات جمعآوری و بهوسیله نرمافزار مورد آزمون تحلیل عاملی قرار گرفت.<br />این مدل مفهومی دارای ابعاد تولیدکننده و مصرفکننده محتوا، رسانه اجتماعی، مدیریت داده، رویکرد شناختی محتوایی، رویکرد شناختی ساختاری و شبکهای، روشهای تجزیهوتحلیل، فناوریها، امنیت، قوانین و مقررات است. در بُعد رویکرد شناختی محتوایی، مؤلفهها شامل «ادراک، افکار، احساسات، توجه، عقاید، هیجان» است و در بُعد رویکرد شناختی ساختاری و شبکهای، مؤلفهها شامل «روابط و جوامع، رفتار، انتخاب، توجه» است؛ بنابراین تجزیهوتحلیل با رویکرد شناختی، کیفیت تحقیقات، مدیریت و تصمیمگیری را افزایش داده و تواناییهای راهبردی را تقویت میکند.https://ns.sndu.ac.ir/article_1589_efcd1913041e19d6aa96008e9905ba16.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Possible scenarios affected by social networks hinder the ethnic solidarity of the next decade of the Islamic Republic of Iranسناریوهای محتمل متأثر از شبکههای اجتماعی مانع در همبستگی قومی دهه آینده جمهوری اسلامی ایران2192441590FAمحسنرستمیعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی0000-0003-1903-2347Journal Article20201213 The increasing growth of virtual social networks has created dramatic changes in the field of communication and human behavior in various societies and even globally. In today's world, the impact of social networks on the lives of people, especially ethnic groups, is increasing day by day, and one of the important indicators related to the structure of world governments is the multi-ethnic context or the existence of religious ethnic minorities and given the importance of ethnic diversity in societies. With different and different ethnicities and races, its impact on national unity and cohesion is obvious. Therefore, in the present article, the main question is what are the possible scenarios in the study of the obstacles to ethnic solidarity in Iran in the next decade with emphasis on the components and indicators affected by the social network? In order to achieve the goal, first different concepts were examined and then the effects of social networks on relatives were examined as a process, and then in this method 30 professors and elite people with special characteristics were selected and through Questionnaires were questioned through which components, indicators were evaluated and finally a questionnaire was sent to them. After confirming the reliability and validity of the questionnaire, Friedman test was used to analyze the results. The most important results of the analysis of items and indicators show that the most important influential components will be:<br />1- In the next decade, the most cultural damage of the country, especially the tribes affected by social networks, is the change in the lifestyle of Iranian families.<br />2- Social networks for the next decade are trying to destroy the strong institution of the family with the prejudice of the Iranian ethnic groups, which will also weaken the national solidarity.<br /><br />In the next decade, social networks will try to inefficiency of national solidarity by distinguishing ethnic identity from national identity.<br /><br /> <br /> .رشد روزافزون و گسترده شبکههای اجتماعی مجازی تحولات بسیار شگرفی در زمینه ارتباطات و رفتار انسانی در جوامع مختلف و حتی در سطح جهانی ایجاد کرده است. در دنیای امروز تأثیر شبکههای اجتماعی بر زندگی مردم و بهویژه اقوام روزبهروز بیشتر میشود و یکی از شاخصهای مهم مربوط به ساختار دولتهای جهان، بافت چندقومی یا وجود اقلیت قومی مذهبی است و با توجه به اهمیت تنوع قومی در جوامعی با اقوام و نژادهای مختلف و متفاوت، تأثیر آن بر وحدت و انسجام و یکپارچگی ملی آشکار و بدیهی است. از این رو در مقاله حاضر، پرسش اساسی این است که سناریوهای محتمل در آیندهپژوهی موانع همبستگی قومی در ایران در دهه آینده با تأکید بر مؤلفهها و شاخصهای متأثر از شبکه اجتماعی چیست؟ که برای رسیدن به هدف ابتدا مفاهیم مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه تأثیرات شبکههای اجتماعی بر اقوام بهصورت روند مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن در این روش 30 نفر از اساتید و افراد نخبه با ویژگیهای خاص انتخاب و از طریق پرسشنامه مورد سؤال قرار گرفتند که از طریق این خبرگان مؤلفهها، شاخصها ارزیابیشده و درنهایت پرسشنامه برای آنها ارسال گردید. پس از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه، جهت تحلیل نتایج از آزمون فریدمن استفاده شد. مهمترین نتایج حاصله از تحلیل گویهها و شاخصها نشان میدهد که مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار عبارت خواهند بود از:<br /><br />در دهه آینده بیشترین آسیب فرهنگی کشور بهویژه اقوام متأثر از شبکههای اجتماعی تغییر سبک زندگی خانوادههای ایرانی است.