تأثیر مدرنیته در پیدایش بنیادگرایان مذهبی تروریستی در عراق (با تأکید بر بحران نوسازی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه علوم انتظامی امین

2 استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه عالی دفاع ملی

3 دانش‌آموخته دوره دکتری علوم سیاسی و پژوهشگر ارشد امنیت ملی

چکیده

زمینه و هدف: ریشه پیدایش بنیادگرایان مذهبی تروریستی در عراق به نفوذ تفکر اخوان­المسلمین در عراق برمی‌گردد. به­رغم اینکه اخوان‌­المسلمین خود را با خط‌مشی مسالمت­جویانه به جهان اسلام معرفی کرده باید گفت که بیشتر رهبران گروه‌های بنیادگرای تروریستی در عراق از بطن اخوان­المسلمین برخاسته­اند. جوامعی که در گذشته وجود داشته، جوامع سنتی بوده است. جوامعی که امروز وجود دارند، دو دسته هستند: مدرن و در حال گذار. جوامع در حال گذار جوامعی هستند که بخشی از آن‌ها مدرن و بخشی سنتی است. این جوامع به‌مرور با مدرنیزاسیون به‌سوی مدرنیته پیش می‌روند و اغلب با بحران دست‌به‌گریبان هستند. هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر مدرنیته در پیدایش بنیادگران مذهبی رادیکال در عراق است.
روش: مقاله حاضر به‌صورت پیمایشی با روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار پرسشنامه انجام ‌شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 354 نفر شامل از کارشناسان سیاسی و امنیتی که برابر جدول مورگان، تعداد نمونه 178 نفر برآورد شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و داده‌های گردآوری از طریق پرسشنامه، از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های تی و رگرسیون بهره‌گیری شده است.
یافته‌ها: براساس یافته‌های تحقیق، همه متغیرهای عنوان‌شده در خصوص ظهور بنیادگرایان مذهبی و تروریستی در عراق مؤثر بوده، ولی در مقایسه آن‌ها، مؤلفه‌های فرهنگ (رسانه‌ای) با میانگین 2.99 درصد بیش‌ترین تأثیر را در خصوص موضوع داشته و بعد از آن، مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: براساس نظریه­های مدرنیته؛ تفسیرهای سلبی از اسلام؛ بحران‌های اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی عراق از یکسو و دخالت بازیگران خارجی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها برای حفظ موقعیت و جایگاه خود در موازنه قدرت سبب پیدایش بنیادگرایان تروریسم گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

-The impact of modernity on the emergence of terrorist religious fundamentalists in Iraq (Emphasis on political, economic, social, cultural modernization).

نویسندگان [English]

  • Soroush Amiri 1
  • Abdullah Moradi 2
  • Abbasali Jabbari sani 3
1 Associate Professor of International Relations, Amin University of Law Enforcement Sciences
2 Assistant Professor of International Relations, Higher National Defense University
3 PhD in Political Science and Senior National Security Researcher
چکیده [English]

Background and Aim: The origins of terrorist religious fundamentalists in Iraq go back to the influence of the Muslim Brotherhood in Iraq. Despite the fact that the Muslim Brotherhood has introduced itself to the Islamic world in a peaceful manner, most of the leaders of the terrorist fundamentalist groups in Iraq have risen from within the Muslim Brotherhood. The societies that existed in the past have been traditional societies. There are two categories of societies today: modern and transitional. Societies are transitioning to societies that are partly modern and partly traditional. These societies are gradually moving towards modernity with modernization. And they usually deal with the crisis. The purpose of this article is to examine the impact of modernity on the emergence of radical religious founders in Iraq.
Method: The present article was conducted as a survey using descriptive-analytical method and questionnaire tools. The statistical population of the study included 354 people, including selected political and security experts, and according to Morgan's table, the sample was estimated at 178 people. In order to analyze and analyze the information and data collected through the questionnaire, SPSS software and T and regression tests were used.
Findings: According to the research findings, all the mentioned variables were effective in the emergence of religious and terrorist fundamentalists in Iraq, but in comparison with them, the components of culture (media) with an average of 2.99% had the greatest impact on the subject and then social components and It has been cultural, political and economic.
Conclusion: According to theories of modernity, negative interpretations of Islam, the social, economic and cultural crises of Iraq on the one hand and the intervention of foreign actors and their regional allies to maintain their position in the balance of power led to the emergence of fundamentalists terrorism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fundamentalism
  • Terrorism
  • Modernity
  • Security
  • Iraq
  • الف. منابع فارسی

