بررسی تأثیر مصرف رسانه‌های جمعی بر امنیت اجتماعی شهروندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت‎علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان

3 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی

4 استادیار دپارتمان مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: رسانه‌های جمعی به‌عنوان ابزار الزامی دنیای مدرن در انتقال پیام به اجتماع با امر امنیت اجتماعی درهم‌تنیده است. آگاهی از اخبار، جنایات، جرائم اجتماعی و وقایع رخداد بشدت میزان امینت شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس این پژوهش قصد دارد با استفاده از فرا تحلیل پژوهش‌های موجود به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین مصرف رسانه‌ای و مؤلفه‌های آن با امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد و درنهایت به چه میزان امنیت اجتماعی را تبیین می‌کنند؟
روش: مکانیسم اجرای پژوهش فراتحلیل-کمی است. هدف این روش، انسجام‌بخشی، مرور نظام‌مند و یکدست‌سازی مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. جامعه آماری آن 34 پژوهش که 24 نمونه سند پژوهشی باهدف ترکیب و شناسایی میزان تأثیر آن انتخاب شدند.
یافته‌ها: یافته‌های تحلیلی پژوهش حاکی از این است که میزان استفاده از تلویزیون، عملکرد رسانه، رسانه‌ای شدن عملکرد پلیس، میزان استفاده از (ماهواره، رسانه داخلی، اینترنت، فیس‌بوک، رادیو)، میزان حضور در شبکه‌های مجازی، میزان مطالعه مطبوعات، شبکه محلی غیررسمی (دوستان، آشنایان و...)، مشارکت رسانه‌ای، اعتماد رسانه‌ای، سابقه عضویت در شبکه‌ها، سن، تحصیلات، پایگاه طبقاتی بااحساس امنیت اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود داشته است. درمجموع متغیرهای فوق توانسته‌اند 0.427 =Effect size، 3.672= Z و 0.001= sig از امنیت اجتماعی را تبیین نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Sociological Explanation of Media Use and Social Security

نویسندگان [English]

  • taha ashayeri 1
  • ali ghanbari barzain 2
  • fatemeh namiyan 3
  • mohamad mehtari 4
1 Faculty member, Department of Sociology, Mohaghegh Ardabili University
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, University of Isfahan
3 Master of Social Sciences, Allameh Tabatabaei University
4 Assistant Professor, Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract:
Background and Aim: The mass media as a necessary tool of the modern world in conveying the message to the community is intertwined with social security. Awareness of news, crimes, social crimes and incidents greatly affects the level of security of citizens. Accordingly, this research aims to answer the question of whether there is a relationship between media consumption and its components with social security and to what extent do they ultimately explain social security?
Method: The mechanism for conducting the research is meta-analysis. The purpose of this approach is to integrate, systematically review, and to integrate studies in a given area of research. The statistical population consisted of 34 studies, of which 24 samples of research document were combined with purpose of identifying its impact.
Results: The analytical findings of the study indicate that the amount of television use, media performance, police performance media, usage rate (satellite, internal media, internet, Facebook, radio), presence of virtual networks, press study rate, network Unofficial location (friends, acquaintances, etc.), media participation, media trust, networking history, age, education, marital status, gender, occupation, class base with security. Taken together, the above variables were able to explain Effect size 0.427, Z = 3.672 and Social Security sig= 0.001.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mass media
  • social security
  • social crimes
  • media trust
  • الف. منابع فارسی

