Identifying the factors influencing the system of training, education and employing agents of strategic levels of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in National Security, University and Higher Research Institute of National Defense and Strategic Research (Corresponding Author)

2 Assistant Professor and Faculty Member of the Faculty of National Security, University and Higher Research Institute of National Defense and Strategic Research

3 Associate Professor and Faculty Member of the Faculty of National Security, University and Higher Institute of National Defense and Strategic Research

Abstract

The use of skilled and professional manpower in the era of human life has been one of the most important components of development and progress and one of the concerns of human societies, which entered a new field since the Industrial Revolution. The importance of resource management, decision-making, and decision-making at the strategic level has reached a level where there is a need for people with broad attitudes to long-term and forward-looking planning from the requirements of institutions, organizations, and countries.
Developed educational programs and systems have been developed to train, train, and employ capable individuals with the power to make optimal decisions at the right time. At present, the Islamic Republic of Iran, as a new paradigm in the global arena, relying on its own values and ideology, has specific goals and plans to participate in the global arena.
The present study aims to identify the factors influencing the stages of training, education and employment of strategic managers in the country and by conducting research using meta-analysis and review of domestic and foreign literature, upstream documents and religious and revolutionary teachings and measures of the Imams of the Islamic Revolution. It has presented a conceptual model based on the systemic attitude model.
The input of the system is indexed by the initial characteristics of the managers, the processing core of the system is structured using upstream documents and competencies, theories and methods of learning, rather than the output of the system of strategic agents with the conditions of employment in related organizations. Be and control actions in the system is done by monitoring and monitoring managers.

  • فهرست منابع ومآخذ

    الف. منابع فارسی

    • ابطحی، حسن و کاظمی، بابک، (1381)، بهره‌وری، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
    • ابطحی، سید حسین، (1378)، آموزش بهسازی منابع انسانی، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامه‌ریزی آموزشی.
    • احمدی، سید علی‌اکبر، (1389)، «طراحی الگوی مدیریت علوی برای تربیت مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران».
    • بازرگان، عباس، (1383)، ارزیابی کیفی درونی نظام آموزش عالی‌، دایرة‌المعارف آموزش عالی‌، تهران‌، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
    • بانکی‏پورفرد، امیرحسین و همکاران (1393)، چاپ پنجم، «عیار مدیران از منظر رهبر معظم انقلاب»، اصفهان، حدیث راه عشق.
    • پیکرنگار، عبدالله؛ پورصادق، ناصر، (1397)، «شایستگی‌های مدیران منابع انسانی»، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • رابینز، استیفن، (1376)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه پارسائیان و اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی تهران.
    • رضایی‎منش، بهروز (1392)، «معناشناسی نظام‎سازی و روش‌شناسی کشف نظام از منابع دینی»، مجله علمی پژوهشی حوزه علمیه - پاییز 1392 - شماره 7.
    • رمی­زفسکی، ای جی، (1390)،  طراحی نظام­های آموزشی،  مترجم هاشم فردانش، چاپ ششم، تهران، انتشارات سمت.
    • زاهدی، شمس السادات (1389)، «الگوی قابلیت‌های راهبردی مدیران میانی دولتی»، مجله پژوهشی مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1، بهار 1389.
    • سازمان بسیج رسانه ملی (1392)، «برای مدیران (رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مدیران)»، انتشارات سروش.
    • سیف، علی‌اکبر، (1382)، روان‌شناسی پرورش، تهران، انتشارات آگاه.
    • شعبانی، حسین، (1379)، مهارت‌های آموزشی و پرورشی (با تجدیدنظر)، تهران، انتشارات سمت.
    • شیخ، ابراهیم، (1389)، «الگوی قابلیت‏های اسلامی ایرانی مدیران در بخش دولتی» رساله دکترای دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.
    •  صادق‎زاده قمصری، علیرضا، (١٣٧٩)، جستاری در‌ حـدود صـدرا.
    • ضمیری، محمدرضا، (1389)، «تربیت از دیدگاه‌های مختلف»، فصلنامه علمی – پژوهشی (پژوهش‌های قرآنی)، شماره 60، 1389.
    • عالم، عبدالرحمان، (١٣٨٩)، بنیادهای علم ســیاســت، چاپ بیست و یکم، تهران، نشر نی.
    • فروزنده، لطف‎الله، حسینی، میرزا حسن؛ ترکمنی، محمد، (1391)، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره 2.
    • محسن­پور، بهرام، (1376)،  مبانی برنامه­ریزی آموزشی،  تهران، نشر دوران.
    •  مصباح یزدی، محمدتقی، (19/11/1391)، «اولویت‌های تحقق سبک زندگی اسلامی»، پایگاه اطلاع‏رسانی آثار حضرت استاد آیت‏الله مصباح یزدى. به نشانی: http://mesbahyazdi.ir/
    • مطلبی، محمدعلی، (1391)، «برنامه­ریزی آموزش راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی بر اساس نیازهای مدیریتی سطوح راهبردی کشور»، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • معین‌الدینی، محمود، (1394)، «طراحی نظام آموزشی – پژوهشی روزآمد دانشکده مدیریت راهبردی بر اساس نیازسنجی سطوح راهبردی»، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • موسوی، عبدالکریم (1386)، «مؤلفه‌های مؤثر بر بهره‌وری آموزش عالی آجا و ارائه راهبرد بهینه»، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • نیرومند، پوراندخت، (1391)، «چهارچوب مفهومی شایستگی مدیران عامل شرکت‌های فناوری دانش‌بنیان: ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها»، دانشگاه علامه طباطبایی- فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی- دوره چهارم، شماره 12، پاییز 1391.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Ball, Yasmin, "Interactive approaches to HR training: Managers as simulation players", Yildiz technical university, business administration department Istanbul 34349, turkey Procedia social and behavioral sciences/volume 31, 2012,page 870-874
    • Jacob Cohen, A Coefficient Of Agreement For Nominal Scales, Educational And Psychological Measurement 20: 37–46, 1960.