The transcendental foundations of the security of the basic people in Islam

Document Type : Original Article

Authors

1 naja

2 PhD in Sociology - Faculty member of the Higher National Defense University

3 PhD in Strategic Management - Faculty member of the Higher National Defense University

4 Assistant Professor of the Higher National Defense University

Abstract

The event of the Islamic Revolution with the widespread participation of the people, changed the way the government relied on certain classes and the system relied on the general public rather than on a particular class. He considered this revolution to be different from other revolutions in the world, which belong to the people, and its prominent feature is the presence of the people in all scenes. In Imam Khomeini's thought, the key phrase "final handing over of affairs to the people" and "presence of the nation on the scene" constitute the king of his security thinking. They play a key role in the security process.
The main concern of the researcher in this article is to use the huge capacity of the people in the field of security. Of course, this issue has been implemented in practice with the experiences of more than four decades of the Islamic Revolution, but in the theoretical dimension does not have. And the researcher is trying to answer the main question: What are the transtheoretical foundations of the security of the basic people in the Islamic Republic? The method of discourse analysis seeks to explain the basics of ontology, epistemology, anthropology and the methodology of basic people's security.

Keywords


  • الف. منابع فارسی

    • قران کریم (1376)، مترجم مهدی الهی قمشه‌ای، قم، انتشارات لقا.
    • نهج‌البلاغه (1394)، ترجمه، محمد دشتی، قم، لاهیجی.
    • امام خمینی، روح‌الله (1372)، آداب‌الصلوه، تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی.
    • امام خمینی، روح‌الله (1379)، صحیفه امام، تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی.
    • امام خمینی، روح‌الله (1386)، شرح چهل حدیث، حدیث اول، تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی.
    • امام خمینی، روح‌الله {بی‌تا}، کشف‌الاسرار، بی‌نا، بی‌جا.
    • امام خمینی، روح‌الله (1388)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی.
    • امام خمینی، روح‌الله (1384)، تفسیر سوره حمد، تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی.
    • امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، سید علی، پایگاه اطلاع‌رسانی: leader.www :// http
    • افتخاری، علی‌اصغر (1392)، امنیت اجتماعی شده رویکرد اسلامی، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • افتخاری، علی‌اصغر (1382)، وفاق ملی:جامعه‌شناسی سیاسی وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره)، تهران:ناجا.
    • آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی (1385)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمدعلی انصاری، موسسه انتشاراتی امام عصر (عج).
    • بیات، بهرام (1398)، نظریه‌های امنیت ملی، تهران، مرکز نشر راهبردی.
    • جوادی آملی، عبدالله (1386)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم، اسرا.
    • حسین بن محمد، راغب اصفهانی (1385)، المفردات فی غریب القرآن، ارومیه، نشر ظرافت.
    • حسینیان، روح‌الله (1388) مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
    • حر عاملی، محمد بن حسین (1414)، وسایل الشیعه، ج 11، قم، انتشارات آل البیت.
    • خسروی، علیرضا (1391)، مکتب امنیتی امام خمینی (ره)، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
    • خواص، امیر و دیگران (۱۳۸۵)، فلسفه اخلاق با تکیه بر مباحث تربیتی، قم، نشر معارف.
    • دیلمی،حسن بن محمد (1408 ق)، أعلام الدین، ص ۲۹۸؛ قم، انتشارات موسسه ال البیت.
    • دهقانی فیروزآبادی، سید جلال (1389)، چگونگی و چیستی نظریه اسلامی روابط بین‌الملل، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال پنجم، شماره 2.
    • سبحانی،جعفر (1379)، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص 17 - 15، قم، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (ع).
    • سبحانی،جعفر (1385)، هژمونیک سلسله مسائل جدید کلامی، قم، موسسه امام صادق (ع).
    • شیخ صدوق، محمد بن علی (1375)، التوحید، ج ۱، ص ۳۶۱، باب نفی الجبر و التفویض، روایت ۷. تهران.
    • شمیل، آنه ماری (1386)، رمزگشایی از آیات الهی، عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • عبداللاوی، محمد (1382)، روش‌شناسی علوم اجتماعی اسلامی، ترجمه اسماعیل اسفندیاری.
    • طباطبایى،سید محمدحسین (1367)، المیزان، ج 2، ص 247، تهران، بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی.
    • فوزی، یحیی (1379)، امام خمینی و هویت ملی در ایران، فصلنامه مطالعات ملی، سال اول، شماره 4.
    • کانت، ایمانوئل (1380)، صلح پایدار، (ترجمه محمد صبوری)، تهران، بهباوران.
    • کلینی، محمد بن یعقوب (1393)، اصول کافی، ج ۱، باب الجبر و قدر، روایت 8 و ۱۰.تهران، انتشارات دارالثقلین.
    • گروه مطالعاتی امنیت (1387)، نظریه امنیت در جمهوری اسلامی ایران، تهران، انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
    • لک زایی، نجف (1398)، امنیت متعالیه، قم، انتشارات پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی.
    • ملاصدرا (1981)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه، ج 6، بیروت: دارالاحیا التراث‌العربی.
    • ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1366)، شرح اصول کافی، ص ۴۱۶، تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
    • مکارم شیرازی، ناصر (1337)، تفسیر نمونه، ج 3، تهران: دارالکتب اسلامیه.
    • مجلسی، محمدباقر (1315 ق)، بحارالانوار، ج ۵، ص ۵۷، تهران، انتشارات دار الکتب الاسلامیه.
    • مطهری، مرتضی (1378)، فطرت، تهران، صدرا.
    • مطهری، مرتضی (1370)، ولاها و ولایت‌ها، تهران، صدرا.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۰)، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش احمد حسین شریفی، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
    • منجود، مصطفی محمود (1996)، الابعاد السیاسیه لمفهوم الامن فی الاسلام، القاهره، المهد العامی للفر الاسلامی.
    • نور محمدی، محسن (1393)، ارزیابی و نقد نظریه‌های امنیت در جهان سوم، دو فصلنامه مطالعات تحول در علوم انسانی، سال دوم، شماره اول.
    • هاشمیان فرد، زاهد (1390)، امنیت در اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
    • هابز، توماس (1380)، لویاتان، (ترجمه حسین بشیریه)، تهران: نشر نی.