نقش فناوری شناختی در همگرایی و ارتقاء توان دفاعی ج.ا.ا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

نویسنده مسئول و عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام حسین (علیه السلام)

چکیده

با توجه به رهنمودهای مقام معظم فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) مبنی بر تکیه نظام ج.ا.ا. بر ارتقای توان دفاعی ج.ا.ا، این مقاله در پی تبیین نقش فناوری شناختی در ارتقای توان دفاعی ج.ا.ا به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرت بازدارندگی همه‌جانبه دفاعی ج.ا.ا می‌شود. در ادامه با استناد به اسناد بالادستی و آرای اندیشمندان در حوزه‌های مختلف، شاخص‌های این فناوری استخراج با بهره‌گیری از روش پژوهش آمیخته از طریق روش توصیفی و پیمایشی انجام گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق رگرسیون چند متغیره ترکیبی (STEPWISE) انجام و میزان تأثیر و همبستگی متغیرهای سنجیده شد و نهایتاً 10 مؤلفه و 52 شاخص که در ارتقاء توان نظامی بومی تأثیر مستقیم داشتند احصاء شد و نتایج این تحقیق مبین آن است که به‌کارگیری فناوری شناختی به‌عنوان فناوری‌های حساس دفاعی در تمامی ده نوع توانایی حاصل خود علاوه بر تأمین امنیت و تقویت توان دفاعی ج.ا.ا باعث «ارتقاء دیپلماسی دفاعی با تغییر اذهان و دیپلماسی شده و برتری و موفقیت نسبی را در مبارزه با تروریسم ایجاد می‌کند» و «در جنگ فرهنگ محور توانایی پیش‌بینی رفتار دشمن را تسهیل» و «آموزش، شبیه‌سازی و یادگیری را برای سربازان سریع‌تر» و «در رزم شناختی راهبردی باعث کاهش هزینه‌های جنگ در آینده شده» و «با تقویت ذهن و ارتقاء عملکرد رفتاری و شناختی سربازان» باعث «مسئولیت‌پذیرتر شدن، فرهنگ­پذیرتر کردن سربازان همانند فرماندهان ارشد شده»، و «افزایش قدرت تصمیم‌گیری شناختی و هدایت جنگ فرهنگ محور» را با «تقویت شناخت و افزایش توانایی‌های ادراکی و هوش روان» افزایش داده و نهایتاً با «درمان غیر دارویی مدل‌های موجود باعث رفع کمبود خواب و خستگی نیروهای نظامی» می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of cognitive technology in convergence and improving the Islamic Republic of Iran’s defense power ability

نویسنده [English]

  • Ali Reza Einolghozati
Corresponding Author and Academic Member of Imam Hussein Officer University (AS)
چکیده [English]

According to the directives of the Supreme Commander -in-Chief of the Islamic Republic of Iran, relying on improvement of defense capabilities, this paper explains the role of cognitive technology as one of the component of the Islamic Republic of Iran's defense Overall deterrence power. Then, based on documents and thinkers’ views in various technology fields, Indicators of this technology extracted & conducted by using mixed methods research through descriptive and survey methods. Through a combination of multivariate regression analysis (STEPWISE) was carried out and the effect level and correlation of variables were measured. And the results show, 10 components and 52 indicators which had a direct impact on improving the Islamic Republic of Iran’s defense power ability. The results of this study suggest that the use of cognitive technology as a sensitive military technologies, In all ten of their output capacity, in addition to strengthening national security and military capabilities, cause to promotion of defense diplomacy with change minds, Lead to excellency & the relative success in combating terrorism, improving the ability to predict the behavior of the enemy, Facilitate learning and help better soldiers’ learning, reduce costs of future war, improving behavioral and cognitive performance of soldiers by Brainstorming & strengthening the mind, making soldiers more responsible and more cultures, increasing decision-making powers in conducting of driven_ culture war, and improving the understanding of soldiers with increasing cognitive abilities and mental intelligence and ultimately with non- medicinal treatment of sleep loss and non-pharmacological treatment models relieve sleeplessness & fatigue of military forces.

