مدل مفهومی مدیریت کلان‌داده‌ها در رسانه‌های اجتماعی جمهوری اسلامی ایران براساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی،تهران،ایران

2 گروه سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

3 عضو هیأت‌علمی گروه مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

4 عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و استاد و عضو گروه دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

فعالیت رسانه‌های اجتماعی بومی برای صیانت از کاربران، ذخیره کلان‌داده‌ها در فضای مجازی ملی و ارتقاء قدرت سایبری حیاتی می-باشد. درحال حاضر رسانه‌های اجتماعی ایرانی ضمن رقابت با نمونه‌های خارجی، با مشکلات مختلفی از جمله نبود مدل مفهومی بومی برای مدیریت کلان‌داده‌ها مواجه هستند.
مدیریت کلان‌داده‌های رسانه‌های اجتماعی، شناخت و بینش ارزشمندی برای دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها جهت تصمیم‌گیری دقیق و قابل اعتماد فراهم نموده است و نقش مهمی برای ارزیابی وضعیت حال جامعه و پیش‌بینی رخ دادهای آینده دارد.
در این پژوهش با روش تحلیل مضمون دیدگاه‌های مقام‌معظم‌رهبری پیرامون فضای‌مجازی، اصول و مبانی و ارکان جهت ساز احصاء و مورد تایید قرار گرفته است، با مطالعه تحقیقات پیشین و اخذ نظر نخبگان از طریق مصاحبه؛ ابعاد، مولفه‌ها و فرایندها استخراج شده است، سپس با روش پیمایشی و کسب نظر متخصصین، مدل مفهومی مورد تایید قرار گرفته است.
در نهایت مدل مفهومی ارائه شده دارای 7 بعد «اعتماد سازی، رسانه اجتماعی، مدیریت داده‌ها، رویکردها، امنیت و قوانین و مقررات، مدیریت تجزیه و تحلیل، فناوری»‌ بوده و 25 مولفه برای این ابعاد استخراج شده است. در جمع‌بندی چنین بیان شده است که اعتمادسازی با ایجاد حس امنیت بین مردم برای حضور آنان در رسانه‌های اجتماعی ایرانی و همچنین تعامل و هماهنگی لازم با ذینفعان، رصدعمومی برای شناخت نیازهای کاربران، به روز کردن امکانات رقابتی (مدیریت نوآوری)، توانمندسازی در تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهره‌مندی از مزایای کلان‌داده‌ها در اداره کشور(همه حوزه‌ها) از مهمترین اقدامات لازم برای مدیریت کلان‌داده‌ها در رسانه‌های اجتماعی ایرانی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual model of management of clans in the social media of the Islamic Republic of Iran according to the Supreme Leader's views on cyberspace

نویسندگان [English]

  • mohammad hosein firoozi 1
  • Mohammad Reza Movahedisefat 2
  • hamed haji mola mirzaie 3
  • seid morteza mosavian 4
1 PhD Student in Strategic Management of Cyberspace, Higher National Defense University, Tehran, Iran
2 Department of Cyber, School of National Security, Higher National Defense University, Tehran, Iran
3 Faculty Member, Department of Strategic Management, Cyberspace, Faculty of National Security, Higher National Defense University, Tehran, Iran
4 sndu
چکیده [English]

The activity of Iranian social media is vital for protecting users, storing big data in national cyberspace and promoting cyber power. At present, Iranian social media, while competing with foreign examples, face various problems, including the lack of a native conceptual model for big data management.
Management of big data of social media has provided valuable insights for governments, organizations and companies to make accurate and reliable decisions and plays an important role in assessing the current state of society and predicting future events.
In this research, by performing the method of themes analysis, the Supreme Leader's views on cyberspace, The Principles and fundamentals, Direction maker pillars of the direction have been extracted and approved. Therefore, by studying previous research and also taking the opinion of the elites through interviews; Dimensions, components and processes are extracted. Then, by implementing the survey method and taking the opinion of experts, the conceptual model has been approved.
Finally the proposed conceptual model has 7 dimensions: "reputation, social media, data management, approaches, security and rules and regulations, analytics management, technology"
In conclusion, it is stated that building trust by creating a sense of security among people for their presence on Iranian social media, as well as the necessary interaction and coordination with stakeholders, public monitoring to identify user needs, updating competitive facilities (innovation management), empowerment It is one of the most important measures in data analysis to benefit from the benefits of big data in the administration of the country (all domains).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Big Data
  • social media
  • Cyberspace
  • الف. منابع فارسی