<br />شبکههای اجتماعی برای دهه آینده سعی در از بین بردن نهاد مستحکم خانواده با تعصب اقوام ایرانی است که این موضوع همبستگی ملی را نیز تضعیف خواهد کرد.<br />در دهه آینده شبکههای اجتماعی با متمایز جلوه دادن هویت قومی از هویت ملی سعی در ناکارآمدی همبستگی ملی خواهند کرد.https://ns.sndu.ac.ir/article_1590_c497c2160a9eb18d7d0515f09694ad0d.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Investigating the ISIS terrorism crisis in Iraq based on the model of Michael Bercheerبررسی بحران تروریزم داعش در عراق براساس الگوی مایکل برچر2452661591FAمصطفیالماسی. دانشآموختهی دکترای علوم سیاسی (گرایش جامعهشناسی سیاسی)، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید مصطفیابطحیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتعلیرضاازغندیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20200629This study seeks to investigate the ISIL terrorism crisis in Iraq based on Michael Bercher's crisis management model. Accordingly, this study believes that the emergence of the crisis of terrorism and ISIS in Iraq includes four stages of creation, continuation and intensification, reduction and end and consequence. According to the mentioned hypothesis, the theoretical framework of Michael Bercher Crisis Management has been selected for this research. The main question in this study is what causes and factors have played an effective role in these four stages and how the crisis in Iraq has been managed in the face of ISIS. Findings show that socio-political factors have been effective in the crisis phase, economic factor, and land occupation, the ability to recruit in the intensification and continuity phase, military operations and cutting economic arteries in the crisis reduction phase. This research is descriptive and analytical and the method of data collection is documentary and library.<br /><strong> </strong><br /><strong> </strong><br />.این پژوهش درصدد واکاوی بحران تروریزم داعش در عراق براساس الگوی مدیریت بحران مایکل برچر است. بر این اساس، این پژوهش معتقد است ظهور بحران تروریزم و داعش در عراق شامل چهار مرحله ایجاد، تداوم و تشدید، کاهش و پایان و پیامد است. با توجه به فرضیه اشارهشده چارچوب نظری مدیریت بحران مایکل برچر برای این پژوهش انتخاب شده است. سؤال اصلی در این پژوهش این است که چه علل و عواملی در این مراحل چهارگانه نقش مؤثری ایفا کردهاند و مدیریت بحران در عراق در مواجه با داعش به چه شیوهای بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل سیاسی-اجتماعی در مرحله ایجاد بحران، عامل اقتصادی، تصرف سرزمینی، توانایی عضوگیری در مرحله تشدید و تداوم، عملیاتهای نظامی و قطع شریانهای اقتصادی در مرحله کاهش بحران اثرگذار بودهاند. این پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و روش گردآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای با استفاده از منابع معتبر و در دسترس فیزیکی و الکترونیکی بوده و ابزار گردآوری دادهها نیز برگهنویسی از روی منابع مورد استفاده است.https://ns.sndu.ac.ir/article_1591_e13e9e340b66aa6ea7df37e001ea4be4.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Study and comparison of cultural development indicators of Central Asian countries Member of the extremist Islamist group (Case Study: Tendency to ISIL)بررسی و مقایسه شاخصهای توسعه فرهنگی کشورهای آسیای میانه عضو گروه اسلامگرایی افراطی (مورد مطالعه: گرایش به داعش)2672981595FAمحمدفرهادیدکترای مطالعات منطقهای گرایش روسیه و آسیای مرکزیمجتبیعباسی قادیدکتری جامعهشناسی، دانشگاه علوم آکادمی تاجیکستانمحسندیانتدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20210109. <br />The present article seeks to compare and contrast the indicators of cultural development of Central Asian countries that are members of the group of extremist Islamism (case study: tendency towards ISIL). From this perspective, after presenting theoretical approaches to explain the subject, the research data