    • امیری، سروش و اقبال، حدیث (1395)، روانشناسی سیاسی داعش، تهران، انتشارات مدید.
    • امیری، سروش؛ جزینی، علیرضا و سلیمانی، فرزاد (1398)، عوامل ظهور و نفوذ وهابیت در عراق، فصلنامه پژوهش­های اطلاعاتی جنایی، سال چهاردهم، ویژه­نامه سال 1398.
    • برگر، پیتر (1378)، سید حسین سراج­زاده،کیان، شماره 24.
    • خسروشاهی، رضا (1341)، علل ظهور فرق و مذاهب اسلامی، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
    • روآ، اولویه (1378)، تجربه اسلام سیاسی، ترجمه محسن مدیر شانه­چی و حسین مطیعی امین، تهران: انتشارات الهدی.
    • السید، رضوان (1385)، اسلام‌گرایان و جهانی‌ شدن‌: جهان در آیینه هویت، ترجمه محمدمهدی خلجی، فصلنامه نقد و نظر، شماره 19.
    • سیدنژاد، سید باقر (1388)، موج جدید سلفی­گری و تأثیر آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین (ع).
    • گیدنز، آنتونی (1382)، فراسوی چپ و راست، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    • لوئیس، برنارد (1384)، مشکل از کجا آغاز شد؟ (تأثیر غرب و واکنش خاورمیانه)، ترجمه شهریار خواجیان، تهران: نشر اختران.
    • هی وود، اندرو (1379)، درآمدی بر ایدئولوژی مای سیاسی، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: انتشارات وزارت خارجه.
    • هینس، جف (1381). دین، جهانی‌ شدن و فرهنگ سیاسی در جهان سوم، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • A, Sherkat DE. (1997). the impact of Protestant fundamentalism on educational attainment. Am. Sociol. Rev. 62:306–15.
    • Algar, Hamid (2002). Wahhabism: A critical Essay, New York: Islamic Publications International - Al-Qaeda s General Command, "On the Relationship of Qaidat al-Jihad and the Islamic State of Iraq and al-Sham,«alFajr Media, February 2, available at: http://washin.st/1lQPHcZ.
    • Almond GA, Appleby RS, Sivan E. (2003). Strong Religion: The Rise of Fundamentalisms around the World. Chicago: Univ. Chicago Press.
    • Almond GA, Sivan E, Appleby RS. (1995). Fundamentalism: genus and species. In Fundamentalisms Comprehended, ed. ME Marty, RS Appleby, pp. 399–424. Chicago: Univ. Chicago Press.
    • Ammerman NT. (1987). Bible Believers: Fundamentalists in the Modern World. New Brunswick, NJ: Rutgers Univ. Press.
    • Antoun RT. (2001). Understanding Fundamentalism: Christian, Islamic, and Jewish Movements. Walnut Creek, CA: AltaMira.
    • Apple MW. (2001). bringing the world to God: education and the politics of authoritarian religious populism. Discourse 22:149–72.
    • Bartkowski JP. (2004). the Promise Keepers: Servants, Soldiers, and Godly Men. New Brunswick, NJ: Rutgers Univ. Press.
    • Baurdury, Giovany (2003). The Concept of 11th September. Paris: Galileo Pub.
    • Bendroth ML. (1999). Fundamentalism and the family: gender, culture, and the American profamily movement. J. Women's Hist. 10:35–54.
    • Berger P. (1992). A Far Glory: The Quest for Faith in the Age of Credulity. New York: Free Press.
    • Berger P. (1967). The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Doubleday.
    • Bernard, Lewis (1993). Islam and the West. NewYork: Oxford University Press.
    • Bob Altemeyer Bruce Hunsberger(2009).Authoritarianism, Religious Fundamentalism, Quest, and Prejudice,The International Journal for the Psychology of Religion,Volume 2, 1992 - Issue 2,Pages 113-133 | Published online: 16 Nov 2009.
    • Bruce Reidel (2008). The Search for Al Qaeda: Its Leadership, Ideology, and Future Washington, D.C.: Brookings Institution, 2008, pp, 89–90.
    • Bruce S. (2000). Fundamentalism. Malden, MA: Blackwell
    • Chalfant HP, Swatos WH Jr, Jelen TG. (1993). Book review symposium on Martin E. Marty and R. Scott Appleby's Fundamentalism Observed. Rev. Relig. Res. 35(1):63–71
    • Chmaytelli, Maher & Coles Isable (2016). “Post-Islamic State Iraq Should Be Split in Three,” June 16, 2016, http://www.reuters.com, retrieved on September 5, 2016.
    • Christina M. Gschwandtner (2016). Philosophical Reflections on the Shaping of Identity in Fundamentalist Religious Communities, Journal,International Journal of Philosophical Studies,Volume 24, 2016 - Issue 5: Special Issue: Phenomenology and The Post-secular Turn: Reconsidering the ‘Return of the Religious’Pages 704-724 | Published online: 03 Nov 2016,Download citation,https://doi.org/10.1080/09672559.2016.1242642.
    • Coreno T. (2002). Fundamentalism as a class culture. Sociol. Relig. 63:335–60