-  امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، بیانات قابل‌دسترس در سایت رهبری (www.khamenei.ir)
-  امام خمینی، (رحمت الله تعالی علیه) (1378). صحیفۀ نور. مجلدات 10، 13، 15 و 21. مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام (رحمت الله تعالی علیه).
-  پایا، ع و کلانتری نژاد، ر (1390). چهارمین موج توسعه علمی-فناورانه و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن در ایران، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
-  حکیم، الف و فرشچی، ع & همکاران (1391). کاربرد فناوری‌های همگرا در شکل‌دهی به فضای رزم آینده، تهران: مرکز مطالعات دفاعی و امنیت ملی سپاه - دانشگاه امام حسین (علیه السلام)
-  فرشچی، ع و مهرورزی، م (1387). نقش فناوری‌های همگرا در بهبود عملکرد انسانی، (روکو، میهال سی،). تهران: موسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی
-  کریمی، حمید (1387). فناوری و توانمندی‌های نظامی، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی
-  رساله‌ها:
-  فیروزآبادی، سید ابوالحسن (1392)، تدوین راهبردهای مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی برآمده از توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات (فاوا) در جمهوری اسلامی ایران: تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی
-  کریمی، حمید (1391). تبیین الگوی بازدارندگی همه‌جانبه دفاعی ج.ا.ا در مقابل تهدید ناهم­تراز، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده دفاع
-  پژوهشکده علوم شناختی (1390) معرفی علوم شناختی، قابل‌دسترسی در آدرس:
-  http://www.iricss.org/fa/Pages/CS-Definition.aspx
 