using the quantitative method of secondary analysis and a reverse questionnaire with reference to the statistics of cultural development indicators published on the website of the Finnish Institute for International Studies (2015) Collected and tested and analyzed using SPSS18 software in two parts of descriptive analysis and inferential analysis. In order to validate the tool, qualitative face-to-face content validity and in order to validate the tool, the reproducibility capability has been used by using the reliability coefficient, the amount of which is estimated to be above 0.8. Findings have shown that, firstly, there is a significant difference between the total index of cultural development of Central Asian countries from which ISIL has recruited members (errorمقاله حاضر درصدد بررسی و مقایسه شاخصهای توسعه فرهنگی کشورهای آسیای میانه عضو گروه اسلامگرایی افراطی (مورد مطالعه: گرایش به داعش) بوده است. از این منظر پس از ارائه رویکردهای نظری در جهت تبیین موضوع، دادههای پژوهش با استفاده از روش کمی و از نوع تحلیل ثانویه و نیز پرسشنامه معکوس با رجوع به آمار و ارقام شاخصهای توسعه فرهنگی منتشرشده در سایت مؤسسه مطالعات بینالملل فنلاند (2015) گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS18 در دو بخش تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی مورد آزمون و تحلیل قرار گرفته است. بهمنظور اعتبارسنجی ابزار از اعتبار محتوایی صوری کیفی و جهت پایاییسنجی ابزار از قابلیت تکرارپذیری بهواسطه استفاده از ضریب پایایی استفاده شده است که میزان آن بالای 8/0 برآورد شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که نخست بین شاخص کل توسعه فرهنگی کشورهای آسیای میانه که داعش از میان آنها عضوگیری نموده است تفاوت معناداری در سطح خطای 01/0 مشاهده شده است Phttps://ns.sndu.ac.ir/article_1595_f7c52f1d8a8daae9a4dd3c85b2e13724.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Investigating the Impact of Virtual Social Networks on Family Interactionsبررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده3393701593FAسید موسیرئیسیدانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایرانحمیدانصاری.استاددانشگاه تهران، گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)میثمموساییاستاد دانشگاه تهرانJournal Article20191222Excessive use of virtual social networks and the tendency of all family members to such networks, as well as the reduction of face-to-face and interpersonal relationships and the reduction of family members' interactions with each other are considered as a serious harm in society. Therefore, in this study, the effect of using virtual networks and frequent and excessive use of it on family interactions is discussed.<br />This research is of integrated type and a small part is of descriptive-explanatory type and survey research method and in the qualitative part of the interview method is used. All married residents (over 18 years old) of Rudbar city are considered as the statistical population of the study. In this research, Cochran's formula is used to determine the sample size as follows and according to the statistical population (21,000 people), the sample size is 383, which in order to ensure the completion of all questionnaires, 385 people as a sample. selected. Information was collected by a researcher-made questionnaire and the interview form was collected and analyzed.<br />The effect of using virtual social networks on family members' interactions is 28.3%. Which should be given serious attention by families to improve family relationships and reduce the use of virtual social networks.<br />Based on the results, there is a significant relationship between the use of virtual social networks and family members' interactions. As a result of multivariate regression, the correlation coefficient (R) between the variables is 0.532, which indicates that there is a set of independent variables. And there is a relatively strong correlation between the research dependent variable (family member interactions). But the value of the adjusted coefficient (R2) which is equal to 0.283 which shows that 28.3% of the total changes in family members' interactions depend on the independent research variable (use of cyberspace).