    • احمدی، حبیب و عربی، علی (1392)، بررسی رابطه مصرف رسانه‌ای و ترس از جرم (مورد مطالعه کرج)، مطالعات جامعه‌شناختی شهری، دور 3، شماره 7، صص 34-25.
    • افتخاری، اصغر و قدیر نصری (1383)، روش و نظریه در امنیت‎پژوهی، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
    • افشانی، سید علی‌رضا؛ عسکری ندوشن، عباس؛ ذاکری هامانه، راضیه و مزیدی شرف‌آبادی، محمدرضا (1391)، بررسی احساس امنیت اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در شهر یزد، مجله تحلیل اجتماعی، سال چهارم، شماره 62، ص 34-1.
    • بهنوئی گدنه، عباس و رحمتی، مجید (1392)، بررسی نقش استفاده از رسانه‌های جمعی در میزان مشارکت سیاسی دانشجویان با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، مجله مطالعات انتخابات، شماره 3، صص 50-27.
    • بوزان، باری، مردم، دولت‌ها و هراس (1387)، ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
    • پوریان، عزت‌الله (1388)، رسانه، جرائم اجتماعی و احساس امنیت و آگاهی شهروندان تهرانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی.
    • تاجیک، محمدرضا (1379)، جامعه‌ای امن در گفتمان خاتمی، تهران، نشر نی.
    • ترابی، یوسف و آیت گودرزی (1382)، ارزش‌ها و امنیت اجتماعی، مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی، شماره یک، جلد اول، تهران، معاونت اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی.
    • جعفری، خدیجه؛ مسگرزاده، سجاد و میرزاخانی، محمد (1397)، عوامل تأثیرگذار بر امنیت اجتماعی شهروندان تبریز، مطالعات جامعه‌شناسی، سال دهم، شماره سی و هشتم، ص 83-61.
    • جهانبخش گنجه، صادق و حسینی‎پور، سید احمد (1396)، بررسی میزان و عوامل اجتماعی مرتبط با احساس امنیت اجتماعی (مورد مطالعه: مغازه‌داران شهر تهران)، مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 51، ص 117-83.
    • جهانگیری، جهانگیر و مساوات، ابراهیم (1392)، بررسی عوامل مؤثر بر امنیت اجتماعی زنان (مورد مطالعه: زنان 40-15 سال شهر شیراز)، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال دوم، شماره دوم، ص 55-41.
    • حاجیانی، ابراهیم (1395)، امنیت هویت: مبانی و چارچوب مفهومی، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره شانزدهم، شماره 4، ص 35-3.
    • خاکی، لیلی (1392)، بررسی عوامل مؤثر بر میزان احساس امنیت دختران در شبکه‌های اجتماعی با تأکید بر فیس‎بوک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام، دانشکده علوم انسانی.
    • خلیلی، عظیمه (1381)، همسویی ارزش‌های فرهنگی و امنیت اجتماعی، مجموعه مقالات همایش علمی امنیت اجتماعی و راهکارهای توسعه، بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل.
    • خواجه‌نوری، بیژن و کاوه، مهدی (1392)، مطالعه رابطه بین مصرف رسانه‌ای و احساس امنیت اجتماعی، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال دوم، شماره دوم، ص 78-57.
    • خورشیدوند، مجتبی (1395)، رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی و احساس امنیت اجتماعی در بین جوانان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
    • رستگار خالد، امیر و محمدیان، فاطمه (1392)، استفاده از اینترنت و احساس امنیت اجتماعی (مورد مطالعه دانشگاه باهنر کرمان)، فصلنامه فرهنگ- ارتباطات، سال چهارم، شماره بیست و دوم،ص 65.
    • زنگی‌آبادی، علی و زنگنه، مهدی (1390)، سنجش احساس امنیت اجتماعی در بین شهروندان شهر کوچک و مرزی (مطالعه موردی: شهرخواف)، فصلنامه دانش انتظامی، سال سیزدهم، شماره اول، ص 65-41.
    • سراج‌زاده، حسین و گیلانی، اشرف (1388)، بی‌سازمانی اجتماعی و ترس از جرم، مطالعه مقایسه‌ای مناطق 3 و 12 شهر تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 34، دوره 4، صص 244-223.
    • شربتیان، محمدحسن (1393)، سنجش ابعاد اجتماعی و روانی احساس امنیت زنان کلان‌شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن، زن و مطالعات خانواده، سال ششم، شماره بیست و سوم، ص 100-79.