    • Cottee, Simon (2015). "Why it’s So Hard to Stop ISIS Propaganda", The Atlantic, 3Feb.availableat:http://www.theatlantic.com .
    • Crooke, Alastair (2014). "You Can't Understand ISIS If You Don't Know the History of Wahhabism in Saudi Arabia", The Huffington Post, 27/8, available at: http://www.huffingtonpost.com.
    • De Young G. 1996. Should science be limited? Some modern Islamic perspectives. Monist 79:280–93.
    • Derrida, J, (1998). Faith and Knowledge,: The Two Sources of ”Religion” at the limits of Reazon Alone, in J Derrida and G. Vattimo Religion. Cambridge: Polity press
    • Dokoupil, Tony (2014). "War of Words: Is Obama Losing the ISIS Propaganda Battle?” NBC News, 29/9, available at: http://www.nbcnews.com.
    • Doktor T. (2002). Religious fundamentalism. Res. Soc. Sci. Study Relig. 13, pp, 205–19.
    • Ellison CG, Bartkowski JP, Segal ML. (1996). Do conservative Protestant parents spank more often? Further evidence from the national survey of families and households. Soc. Sci. Q. 77, pp, 663–73.
    • Emerson MO, Smith CS, Sikkink DS. (1999). equal in Christ but not in the world: white conservative Protestants and explanations of black-white inequality. Soc. Probl. 46, pp, 398–417.
    • Emerson MO, Smith CS. (2000). Divided by Faith: Evangelical Religion and the Problem of Race in America. New York: Oxford.
    • Finke R, Stark R. (2005). The Churching of America, 1776–2005: Winners and Losers in Our Religious Economy. New Brunswick, NJ: Rutgers Univ. Press. 2nd ed.
    • Franchi, Haward La (2002). Public See’s New Global Role for U.S. Christian Science Monitor. Fri, 11. Jan.
    • Freedman L. (1996). The challenges of fundame-ntalisms. Reprod. Health Matters 8, pp, 55–69.
    • Friedman, George (2014)."The Islamic State Reshapes the middleEast", Geopolitical Weekly, November 25, 2014, availableat:http://www.stratfor.com.
    • Fuller, Graham E and Iano (1995). A. Sense of Siege: The Geopolitics of Islam and the West. Westview Press.
    • Fuller, Graham E. (2003). The Future of Political Islam. Macmillan: Palgrave.
    • Fulton AS, Gorsuch RL, Maynard EA. (1999). Religious orientation, antihomosexual sentiment, and fundamentalism among Christians. J. Sci. Study Relig. 38:14–22.
    • Gallagher SK. (2003). Evangelical Identity and Gendered Family Life. New Brunswick, NJ: Rutgers Univ. Press.
    • Gendzier, Irene (2002). Islam and Politics. Logos: A journal of Modern Society. (1.2) Volume One, Spring12.
    • Gerges, F A. (2005). The Far Enemy: Why Jihad Went Global. Cambridge University Press.
    • Grasmick HG, Wilcox LP, Bird SR. (1990). The effects of religious fundamentalism and religiosity on preference for traditional family norms. Sociol. Inq. 60:352–69.
    • Heather Selma Gregg (2014). Three Theories of Religious Activism and Violence: Social Movements, Fundamentalists, and Apocalyptic Warriors, Pages 338-360 | published online: 08 Aug 2014: https://doi.org/10.1080/09546553.2014.918879.
    • Hentsch, T (1992). Imagining the Middle East. Monteral: Blach Rose Book.
    • Hoodfar H. (1996). Bargaining with fundamentalism: women and the politics of population control in Iran. Reprod. Health Matters 8:30–40.
    • Hubbard, Ben & Schmitt, Eric, "Military Skill and Terrorist Technique Fuel Success of ISIS", The New York Times, Aug. 27, available at: http://nyti.ms/1pjru2o .
    • Hunter, Shireen T. (2004). Modernization and Democratization in the Muslim World. Washington, D.C: Center for Strategic and International Studies.
    • Iannaccone LR. (1997). toward an economic theory of ‘fundamentalism.’ J. Inst. Theor. Econ. 153:100–16.
    • Ingersoll JJ. (1995). which tradition, which values? ‘Tradition family values’ in American Protestant fundamentalism. Contention 4:91–103.
    • Jansen, Johannes J (1997). The Dual Nature of Islamic Fundamentalism, Ithaca, NY: Cornell University Press.
    • Juergensmeyer M. (2003). Terror in the Mind of God: The Global Rise of Religious Violence. Berkeley: Univ. Calif. Press. 3rd ed.
    • Kepel, Gilles (2002). Jihad: The Trail of Political Islam, Trans. by Anthony Roberts, Massachusetts: Harvard University Press.