استفاده بیش از حد از شبکههای اجتماعی مجازی و گرایش کلیه اعضای خانواده به این قبیل شبکهها و همچنین کاهش روابط رو در رو و میان فردی و کاهش تعاملات اعضای خانواده با همدیگر بهعنوان یک آسیب جدی در جامعه مطرح است؛ بنابراین در این تحقیق تأثیر استفاده از شبکههای مجازی و استفاده مکرر و بیش از حد از آن بر تعاملات در خانواده مورد بحث و بررسی است. این تحقیق از نوع تلفیقی بوده و بخش کمی از نوع توصیفی- تبیینی و از روش تحقیق پیمایشی و در بخش کیفی نیز از روش مصاحبه استفاده شده است. کلیه ساکنین متأهل (بالای 18 سال) شهر رودبار بهعنوان جامعه آماری تحقیق مدنظر میباشند. در این تحقیق از فرمول کوکران بهمنظور تعیین حجم نمونه به شرح زیر استفاده میگردد و با توجه به تعداد جامعه آماری (21000 نفر)، حجم نمونه برابر 383 است که به لحاظ اطمینان از تکمیل کلیه پرسشنامهها تعداد 385 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته و فرم مصاحبه گردآوری و تجزیهوتحلیل گردیده است. میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده برابر 3/28% است که باید مورد توجه جدی خانوادهها برای بهبود روابط خانوادگی و کاهش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی قرار گیرد. براساس نتایج بهدستآمده رابطه معنیداری بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تعاملات اعضای خانواده وجود دارد و درنتیجه رگرسیون چند متغیره انجامشده مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها 532/0 است که نشان میدهد بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تحقیق (تعاملات اعضای خانواده) همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد؛ اما مقدار ضریب تعدیلشده (R2) که برابر با 283/0 است که نشان میدهد 3/28 درصد از کل تغییرات تعاملات اعضای خانواده وابسته به متغیر مستقل تحقیق (استفاده از فضای مجازی) است.https://ns.sndu.ac.ir/article_1593_4944f8f3372e878729c6c4ab094abfa0.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Designing an optimal model of public trust in Iranian public organizations with emphasis on the type of organization and the type of clientطراحی مدل بهینه اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی ایران با تاکید بر نوع سازمان و نوع ارباب رجوع3714101484FAسیاوشرشیدیدانشجوی دکترای، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزویننسرینجزنیدانشگاه شهید بهشتی تهرانمحمدمبینیاستادیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامJournal Article20200723Public trust is a complex multidimensional phenomenon that affects and interacts with various social, economic, cultural, political, security, and other systems. The purpose of this study is to design an optimal model of public trust in Iranian government organizations with an emphasis on classification based on the type of organization and the type of client. In this article, an attempt has been made to simulate the model of public trust in government agencies using the dynamics approach of systems. The aim of the exploratory research is the type of basic research and the field research method. Data collection tools were questionnaires and interviews, which were performed using the snowball sampling method and with the participation of 9 experts. First, using Delphi's method, the theory of public trust is discussed, and then the obtained theory is tested with systemic dynamics. Thus, the key variables of the country's public trust were identified and causal and mathematical relationships were drawn between these variables. The system was then simulated in Vensim software, and with the aim of promoting public trust in government agencies, eight different scenarios for increasing public trust were examined. The results of the study showed that the simultaneous increase in transparency in publicservice delivery and government accountability over 8 years increases public confidence and satisfaction by up to 40%. Also, creating a shared environment and the same conditions has been chosen as another attractive scenario; Because this scenario also increases public confidence by 30 percent and people's satisfaction by 20 percentهدف از این تحقیق طراحی مدل بهینه اعتماد عمومی در سازمانهای دولتی ایران با تاکید بر نوع سازمان و نوع ارباب رجوع است. هدف پژوهش اکتشافی، نوع پژوهش بنیادی و روش تحقیق به صورت میدانی است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه و مصاحبه بوده که با بکارگیری روش نمونهگیری گلولهبرفی و با مشارکت 9 نفر از خبرگان صورت گرفته است. ابتدا با استفاده از روش دلفی به نظریهپردازی در خصوص اعتماد عمومی پرداخته شده و سپس با رویکرد پویاییشناسی سیستمی نظریه بدست آمده مورد آزمون قرار گرفته است. بعد از شناسایی متغیرهای کلیدی اعتماد عمومی و روابط علًی و ریاضی میان این متغیرها، این سیستم در نرمافزار ونسیم شبیهسازی شد و هشت سناریوی مختلف افزایش اعتماد عمومی بررسی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که خدمات عمومی(رایگان، کیفی، برابر، شفاف و همراه با پاسخ گویی) با تحت تاثیر قرار دادن میزان رضایتمندی شهروندان، اعتماد عمومی را تحت تاثیر قرار میدهد و نوع سازمان و نوع ارباب رجوع میزان تاثیر رضایتمندی بر اعتماد عمومی را تعدیل مینمایند. با افزایش همزمان شفافیت در ارائه خدمات عمومی و پاسخگویی دولت طی هشت سال و همچنین ایجاد محیط مشترک و یکسان بودن شرایط دو سناریوی جذاب برای ارتقا اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم میباشند.https://ns.sndu.ac.ir/article_1484_93e4a66e3533fa77143c5ddad5bfbf11.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:مرکزانتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیامنیت ملی2538-3329114120211122Use of CCTV cameras in government surveillanceاستفاده از دوربینهای مداربسته در اعمال نظارتهای حکومتی4114341594FAمحدثهرزمجودانشجو دکتری، رشته حقوق عمومی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانعلی اکبررزمجودکتری رشته روابط بینالملل، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیماJournal Article20201109Legal oversight is one of the most important types of oversight in public law to examine the scope of authority and the realm of powers. Of the 177 principles of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, 18 are related to its oversight tools. Meanwhile, the category of video surveillance systems is presented by providing both protection and surveillance views. Using a descriptive-analytical method, this article tries to introduce CCTV cameras under the types of mechanical surveillance, in order to prevent the situation of crimes in the field of surveillance by CCTV cameras (Inspection Organization, Court of Administrative Justice, The President and his deputies, the Supreme Leader, the Guardian Council, the Expediency Council, the leadership experts) and the cases not monitored by these cameras (interference in the principle of separation of powers, government powers, the Supreme National Security Council and violations of Principles 3). 4, 20, 25, 37, 40), with the introduction of CCTV cameras with hybrid signals and motorized lenses in a variety of miniature CCTV cameras, anti-sabotage equipped with WVCW480 system, HD_SDI, Wi-Fi and VCR technology as the best type, in line New and systematic movements with the aim of gaining the people's satisfaction and increasing the people's trust in the realization of justice and protection of the nation's rights in exercising government oversight.نظارت حقوقی یکی از مهمترین اقسام نظارت در حقوق عمومی بهمنظور بررسی حیطه اختیارات و قلمرو قوا است. از میان 177 اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، 18 اصل به ابزارهای نظارتی آن مربوط میشود. در همین اثنا مقوله سیستمهای نظارت تصویری با ارائه دو دید حفاظتی و نظارتی مطرح میگردد. این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی سعی بر آن دارد که با معرفی دوربینهای مداربسته در ذیل اقسام نظارتهای مکانیکی، در جهت پیشگیری وضعی جرائم در حیطهی اعمال نظارتپذیر توسط دوربین مداربسته (سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، رئیسجمهور و معاونان، مقام رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان رهبری) و موارد نظارتناپذیر توسط این دوربینها (مداخله در اصل تفکیک و استقلال قوا، صلاحیتهای حکومتی، شورای عالی امنیت ملی و موارد ناقض اصول 3، 4، 20، 25، 37، 40)، با معرفی دوربینهای مداربسته با سیگنالهای هایبریدی و لنز موتورایز در انواع دوربین مداربسته مینیاتوری، ضدخرابکاری مجهز به سیستم WVCW480، HD_SDI، Wi-Fi و تکنولوژی VCR بهعنوان برترین نوع، در راستای حرکتهای نوین و سامانمند و با هدف جلب رضایت مردم و افزایش اعتماد مردمی در تحقق عدالت و صیانت از حقوق ملت در اعمال نظارت بر حکومت بپردازد.https://ns.sndu.ac.ir/article_1594_20e434dacce01436d78088f15aa930f4.pdf