    • قرآن کریم، سوره انفال، آیه 60.
    •  بیانات رهبری (مدظله‎العالی) در دیدار مسئولان نظام، 22/03/96.
    • بیانات در دیدار مسئولان ستاد توسعه علوم‎ شناختی03/11/97.
    • بیانات رهبری (مدظله‎العالی) در خطبه‌های نماز عید فطر، 25/03/97.
    • بیانات رهبری (مدظله‎العالی) در نوروز خطاب به ملت ایران،3/01/99.
    • بیانات در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی فضای مجازی، 16/06/94.
    • حکم مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) برای دوره دوم شورای عالی فضای مجازی، 14/06/94.
    • دیوید، فرد آر (1393)، مدیریت استراتژیک، مترجمان علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    • رجبی، علی محمد (1397)، نقدی بر راهبردهای ملی توسعه پیام‌رسان‌های بومی در ایران، مجموعه مقالات چهارمین همایش فضای مجازی پاک، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع).
    • روشندل اربطانی، طاهر و امیدی، افشین (1397)، مدیریت نوآوری رسانه­ای: تدوین چارچوبی یکپارچه، فصلنامه علمی وسایل ارتباط‌جمعی رسانه، دوره 29، شماره 3، شماره پیاپی 112.
    • خوانساری، محمد (1396)، بررسی چالش‌های کلان‎داده‌ها در ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران).
    • ساترا (1399)، مقررات محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی.
    • سهرابی، بابک و حمیده، ایرج (1394)، مدیریت کلان‎داده­ها در بخش خصوصی و عمومی، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.
    • طالبی، ابوتراب (1385)، مفهوم و ویژگی ارزش‌ها، فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 3.
    • علی‌اکبری، حسین و گرامی، محسن (1396)، امنیت فضای مجازی، اولین کنفرانس ملی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، سپیدان.
    • علوی وفا، سعید (1390)، تهدیدشناختی شبکه‌های اجتماعی، مجموعه مقالات دفاع سایبری، انتشارات جهاد دانشگاهی.
    • کاشانی گهر، صدیقه (1394)، پیام‌رسان‌های موبایلی و توسعه سیاسی (با مطالعه تلگرام و واتساپ)، فصلنامه عصر ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
    • کلیک (1399)، گزارش سالانه عملکرد آپارات، سایت کلیک.
    • معین، محمدشهرام ( 1396)، گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان­داده­ها در ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران).
    • معین، محمدشهرام (1396)، تدوین نقشه راه کلان‎داده­ها، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران).
    • معین، محمدشهرام (1395)، الزامات قانونی کلان‎داده­ها، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران).
    • معین، محمدشهرام (1398)، چالش‌های کلان‎داده­ها در ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران).
    • نجف‌بیگی، رضا (1388)، سازمان و مدیریت، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
    • ·         هلیلی،­ خداداد و ولوی، محمدرضا (1396)، فناوری کلان‎داده­، فرصت­ها، چالش­ها و راهبردها، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات بین رشته­ای دانش راهبردی.

     

