مقاله پژوهشی:واکاوی پاسخگویی از منظر مقام معظم رهبری )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانش آموخته دوره دکتری امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول

چکیده

این مقاله با هدف شناخت و تبیین مفهوم پاسخگویی در بیانات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» تدوین شده است. در واقع یافته­های این پژوهش باید به این سؤال اساسی جواب دهد که: مفهوم و مؤلفه­های اصلی «پاسخگویی» از منظر معظم­له چیست؟ مفهوم پاسخگویی مانند اغلب مفاهیم، حوزه عام و خاص دارد که در این نوشتار به حوزه عام پرداخته شده است. این پژوهش در پی آن است که با استفاده از روش «تحلیل محتوی» بیانات معظم­له را در زمینه پاسخگویی بررسی نماید.
تمرکز محقق در این تحقیق روی واژه‌های «پاسخگویی» و «جواب دادن» بوده تا از این طریق گزاره‌ها و مؤلفه‌های مورد نظر با دقت بیشتری احصاء گردد. پاسخگویی مجموعه‌ای از روابط اجتماعی است که بر اساس آن شخص برای تأمین خواسته­ها، اقناعِ دیگران، توضیح و توجیه رفتار خود نسبت به سایرین، احساس تعهد می‌کند. نتایج حاصله از تحقیق بیانگر این است که با نهادینه شدنِ پرسشگری و پاسخگویی در سطح جامعه به شکلی منطبق با مبانی اعتقادی، شناخت و شفافیت، اعتماد و عدالت، امنیت، ثبات و در نهایت سعادت و کمال انسانی در نظام اسلامی حاصل خواهد شد و همچنین الزامات نهادینه شدن پاسخگویی در سطح جامعه عواملی همچون داشتن تعهد و تخصص و انجام وظیفه بر مبنای قانون و تکلیف است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Replication, from supreme leader´s point of view

نویسندگان [English]

  • Lotfali Enayati 1
  • Ali Langari 2
1 Assistant Professor of Higher National Defense University
2 Graduated from the National Defense University of Medical Sciences (Corresponding Author)
چکیده [English]

Replication have had an special place in Islam sources such as holy Quran. Human beings in with any dignity, must be responder in case of their operation. Without replication, immorality will fill society. Importance of  issue clearly emphasized in supreme leader´s speeches which comes from Islamic studies.
This  article codified in case of “  recognition and  specification of replication  concept in supreme leader´s speeches. Findings of this research have to answer this basic question that: What are concepts and components of replication   from supreme leader´s point of view? Replication concept, such as any other concepts, has two general and particular extent. This article will talk about general domain. This research leads to survey  supreme leader´s speeches about replication by descriptive, analyzing and survey method. To find best proposition, Concentration of researcher is on words “replication” and “answering”. Replication is impression  of  commitment in case of securement of  desires, others satiation, behavior explanation and rationalization, based on a complex of social relations.
Research conclusions shows: characterization of  questioning and replication in society , based on Islamic studies, leads to  cognition and transparency,  belief and justice, safety, consistence and finally human felicity and  accomplishment in Islamic society and in same way basics for replication characterizes in society are commitment, proficiency and acquit based on law and  imposition.

