تاثیر هویت دینی، ملی در پیشگیری از جرائم وآسیب های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده امام محمد باقر(علیه اسلام)

2 نویسنده مسئول و دانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر هویت دینی ، ملی در پیشگیری از جرائم وآسیب­های اجتماعی است. سوال اصلی این تحقیق عبارت  است از: هویت دینی و ملی چگونه بر پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی تاثیر دارد.
روش تحقیق در این مقاله ترکیبی (کمی و کیفی) و جامعه آماری شامل مقایسه بین مجرمین زندانی ، و غیر زندانیان (تهرانی ) است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده و ابزار اندازه گیری پرسشنامه و مصاحبه بوده است همچنین برای تبیین هویت دینی و ملی(به عنوان متغییر مستقل) و پیشگیری از آسیب ها و جرائم اجتماعی به عنوان ( متغییر وابسته ) از نظریه های با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و در نهایت نظریه ترکیبی استفاده شده است یافته های تحقیق نشان می دهد که هویت دینی تاثیری پایدار و عمیق بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد و همچنین مفاهیمی مثل تمایلات ارزشی ، هویت دینی ، عزت نفس، اعتماد اجتماعی ، انسجام اجتماعی ، سرمایه های اجتماعی ، مشارکت اجتماعی، احساس امنیت و قانون گرایی در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند که در آنها زندانیان نمرات پایین تری نسبت به جامعه غیر زندانی (تهرانی) اخذ نموده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

National religious effection in crime prevention and social damege

نویسندگان [English]

  • Jamal Shafiei 1
  • Ali Pornooreh 2
1 Assistant Professor and Faculty Member of Imam Mohammad Bagher School (Against Islam)
2 Corresponding author and PhD student at the National Defense University
چکیده [English]

 
The aim of this study is to examine the effects of religious and national identities on prevention of crimes and social harms. The main question of this study is :how religious and national identities can prevent crimes and social harms?
The method of this article is a combined method(qualitative and quantitative) and the statistical population consists of imprisoned and non imprisoned offenders (of Tehran) and a comparison of them is made. The method of sampling has been simple stochastic and the tool of measuring are questionnaire and survey.
Also theories with social and cultural approaches have been used in order to explain religious and national identities(as independent variable)and prevention of social crimes and harms (as dependent variable).The findings of our study show that religious identity has a deep and stable effect on preventing social harms and also concepts like value attitudes, religious identity , dignity, social confidence, social coherence, social capital, social participation, security and legalism, have been evaluated in this research in which prisoners received lower scores than non imprisoned population(of Tehran).

الف) منابع فارسی
- اجلالی، پرویز (1390)؛ نگاهی به آمار جرائم در ایران، آسیب‌های اجتماعی ایران، انتشارات آگاه.
- احمدی، حبیب (1384)؛ جامعه‌شناسی انحرافات، چ 1، تهران: سمت.
- اردبیلی، محمدعلی (1392)؛ حقوق جزای عمومی، تهران: نشر میزان، 123.
- الطایی، علی (1378)؛ بحران هویت قومی در ایران، شادگان.
- الگوی گرافیکی روش تحقیق در علوم انسانی تقی‌زاده و تاری نشر حفیظ چاپ سوم.
- برزگر، ابراهیم (1379)؛ «صراط، ضابطۀ هویت در اندیشه‌ورزی امام خمینی(رحمت الله علیه)»، فصلنامه مطالعات ملی، ش 5، صص 158-135.
- پاتنام، رابرت (1993)؛ دموکراسی و سنت‌های مدنی، ترجمه دلفروز، تهران: سلام.
- پترسون و دیگران (1377)؛ عقل و اعتقاد دینی، برگردان احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
- پیربور، دیو (1380)؛ نظریه کنش، ترجمه مودیها، نقش و نگار، ص 10.
- چلبی، مسعود (1384)؛ جامعه‌شناسی نظم، تهران: نشر نی.
- چیت‌ساز‌قمی، محمدجواد (1383)؛ گسست نسلی در ایران: افسانه یا واقعیت،
- حاجیانی، ابراهیم (1379)؛ «تحلیل جامعه‌شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه»، فصلنامه مطالعات ملی، ش 5.
- ربانی، علی، ربانی، رسول و حسنی، محمدرضا (1390)؛ رابطة احساس محرومیت نسبی با گرایش به هویت ملی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان). جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، پیاپی 42، شماره دوم، 94-67.
- رشاد، علی‌اکبر (1382)؛ سهم و نقش فکر و فرهنگ دینی در توسعه، مجموعه مقالات دومین همایش اسلام و توسعه، تهران: دفتر نشر معارف.
- ستوده، هدایت‌الله (1379)؛ گسیختگی فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، همشهری، سال هشتم، ش 2201.
- شجاعی‌زند، علیرضا (1384)؛ «مدلی برای سنجش دینداری»، مجله جامعه‌شناسی ایران، شماره 1، 34-66.
- شجاعی‌زند، علیرضا (1390)؛ مبنای ساخت مدن برای سنجش دینداری روش‌شناسی علوم انسانی، ش68.
- کوشکی، محمدصادق (1394)؛ هویت و الگو، نشر معارف.
- گیدنیز، آنتونی (1378)؛ تجدد و تشخص در عصر جدید، ترجمه موفقیان، چ 1، تهران: نشر نی.
- لکزایی، نجف (1390)؛ هویت اسلامی و جهانی‌شدن، مؤسسه مطالعات ملی، انتشارات هویت و تمدن آوا.
- مطهری، مرتضی (1368)؛ خدمات متقابل ایران واسلام، تهران، صدرا.
- مطهری، مرتضی (1346)؛ گفتارهای معنوی، قم: صدرا، چ 2.
- مطهری، مرتضی (1367)؛ انسان کامل، تهران: صدرا.
- میرمحمدی، داود (1391)؛ فضای مجازی و تحولات هویتی در تهران، انتشارات آوا،
- نظریه سیاسی اسلام، جلد یک، آیت‌الله مصباح یزدی (1378)؛ 314، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمت الله علیه).
منابع لاتین
 
- Capozza , Dora and Rupert brown (edited) (2000); social identility process london: sage publication.
- Castles s.and Miller M. (1998); The &Age of Migration Macmillan Press.
- Giddens, A., Sociology, foruth edition, Policy Press. 2001.
- Giddens, A., Sociology, foruth edition, Policy Press. 2001.
- Morag datrik idertiy diresity and the politics of rescoyniloion in nelsulivan theory in transtition cloudon rouledge, P 42.
- Morag datrik idertiy diresity and the politics of rescoyniloion in nelsulivan theory in transtition cloudon rouledge, P 42.
- Rcm (1999); community- based policing principles-gilling. Daniel (2005); crime prevention: theorg, policg and politics, Routledge.