مدیریت بحران در کلانتری ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار

چکیده

چکیده:
چهارمرحله‏ایی کردن مدیریت بحران، امکان توصیف و تفسیر اقدامات پیش رویدادی و پس رویدادی را فراهم میسازد. مقاله حاضر با هدف تعیین میزان موفقیت و اقداماتی که کلانتریها در مدیریت بحران (با تاکید بر بحران 1398) باید انجام دهند تدوین شده است.این پژوهش از حیث زمانی، مقطعی؛ از حیث هدف، کاربردی و توسعه‌ای و از حیث روش، توصیفی بوده و از جهت نحوه جمع‌آوری داده‌ها از روش‌های ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده شده است. تعداد نمونه ، شامل 361 نفر از ماموران کلانتریهای البرز (که در اغتشاشات 1398 حضور داشتند ) و سرکلانتریهای تهران، فرماندهان انتظامی استانها، مسئولان و فرماندهان دارای تجربه و روسای سابق تعدادی کلانتری بوده‏اند. الفای کرونباخ معادل عدد 8.1 و روایی سازه نیز با آزمون کوموو بارتلت تایید شد.یافته‏های تحقیق نشان داد؛ شرایط فعلی کلانتریها با ایده ‏آل‏ های مطلوب برای مدیریت بحران احتیاج به آسیب شناسی دارد.همچنین ضرورت دارد؛ هدف گذاری، برنامه ریزی ، تامین امکانات لازم، آموزش و تمرین مستمر و بازخوردگیری شرایط مدیریت بحران در کلانتری بازمهندسی شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Crisis management in police stations

نویسنده [English]

  • amir hossein yavari bafghi
Associate Professor
چکیده [English]

Abstract:
Four stages of crisis management provides the possibility of describing and interpreting pre-event and post-event actions. The present article was compiled with the aim of determining the success rate and actions that police stations should take in crisis management (with an emphasis on the 2018 crisis). This research is cross-sectional in terms of time. In terms of purpose, it is applied and developmental, and in terms of method, it is descriptive, and in terms of data collection, mixed methods (quantitative and qualitative) have been used. The sample includes 361 police officers from Alborz police stations (who were present in the riots of 2018) and Tehran police chiefs, provincial police commanders, experienced officials and commanders, and former heads of a number of police stations. Cronbach's alpha equal to 8.1 and the validity of the structure was also confirmed by Bartlett Comovo test. The research findings showed; The current conditions of police stations with ideal ideals for crisis management need pathology. It is also necessary; Goal setting, planning, provision of necessary facilities, training and continuous training and feedback of crisis management conditions in police station should be reengineered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crisis management
  • police station
  • forecasting
  • four stages of crisis management
  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. منابع فارسی

     

    • ابراهیمی نژاد، مهدی (1398)، مبانی مدیریت بحران (بحران‏های طبیعی و سازمانی)، انتشارات: سمت، چاپ اول، تهران.
    • اصانلو، علی؛ پورغلامی، محمدرضا؛ زمانی، علی اکبر و محمدی، رضا ( بهار 1398)، تاثیر تعامل برون سازمانی روسای کلانتری‏ها بر ارتقا، امنیت عمومی تفرجگاه‏های شهری کرمانشاه، فصلنامه پژوهش‏های مدیریت انتظامی، دوره 14، شماره 1، 55–.76 قابل بازیابی از:

    http://pmsq.jrl.police.ir/article_20355_3456e42427811ce5f567083d4cff8fd8.pdf

    • بابویی، محمودرضا، ذوالفقاری، حسین، رادان، احمدرضا و بیات، بهرام (زمستان 1401)، نقش مولفه‏های اطلاعات و امنیت در تعامل مدیریت‏ بحران‏های امنیتی، فصلنامه علمی امنیت ملی، سال 12، شماره 46، 7 – 32، قابل بازیابی از: https://ns.sndu.ac.ir/article_2363.html
    • حسینی، حسین و جدی، مجید (1387)، مدیریت بحران جلد 1 و 2، تهران: انتشارات معاونت آموزش فراجا.
    • حمیدی، ملیحه (1394)، نقش برنامه‌ریزی و طراحی شهری در کاهش آسیب پذیری‌ها، کنفرانس بین‌المللی علوم مهندسی، هنر و حقوق، مشهد مقدس قابل بازیابی از :