  • قرآن کریم، ترجمه الهی قمشه­ای، مهدی، قم: پاسدار اسلام، چاپ چهارم.
  • نهج‌البلاغه، نامه ۵۳، ترجمه دشتی، محمد، قم: آوای منجی.
  • صحیفه‌ امام، (1378)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، چاپ اول.
  • نرم‌افزار حدیث ولایت و پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ قابل دسترسی در:khamenei.ir.
  • افتخاری، اصغر، (10/7/1393)، مصاحبه، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • اصغری، محمود، (1/9/ 1383)، نقش پاسخگویی و تأثیر آن در عدالت اجتماعی، فصلنامه اندیشه حوزه، شماره 49 و 50.
    • بنائیان، شهاب‌الدین، (بی­تا)، فرهنگ‌سازی پاسخگویی، (قابل دسترسی در: سایت نمای اقتصاد ایران tarikhaneh.com).
    • بیت‌اللهی، رجب، (15/5 1387)، نگاهی اجمالی به فرهنگ پرسشگری در اسلام، (قابل دسترسی در: kayhannews.ir).
    • پرداختچی، محمدحسن و همکاران، (1391)، شکاف پاسخگویی بیرونی دانشگاه‌ها از دیدگاه جامعه علمی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 63.
    • پورصادق، ناصر، (2/2/1390)، ویژگی نظام پاسخگویی در حکومت اسلامی، مجلة تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • پوریا، علی، (6/12/1386)، منطق پاسخگویی از منظر قرآن و اهل بیت (ع)، سامانه الکترونیک روزنامه گلشن مهر، شماره 584.
    • توکلی، احمد و همکاران، (1384)، پاسخگویی: مسائلوابعادآن، تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی.
    • دهخدا، علی‌اکبر، (1373)، لغت‌نامه دهخدا، ج ۱۲، ص 18465، دانشگاه تهران، تهران: چاپ اول.
    • ره پیک، سیامک، (17/7/1393)، مصاحبه، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • رفیعی، رمضانعلی، (پاییز 1383)، پاسخگویی در گفتار و سیره امیرالمؤمنین (ع)، مجله: حصون، شماره 1
    • سلیمانی­راد، غلامحسین، (24/8/1391)، پاسخگویی اجتماعی در سازمان، (قابل دسترسی در: hamrahbaham.blogfa.com).
    • روزنامه ایران، پنجم مرداد ۱۳۹۱، استانداردهای پاسخگویی در سازمان‌های امروزی (قابل دسترسی در:vivannews.com).
    • سعدی، حسین‌علی، (1393)، پاسخگویی، رمز حکومت عدل مهدوی، فصلنامه انتظار موعود، شماره 14 (قابل دسترسی در: entizar.ir).
    • شیدائیان، حسین، (پاییز 1383)، مبانی دینی پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در اندیشه مقام معظم رهبری، مجله: حصون، شماره 1.
    • شیرودی، مرتضی، (پاییز 1383)، دولت پاسخگو، مجله: حصون، شماره 1.
    • صادقی، تقی، (پاییز 1383)، اخلاق و پاسخگویی، مجله: حصون، شماره 1.
    • صادقی، محمدعلی، (1384)، نقشنظارتدراستقراروتقویتفرهنگپاسخگویی، فصلنامه مجلس و راهبرد،50.
    • قرائتی، محسن، (1375)، 300 اصل در مدیریت اسلامی (برگرفته از تفسیر نور)، تهران: مرکز فرهنگی درس­هایی از قرآن، چاپ سوم.
    • قهرمان­زاده، حسین، (9/6/1390)، پاسخگویی با تأکید بر پاسخگو بودن دولت، (قابل دسترسی درghmodir.persianblog.ir).
    • گروه مطالعات و تحقیقات راهبردی داعا، (1388)، روش‌شناسی محیط امنیتی، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران: چاپ اول.
      • ·         میرمحمدی، مهدی و سالارکیا، غلامرضا، (1393)، سازمان­های اطلاعاتی: چارچوبی برای تحلیل، تهران: مؤسسه ابرار معاصر.
      • میرشاهی، سحر و پیدایی، میر سجیل، (31/4/1396)، اصول پاسخگویی، مجله الکترونیکی (قابل دسترسی در: vista.ir).
      • ناتانیل، براندن، مترجم قراچه­داغی، مهدی، (1393)، مسئولیت‌پذیری، اتکا به خود و زندگی پاسخگو، تهران: انتشارات شباهنگ، چاپ سوم.
        • نظرپور، مهدی، (پاییز 1383)، قوه مقننه پاسخگو، مجله حصون، شماره 1
        • شورای عالی اداری (4/5/1384)، نظام‌نامه مدیریت پاسخگویی به شکایات مردم، مصوب جلسه 128.