    • شربتیان، محمدحسن؛ دانش، پروانه و احمدی، اعظم (1394)، مطالعه جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر امنیت اجتماعی زنان کلان‌شهر مشهد، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال ششم، شماره اول، ص 166-143.
    • صبوری، رباب (1389)، بررسی احساس امنیت اجتماعی زنان شاغل در محیط کاری سازمان‌ها و ادارات دولتی شهر تبریز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
    • صداقت‎زادگان، شهناز و کرمی، زهرا (1392)، بررسی رابطه مصرف رسانه با احساس امنیت اجتماعی زنان: مطالعه موردی زنان شهر شیراز، فصلنامه مطالعات سبک زندگی، سال دوم، شماره 5 و 6، ص 133-111.
    • صدیق، محمد (1395)، نقش و کارکرد سریال‎های پلیسی در ایجاد احساس امنیت اجتماعی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
    • ضرابی، اصغر؛ شرفی، زکیه و زنگنه، مهدی (1391)، سنجش عوامل مؤثر بر احساس امنیت شهروندان شهر مشهد با تأکید بر عملکرد پلیس و رسانه‌های جمعی، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال اول، شماره دوم، ص 121-103.
    • عربی، فرانک (1384)، بررسی امنیت اجتماعی از دیدگاه شهروندان هشت شهر، مجموعه مقالات همایش و امنیت اجتماعی، جلد 1، تهران، انتشارات گلپونه.
    • کازنو، ژان (1384)، جامعه‌شناسی وسایل ارتباط‌جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران، نشر اطلاعات.
    • کاهه، احمد (1384) مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی، تهران، نشر گلپونه.
    • کرمی خلاری، زهرا (1392)، رابطه میزان مصرف رسانه و احساس امنیت اجتماعی زنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران.
    • کلانتری، عبدالحسین؛ محبی، سیروس و حیدرخانی، هابیل (1396)، بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه‌های جمعی و احساس امنیت اجتماعی در شهر کرمانشاه، پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره سوم، ص32.
    • کوردنر، گری (1388)، کاهش ترس از جرم، راهبردهایی برای پلیس، ترجمه اسماعیل و احسان حسنوند، تهران، نشر جامعه‌شناسان.
    • کیا، علی‌اصغر؛ نادرپور، محمدرضا، خضرایی گل‎پرور، میثم و پورعلی، میثم (1393)، بررسی رابطه بین اعتماد مردم به تلویزیون و احساس امنیت، پژوهش‌های اطلاعاتی و جنایی، دوره نهم، شماره اول، ص 74-53.
    • گرابسکی، پیتران (1384)، ترس از جرم و استراتژی کاهش ترس از جرم، ترجمه چنگیز ویس‎الله وند و مجید رضایی راد، فصلنامه امنیت اجتماعی، سال 2، شماره 23، صص 110-87.
    • ماندل، رابرت (1379) چهره متغیر امنیت ملی، تهران، پژوهشکده راهبردی.
    • متانی، مهرداد؛ قلی‎زاده، نقی؛ فلاح، علی و رشیدی، احتشام (1396)، بررسی نقش انواع رسانه‌های جمعی در احساس امنیت اجتماعی شهروندان شهر تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال یازدهم، شماره سوم، ص 54-37.
    • مرادی‌نیا، میثم (1395)، بررسی نقش شبکه اجتماعی فیس‎بوک بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق - قیام دشت، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
    • مصطفوی، فرحناز (1394)، نقش رسانه‌ها در امنیت اجتماعی، فصلنامه پلیس پایتخت، سال هشتم، شماره 1، پیاپی 24، ص 115-134.
    • هاشمیان­فر، سید علی؛ دهقانی، حمید و اکبرزاده، فاطمه (1392)، تأثیر دین‌داری و رسانه‌های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی دانشجویان، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال دوم، شماره اول، ص 72-53.
    • واحدی، واحدی (1395)، بررسی رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر احساس امنیت اجتماعی زنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران غرب.

     

    ب. منابع لاتین

    • Queensland Police Service (2005). Fear of crime. www.police.qld.gov.ou/pr/program/p-safety/per-vio/fear.html (2005/09/27).
    • Winkel, F. W. & Vrij, A (1990),Fear of crime and mass media crime reports: Testing similarity hypotheses. International Review of Victimology, 1, 251-265.