    الف. منابع لاتین

    • Atscale. (2018). BIG DATA MATURITY SURVEY. https://Atscale.com
    • Abdul Ghani N., & Hamid S., & Hashem I., &Ahmed E (2018) Social media big data analytics: A survey, Computers in Human Behavior, Available online.
    • Ari Z. Klein, Abeed Sarker, Haitao Cai, Davy Weissenbacher, Graciela Gonzalez-ernandez,(2018) Social media mining for birth defects research: A rule-based, bootstrapping approach to collecting data for rare health-related events on Twitter
    • Bhathal, G, S. Singh, A. (2019) Big Data: Hadoop framework vulnerabilities, security issues and attacks. https://www.elsevier.com/journals/array/2590-0056/open-access-journal
    • Bhimani, h. Mention, a. Barlatier, p. (2018) Social media and innovation: A systematic literature review and future Research directions, Technological Forecasting & Social Change, Elsevier.
    • Blazquez, D., &Domenech, J (2018). Big Data sources and methods for social and economic analyses. Journal: Technological Forecasting & Social Change, No: 130
    • Chen,M. Mao,S. Zang,Y. Leung,V. (2014) Big Data Related Technologies, Challenges and Future Prospects,Springer
    • Driss OB., & Mellouli S., & Trabelsi Z (2019)From citizens to government policy-makers: Social media data analysis
    • Digital economy compass (2019) Report Digital economy, statista.com
    • Effing R., Spil, T. (2016). The social strategy cone: Towards a framework for evaluating social media strategies. International Journal of Information Management, No: 36.
    • Gartner (2018) Gartner Says Global Artificial Intelligence Business Value to reach $1.2 Trillion in 2018, https://www.gartner.com/technology/pressRoom.do?id=3872933
    • Gartner (2018) Gartner Says Global Artificial Intelligence Business Value to reach $1.2 Trillion in 2018
    • Gokalp, Mert. Onuralp, Kerem Kayabay, Mohamed Zaki., Altan Koçyigit, P. Erhan Eren, & Andy Neely. (2017). Big-Data Analytics Architecture for usinesses: a comprehensive review on new open-source big data tools, University of Cambridge
    • Hootsuit, (2019). The state of Social Media Government (report)
    • IBM, (2018). Impact of bigdata on social media marketing strategies, https://developer.ibm.com/recipes/tutorials/impact-of-big-data-on-social-media-marketing-strategies/
    • IDC. (2017). Data Age 2025:The Evolution of Data to Life-Critical , Don’t Focus on Big Data; Focus on the Data That’s Big
    • Jarwal, (2017). Impact of Big Data on Social Media Marketing Strategies, IBM Journal of Biomedical Informatics, Volume 87
    • Joseph, D. Desamparados. (2018). Big Data sources and methods for social and economic analyses, Journal:Technological Forecasting & Social Change 130(Elsevier)
    • Landscape , (2018) Report of Social Media Landscape
    • Minelli, M., Chambers, M. & Dhiraj, A. (2013). Big data, big analytics: emerging business intelligence and analytic trends for today's businesses. Wiley & Sons.
    • Marzouki, A., Malleoli, S., & Daniel, S. (2017). Towards a context-based citizen participation approach. ICEGOV 10th international conference on theory and practice of electronic governance
    • Muninger M., & Hammedi W., & Mahr D (2019) Social media information benefits, knowledge management and smart organizations, Journal of Business Research, No 95, 116-127
    • O’Reilly Media, (2014). Big Data Now, Published by O’Reilly Media
    • OECD (2018) consumer product safety in the internet of things OECD digital economy papers, NO 267
    • Ohlhorst, Frank (2013). Big Data Analytics Turning Big Data into Big Money, John Wiley & Sons.
    • Peng, l. His, l. (2018) Research Landscape of Business Intelligence and Big Data analytics: A bibliometrics study, Expert Systems with Applications,Volume 111, 30 November, Pages 2-10
    • Sahatiya, P (2018). Big Data Analytics on Social Media Data: A Literature Review. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET).
    • Shamim, S., Zeng, j., Shariq, S, M. & Khan, Z. (2018). Role of big data management in enhancing big data decision-making capability and quality among Chinese firms: A dynamic capabilities view. Journal: Information & Management, https://doi.org/10.1016/j.im.2018.12.003
    • Stieglitz S, Mirbabaie M, Ross B, Neuberger C. (2018) Social media analytics – Challenges in topic discovery, data collection, and data preparation, Elsevier, International Journal of Information Management 39, 156–168
    • Ton R., Spil, T. (2016). The social strategy cone: Towards a framework for evaluating social media strategies. International Journal of Information Management, No: 36.
    • Valle, L, D. Kenett, R. (2018) Social media big data integration: A new approach based on
    • Zubiga, A(2019), Mining social media for newsgathering: A review, Online Social Networks and Media,Volume 13