    • Kirkpatrick LA. (1993). Fundamentalism, Christian orthodoxy, and intrinsic religious orientation as predictors of discriminatory attitudes. J. Sci. Study Relig. 32, pp, 256–68.
    • Lawrence BB. (1989). Defenders of God: The Fundamentalist Revolt against the Modern Age. San Francisco: Harper & Row.
    • Laythe B, Finkel DG, Bringle RG, Kirkpatrick LA. (2002). Religious fundamentalism as a predictor of prejudice: a two-component model. J. Sci. Study Relig. 41:623–35.
    • Lehrer EL. (1999). Religion as a determinant of educational attainment: an economic perspective. Soc. Sci. Res. 28:358–79.
    • Lesch, David W. (2003). The Middle East and the United States: A Historical and Political Reassessment،ISBN 0-8133-3940-5.
    • Lewis, Bernard (1988). The Political Language of Islam.Chicago University.
    • Lizardo OA, Bergesen AJ. (2003). Types of terrorism by world system location. Humboldt J. Soc. Relat. 27:162–92.
    • Brooke Rogers,Kate M. Loewenthal,Christopher Alan Lewis,Richard Amlôt,Marco Cinnirella&Humayan Ansari(2007). The role of religious fundamentalism in terrorist violence: A social psychological analysis, Journal,International Review of Psychiatry,Volume 19, 2007 - Issue 3,Pages 253-262 | Published online: 11 Jul 2009: https://doi.org/10.1080/09540260701349399.
    • Marsden GM. (1980). Fundamentalism and American Culture: The Shaping of Twentieth-Century Evangelicalism 1870–1925. New York: Oxford Univ. Press
    • Marty ME, Appleby RS. (1991). Fundamentalisms and Society: Reclaiming the Sciences, the Family, and Education. Chicago: Univ. Chicago Press.
    • Marty, M. Appleby, S, (1991). Fundamentalisms Observed, Chicago: University of Chicago Press.
    • Mike Friedman& Steven Rholes (2008). Religious Fundamentalism and Terror Management,Journal The International Journal for the Psychology of Religion,Volume 18, 2008 - Issue 1,Pages 36-52 | Published online: 10 Jan 2008:https://doi.org/10.1080/10508610701719322.
    • Nelkin D. (1996). Genetics, God, and sacred DNA. Society 33:22–25.
    • Plano Jack & roylton. (1988). the International Relations Dictionary. USA: Longman.
    • Riesebrodt M. (1993). Pious Passion: The Emergence of Modern Fundamentalism in the United States and Iran. Transl. D Reneau (From German). Berkeley: Univ. Calif. Press.
    • Riesebrodt M. (2000). Fundamentalism and the resurgence of religion. Numen 47:266–87.
    • Robertson David. (1993). a Dictionary of Modern Politics. London: British library cataloguing in Publication Data.
    • Roy Olivier (2004). Globalized Islam: the search for a new ummah، New York: Columbia University press. 
    • Roy, Olivier (1994). The Failure of Political Islam. Harvard University Press.
    • Shepard, E.William (1987), Islam and Ideology: Toward a Typology, International Journal of Middle East studies. Vol.19                                                            
    • Sherkat DE, E. (1999). The effects of parents' fundamentalism on children's educational attainment: examining differences by gender and children's fundamentalism. J. Sci. Study Relig. 38:23–35.
    • Siebers, Tobt (Ed) (1993). The Authority of the Past. Ann Arbor. University of Michigan Institute For the Humanities.
    • Smith A. (1965). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. New York: Modern Library.
    • Smith CS, ed. (2003). The Secular Revolution: Power, Interests, and Conflict in the Secularization of American Public Life. Berkeley: Univ. Calif Press.
    • Smith CS. (1998). American Evangelicalism: Embattled and Thriving. Chicago: Univ. Chicago Press.
    • Srinivasan B. (2004). Religious fundamentalism, community disintegration, and violence against women: All issues are women's issues. Social. Democr. 18:135–49.
    • Hunter, Sh, (1998). Islam Fundamentalism: What is really is and why it frightens the weast, Sals Review, Vol 6, No 1, p 189.
    • Warner RS. (1993). Work in progress toward a new paradigm for the sociological study of religion. Am. J. Sociol. 98:1044–93.
    • Woodbury RD, Smith CS. (1998). Fundamentalism et al: conservative Protestants in America. Annu. Rev. Sociol. 24:25–56.
    • Zelin, Aaron Y (2014). "The War between ISIS and al-Qaeda for Supremacy of the Global Jihadist Movement", The Washington Institute for Near East Policy, Number 20, June