    https://www.symposia.ir/ICESAL01

    • گومپرت، دیوید سی؛ لاکو، آروینگ و پرکینز، جاستین (1396)، جنگ هوشمند، ترجمه: کریم صارمی و مسعود منزوی، تهران، انتشارات: مرکز آینده‏پژوهی علوم و فناوری دفاعی.
    • عامری، محمدعلی؛ بیکی‏پور، مهدی و فرجی راد، خدر (زمستان 1398)، الگوی بهبود ساختارها و فرآیندهای کاری کلانتری‏ها با رویکرد پلیس ناب، فصلنامه پژوهش‏های مدیریت انتظامی، سال 14، شماره4، 721– قابل بازیابی از :

    http://pmsq.jrl.police.ir/article_92446_1137616c2d1bd4c649179511fc56e30e.pdf

    • عبدا..خانی، علی(1383)، نظریه‌های امنیت، تهران، مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
    • عبدالرحمانی، رضا و کشتکار، رسول (مهر 1393)، بررسی تاثیر تعامل برون سازمانی روسای کلانتری در پیشگیری از جرائم در شهر کرمانشاه، فصلنامه پژوهش‏های مدیریت انتظامی، دوره 9، شماره3 ،414–قابل بازیابی از :

    http://pmsq.jrl.police.ir/article_18264_d4b5f24d21a15b3d7c80af3b962e2ed6.pdf

    • عمید، حسن (1375)، فرهنگ عمید، تهران، ناشر: امیرکبیر، چاپ ششم.
    • قاری سیدفاطمی، سیدمحمد (1388)، حقوق بشر در جهان معاصر، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش.
    • قربانی، فرج اله (1373)، مجموعه کامل قوانین و مقرارت اساسی و مدنی، تهران، نشر قومس.
    • متسامورنن، جری(1385)، مبانی نظری آزمون و آزمون­سازی، مترجم: شیده کامکار،تهران، نشر بهینه فراگیر.
    • محمدنسل، غلامرضا و مرادی، بهمن (بهار 1390)، بررسی راهکارهای پیشگیری از اخلال در انجام ماموریت‏ها (مطالعه موردی کلانتری‏های تهران بزرگ)، فصلنامه دانش انتظامی، دوره 13، شماره 1، 68– قابل بازیابی از :

    http://pok.jrl.police.ir/article_97056_e12fecabbb216da4dcc0536faa0d15b8.pdf

     

    • معاونت آموزش ناجا (1386)، مدیریت بحران با رویکرد امنیتی - اطلاعاتی در بحران ، تهران، معاونت تربیت و اموزش فراجا.
    • نجفی ابرندآبادی، علی حسین(1377)، بزهکاری، احساس ناامنی و کنترل، مجله حقوقی دادگستری، شماره 22، 43.
    • نظری، لیلا؛ پورشهابی، وحید؛ آرامش، حامد و یعقوبی، نورمحمد(زمستان 1401)، اعتبار سنجی عوامل موثر بر مدیریت بیماری­های واگیردار نوپدید با تمرکز بر پاندومی کووید 19، فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، دوره 12، شماره 4، 471– قابل بازیابی از :

    http:// dpmk-v12n4p471-fa%20(4).pdf

    • هواتمر، جرالد. جی(1383)، مدیریت بحران، ترجمه: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، تهران، نشر پردازش.
    • یاوری بافقی، امیرحسین (1395)، الگوی ساختاری پیش‏نگری بحران‏های اجتماعی، تهران، نشر دانشگاه علوم انتظامی.
    • یاوری بافقی، امیرحسین (1396)، جزوه درسی: سمینار بررسی مشکلات مدیران انتظامی - اطلاعاتی، تهران، دانشکده علوم و فنون جنایی.

     

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Barton، D Newell، ،Wilson، G. (2002)،Preparing for financial crisis. The Mckinsey Quarterly number 2، 79-87.
    • Ehresman,c.(2012), A theoretical frame for future studies. On the Horizon. 21(1),46-53.
    • European Court of Human Rights (2012), Case of Tatár and Fáber Hungary:para.29
    • Gabriele Ganz, (1989), understanding public law, London, Fontana perss, 107
    • Sullivan, T. (2004). The viability of using various system theories to describe organizational change. Journal of Educational Administration, 42(1), 43-54.
    • Thielsch, M. T., Röseler, S., Kirsch, J., Lamers, C., & Hertel, G. (2021). Managing pandemics—demands, resources, and effective behaviors within crisis management teams. Applied Psychology, 70(1), 150-187.
    • Webster’s Dictionary, (2023). Websitehttp:// britannica.com
    • khamenei.ir