- Andler, D. (2006), "Cognitive Science", Ecole normale supérieure and Université de Paris-Sorbonne (Paris IV), slightly revised from version 3 (14 July 2005) filed with the European Commission, http://www.cordis.lu/foresight/kte_expert_group_2005.htm.
- Andler, Daniel, (2007), "Philosophy of cognitive science", in A. Brenner & J. Gayon, eds., French Philosophy of Science, Contemporary Issues, Springer, pp 16-36
- Bainbridge, W.S. (2006) Technological Convergence from the Nanoscale, A Book Chapter in "Springer Handbook of Nanotechnology" Bharat Bhushan; Springer.
- Baum, Dan (2005) “Battle Lessons: What the Generals Don’t Know,” The New YorkerAlberts, David S., Garstka, J, and Stein, Frederick P. (2000) Network Centric Warfare: Developing and Leveraging Information Superiority, 2nd edition (revised). Washington, DC: DoD CCRP.
- Bechtel, W., Abrahamsen, A., and Graham, G. (2001). Cognitive science: History. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. New York: Elsevier, pp. 2154-2158.
- Bruner, J. (1996), The Culture of Education, Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Burke, Martin, (2007), "Thought Systems and Network Centric Warfare", Defence Science and Technology Organisation, pp 20-22
- Casper, L. Halter, I. (1996) “Knowledge-BasedWarfare:A Security Strategy for the Next Century“, JFQ.
- Castells, M. (2000) the Rise of the Network Society, Blackwell, Oxford.
- Chomsky, Noam (1957), Syntactic Structures, The Hague/Paris: Mouton
- Cohen, A. (2001, November 12). “When terror hides Online“. Time, 158, 65-69.
- Cooke, T. M. (2001) “Reassessing Joint Experimentation—Out of Joint,” Joint Force Quarterly, no. 28 (Spring-Summer), 102–105.
- Dawson, Michael R.W., Dupuis Brian, Wilson Michael, (2010), "from Bricks to Brains The Embodied Cognitive Science of LEGO Robots", AU Press, pp 10-13
- EURON (2004), ‘‘EURON research roadmaps’’, available at: www.euron.org/research/roadmap.html.
- Feng, Yang Kuo, (1993), "A cognitive engineering based approach to designing hypermedia applications", Elsevier Science, Information & Management Vol. 25 Issue 5, pp 253-s63
- Florian, Răzvan, (2002), "Cognitive science in Romania?", Ad Astra, pp 15-18
- Garcez, A. S. Luis C. Lamb and Dov M. Gabbay. Neural-Symbolic Cognitive Reasoning. Cognitive Technologies. Springer, 2008, ISBN 978-3-540-73245-7, 2008.
- Garcez, A. S. Luis C. Lamb and Dov M. Gabbay. Neural-Symbolic Cognitive Reasoning. Cognitive Technologies. Springer, 2008, ISBN 978-3-540-73245-7, 2008.
- Garcez, Artur S. D., Lamb, L. C. and Gabbay, D. M., (2009), Neural-Symbolic Cognitive Reasoning Cognitive Technologies, Springer
- Garcez, Artur S. D., Lamb, L. C. and Gabbay, D. M., (2009), Neural-Symbolic Cognitive Reasoning Cognitive Technologies, Springer
- Gompert, D., Lachow I., and Perkins J., (2008), "Battle-Wisdom: Seeking Time-Information Superiority in Networked Warfare
- Klein, G. (1999) Sources of Power: How People Make Decisions, Cambridge, MA: MIT Press.
- Knoll, A. and de Kamps, M. (Eds) (2006), ‘‘Roadmap of neuro-IT development v2.0’’, available at: www.neuro-it.net/NeuroIT/Roadmap (accessed 24 October 2006).
- Knoll, A., de Kamp, M. (2006) Roadmap of Neuro-IT Development, EU Neuro-IT Network of Excellence, available at: http://www.neuro-it.net/pdf_dateien/Roadmapv2.0.pdf
- Longuet-Higgins, H. C., (1973), "Comments on the Lighthill Report and the Sutherland Reply", in Artificial Intelligence: a paper symposium, Science Research Council, pp 35-37
- Malanowski N. and Compan˜o R., (2007), "Combining ICT and cognitive science: opportunities and risks", Emerald Group Publishing Limited, pp 31-45
- Malanowski, N., Compañó, R. (2007) "Combining ICT and cognitive science: opportunities and risks", foresight, Vol. 9 Iss: 3, pp.18 - 29.
- Marr, D. (1982), "Vision: A Computational Investigation into the Human Representation and Processing of Visual Information.", W. H. Freeman, pp 2-8
- Marr, D. (1982). Vision: A Computational Investigation into the Human Representation and Processing of Visual Information. San Francisco, CA: W. H. Freeman.
- McDaniel, E. A. (2003) “Facilitating Cross-Boundary Leadership in Emerging E-Government Leaders,” Electronic Government, Vol. 1
- McNaugher, T. L. (2003) “Refining Army Transformation,” in The U.S. Army and the New National Security Strategy, ed. Lynn E. Davis and Jeremy Shapiro (Santa Monica, CA: RAND), 299.
- Miller, G. A., (2003), "The cognitive revolution: a historical perspective", Trends in Cognitive Sciences, 7, pp 141-144.
- Miller, G. A., (2003), "The cognitive revolution: a historical perspective", Trends in Cognitive Sciences, 7, pp 141-144.
- Miller, Judith et al (2001), Germs: Biological Weapons and America’s Secret War, SIMON & SCHUSTER
- Nadel Lynn, Piattelli-Palmarini, (2002), "What is Cognitive Science? ", The Encyclopedia of Cognitive Science.
- Naylor, S. D. (2002) “Fixed War Games? General says Millennium Challenge 02 ‘was almost entirely scripted,”’ Army Times.
- OECD, (2002), "Understanding the brain: Towards a new learning science", at http://www.oecd.org/dataoecd/28/13/31706603.pdf, December 2010
- Ohab, Jouhn, (2010), "Armed with Science: Research Applications For The Modern Military", A Department Of Defense Webcast Host, Office of Naval Research, January, 2010, pp 1560-1570
- Perez, R., (2010), GAME-INDUCED ENHANCEMENTS IN ADULT "FLUID INTELLIGENCE", EPISODE FIFTY ONE OF "ARMED WITH SCIENCE: RESEARCH APPLICATIONS FOR THE MODERN MILITARY," A DEPARTMENT OF DEFENSE WEBCAST HOST: DR. JOHN OHAB GUEST: DR. RAY PEREZ, PROGRAM OFFICER, OFFICE OF NAVAL RESEARCH.
- Published for the Center for Technology and National Security Policy by National Defense University Press Washington, D.C.
- Rabiner, L. (2003), ‘‘the power of speech’’, Science, Vol. 301, September 12.
- Scales, Robert (2004), "Cognitive Transformation and Culture-Centric Warfare" Testifying before the House Armed Services Committee on July 15, 2004.
- Silberman, S. (2004) “The War Room,” Wired, 151–155, 171–173. This system was the brainchild of the Institute for Creative Technologies (ICT) at the University of Southern California. ICT is a collaboration between DOD, film and gaming companies, and Silicon Valley.
- Srinivasan, Narayanan, (2009), "Cognitive Science: Emerging Perspectives and Approaches", Centre of Behavioural and Cognitive Sciences, University of Allahabad, Allahabad, India, pp 5-15
- Sun, Ron, Coward Andrew, Zenzen Michael J., (2005), "On Levels of Cognitive Modeling", Routledge, Philasophical Psychology Vol.18 No.5, pp 613-637
- Thagard, Paul, (Fall 2008 Edition), "Cognitive Science The Stanford Encyclopedia of Philosophy", Edward N. Zalta (ed.), pp 1-8
- Williams C. (2004) Filling the Ranks: Transforming the U.S. Military Personnel System, (Cambridge, MA: MIT Press)
- Zeller, S. (2005) “Training Games,” Government Executive, January, 46.