the influence of the weight of ethnic geopolitics on political processes (studied: pashtuns in afghanistan)

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Political geography, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Science and Research, Tehran, Iran.

2 assistant professor of political geography department , shahid beheshti university , tehran , iran .

Abstract

this paper examines the history of afghanistan , which is always full of incidents and ups and downs , which have been involved both internal and external factors .

the findings of this paper indicate that the existence of different ethnicities , especially a maximal ethnicity and bias in the name of pashtun , has a determining role with respect to the features of the tribal society , which has a determining role in the thoughts of the taliban and forming of this extremist current , while it has intensified the conflicts and conflicts of the ethnic type . now , the question arises : how are the pashtun tribes formed over time and what criteria are they ? to face this , we had to have a brief history of afghan history and the form of ethnic pashtuns .

the present study by documentary and library method , in addition to reviewing the written records and records , analyzing and describing them , seeks to analyze the ethnic pashtun society with the presence of the taliban which is a clear symbol of these people in the afghan arena .

it seems that this research and the results of this study pave the ground for the study of the most scholars about the geopolitics of afghanistan and how the ethnic enclaves are present in the country 's power .

Keywords


  • الف. منابع فارسی

    • ابن خلدون، عبدالرحمن، (۱۳۷۵)، مقدمه، مترجم: محمد پروین گنابادی، تهران: موسسه علمی - فرهنگی، هشتم.
    • احمدی، حمید، (۱۳۷۵)، «قومیت و قومیت‌گرایی در ایران»، تهران: نشر نی، هفتم، ۱۳۷۸ - ابن خلدون، عبدالرحمن، مقدمه، مترجم: محمد پروین گنابادی، تهران: موسسه علمی - فرهنگی، هشتم.
    • ازبکی، شهریار، (1394)، پیش‌بینی روند دموکراسی‌سازی در افغانستان در آینده 2014-2024 میلادی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی خمینی (ره).
    • اسمیت، آنتونی، (۱۳۸۳)، «ناسیونالیسم، نظریه، ایدئولوژی، تاریخ»، ترجمه منصور انصاری، موسسه مطالعات ملی.
    • اشلاگین ویت، راینهارد، (۱۳۸۲)، «کشور بدون مرز»، افغانستان و چالش‌های پیش رو، تهران: دبیرخانه آموزشی و فرهنگی ستاد بازسازی افغانستان.
    • امیری، محمد، (1396)، گروهای قومی و ساختار سیاسی قدرت در افغانستان (2015-2001)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه شیراز.
    • تاجیک، صدرالدین؛ حجت، عیسی؛ عینی­فر، علیرضا، (1395)، مسکن و پشتونوالی، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره 21، شماره 4.
    • تبریز­نیا تبریزی، غضنفر، (1394)، بررسی تأثیر قومیت و اسلام‌گرایی بر شکل‌گیری طالبان در افغانستان 2014- 1994 م، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد.
    • دیو سالار، مجید، (1387)، امنیت ملی و تهدیدات قومی، مجله پگاه، شماره 125.
    • رجبی، محمود، (­۱۳۷۸)، «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام»، تهران، سمت.
    • روزبهانی، محمدرضا، (۱۳۹۳)، روش تحقیق در پایان‌نامه نویسی و مقاله‌نویسی، تهران: نشر کتاب آوا.
    • ساسان پور، شهزاد؛ درستی، احمد، (۱۳۹۰)، «ناکامی اصلاحات امان‌الله خان و شکل‌گیری حکومت بچه سقا در افغانستان»، نشریه مطالعات تاریخ اسلام.
    • شاه امینی، گلاب، (1399)، تبیین جامعه‌شناختی همسازی اجتماعی گروه‌های قومی در افغانستان، رساله دکتری تخصصی، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه شیراز.

       

      ب. منابع انگلیسی

      • Ahmad Rashid, (2003), Taliban: Militant Islam, Oil, and Fudamentalism in central Asia, New Haven: Yale Note Bene Press.
      • collective efficacy in urban Schools. Teaching and Teacher Education, 17, 807-818.2012)
      • Goddard, R.D. & Goddard, Y. L. A multilevel analysis of the relationship between Teacher
      • Hylland,Thomas, (1993), Ethnicity and Nationalism, Anthropological Perspectives. London, Pluto presses.
      • Kumar, A. Salo, J. & Li, H. (2019). Stages of User Engagement on Social Commerce Platforms: Analysis with the Navigational Clickstream Data. International Journal of Electronic Commerce, 23(2), 179-211.